Gå til innhold

Bråke på en søndag


Diana

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke egoist, nettopp fordi du lar hensynet til andre vekte tyngre enn hensynet til deg selv i denne saken.

Dette med søndagsro er normer i det norske samfunnet, som kanskje ikke gir så mye mening mer, men som likevel overholdes overalt. Det er mange slike «regler», som man lærer seg mer og mer når man er voksen. Jeg er ikke kristen selv, men overholder søndagsfreden og liker det. Fint for deg også med en pause midt i oppussing og studier! :)

Anonymkode: 6fc3b...eba

Nei, det er slettes ikke snakk om normer og det er heller ikke en "regel" (med "). Helligdagsfreden er lovbestemt. Du er altså ikke en snill voksen som har valgt å overholde søndagsfreden selv om du ikke er kristen - du skal overholde den om du vil være sikker på å unngå at politiet kommer på døra. 

Anonymkode: f4673...e7d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paulinetta skrev (1 time siden):

Jeg hadde banket på nabodørene. Sagt at du har tenkt å gjøre noe arbeid, og at du er usikker på hvor mye støy det vil innebære for dem. Samt at om det blir for mye, så må de gi beskjed slik at du kan stoppe. Problem løst.

Herregud, verre og verre. Om en nabo banker på døra mi forventer jeg at det er om noe superviktig, ellers vil jeg faktisk være i fred. Liten sjanse for at jeg hadde åpnet døra i det hele tatt! 

Spesielt i tettbygde områder er det viktig å gi naboene privatliv og fred! 

Anonymkode: b4985...512

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkSolsikke skrev (4 timer siden):

Søndag er «hviledag», Ref Kristendom. 
Folk skal få slappe av i egne hjem i fred og ro etter endt arbeidsdag.

Det går an å si til naboen på begge sider at du har veldig behov for å bruke dagen til oppussing og har lånt deg utstyr, og spør om det er greit. Men vent i hvert fall til etter klokken 13:00, da er det etter «Kirketid»

Kristendommen har vi sluttet med i Norge, så jeg tenker dette er greit.

Anonymkode: 52ebd...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kristendommen har vi sluttet med i Norge, så jeg tenker dette er greit.

Anonymkode: 52ebd...7ff

Vi har fremdeles helligdagfredsloven, så utilbørlig larm på en søndag eller en annen helligdag er ALDRI greit!

Anonymkode: b396f...b69

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diana skrev (4 timer siden):

Ok. Men hvorfor ikke? Hva gjør søndag så spesielt i forhold til alle andre dager? Har aldri skjønt meg på at søndag skal være rolig dag greiene. Det er en dag som alle andre 🤷‍♀️

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Anonymkode: d6df6...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss i vei. Her driver naboene på begge sider med oppussing til alle døgnets tider og dager. Jeg tenker når de holder på at det er bra de får unna ting!

Anonymkode: 90453...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Puss i vei. Her driver naboene på begge sider med oppussing til alle døgnets tider og dager. Jeg tenker når de holder på at det er bra de får unna ting!

Anonymkode: 90453...627

Hvorfor er det bra at de får unna ting, når de aldri blir ferdig?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse for hånd bør gå bra, men kanskje la maskinen ligge?

Anonymkode: 52ebd...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de jobber og har barn. Det samme som meg, jeg vet hvordan det er å leve i tidsklemma. Jeg forstår at det er ikke bare bare ellers. Og jo, de blir ferdige. Begge naboene holder ikke på samtidig året rundt, men i perioder. 

Anonymkode: 90453...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, ikke alle tørr å si ifra, mange er konfliktskye! Og siden vi har en lov om dette er det best å følge den og ikke utsette naboene for spørsmålet!

Anonymkode: b396f...b69

Vettu hva, det et det dummeste jeg har hørt. En dag har naboen behov for noe vedlikehold, og vet da at at tjenesten kan gå begge veger. 

Utsette noen for et spørsmål.... snøfnugg og krenkelsefolk altså.

Anonymkode: 0df4d...4d5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vettu hva, det et det dummeste jeg har hørt. En dag har naboen behov for noe vedlikehold, og vet da at at tjenesten kan gå begge veger. 

Utsette noen for et spørsmål.... snøfnugg og krenkelsefolk altså.

Anonymkode: 0df4d...4d5

La meg gjette: du er over 50?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud, verre og verre. Om en nabo banker på døra mi forventer jeg at det er om noe superviktig, ellers vil jeg faktisk være i fred. Liten sjanse for at jeg hadde åpnet døra i det hele tatt! 

