Gå til innhold

Kunstig intelligens er vel gammelt nytt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye fokus på kunstig intelligens fortiden,og det skal  liksom revlusjonere  hverdagen vår, men  kunstig intelligens er vel  bare gammelt nytt ?  Inenfor bilindustrien, flyfabrikkene , romfarten er kunstig intelligens  gammelt  nytt. Dei fleste nyere  biler er idag velfylte med svarte bokser, og kunstig intelligens.

Det er  vel  minst 20 år sidan første bilene  kom med  bl.a  avstandsenorer, antiskrens,  Automatisk lukepakering, og autmatisk fartssperre koblet i  GPS er installert i mange nye biler. Det er over 40 år sidan dei første bilene kom med bl.a. ABS, regnsensorer, automatisk lysregulering  m.v

Romfarten er kilden til det meste av det vi etterhvert omgir oss med av kunstig intelligens, og her finnes det nok ingen begrensninger.

Anonymkode: fa5e1...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig. Det som er nytt er vel  hvor mye bedre chat-boter har blitt. 

Anonymkode: e4772...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunstig intelligens har ikke eksistert siden 1950-tallet, og er ikke gammelt nytt. 

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 11.18):

Det er  vel  minst 20 år sidan første bilene  kom med  bl.a  avstandsenorer, antiskrens,  Automatisk lukepakering, og autmatisk fartssperre koblet i  GPS er installert i mange nye biler. Det er over 40 år sidan dei første bilene kom med bl.a. ABS, regnsensorer, automatisk lysregulering  m.v

Ikke noe av dette har vært basert på kunstig intelligens. Mye av dette var knapt basert på SW, og det som var basert på SW var helt vanlige programmer skrevet av mennesker, med vanlige algoritmer og ikke kunstig intelligens.

Programmer med kunstig intelligens bruker en grunnleggende annerledes måte å programmere på:

• I tradisjonell SW programmeres det algoritmer som sier nøyaktig hva og hvordan det skal virke. 

• Med en KI-motor, programmerer man kun input til KI-motoren samt målene, og så lar man denne motoren trene på data til den er i stand til å oppnå disse målene, helt uten at det er programmert hvordan den skal oppnå målene.
  •  
Yellow Eye skrev (På 22.9.2024 den 15.03):

Det har eksistert siden 1950 tallet.

Nei, det har det absolutt ikke.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig. Det som er nytt er vel  hvor mye bedre chat-boter har blitt. 

Anonymkode: e4772...0bc

Nei, det som er nytt er at det er en helt grunnleggende annerledes måte programmene virker.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden):

Nei, kunstig intelligens har ikke eksistert siden 1950-tallet, og er ikke gammelt nytt. 

Ikke noe av dette har vært basert på kunstig intelligens. Mye av dette var knapt basert på SW, og det som var basert på SW var helt vanlige programmer skrevet av mennesker, med vanlige algoritmer og ikke kunstig intelligens.

Programmer med kunstig intelligens bruker en grunnleggende annerledes måte å programmere på:

• I tradisjonell SW programmeres det algoritmer som sier nøyaktig hva og hvordan det skal virke. 

• Med en KI-motor, programmerer man kun input til KI-motoren samt målene, og så lar man denne motoren trene på data til den er i stand til å oppnå disse målene, helt uten at det er programmert hvordan den skal oppnå målene.
  •  

Nei, det har det absolutt ikke.

Nei, det som er nytt er at det er en helt grunnleggende annerledes måte programmene virker.

History of artificial intelligence

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 11.18):

Det er mye fokus på kunstig intelligens fortiden,og det skal  liksom revlusjonere  hverdagen vår, men  kunstig intelligens er vel  bare gammelt nytt ?  Inenfor bilindustrien, flyfabrikkene , romfarten er kunstig intelligens  gammelt  nytt. Dei fleste nyere  biler er idag velfylte med svarte bokser, og kunstig intelligens.

Romfarten er kilden til det meste av det vi etterhvert omgir oss med av kunstig intelligens, og her finnes det nok ingen begrensninger.

Anonymkode: fa5e1...24d

Kunstig intelligens i form av maskiner basert på menneskenes programmering, startet vel med industrialiseringen? 

KI, programmer som kan omprogrammere seg selv, er ikke spesielt gammelt nytt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har ikke fått med deg at det har utviklet seg ekstremt bare di 2 siste åra? Lever du under en stein? Det kan ikke sammenlignes nå.

Anonymkode: d4c50...5f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det man kanskje kan kalle kunstig intelligens fra den tiden er noe helt annet enn i dag, i så stor grad at det egentlig ikke kan sammenlignes 

Anonymkode: 5789c...9b8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Dunning-Kruger-effekten lever i beste velgående ser jeg :)

Utdyp da, så vi kan se at du ikke er offer selv? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 minutt siden):

Utdyp da, så vi kan se at du ikke er offer selv? 😃

Vil ikke det å utdype her bevise nettopp Dunning-Kruger?

