Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynner på allmennfaglig påbygging til høsten, etter to år på medier og kommunikasjon og ett år på folkehøgskole.

I den sammenheng er jeg veldig usikker på hva det kommer til å kreve av meg når det gjelder innsats og hvor vanskelig (ille) det er å gå et påbyggingsår.

Noen sier at jeg burde grue meg, andre mener at det ikke er så ille.

Hva består egentlig året i, sett bort fra det jeg allerede vet angående hvilke fag jeg kommer til å få?

Hvor vanskelig er matematikken i forhold til for eksempel GK-nivå (på yrkesfaglige linjer)?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går der nå, etter to år med medier og kommunikasjon. Og jeg er nok en av dem som vil si at du burde grue deg, uten at jeg mener at du faktisk skal gå og grue deg hele sommeren ;)

Det er tøft. Spesielt å gå fra medier og kommunikasjon hvor det er så lite teori og så å gå på en linje hvor alt dreier seg om allmennfag. For meg var det så tøft at jeg var nødt til å ta det over to år, altså at jeg tar halvparten av fagene i år og resten av fagene neste skoleår. Ikke kjempestolt over ikke å klare det, men jeg kan vel si at det er flere grunner til at det var den eneste muligheten for meg på det tidspunktet.

Nivået er høyt når det gjelder karaktersetting, i alle fall i forhold til medier og kommunikasjon, men det kommer jo selvsagt ann på skole og lærere også. Veldig mye teori. Du skal velge en eller flere studieretningsfag, ettersom hvor mange timer du har igjen for å nå 30 timer i uka (som er kravet for å få studiekompentanse). Vi kunne velge mellom 2MX, engelsk, samfunnskunnskap, biologi og reiseliv.

Når det gjelder matematikken, så hadde i alle fall vi muligheten til å velge mellom ulike nivåer. Vi kunne velge enten 1Y eller 1X, hvor 1Y er det letteste av de to (husk at 1X trenges hvis du skal ha 2MX som valgfag, eller ta 2MX senere i livet). Vi kunne også velge en lett versjon av 1Y som hadde hovedfokus på bare å bestå i faget.

Håper det hjalp litt :)

Skrevet
Vi kunne også velge en lett versjon av 1Y som hadde hovedfokus på bare å bestå i faget.

Håper det hjalp litt :)

Hvilken skole er dette??? Høres jo helt fantastisk ut! Jeg prøver for tredje gang...

Skrevet
Hvilken skole er dette??? Høres jo helt fantastisk ut! Jeg prøver for tredje gang...

Sender deg skolen på PM jeg ;)

Skrevet

Tusen takk for godt svar. :)

Jeg synes faktisk at det var veldig høyt press på medier og kommunikasjon, med hensyn til karakterer, deadlines etc. Vi hadde mye jobb, og det var ikke lett for alle å få gode karakterer i fagene. Jeg trives kanskje bedre med teoretiske fag, så sånn sett er det vel en fordel å gå allmennfaglig påbygging i stedet for VK2 medier og kommunikasjon. Jeg er rett og slett lei av karakterpresset og stresset med å få ting ferdig i tide. Vi var en toppet klasse, og det gjorde sitt med miljøet. Det skal sies at det gikk bra med meg faglig sett, men jeg vil nok trives bedre i et klassemiljø hvor ikke alle har godt over 5 i snitt.

Men kanskje våre videregående skoler (og linjer) var veldig forskjellige i måten ting fungerte på? :)

Skrevet
Tusen takk for godt svar. :)

Jeg synes faktisk at det var veldig høyt press på medier og kommunikasjon, med hensyn til karakterer, deadlines etc. Vi hadde mye jobb, og det var ikke lett for alle å få gode karakterer i fagene. Jeg trives kanskje bedre med teoretiske fag, så sånn sett er det vel en fordel å gå allmennfaglig påbygging i stedet for VK2 medier og kommunikasjon. Jeg er rett og slett lei av karakterpresset og stresset med å få ting ferdig i tide. Vi var en toppet klasse, og det gjorde sitt med miljøet. Det skal sies at det gikk bra med meg faglig sett, men jeg vil nok trives bedre i et klassemiljø hvor ikke alle har godt over 5 i snitt.

Men kanskje våre videregående skoler (og linjer) var veldig forskjellige i måten ting fungerte på?  :)

Jeg sier aboslutt ikke at det ikke var et stort press for å få gode karakterer, deadliner osv, for det var det så absolutt. Det er tross alt høyt karaktersnitt bare for å komme inn på medier og kommunikasjon. Men den store forskjellen, som jeg kanskje ikke presiserte så bra, er fordi det er 100% teori i forhold til medier og kommunikasjon med forholdsvis lite teori og mer fokus på prosjekter osv. Passer kanskje bra for deg som er teoretisk av deg :)

Skrevet

Ja, det er sant at det var forholdsvis lite teori på VK1.

Siden jeg er teoretisk anlagt, får jeg håpe at påbyggingsåret ikke blir så ille. ;)

Skrevet

Bare vær klar over at det er en større endring vedr. videregående utdanning gjeldende fra høsten 2006.

