Gå til innhold

Hvor ærlig kan man være med psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har gått til psykolog tidligere, og lurer på å starte oppnigjen,men klarer ikke å si hele sannheten. Jeg er der at jeg håper på at livet blir fort ferdig. Hvordan er ikke så nøye, jeg bare orker ikke mer. Jeg klarer ikke å snakke med noen om dette. Jeg lurer på om noen vet hva som skjer om jeg forteller dette til psykolog eller andre. Slå det inn automatisk varsling til offentlig helsetjenesre osv, eller man man si slikt til psykologen, og kunne snakke om det uten at han tar det videre på noe måte?

Anonymkode: 17dcc...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare snakke av egen erfaring. Jeg har selv vært så langt nede at jeg håpet på å bli overkjørt av en bil eller lignende. Fortalte dette til psykolog. Ble likevel vurdert som lav selvmordsfare fordi jeg ikke selv har planer om å ta mitt eget liv ( har barn, så det hadde jeg ikke klart å gjøre mot dem). Men om psykologen tror du står k reel fare for å ta ditt eget liv, så skal han sette inn øyeblikkelig hjelp. For meg har det vært godt å si disse tingene til noen som ikke står meg nær privat, så en psykolog kan være en god plass å lufte dette❤️ ønsker deg alt godt og håper du klarer å be om hjelp❤️

Anonymkode: 70f8d...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei! Jeg har gått til psykolog tidligere, og lurer på å starte oppnigjen,men klarer ikke å si hele sannheten. Jeg er der at jeg håper på at livet blir fort ferdig. Hvordan er ikke så nøye, jeg bare orker ikke mer. Jeg klarer ikke å snakke med noen om dette. Jeg lurer på om noen vet hva som skjer om jeg forteller dette til psykolog eller andre. Slå det inn automatisk varsling til offentlig helsetjenesre osv, eller man man si slikt til psykologen, og kunne snakke om det uten at han tar det videre på noe måte?

Anonymkode: 17dcc...9d0

 

Er du sjekket for mangel på næringsstoffer? Jern, vitD.. det kan påvirke psyken voldsomt. Underliggende cøliaki, stoffskifteforstyrrelser, adhd.. alle kan ligge under og forårsake psykiske plager. Bare eksempler altså, men eksempler jeg *vet* er relle. 

Anonymkode: 0ab93...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å snakke om selvmordstanker hos psykologen. Det er et ganske vanlig symptom når man har psykisk sykdom. Det går ikke noen alarm og man blir ikke innlagt kun av den grunn. Det er viktig å fortelle om det for at det skal være noe poeng i å gå i behandling.

Anonymkode: dd286...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du «kun» ønsker å dø så kan du og bør du snakke med psykologen om det.

Men om du har konkrete planer om å ta livet ditt og de er om kort tid så forsvinner taushetsplikten til psykologen. Så om du forteller psykologen at du har kjøpt pistol og skal skyte deg selv i morgen og psykologen tror deg så kan psykologen bryte taushetsplikten og kan også være pålagt å bryte taushetsplikten.

Så det går et skille mellom selvmordstanker  og konkrete planer om å ta livet sitt om kort tid. Så lenge du kun sier du ønsker å ta livet ditt så har psykologen taushetsplikt.kr

Anonymkode: fc894...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD men slutta på Ritalin, føler bare det blir værre. Men jeg sliter med krangling med kona, jeg er kanskje i ferd med å miste jobben, og jeg klarer knapt oå være i mitt eget selskap. Konstant tom for energi, konstant 90% opp mot sammenbrudd, jobber hele tiden med å bare holde livet gående. Jeg har 0 glede eller motovasjon, null ting som gir meg energi. Jeg spiser, sover, jobber. Livet er bare et stort sort hull….Jeg vurderer å prøve å snakke med kona, men hun kommer ikke til å klare å takle det. Jeg skal liksom hennes klippe, så hun bare mer meg skjerpe meg og blir sur og sint når jeg sier jeg ikle føler meg bra..Jeg har ingen venner å snakke med. Jeg er helt alene i hele verden, og tenker egentlig at jeg og kona har det bedt hver for oss. Hun er bare sur stort sett likevel, og det er visstnok min feil. Og og jeg har en dårlig dag så blir hun sur da også. Klimaet hjemme er krigersk og ikke bra for meg. Jeg går på eggeskall alltid, og lever stort sett i fight/flight modus hjemme da hun er ustabil (Borderline?) . Kan være en sum av alt, eller at noe i bunn utløser de andre tingene. Jeg bare forstår ikke rekkefølgen. Kona vil heller ikke ha nærhet og sex så jeg føler meg avvist og mest i veien…

Finnes det noe digital hjelp?

