Gå til innhold

Mamma har ordnet seg type, pappa døde for 1 år siden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som om man ikke har det kjipt nok fra før 😞

Anonymkode: 90af8...484

Og mamma har det sikkert også skikkelig kjipt, vondt, trist og vanskelig. Du har selvsagt lov å ha dine egne følelser oppi dette, men det er skikkelig drittdårlig gjort å gi henne dårlig samvittighet når hun endelig har et lysglimt oppi alt. Hun bør få lov å prioritere sine egne følelser her, du og søster er voksne mennesker, og dere har ansvar for dere selv. Jeg er helt sikker på at mor deres er der for dere så mye hun kan, men hun har vel også vært deprimert? Det er jo ikke bare dere som har hatt det vanskelig. Blir faktisk provosert over at voksne barn ikke evner å tenke lengre enn sin egen nese her. 

Anonymkode: 5c20d...996

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du nok jobbe med deg selv, TS. Enten du liker det eller ikke. Du må se din mor som den voksne kvinnen hun er. Hun elsket og æret til døden skilte de av. Da gikk den avtalen ut. Hun stod da fritt til å finne seg en ny mann. 

Du får aldri en ny far, men hun kan finne seg en ny mann. Det synes jeg du skal unne henne. 

(jeg har blitt enke selv, datet igjen etter et par år. Ventet så lenge pga små barn, men kunne hatt godt av å datet igjen tidligere). 

Snakk med din mor, fortell at det gjør vondt, men at du unner henne kjærligheten. 

Anonymkode: 93434...175

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her må du nok jobbe med deg selv, TS. Enten du liker det eller ikke. Du må se din mor som den voksne kvinnen hun er. Hun elsket og æret til døden skilte de av. Da gikk den avtalen ut. Hun stod da fritt til å finne seg en ny mann

Du får aldri en ny far, men hun kan finne seg en ny mann. Det synes jeg du skal unne henne. 

(jeg har blitt enke selv, datet igjen etter et par år. Ventet så lenge pga små barn, men kunne hatt godt av å datet igjen tidligere). 

Snakk med din mor, fortell at det gjør vondt, men at du unner henne kjærligheten. 

Om det er greit for deg, så er det langt fra så enkelt som det du skriver her for alle! " Avtalen gått ut, fritt til å finne seg ny" liksom, å si det slik er å strø salt i såret på de som har det vondt og vanskelig,- du burde egentlig be om unnskyldning! Vi snakker om en kjær pappa/far hun har hatt i over 30 år, og så er det å si at avtalen er gått ut? Ærlig talt, ha litt respekt og empati.

Anonymkode: 54146...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet kjæresten min for 11 måneder og én uke siden i dag, og vi hadde vært sammen i drøyt 14 år. 

For meg er det helt merkelig nå å få følelser for en annen mann, som i tillegg skulle flyttet inn til meg, men det er fordi jeg er midt i sorgen og skjønner ikke at han er borte for godt, og venter at han skal komme inn døren når som helst.

Jeg har enda ikke fått ferdig alt papirarbeidet og arveoppgjøret etter at han gikk bort, og det er nok grunnen til at jeg ikke har kommet i gang skikkelig med sorgen enda, og henger på en måte etter.

Har skjønt at vi sørgende er forskjellig skrudd sammen, men forstår at dere voksne barna reagerer.

Du må snakke med din mor, og fortelle henne hvordan dere har det med at hun har fått samboer/forlovede såpass kort tid etter dødsfallet til din far.

Anonymkode: 70f0a...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pappa døde brått for 1 år siden

vært gift med mamma i 30 år.. og det har vært vanskelig for hele familien at pappa døde så brått og uventet av hjerneblødning…

nå har mamma ordnet seg ny type som flyttet inn hos henne ( mitt barndomshjem) 1 mnd etter de ble sammen.. ( han har 2 barn i alderen 18-22 år) jeg er 34.. 

de har også forlovet seg..

er det feil av meg å reagere?

ser mamma er lykkelig etter alt det tunge hun har vært igjennom men føler det er er svik mot meg og min storesøster som har vært kraftig deprimert i tiden etter pappa døde.. det er nå dårlig stemning mellom meg og min mamma… min storesøster bryr seg ikke fullt så mye..

hva mener dere? Har jeg noe jeg kunne sagt ifb dette? Oppfører jeg meg som en bortskjemt drittunge? 

Kommunikasjonen dere hadde før er avgjørende. Men uten tvil har hun blitt sjekket opp. Og jeg tipper dem har muligens vært små kjærester før og kjent hverandre godt forut. 

Anonymkode: 83b4a...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig veldig godt at dette gjør vondt ❤️

Likevel er det viktig å huske på; dine følelser er ikke din mors ansvar. At du reagerer som du gjør er forståelig, men ingen andre enn ditt eget ansvar. Som nevnt tidligere i tråden, hun er din mor, men også et menneske. Som fortjener å ha en partner som har det fint sammen. Det er dessverre slik at livet går videre, uavhengig av hvilken livskrise den enkelte opplever. Det kan virke stort og overveldende for en, og kanskje man føler at livet stopper opp. Det gjør det ikke, og man er nødt til å komme seg videre. Det har din mor gjort. Og din far er ikke glemt, alle årene med fantastiske minner er der uansett. Kapittelet er lukket, og et nytt har begynt. Slik er det for deg også, du må lukke kapittelet med din far, og starte det nye ❤️ 

Anonymkode: 126fe...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette handler ikke om arv.. dette handler om at det er sårt og vondt.