En av de er at det nå vil være obligatorisk med matte både i vg1 og vg2.

(vg1 = tidl. grunnkurs og vg2 = VK1)

Skrevet

jeg gikk på allmenn påbygning i fjor.hvor krevende det er kommer selvfølgelig an på hvor mye du er villig til å legge i det.jeg for min del synes det var rimelig krevende,men ikke uoverkommelig.jeg hadde full skole(36 timer i uka).var på skolen fra åtte til halvfire hver dag.hjemme satt jeg med lekser mellom 1 og 2 timer hver kveld pluss noen timer i helgene.gjennomsnittlig hadde jeg altså mellom 40-45 timer skolearbeid i uka.men det er jo noen som tar bare noen timer i uka,nå vet ikke jeg om du er en av dem.jeg minte meg selv om at det varer bare ett år :ler: lykke til :)

Skrevet
Bare vær klar over at det er en større endring vedr. videregående utdanning gjeldende fra høsten 2006.

En av de er at det nå vil være obligatorisk med matte både i vg1 og vg2.

(vg1 = tidl. grunnkurs og vg2 = VK1)

Det er jeg klar over, men det gjelder ikke meg som allerede har tatt GK og VK1. :)

Skrevet
Det er jeg klar over, men det gjelder ikke meg som allerede har tatt GK og VK1. :)

Det var meg.

Skrevet
jeg gikk på allmenn påbygning i fjor.hvor krevende det er kommer selvfølgelig an på hvor mye du er villig til å legge i det.jeg for min del synes det var rimelig krevende,men ikke uoverkommelig.jeg hadde full skole(36 timer i uka).var på skolen fra åtte til halvfire hver dag.hjemme satt jeg med lekser mellom 1 og 2 timer hver kveld pluss noen timer i helgene.gjennomsnittlig hadde jeg altså mellom 40-45 timer skolearbeid i uka.men det er jo noen som tar bare noen timer i uka,nå vet ikke jeg om du er en av dem.jeg minte meg selv om at det varer bare ett år :ler: lykke til :)

Takk for det :)

Jeg er nok en av dem som kommer til å bruke en del tid på skolearbeidet, så får minne meg selv på det samme! ;)

Skrevet
Jeg begynner på allmennfaglig påbygging til høsten, etter to år på medier og kommunikasjon og ett år på folkehøgskole.

I den sammenheng er jeg veldig usikker på hva det kommer til å kreve av meg når det gjelder innsats og hvor vanskelig (ille) det er å gå et påbyggingsår.

Hva består egentlig året i, sett bort fra det jeg allerede vet angående hvilke fag jeg kommer til å få?

Hvor vanskelig er matematikken i forhold til for eksempel GK-nivå (på yrkesfaglige linjer)?

Jeg har gjort det samme som deg, medier og kommunikasjon, allmenn påbygging og folkehøgskole :) Bare at jeg gjorde meg ferdig på vgs først da.

Jeg er litt sånn som du beskriver, jeg greide meg veldig bra på MK, hadde bare 5 og 6 i alle fag, men er litt mer teoretisk anlagt og har god studieteknikk, så for meg så var allmennfaglig påbygging en befrielse. Jeg jobba mye mindre enn jeg gjorde på MK selv om jeg hadde 38 timer i uka en del av skoleåret, og fikk lettere god karakter.. Jeg satt kanskje 1 time med lekser hver dag, og hvis jeg ikke hadde lekser så gjorde jeg oppgaver videre i boka, så 1 time var satt av til skolearbeid hver dag. Til sammenligning så satt jeg på skolen fra 8 om morgenen til 11 om kvelden på MK når det var prosjekt ;)

Matematikken som du får (hvis det ikke er en veldig stor skole så får du sikkert ikke velge mellom 1Y og 1X (og hvis du får 1Y kan du likevel ta 2MX senere, det blir bare litt tyngre siden du ikke har gått gjennom alt).. Jeg hadde 1Y og det var mye lettere enn 1M (som vi hadde på GK), og det syntes de fleste i klassa mi og.

Så jeg hadde forventet at allmennfaglig påbygging var tyngre enn det faktisk var, men de fleste i klassa mi gikk på en smell fordi de jobba ofte på kveldstid og festa og jobba i helger, så jeg tror ikke det var mer enn 5-6 stykker av 30 som stod i alle fagene..

Skrevet
Jeg har gjort det samme som deg, medier og kommunikasjon, allmenn påbygging og folkehøgskole :) Bare at jeg gjorde meg ferdig på vgs først da.

Jeg er litt sånn som du beskriver, jeg greide meg veldig bra på MK, hadde bare 5 og 6 i alle fag, men er litt mer teoretisk anlagt og har god studieteknikk, så for meg så var allmennfaglig påbygging en befrielse. Jeg jobba mye mindre enn jeg gjorde på MK selv om jeg hadde 38 timer i uka en del av skoleåret, og fikk lettere god karakter.. Jeg satt kanskje 1 time med lekser hver dag, og hvis jeg ikke hadde lekser så gjorde jeg oppgaver videre i boka, så 1 time var satt av til skolearbeid hver dag. Til sammenligning så satt jeg på skolen fra 8 om morgenen til 11 om kvelden på MK når det var prosjekt ;)

Matematikken som du får (hvis det ikke er en veldig stor skole så får du sikkert ikke velge mellom 1Y og 1X (og hvis du får 1Y kan du likevel ta 2MX senere, det blir bare litt tyngre siden du ikke har gått gjennom alt).. Jeg hadde 1Y og det var mye lettere enn 1M (som vi hadde på GK), og det syntes de fleste i klassa mi og.