Anonymkode: 17dcc...9d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ADHD men slutta på Ritalin, føler bare det blir værre. Men jeg sliter med krangling med kona, jeg er kanskje i ferd med å miste jobben, og jeg klarer knapt oå være i mitt eget selskap. Konstant tom for energi, konstant 90% opp mot sammenbrudd, jobber hele tiden med å bare holde livet gående. Jeg har 0 glede eller motovasjon, null ting som gir meg energi. Jeg spiser, sover, jobber. Livet er bare et stort sort hull….Jeg vurderer å prøve å snakke med kona, men hun kommer ikke til å klare å takle det. Jeg skal liksom hennes klippe, så hun bare mer meg skjerpe meg og blir sur og sint når jeg sier jeg ikle føler meg bra..Jeg har ingen venner å snakke med. Jeg er helt alene i hele verden, og tenker egentlig at jeg og kona har det bedt hver for oss. Hun er bare sur stort sett likevel, og det er visstnok min feil. Og og jeg har en dårlig dag så blir hun sur da også. Klimaet hjemme er krigersk og ikke bra for meg. Jeg går på eggeskall alltid, og lever stort sett i fight/flight modus hjemme da hun er ustabil (Borderline?) . Kan være en sum av alt, eller at noe i bunn utløser de andre tingene. Jeg bare forstår ikke rekkefølgen. Kona vil heller ikke ha nærhet og sex så jeg føler meg avvist og mest i veien…

Finnes det noe digital hjelp?

Anonymkode: 17dcc...9d0

Kan være depresjon! Depresjon er en sykdom som det finnes behandling for og hvis du får det vil du sannsynligvis ikke føle det på samme måte lenger.

Jeg leser at du har noen problemer det finnes en praktisk løsning på og en del problemer som er ting du frykter men som egentlig ikke eksisterer ennå. Dette er midlertidige problemer som det går an å få orden på uten å ty til den evige og svært dårlige løsningen som selvmord er! Jeg synes du bør bestille time hos fastlegen din og legge alle kortene på bordet. Du kan skrive ut hovedinnlegget som et brev og ta med til timen hvis du synes det er vanskelig å si det høyt.

Det finnes digital hjelp, men jeg synes egentlig du bør få skikkelig hjelp nå som du har det såpass vanskelig.

Anonymkode: dd286...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei! Jeg har gått til psykolog tidligere, og lurer på å starte oppnigjen,men klarer ikke å si hele sannheten. Jeg er der at jeg håper på at livet blir fort ferdig. Hvordan er ikke så nøye, jeg bare orker ikke mer. Jeg klarer ikke å snakke med noen om dette. Jeg lurer på om noen vet hva som skjer om jeg forteller dette til psykolog eller andre. Slå det inn automatisk varsling til offentlig helsetjenesre osv, eller man man si slikt til psykologen, og kunne snakke om det uten at han tar det videre på noe måte?

Anonymkode: 17dcc...9d0

Hvorfor går du til psykolog når du ikke forteller hele historien ?

Du kan ikke forvente bedring hvis du holder slike ting unna terapitimene…..

Anonymkode: ccdcf...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ADHD men slutta på Ritalin, føler bare det blir værre. Men jeg sliter med krangling med kona, jeg er kanskje i ferd med å miste jobben, og jeg klarer knapt oå være i mitt eget selskap. Konstant tom for energi, konstant 90% opp mot sammenbrudd, jobber hele tiden med å bare holde livet gående. Jeg har 0 glede eller motovasjon, null ting som gir meg energi. Jeg spiser, sover, jobber. Livet er bare et stort sort hull….Jeg vurderer å prøve å snakke med kona, men hun kommer ikke til å klare å takle det. Jeg skal liksom hennes klippe, så hun bare mer meg skjerpe meg og blir sur og sint når jeg sier jeg ikle føler meg bra..Jeg har ingen venner å snakke med. Jeg er helt alene i hele verden, og tenker egentlig at jeg og kona har det bedt hver for oss. Hun er bare sur stort sett likevel, og det er visstnok min feil. Og og jeg har en dårlig dag så blir hun sur da også. Klimaet hjemme er krigersk og ikke bra for meg. Jeg går på eggeskall alltid, og lever stort sett i fight/flight modus hjemme da hun er ustabil (Borderline?) . Kan være en sum av alt, eller at noe i bunn utløser de andre tingene. Jeg bare forstår ikke rekkefølgen. Kona vil heller ikke ha nærhet og sex så jeg føler meg avvist og mest i veien…

Finnes det noe digital hjelp?

Anonymkode: 17dcc...9d0

 

Ja, der ligger det jo noe under. Kan du kontakte den som først skrev ut Ritalin til deg? Og få teste annen medisin, evt sammen med samtale? 

Om du skal til psykolog må denne forstå seg på adhd, og kanskje dere egentlig begge bør være med..  

Anonymkode: 0ab93...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det bare er løse tanker om å ikke orke mer/ønske det kunne ta slutt, skjer det ingenting annet enn at dere eventuelt snakker om det. Det er veldig vanlige tanker å ha innimellom, i følge psykologen min, som syntes det var veldig fint at jeg klarte å sette ord på det - vi kan holde et øye med det - men utover det ikke reagerte mer på det enn på mye annet jeg snakket om.