Uansett er det ganske åpenbart at det trengs en begrepsavklaring her i tråden. Hva er KI kan en jo begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Vil ikke det å utdype her bevise nettopp Dunning-Kruger?

Uansett er det ganske åpenbart at det trengs en begrepsavklaring her i tråden. Hva er KI kan en jo begynne med?

Den første setningen din skjønte jeg ikke 😅 

Og begrepsavklaringen du etterspør er nær i slekt med mitt "utdyp" 😀

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tja, det man kanskje kan kalle kunstig intelligens fra den tiden er noe helt annet enn i dag, i så stor grad at det egentlig ikke kan sammenlignes 

Anonymkode: 5789c...9b8

Enig.

Selve konseptet med nevrale nettverk er kanskje gammelt, men det som skjer nå for mange praktiske formål helt nytt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen ligger jo i navnet intelligens. Dataprogrammer som er programmert til å gjøre x hvis y tenker ikke selv - de er ikke intelligente i den betydningen vi snakker om relatert til KI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm. Ok... men hva legger du i kunstig intelligens?

Si Turing-testen da - hvis du "snakker" med en datamaskin og ikke klarer å skille om det er menneske eller maskin... jeg tror ikke ABS-bremser for ørten år siden hadde bestått denne. Og fulgte det ikke bare en programmering - lærte det noe? Jeg kan ikke noe om ABS-bremser altså. 

Utviklingen har uansett tatt helt av nå, og går i enorm fart. Det kan ikke sammenlignes. 

Det blir nesten som å si, hvorfor er folk så mobilavhengige nå og sitter på telefonen hele tiden og tekster og spiller og leser? Vi hadde jo telefoner i 1940 også.

Anonymkode: 9f769...8f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KI er uansett ikke bevisst. Like lite som en flysimulator er et fly.

Det er like fullt et program, ikke en "sentient being". 

KI "tenker" ikke selv, det er programmer som reprogrammerer seg selv, men læringen er like fullt basert på programmering. Å påstå at KI tenker, er som når Disney ilegger en lampe menneskelig kognisjon, moral og etikk - ved å animere den og etterligne mennesket får vi inntrykk av at lampen er som oss. Men det er en illusjon. 

Forøvrig, hva er menneskets handlinger basert på? Spennende tema.

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
svaret skrev (21 minutter siden):

Det er ikke noe nytt nei. Det eneste som er nytt er at man nå bruker det på språkmodeller og annen type data som er tilgjengelig, men som ikke var tilgjenglig før

Hvilke applikasjoner mener du benyttet KI for 20, 30 eller 40 år siden? Hvis det ikke er noe nytt, bør du vel kunne komme med eksempler. 

Yellow Eye skrev (59 minutter siden):

Mener du noe på siden du lenket til, motsier det jeg skrev? I så fall hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mye begrepsforvirring her. Når det snakkes om KI-revolusjon, er det først og fremst snakk om bruk av maskinlæring, som også var det jeg tok utgangspunkt i da jeg forklarte den grunnleggende forskjellen mellom KI og tradisjonelle dataprogrammer. 

For sjakk-interesserte, så er er Alpha Zero et KI-sjakk program, mens Stockfish er eksempel på et program som bruker tradisjonelle algoritmer og dermed ikke er KI, uansett hvor intelligent Stockfish kan virke når man spiller mot den. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (20 minutter siden):

KI er uansett ikke bevisst. Like lite som en flysimulator er et fly.

Det er like fullt et program, ikke en "sentient being". 

KI "tenker" ikke selv, det er programmer som reprogrammerer seg selv, men læringen er like fullt basert på programmering. Å påstå at KI tenker, er som når Disney ilegger en lampe menneskelig kognisjon, moral og etikk - ved å animere den og etterligne mennesket får vi inntrykk av at lampen er som oss. Men det er en illusjon. 

Forøvrig, hva er menneskets handlinger basert på? Spennende tema.

Det er en etterligning av vår hjerne. Den simulerer er nettverk av nevroner som kommuniserer med hverandre.

Mulig jeg virker pedantisk, men reprogrammeringen er at  den endrer noen "vekter" som tilsvarer måten vi lærer på (ved at noen koblinger i vårt nettverk blir sterkere).

Jeg tenker at det kanskje er stor forskjell på oss og en AI, men på et fundamentalt nivå er vi like.

Jeg tror ikke det er noe mennesker kan som er fundamentalt umulig for en AI i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg ser det er mye begrepsforvirring her. Når det snakkes om KI-revolusjon, er det først og fremst snakk om bruk av maskinlæring, som også var det jeg tok utgangspunkt i da jeg forklarte den grunnleggende forskjellen mellom KI og tradisjonelle dataprogrammer. 

For sjakk-interesserte, så er er Alpha Zero et KI-sjakk program, mens Stockfish er eksempel på et program som bruker tradisjonelle algoritmer og dermed ikke er KI, uansett hvor intelligent Stockfish kan virke når man spiller mot den. 

Maskinlæring har eksistert siden slutten av 50tallet.
Stockfish bruker i dag NNUE (Efficiently Updatable Neural Network) og er i så måte mer lik A0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...