Gå til innhold

Bråke på en søndag

Diana

Anbefalte innlegg

Diana skrev (47 minutter siden):

Ok. Men hvorfor ikke? Hva gjør søndag så spesielt i forhold til alle andre dager? Har aldri skjønt meg på at søndag skal være rolig dag greiene. Det er en dag som alle andre 🤷‍♀️

Det er ikke noe å skjønne,

visse regler har man av hensyn til andre.

Nå har du en mulighet til å vise om du er en:

1. Omsorgsfull nabo som tar hensyn til andre og gir dem den roen de har lovfestet rett på.

2. En egoist som tar seg til rette og driter i andre og driter i regler.

Samma for meg hva du velger, såklart.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde banket på nabodørene. Sagt at du har tenkt å gjøre noe arbeid, og at du er usikker på hvor mye støy det vil innebære for dem. Samt at om det blir for mye, så må de gi beskjed slik at du kan stoppe. Problem løst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diana skrev (1 time siden):

Bor i rekkehus med naboer på begge sider

Da er svaret veldig enkelt - dropp det! Vær en hensynsfull nabo og hold søndagen stille! 

Og mailen du klarte å slette kan du få tilsendt på nytt ved å bare sende en mail til styret. Du kan også sjekke om borettslaget har en egen hjemmeside, der ligger gjerne husordensreglene og vedtektene. Men uansett hva som står i reglene til borettslaget så er det loven om helligdagfred som gjelder på søndager og andre helligdager.

Anonymkode: b396f...b69

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde banket på nabodørene. Sagt at du har tenkt å gjøre noe arbeid, og at du er usikker på hvor mye støy det vil innebære for dem. Samt at om det blir for mye, så må de gi beskjed slik at du kan stoppe. Problem løst.

Om det blir for mye? Alt unødvendig bråk på søndag er for mye... ikke alle tørr å ringe på og be naboen pm å være stille selvom vedkommende har sagt at en kan det...

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det blir for mye? Alt unødvendig bråk på søndag er for mye... ikke alle tørr å ringe på og be naboen pm å være stille selvom vedkommende har sagt at en kan det...

Det er ikke sikkert naboene hører noe/lar seg plage i det hele tatt. Kanskje er de ute hele søndagen uansett? Dialog er et gullfint utgangspunkt for et godt naboskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diana skrev (44 minutter siden):

Jeg har gitt meg på at jeg skal pusse opp i dag. Jeg skjønner at man ikke skal være til bry for andre. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor jeg er egoist fordi jeg spør om jeg kan pusse opp. Selv om det passer best for meg å legge dette til i dag, fordi hele uka ellers er fullpakka og jeg nesten ikke er hjemme, betyr ikke det at jeg kommer til å gjøre det. Jeg vil gjerne ha ett godt forhold til naboene.

Ukene er stort sett full stappet for de fleste, og søndag er hviledag fra gammelt av. Og mange har fri denne dagen og ønsker ro, det å ha naboer som banker og bråker generelt  med oppussing er ikke noe de fleste ønsker. Greit å spørre om en ikke vet, men rart voksne ikke vet. Selv mine tenåringsbarn vet dette. Allmenn kunnskap.

Det er jo fordi folk sier det ikke er greit, og at det står i loven i tillegg. Og du klarer ikke la det ligge og sier du ikke skjønner. Når du srlv er på plass, så skal du se du ikke ville hatt naboer som ødelegger søndagene dine med bråk. 

Anonymkode: c7f76...3a1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paulinetta skrev (8 minutter siden):

Det ville ikke jeg gjort,

mange nordmenn er konfliktsky. Tipper mange vil si ja, uten å egentlig mene det.

«Jamen er det mitt problem, da?».

Nei, det er ikke det. Men det handler om å ha litt omtanke og ha litt karakter. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hoppe tau eller lignende inne i en blokk på søndag?  Nå har jeg hørt på dunk, dunk, dunk oppe fra naboen i 20 minutter  🙈

Anonymkode: 71136...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre naboen på begge sider om de takler et par timer med lyd i dag, for alt du vet skal de bort og ikke vil legge merke til det i det hele tatt. Sier de nei så bare respektere det.

