Diana Skrevet 22. september #1 Del Skrevet 22. september Jeg pusser opp, og har gått til innkjøp av en pussemaskin for å slippe å ødelegge armene i all sparkel pussen som må til. Jeg sparklet en vegg i går, og vil pusse det ned i dag, sånn at jeg kan få på plass rehab tapet. Jeg skal også sette opp wall2paint på 2 vegger. Sparkelmaskinen bråker en del, og når veggene skal opp blir det jo litt banking og skruing for å få dem på plass. Vet at man ikke skal klippe hekk, gress og drive å bråke ute på søndager. Men jeg kan vel bråke og pusse opp inne i eget hus? Bor i ett borettslag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #2 Del Skrevet 22. september Det står i reglene for borettslaget ang støy på søndager. Anonymkode: 62da6...cd6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 22. september Forfatter #3 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i reglene for borettslaget ang støy på søndager. Anonymkode: 62da6...cd6 Ja jeg fikk tilsendt en velkomst mail når jeg flyttet inn med borettslag regler. Men den har jeg klart å slette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 22. september Forfatter #4 Del Skrevet 22. september Bor i rekkehus med naboer på begge sider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #5 Del Skrevet 22. september Diana skrev (2 minutter siden): Bor i rekkehus med naboer på begge sider Da er det ikke ok etter mitt syn Anonymkode: 11762...060 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 22. september Forfatter #6 Del Skrevet 22. september Ok. Men hvorfor ikke? Hva gjør søndag så spesielt i forhold til alle andre dager? Har aldri skjønt meg på at søndag skal være rolig dag greiene. Det er en dag som alle andre 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #7 Del Skrevet 22. september Diana skrev (2 minutter siden): Ok. Men hvorfor ikke? Hva gjør søndag så spesielt i forhold til alle andre dager? Har aldri skjønt meg på at søndag skal være rolig dag greiene. Det er en dag som alle andre 🤷♀️ Det er jo ikke det. Det er masse som ikke skjer på søndager kontra andre dager. Dette henger igjen fra tidligere og har med kirketid, hviledag etc å gjøre. Det er også lovregulert. Anonymkode: 87327...ce9 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkSolsikke Skrevet 22. september #8 Del Skrevet 22. september (endret) Søndag er «hviledag», Ref Kristendom. Folk skal få slappe av i egne hjem i fred og ro etter endt arbeidsdag. Det går an å si til naboen på begge sider at du har veldig behov for å bruke dagen til oppussing og har lånt deg utstyr, og spør om det er greit. Men vent i hvert fall til etter klokken 13:00, da er det etter «Kirketid» Endret 22. september av FrkSolsikke 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #9 Del Skrevet 22. september Hellugdagsfreden er livregulert. Gjelder vanlige søndager og røde dager fea 00-24. pinseafen, påskesften og julaften etter kl.16 Anonymkode: 02813...2b1 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #10 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hellugdagsfreden er livregulert. Gjelder vanlige søndager og røde dager fea 00-24. pinseafen, påskesften og julaften etter kl.16 Anonymkode: 02813...2b1 *lovregulert Anonymkode: 02813...2b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #11 Del Skrevet 22. september Diana skrev (16 minutter siden): Jeg pusser opp, og har gått til innkjøp av en pussemaskin for å slippe å ødelegge armene i all sparkel pussen som må til. Jeg sparklet en vegg i går, og vil pusse det ned i dag, sånn at jeg kan få på plass rehab tapet. Jeg skal også sette opp wall2paint på 2 vegger. Sparkelmaskinen bråker en del, og når veggene skal opp blir det jo litt banking og skruing for å få dem på plass. Vet at man ikke skal klippe hekk, gress og drive å bråke ute på søndager. Men jeg kan vel bråke og pusse opp inne i eget hus? Bor i ett borettslag. Nei, innendørs støy, som oppussing, eget hus er egentlig ikke greit det heller. Lovverket er klar på at man ikke skal plage andre med urimelig støy på søndag. Anbefaler deg å ta kontakt med naboene dine. Si at du ønsker å bruke søndagen på å pusse en vegg og spikre opp noen plater. Spør de om de syns det høres greit ut. Syns de ikke det er greit, så gjør du det ikke. Ellers kan du få politiet på besøk og ei saftig bot. Anonymkode: 15b99...bbf 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Del Skrevet 22. september Diana skrev (10 minutter siden): Bor i rekkehus med naboer på begge sider Bor sånn selv, og min ene nabo har pusset opp fra januar til nå, hver dag med bråkete maskiner. Jeg blir gal! Hadde det ikke