Spesielt i tettbygde områder er det viktig å gi naboene privatliv og fred! 

Anonymkode: b4985...512

Fy fader! Hvis naboen har prøvd å varsle og du ikke gidder dra rompa di til døra,da håper jeg han bråker et døgn i strekk! Så tafatt går det ikke an å være. 

Anonymkode: d6df6...d07

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen lettkrenka snøflak noen av dere er! Skrekk for å prate med naboen!? Hvordan skal verden bli. Noen av dere høres ut til å mangle boevne, en slik samtale er det minste man må få til. Og så går det begge veier! Neste gang er det din tur.

Anonymkode: 72001...79c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fy fader! Hvis naboen har prøvd å varsle og du ikke gidder dra rompa di til døra,da håper jeg han bråker et døgn i strekk! Så tafatt går det ikke an å være. 

Anonymkode: d6df6...d07

Bråk på søndag er ulovlig uansett hvor mye man banker på døra. Og skal man varsle om støy gjør man det ikke samme dag, men i god tid, så naboen har mulighet å rømme unna et sted. Lapp i postkassa er fint. 

Å ønske en fremmed på Internett vondt fordi du har en annen mening er forøvrig ekstremt lavmål. Det sier ganske masse om deg. 

Anonymkode: b4985...512

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bråk på søndager. Enkelt.

Anonymkode: 89e93...1cf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er slettes ikke snakk om normer og det er heller ikke en "regel" (med "). Helligdagsfreden er lovbestemt. Du er altså ikke en snill voksen som har valgt å overholde søndagsfreden selv om du ikke er kristen - du skal overholde den om du vil være sikker på å unngå at politiet kommer på døra. 

Anonymkode: f4673...e7d

Politiet kommer ALDRI til å prioritere det, på samme måte som de aldri stopper nordmenn fra å grille/ drikke i parken. Det å kontakte politiet fordi naboen pusser opp er latterlig. Da får man reise å besøke noen eller gå en tur i stedet. Men ville kommunisert med naboene for sikkerhets skyld, og tatt hensyn hvis de sier de trenger ro

Anonymkode: 5fae2...381

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uavhengig av religiøse aspekter, så setter noen av oss enormt stor pris på denne loven og trenger denne ene dagen med litt stillhet, tross at vi ikke har råd til enebolig. Det er nok støy resten av uka i en hektisk hverdag. Kan du forsøke å sette andres behov foran dine egne, TS? 

Anonymkode: 9b563...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diana skrev (9 timer siden):

Jeg pusser opp, og har gått til innkjøp av en pussemaskin for å slippe å ødelegge armene i all sparkel pussen som må til. Jeg sparklet en vegg i går, og vil pusse det ned i dag, sånn at jeg kan få på plass rehab tapet. Jeg skal også sette opp wall2paint på 2 vegger. Sparkelmaskinen bråker en del, og når veggene skal opp blir det jo litt banking og skruing for å få dem på plass. 

Vet at man ikke skal klippe hekk, gress og drive å bråke ute på søndager. Men jeg kan vel bråke og pusse opp inne i eget hus? Bor i ett borettslag. 

Du leser husordensregler Dr du bor. Står det at man kan bråke om søndagene så kan du bråke, hvis ikke så holder du helligdagsfreden hellig. 
Alternativt, du gå og banker på hos naboene forklarer saken og spør om det er greit for dem med ditt bråk, samtidig forteller du hvor lenge du tenker å holde på. 
Må du bråke neste helg og, så sender du alt nå en Mail til styret og ber om unntak for bestemmelsene om stille på søndag. Deretter informerer du naboene om at du har fått lov av styret til å bråke. 
I mor og betong så bråker det fra bunn til topp når man banker ett sted.

Anonymkode: d5171...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (4 timer siden):

La meg gjette: du er over 50?

37 hvis du må vite. Og jeg tør å prate med naboen. Spurte senest i sommer om det var greit jeg klipte plen på en søndag i sommer, når det var eneste oppholdsdag. Man må kunne spørre. 

Anonymkode: 0df4d...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Politiet kommer ALDRI til å prioritere det, på samme måte som de aldri stopper nordmenn fra å grille/ drikke i parken. Det å kontakte politiet fordi naboen pusser opp er latterlig. Da får man reise å besøke noen eller gå en tur i stedet. Men ville kommunisert med naboene for sikkerhets skyld, og tatt hensyn hvis de sier de trenger ro

Anonymkode: 5fae2...381

Dette. Jeg klipper plenen på søndager. Naboen som er politimann gjør også det. 

Anonymkode: 53536...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...