Anonymkode: 0df4d...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å spørre naboen på begge sider om de takler et par timer med lyd i dag, for alt du vet skal de bort og ikke vil legge merke til det i det hele tatt. Sier de nei så bare respektere det.

Igjen, ikke alle tørr å si ifra, mange er konfliktskye! Og siden vi har en lov om dette er det best å følge den og ikke utsette naboene for spørsmålet!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke egoist, nettopp fordi du lar hensynet til andre vekte tyngre enn hensynet til deg selv i denne saken.

Dette med søndagsro er normer i det norske samfunnet, som kanskje ikke gir så mye mening mer, men som likevel overholdes overalt. Det er mange slike «regler», som man lærer seg mer og mer når man er voksen. Jeg er ikke kristen selv, men overholder søndagsfreden og liker det. Fint for deg også med en pause midt i oppussing og studier! :)

Anonymkode: 6fc3b...eba

Nei, det er slettes ikke snakk om normer og det er heller ikke en "regel" (med "). Helligdagsfreden er lovbestemt. Du er altså ikke en snill voksen som har valgt å overholde søndagsfreden selv om du ikke er kristen - du skal overholde den om du vil være sikker på å unngå at politiet kommer på døra. 

Anonymkode: f4673...e7d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (1 time siden):

Herregud, verre og verre. Om en nabo banker på døra mi forventer jeg at det er om noe superviktig, ellers vil jeg faktisk være i fred. Liten sjanse for at jeg hadde åpnet døra i det hele tatt! 

Spesielt i tettbygde områder er det viktig å gi naboene privatliv og fred! 

Anonymkode: b4985...512

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fremdeles helligdagfredsloven, så utilbørlig larm på en søndag eller en annen helligdag er ALDRI greit!

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diana skrev (4 timer siden):

Ok. Men hvorfor ikke? Hva gjør søndag så spesielt i forhold til alle andre dager? Har aldri skjønt meg på at søndag skal være rolig dag greiene. Det er en dag som alle andre 🤷‍♀️

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Anonymkode: d6df6...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss i vei. Her driver naboene på begge sider med oppussing til alle døgnets tider og dager. Jeg tenker når de holder på at det er bra de får unna ting!

Anonymkode: 90453...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse for hånd bør gå bra, men kanskje la maskinen ligge?

Anonymkode: 52ebd...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at de jobber og har barn. Det samme som meg, jeg vet hvordan det er å leve i tidsklemma. Jeg forstår at det er ikke bare bare ellers. Og jo, de blir ferdige. Begge naboene holder ikke på samtidig året rundt, men i perioder. 

Anonymkode: 90453...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, ikke alle tørr å si ifra, mange er konfliktskye! Og siden vi har en lov om dette er det best å følge den og ikke utsette naboene for spørsmålet!

Vettu hva, det et det dummeste jeg har hørt. En dag har naboen behov for noe vedlikehold, og vet da at at tjenesten kan gå begge veger. 

Utsette noen for et spørsmål.... snøfnugg og krenkelsefolk altså.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud, verre og verre. Om en nabo banker på døra mi forventer jeg at det er om noe superviktig, ellers vil jeg faktisk være i fred. Liten sjanse for at jeg hadde åpnet døra i det hele tatt! 

Spesielt i tettbygde områder er det viktig å gi naboene privatliv og fred! 

Anonymkode: b4985...512

Fy fader! Hvis naboen har prøvd å varsle og du ikke gidder dra rompa di til døra,da håper jeg han bråker et døgn i strekk! Så tafatt går det ikke an å være. 

Anonymkode: d6df6...d07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen lettkrenka snøflak noen av dere er! Skrekk for å prate med naboen!? Hvordan skal verden bli. Noen av dere høres ut til å mangle boevne, en slik samtale er det minste man må få til. Og så går det begge veier! Neste gang er det din tur.

Anonymkode: 72001...79c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...