Så jeg hadde forventet at allmennfaglig påbygging var tyngre enn det faktisk var, men de fleste i klassa mi gikk på en smell fordi de jobba ofte på kveldstid og festa og jobba i helger, så jeg tror ikke det var mer enn 5-6 stykker av 30 som stod i alle fagene..

Takk for veldig nyttig svar! Jeg har også 5'ere og 6'ere fra MK, og jeg jobbet utrolig mye med skolearbeid i løpet av de to årene (spesielt på VK1).

Håper jeg også kommer til å synes at matematikken er lettere enn den på GK. ;)

Ikke fester jeg ofte heller, og kommer nok ikke til å jobbe så mye, skal prøve å konsentrere meg om skolearbeidet. :)

Skrevet

Jeg har også gått allmenn påbygning, etter frisørfag og et år med jobbing.. Og tror det er veldig individuellt hvor krevende det er. Selv gjorde jeg lekser kanskje et par ganger i uka maks, og kom ut med ikke en karakter lavere enn 4 (og det var bare en eller to).

6 på to av eksamnene, matte (1Y) og samfunnsøkonomi (valgfag)

Og det var ikke noe spesiellt slakt i forhold til karakterene.

Men det var jo tydelig at de som var mer opptatt av å bli ferdig med skolen og ikke var villig til å følge med noen ting fikk jo karakterer deretter, var flere som ikke fullførte alle fagene pga fravær o.l. Siden det er noen fag man har veldig få timer av er det ikke mye en skal være borte før man kan få ikke grunnlag for karakter.

Det værste for min del var særemne fordi vi hadde gruppearbeid og kjipe temaer å velge mellom!

Tror det har mye å si hvor lett en tar ting og om man faktisk klarer å sitte stille og fokusere den tiden du er på skolen og få med deg alt som blir sakt.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg gitt allmenn påbygging for noen år siden, og et år på folkehøgskole etter det. Hadde 11 timer norsk i uka, det var eneste minus for meg. :) Ellers sleit jeg litt med matematikken, men det har jeg alltid gjort. Så der kan nok ikke jeg uttale meg om noe.

Du bør nok regne med litt jobbing med norsk-faget, tenk på en ting, at det er hakket verre på universitetet, ikke for å skremme deg. Men bare så du kan sammenlikne, kravet er noen hakk høyere til gode karakterer på et universitet/høgskole enn på vgs. :) Jeg kom meg ganske lett gjennom videregående, og sliter med å få skikkelige karakterer på studiene. Blir nok et år ekstra for å ta opp fag igjen..

Men når det er sagt, jeg synes absolutt du bør ta allmennfaglig påbygging, det er verdt det. :)

Skrevet

jeg gikk vk1 kokk, og tok allmenn påbygg. alle sa det var skikkelig ille for nå fikk jeg jo alle realfagene jeg ikke hatt før. men jeg syns det gikk overraskende bra jeg! det var endel lekser, men de prøvde jeg å gjøre når jeg hadde dritimer slik at jeg slapp det om kvelden. Jobbet va 3 dager i uken også ved siden av.

syns påbygging var litt lik ungdomsskolen.

kjedelig, men du må gjennom det.

Skrevet

Det tror jeg nok du skal komme deg greit igjennom.

Jeg gikk det i fjor, er alenemor, og hadde store problemer på både venne-kjæreste- og familiefronten. Mye fravær ble det, og samtidig mange skippertak. Særoppgaven satt jeg med dag og natt med i en uke, og følte meg som en zoombie lenge etterpå.

Attpåtil så hater jeg almennfaga, skjønner ikke bæret av matte eller naturfag (selfølgelig litt da) Men i min hjerne henger disse faga veldig sammen.

Jeg var med på bare en matteprøve, hvor vi kunne bruke formelheftet, så jeg brukte ferdige formler på et par oppgaver. Greide en 2`er, samtidig som læreren visste hvor mye det betydde at jeg sto, han likte at jeg gjorde en innsats i timene, var stille og rolig. Fatta lite av det jeg dreiv med, men han ga meg ståkarakter.

Bare vær tilstede så mye som mulig, start tidlig med alle oppgaver og arbeid, sånn at du fordeler alt utover året. Ha en god tone med alle lærere..;)

Jeg har tidligere gått formgiving og tegning, dvs sløving, men det var 6 år siden.

Stort utfordringer med andre ord, men det gikk!

Og det tror jeg det vil gjøre for deg også.

Er overhodet ikke så høyt nivå som mange skal ha det til, men varierer mye fra hvilken skole, hvilken lærer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...