Gå til innhold

Moren min blir slåt og jeg er sint!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor bor på et sykehjem hvor hun har funnet seg bra til rette, men nå har hun blit fysisk angrepet av en (dement) beboer flere ganger. Helsen hennes er ikke bra og vi er redde hun ikke tåler å dette i bakken flere ganger. Vi har snaket med sykehjemet om dette, og de virker oppriktig fortvilet over situasjonen også.

De sier de jobber med å finne en løsning, men det tar fryktelig lang tid synes jeg! I går fortalte en sykepleier meg at det ikke var så vanskelig å skafe midler til utagerende pasienter før, men at helle komunen nå må spare etter at vi fik Høyre ordfører som fjernet formueskaten. Så derfor må slike søknader dokumenteres veldig godt og tar lang tid å forberedes bra nok, så de ikke bare bli avist for å spare pengene. I mellomtiden går min mor rundt og er red for å bli slåt i bakken i det som er hennes hjem!

Jeg er så imponert over de ansatte på sykehjemene som jobber hart for å gi beboerne gode hverdager, på tros av lite bemaning og lite midler. Så har politikerne pålagt dem enda trangere rammer, bare for å kune fjerne formueskaten! Jeg er så rasende på politikerne som i praksis prioroterer mer penger til folk med formue over sikerheten til min mor!! De kan BRENNE I HELVETE hele gjengen!!! Ville bare få det ut.

Anonymkode: b8a24...0ce

  • Liker 2
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tør du å gå i avisen med dette? Det får fart på sakene kan jeg si deg. Synd at man må utlevere seg selv for at familien skal være trygg. 

Anonymkode: 21ec9...14e

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utagerende adferd blant demente er en utfordring. En skjermet avdeling har mye likhet med akuttpsykiatrien, men med mindre ressurser. Personalet prøver nok så godt som de kan å skjerme andre pasienter, og prøve å hjelpe den som utagerer. Det kan være komplekst å finne årsak til at en dement pasient utagerer. Dessverre så får demente lite eller ingen hjelp for angst, depresjon osv som kan føre til utagering🙈

Anonymkode: cfb3c...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være fortvilende. Håper det løser seg snart! Alle som kjenner noen som er gamle, eller som har tenkt å bli gamle selv, bør tenke over dette neste gang de går til stemmeurnene. Når det kommer mindre skattepenger inn, så må noe nedprioriteres. Og da er det gjerne de som har minst evne til å protestere det går utover. 

Anonymkode: 85e57...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med høyreordførere å gjøre. Det handler om at det er svært lite man har lov å gjøre av fysisk inngripende tiltak ovenfor mennesker som utagerer i helsevesenet, enten det er på sykehjem eller sykehus. Det beste for utagerende demente er å bo på skjermet enhet, men det kan være ventetid på plass eller at de ikke får tak i nok folk til faktisk å bemanne en slik avdeling. Jeg forstå godt at du er fortvilet, det er nok de ansatte også. Men så lenge det ikke er hjemmel i lovverket for å sperre inn, binde fast eller dope ned folk som er utagerende, sp er det faktisk begrenset hva de ansatte kan gjøre. 

Anonymkode: 9dada...4c5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar selvsagt din mor ut av sykehjemmet og inn til deg selv frem til dette er løst. 

Anonymkode: 564c2...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får mer inntrykk av at dette er et ønske om å få fjernet Høyre. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til avisa hvis du/dere orker/vil! Send brev/spost til politikerne. Her på sykehjemmet engasjerer vi ansatte oss også, og er med på å kontakte politikerne når vi står i urimelige situasjoner hvor penger stopper oss. Det også an å få politikerne til å hospitsere en dag eller mer på sykehjemmet. Da får de se hvordan det er der. Sistgang nå så var vi "heldige" med at ordføreren ble jaget inn i et hjørne av en kraftig mann med alzheimer, så vi fikk penger til ekstra bemanning da. Men det er sparing hvert eneste år... ansettelsesstopp osv osv. Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du tar selvsagt din mor ut av sykehjemmet og inn til deg selv frem til dette er løst. 