Get over it.

Anonymkode: 7c97b...57b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ta høyde for at deres forhold selvfølgelig ikke var slik ditt forhold til ham var.

Kanskje de var emosjonelt ferdig med hverandre innen han gikk bort, eller kanskje hennes sorg ikke tok like lang tid som din. 

Uansett, ja, det er veldig barnslig av deg å blande din sorg med hennes glede og forvente at sistnevnte uteblir til du er klar for det.

Slike tanker kunne jeg forstått fra ei i starten av tyveårene, men du er voksen nok til å klare å skille følelser fra fakta, og ditt og mitt...

Anonymkode: c0409...eed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Om det er greit for deg, så er det langt fra så enkelt som det du skriver her for alle! " Avtalen gått ut, fritt til å finne seg ny" liksom, å si det slik er å strø salt i såret på de som har det vondt og vanskelig,- du burde egentlig be om unnskyldning! Vi snakker om en kjær pappa/far hun har hatt i over 30 år, og så er det å si at avtalen er gått ut? Ærlig talt, ha litt respekt og empati.

Slutt å tull da.

Det er faktisk sånn for ALLE i vår tid at man står fritt til å få ny partner når man blir enke(mann). 

Du vet ingenting om hvilken relasjon de hadde før hans bortgang heller, så det er vel heller du som bør be om unnskyldning.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det er litt feil å ikke unna mora di det som er best for henne. Vil du hun skal være ensom resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke likt for alle. Men et ekteskap er uansett over når den ene dør. Da er den juridiske forpliktelsen over. Ny partner er ikke utroskap. Det er ikke å strø salt i noens sår å nevne det. 

Klart det kan gjøre vondt for barna nå gjenlevende forelder går videre, men de kan heller ikke stoppe det. 

Jeg synes det er trist når voksne barn ikke unner foreldrene glede, fordi? Fordi det minner om sorgen og savnet? Føles det bedre for TS om moren ikke er lykkelig? 

TS har all rett til å eie sine følelser, men det har moren hennes også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så dramatisk. Hva skal man ha respekt for, tenker du? Det var ingenting i det innlegget du siterte, som var feil. Og empati? Det er vel TS som mangler empati om hun ikke takler at mor er lykkelig og har det bra igjen.

Anonymkode: 5c20d...996

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Slutt å tull da.

Det er faktisk sånn for ALLE i vår tid at man står fritt til å få ny partner når man blir enke(mann). 

Du vet ingenting om hvilken relasjon de hadde før hans bortgang heller, så det er vel heller du som bør be om unnskyldning.

Hvis du fulgte med, så er ts datteren til avdøde. Altså hennes far. Det var moren som fikk ny partner, ikke hun. Og så må det være lov til å sørge og la følelsene få utløp som datter, eller hva? Hun er en annen person som må få ha sine egne følelser og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du fulgte med, så er ts datteren til avdøde. Altså hennes far. Det var moren som fikk ny partner, ikke hun. Og så må det være lov til å sørge og la følelsene få utløp som datter, eller hva? Hun er en annen person som må få ha sine egne følelser og meninger.

Nå kverulerer du bare og du svarer ikke på innleggene du siterer. Det å påpeke at moren har holdt seg til sin mann i over 30 år og at hun ikke har en forpliktelse etter døden som du reagerte så kraftig på, det er det man lover hverandre når man blir gift. Hvis man ønsket en forpliktelse etter døden så må man også inngå en annen avtale. Dette er heller ikke det samme som å si at TS ikke skal ha rett på sine følelser eller på å sørge. Du er ekstremt dramatisk her. Det er ingen i løpet av hele tråden som har sagt at TS ikke skal få lov til å sørge eller føle. Men det hjelper da verken TS eller moren at deres relasjon blir dårligere, og morens følelser er like viktige. En vanskelige situasjon ja. Men du trenger ikke å gjøre det verre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet pappa da jeg var 27, og mamma var 48 og relativt ung ennå. Det hadde vært utrolig rart om mamma fant seg en ny i løpet av det første året, så jeg skjønner godt det er vondt. Men jeg og broren min ville ikke at hun skulle sitte alene og være trist, og var tidlig ute med å si at vi synes det var helt greit dersom hun fant seg en ny mann. Ikke at hun trengte vår tillatelse, men vi ville hun skulle vite at vi ikke hadde noe problem med det. 