Gir du klare indikasjoner på kontrete planer og intensjoner, vil de kunne sette igang tiltak, men ikke bare av at du lufter tanker og følelser (som i seg selv kan hjelpe, så jeg vil absolutt oppfordre deg til å gjøre det).

Anonymkode: 25004...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så lenge du «kun» ønsker å dø så kan du og bør du snakke med psykologen om det.

Men om du har konkrete planer om å ta livet ditt og de er om kort tid så forsvinner taushetsplikten til psykologen. Så om du forteller psykologen at du har kjøpt pistol og skal skyte deg selv i morgen og psykologen tror deg så kan psykologen bryte taushetsplikten og kan også være pålagt å bryte taushetsplikten.

Så det går et skille mellom selvmordstanker  og konkrete planer om å ta livet sitt om kort tid. Så lenge du kun sier du ønsker å ta livet ditt så har psykologen taushetsplikt.kr

Anonymkode: fc894...7f7

Noe annet som dessverre også kan være relevant er dette med å få  forsikring.  Så om du ikke har uføre/livsforsikring og ønsker å få det så bør du være forsiktig hva du forteller legen/psykologen. 

Jeg vet ikke konkret reglene for slike forsikringer. Men det kan være verdt å tenkte over selv om jeg synes man burde gå til psykolog med selvmordstanker. 

Anonymkode: fc894...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe annet som dessverre også kan være relevant er dette med å få  forsikring.  Så om du ikke har uføre/livsforsikring og ønsker å få det så bør du være forsiktig hva du forteller legen/psykologen. 

Jeg vet ikke konkret reglene for slike forsikringer. Men det kan være verdt å tenkte over selv om jeg synes man burde gå til psykolog med selvmordstanker. 

Anonymkode: fc894...7f7

Hva tenker du er best? Få behandling for alvorlig depresjon å slippe og dø, eller ta sjansen på å dø så man kan få en utbetaling på forsikring? Hva tror du barn helst vil ha? Pappa i livet eller død pappa og noen penger? 

Dette er det verste argumentet jeg ser i tråder som handler om selvmord. Alvorlig talt. Voksne folk som vil ha helse eller livsforsikring de har det allerede. Det nytter ikke å vente til man blir alvorlig syk og så sette sykdom på pause i noen måneder til man får forsikret seg. Da dør man kanskje i mellomtiden!

Anonymkode: dd286...4d1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du er best? Få behandling for alvorlig depresjon å slippe og dø, eller ta sjansen på å dø så man kan få en utbetaling på forsikring? Hva tror du barn helst vil ha? Pappa i livet eller død pappa og noen penger? 

Dette er det verste argumentet jeg ser i tråder som handler om selvmord. Alvorlig talt. Voksne folk som vil ha helse eller livsforsikring de har det allerede. Det nytter ikke å vente til man blir alvorlig syk og så sette sykdom på pause i noen måneder til man får forsikret seg. Da dør man kanskje i mellomtiden!

Anonymkode: dd286...4d1

Trådstarter spurte om det var noe varsling til andre om hun snakket om selvmordstanker til psykologen. Da bør hun selvsagt få et ærlig svar på at det faktisk er varsling. 

Det er opp til trådstarter å vurdere hva som er best for henne og for å vite hva som er best må hun selvsagt ha informasjon. 

Selv ville jeg gått il psykolog med selvmordstankene, men trådstarter bør vite konsekvensene av å gå til psykologen. 

Anonymkode: fc894...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trådstarter spurte om det var noe varsling til andre om hun snakket om selvmordstanker til psykologen. Da bør hun selvsagt få et ærlig svar på at det faktisk er varsling. 

Det er opp til trådstarter å vurdere hva som er best for henne og for å vite hva som er best må hun selvsagt ha informasjon. 

Selv ville jeg gått il psykolog med selvmordstankene, men trådstarter bør vite konsekvensene av å gå til psykologen. 

Anonymkode: fc894...7f7

Dette har ikke noe med varsling å gjøre. Du blander inn et hvis om atte forsikringsspørsmål. Voksne mennesker som ønsker seg helseforsikring har det fra før. Dette er ikke relevant og kan være til alvorlig skade for TS dersom hen nå begynner å vurdere å starte helseforsikringer og setter behandling som kan redde liv på pause. Det er for seint å tenke forsikring når huset står i brann.

Anonymkode: dd286...4d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanlig å ha slike tanker når man er dårlig. Ingenting skjer om du forteller det til psykologen. Det kan være godt å lufte det, og sammen lage en kriseplan om det skulle bli for mye. Personlig har jeg også blitt innlagt, men det var også frivillig og til mye hjelp. Men da var tankene mer alvorlige enn det du beskriver.

Anonymkode: c62db...ca7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...