Anonymkode: 564c2...77b

Hallo. Det er vel ikke så lett. Du vet ingenting om mor til ts, om hvor pleietrengende hun er og om hun har komplekse behov. Hjemmesykepleie kan selvfølgelig brukes, men der finnes det begrensninger. De kommer innom på faste besøk, og ellers hvis det er noe ekstra, men de kan ikke bruke 1-2 ansatte på en bruker på en hel arbeidsdag. Normalt sett har man 15-20 besøk per dag. 

Anonymkode: c68ea...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal snakke med avdelingsleder, om at denne demente pasienten må ha fastvakt av en pleier for å beskytte de andre beboerne. 

Anonymkode: c68ea...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hallo. Det er vel ikke så lett. Du vet ingenting om mor til ts, om hvor pleietrengende hun er og om hun har komplekse behov. Hjemmesykepleie kan selvfølgelig brukes, men der finnes det begrensninger. De kommer innom på faste besøk, og ellers hvis det er noe ekstra, men de kan ikke bruke 1-2 ansatte på en bruker på en hel arbeidsdag. Normalt sett har man 15-20 besøk per dag. 

Anonymkode: c68ea...cf8

Man får stortsett velferdspermisjon opptil 12 dager for dette, etter de 12 for man bruke sparepenger. 

Anonymkode: 564c2...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man får stortsett velferdspermisjon opptil 12 dager for dette, etter de 12 for man bruke sparepenger. 

Anonymkode: 564c2...77b

Også? Det er vel ikke gitt at datter kan gi mor den oppfølgingen hun trenger, hvis hun selv ikke et helsepersonell. Dette må sykehjemmet ordne opp i. 

Anonymkode: c68ea...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man får stortsett velferdspermisjon opptil 12 dager for dette, etter de 12 for man bruke sparepenger. 

Anonymkode: 564c2...77b

Man kan få pleiepenger i inntil 60 dager. Det vil uansett ikke være noen god løsning, selv om det «redder» moren til ts en stund.  Innvolver statsforvalter og fylkeslege, og få gjerne media involvert. Spill på lag med de ansatte så de ikke føler seg angrepet, da vil de kanskje miste motet helt, bli sykmeldt og situasjonen forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min mor bor på et sykehjem hvor hun har funnet seg bra til rette, men nå har hun blit fysisk angrepet av en (dement) beboer flere ganger. Helsen hennes er ikke bra og vi er redde hun ikke tåler å dette i bakken flere ganger. Vi har snaket med sykehjemet om dette, og de virker oppriktig fortvilet over situasjonen også.

De sier de jobber med å finne en løsning, men det tar fryktelig lang tid synes jeg! I går fortalte en sykepleier meg at det ikke var så vanskelig å skafe midler til utagerende pasienter før, men at helle komunen nå må spare etter at vi fik Høyre ordfører som fjernet formueskaten. Så derfor må slike søknader dokumenteres veldig godt og tar lang tid å forberedes bra nok, så de ikke bare bli avist for å spare pengene. I mellomtiden går min mor rundt og er red for å bli slåt i bakken i det som er hennes hjem!

Jeg er så imponert over de ansatte på sykehjemene som jobber hart for å gi beboerne gode hverdager, på tros av lite bemaning og lite midler. Så har politikerne pålagt dem enda trangere rammer, bare for å kune fjerne formueskaten! Jeg er så rasende på politikerne som i praksis prioroterer mer penger til folk med formue over sikerheten til min mor!! De kan BRENNE I HELVETE hele gjengen!!! Ville bare få det ut.

Anonymkode: b8a24...0ce

Er dette en situasjon fra virkeligheten, så ringer du Statsforvalteren mandag morgen og forklarer situasjonen der. 

Anonymkode: 69122...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...