Følelsene dine er helt forståelige, men prøv å ha litt forståelse for moren din og. Hun har mange år igjen av livet, og det er ikke så enkelt å finne en god mann å være med. Om hun har gjort det nå, om enn noe tidlig, må hun få lov til det ❤️

Anonymkode: e03d1...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet pappa da jeg var 27, og mamma var 48 og relativt ung ennå. Det hadde vært utrolig rart om mamma fant seg en ny i løpet av det første året, så jeg skjønner godt det er vondt. Men jeg og broren min ville ikke at hun skulle sitte alene og være trist, og var tidlig ute med å si at vi synes det var helt greit dersom hun fant seg en ny mann. Ikke at hun trengte vår tillatelse, men vi ville hun skulle vite at vi ikke hadde noe problem med det. 

Følelsene dine er helt forståelige, men prøv å ha litt forståelse for moren din og. Hun har mange år igjen av livet, og det er ikke så enkelt å finne en god mann å være med. Om hun har gjort det nå, om enn noe tidlig, må hun få lov til det ❤️

Anonymkode: e03d1...88e

Så riktig - det er ikke enkelt å finne en god mann. Og noen ganger er timingen dårlig i både egne og andres øyne. Men så forstår vi at det er nå det skjer, og kan velge å være med videre eller ikke.

Enka

Anonymkode: c5121...a03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har lov til å føle akkurat hva du vil, men samtidig må du faktisk respektere din mors valg og hennes kjærlighetsliv. Er hun lykkelig nå? DET burde faktisk være det viktigste for deg.

Hva om hun prøvde å nekte deg å flytte sammen meden kjæreste? Hadde du likt at hun blandet seg bort i ditt kjærlighetsliv?

Så lenge moren din er lykkelig, og mannen ikke er voldelig, ute etter pengene hennes eller på noen måte bedrar henne, så er alt ok.

Hva om du og din søster f.eks hadde følt dere forpliktet til å ta vare på mor sosialt fordi hun ble en ensom enke? Hadde du orket den forpliktelsen? Stille opp for henne flere ganger i uka?

Min mor ble enke da hun var 56. Ville aldri ha en ny mann. Det hadde jeg unnet henne av hele mitt hjerte. Alle fortjener noen å elske. Noen ganger er det sånn at enke/enkemann ikke vil ha en ny partner, andre ganger dukker kjærligheten plutselig opp noen mnd etter at man har blitt alene. Og ikke alle ekteskap er superlykkelige etter 30 år. Noen holder sammen som venner og av gammel vane. 

Anonymkode: 0254a...c53

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette handler ikke om arv.. dette handler om at det er sårt og vondt.

Samtidig er det smart å tenke fremover. Siden de er blitt samboere, er det fornuftig å fortelle mor at hun må skifte etter to år (dersom hun sitter i uskifte), og da er det egentlig smart å gjøre det med en gang. Så slipper man alt tullet med å skille henne og samboerens verdier. Bra for senere skifter er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å føle akkurat hva du vil, men samtidig må du faktisk respektere din mors valg og hennes kjærlighetsliv. Er hun lykkelig nå? DET burde faktisk være det viktigste for deg.

Hva om hun prøvde å nekte deg å flytte sammen meden kjæreste? Hadde du likt at hun blandet seg bort i ditt kjærlighetsliv?

Så lenge moren din er lykkelig, og mannen ikke er voldelig, ute etter pengene hennes eller på noen måte bedrar henne, så er alt ok.

Hva om du og din søster f.eks hadde følt dere forpliktet til å ta vare på mor sosialt fordi hun ble en ensom enke? Hadde du orket den forpliktelsen? Stille opp for henne flere ganger i uka?

Min mor ble enke da hun var 56. Ville aldri ha en ny mann. Det hadde jeg unnet henne av hele mitt hjerte. Alle fortjener noen å elske. Noen ganger er det sånn at enke/enkemann ikke vil ha en ny partner, andre ganger dukker kjærligheten plutselig opp noen mnd etter at man har blitt alene. Og ikke alle ekteskap er superlykkelige etter 30 år. Noen holder sammen som venner og av gammel vane. 

Anonymkode: 0254a...c53

Dette syns jeg var så fint oppsummert♥️

Enka

Anonymkode: c5121...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pappa døde brått for 1 år siden

vært gift med mamma i 30 år.. og det har vært vanskelig for hele familien at pappa døde så brått og uventet av hjerneblødning…

nå har mamma ordnet seg ny type som flyttet inn hos henne ( mitt barndomshjem) 1 mnd etter de ble sammen.. ( han har 2 barn i alderen 18-22 år) jeg er 34.. 

de har også forlovet seg..

er det feil av meg å reagere?

ser mamma er lykkelig etter alt det tunge hun har vært igjennom men føler det er er svik mot meg og min storesøster som har vært kraftig deprimert i tiden etter pappa døde.. det er nå dårlig stemning mellom meg og min mamma… min storesøster bryr seg ikke fullt så mye..

hva mener dere? Har jeg noe jeg kunne sagt ifb dette? Oppfører jeg meg som en bortskjemt drittunge? 

Skummelt at noe går så rart frem. Enten en hun har hatt på si en stund, men sånt tør hun nok ikke å innrømme. Eller typisk tegn på en som kan være psykopat, de går jo gjerne fort frem  

Anonymkode: 18e9d...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...