vært en dag i uka der det hadde vært noenlunde stille hadde det klikket for meg. Rart at du ikke skjønner selv at det er både uhøflig og plagsomt for naboene dine. Anonymkode: b4985...512 15 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #13 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spør de om de syns det høres greit ut. Ulempen med å spørre er at mange er redde for å si nei, selv om de egentlig vil. De er redde for konsekvenser, kanskje den nye naboen er en dritkjip person som «tar hevn», slutter å hilse el. Har opplevd sånne naboer selv. Anonymkode: b4985...512 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #14 Del Skrevet 22. september Bor du i rekkehus så sier det seg selv at oppussing er støy som høres hos naboen. Dette er ikke greit. Hadde en nabo som absolutt skulle pusse opp på helligdagene i påsken. Var mange sinte naboer i borettslaget her. Jeg rakk ikke klage selv før 2 av naboene kom meg i forskjøpet. De nektet å la naboen slippe unna med "skulle bare hamre litt." Anonymkode: cc8fc...943 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #15 Del Skrevet 22. september Lov om helligdager og helligdagsfred: §2, a, forteller oss at søndag er helligdag § 3.Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. § 6.Straff Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 3 til 5 i denne lov, eller bestemmelser gitt i medhold av disse paragrafene, straffes med bøter. Anonymkode: dd963...d54 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 22. september #16 Del Skrevet 22. september Helt utrolig at folk fortsatt ikke har respekt og forståelse for at søndag er hviledag. Om du setter i gang med støy skal du være klar over at naboen er i sin fulle rett til å kontakte politiet, som gjerne møter opp på døra di. Støy på søndager er ulovlig. 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 22. september Forfatter #17 Del Skrevet 22. september Jeg har gitt meg på at jeg skal pusse opp i dag. Jeg skjønner at man ikke skal være til bry for andre. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor jeg er egoist fordi jeg spør om jeg kan pusse opp. Selv om det passer best for meg å legge dette til i dag, fordi hele uka ellers er fullpakka og jeg nesten ikke er hjemme, betyr ikke det at jeg kommer til å gjøre det. Jeg vil gjerne ha ett godt forhold til naboene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. september #18 Del Skrevet 22. september Diana skrev (47 minutter siden): Jeg pusser opp, og har gått til innkjøp av en pussemaskin for å slippe å ødelegge armene i all sparkel pussen som må til. Jeg sparklet en vegg i går, og vil pusse det ned i dag, sånn at jeg kan få på plass rehab tapet. Jeg skal også sette opp wall2paint på 2 vegger. Sparkelmaskinen bråker en del, og når veggene skal opp blir det jo litt banking og skruing for å få dem på plass. Vet at man ikke skal klippe hekk, gress og drive å bråke ute på søndager. Men jeg kan vel bråke og pusse opp inne i eget hus? Bor i ett borettslag. Det som kommer til å skje er at en eller flere irriterer seg over støyen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #19 Del Skrevet 22. september Diana skrev (3 minutter siden): Jeg har gitt meg på at jeg skal pusse opp i dag. Jeg skjønner at man ikke skal være til bry for andre. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor jeg er egoist fordi jeg spør om jeg kan pusse opp. Selv om det passer best for meg å legge dette til i dag, fordi hele uka ellers er fullpakka og jeg nesten ikke er hjemme, betyr ikke det at jeg kommer til å gjøre det. Jeg vil gjerne ha ett godt forhold til naboene. Du er ikke egoist, nettopp fordi du lar hensynet til andre vekte tyngre enn hensynet til deg selv i denne saken. Dette med søndagsro er normer i det norske samfunnet, som kanskje ikke gir så mye mening mer, men som likevel overholdes overalt. Det er mange slike «regler», som man lærer seg mer og mer når man er voksen. Jeg er ikke kristen selv, men overholder søndagsfreden og liker det. Fint for deg også med en pause midt i oppussing og studier! Anonymkode: 6fc3b...eba 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #20 Del Skrevet 22. september Jeg forstår deg, jeg synes også det kan være vanskelig å få jobbet effektivt med oppussing når hele søndagen er «stilledag». Jeg bor selv i tomannsbolig, og har dermed funnet ut at jeg må planlegge oppussing jeg gjør selv nøye, slik at potensielt bråkete aktiviteter kun utføres på hverdager og lørdag, og stille aktiviteter som maling o.l. på søndager. Anonymkode: 4c364...212 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå