Gå til innhold

Unge jenter røyker mer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig yngre jenter som røyker, egentlig mer og mer. Hva skjer? Ja jeg røyker selv, men jeg er godt voksen, 32 år. Vært på konsert i helgen og det var utrolig mange yngre i 18 års alderen som røyker. Senest nå utenfor hotellet kom det to jenter og spurte om jeg hadde fyr, ja sa jeg, hvor gamle er dere da, dere så så unge og fine ut sa jeg:) Jo hun ene var 18 og snart 19, hun andre fyllte 18 i går. De røykte som om de hadde røyket i mange år, men de hadde begynt fast på videregående sa de. De sa også at de fleste jentene i klassen deres røyker fast og alle røyker på fest.
Jeg ble litt sjokkert jeg, skal jeg være ærlig!

Anonymkode: f376d...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig at du ser det slik, for i virkeligheten så er antall røykere blandt unge gått ned. Kun 3% av unge ( begge kjønn) mellom 16-24 år røyker i dag (tilsvarer ca 18.000 personer på landsbasis ) VS nesten 10% for 10 år siden. 

I aldersgruppen kvinner 16-19 år er %andelen gått ned fra 36% til 15% de siste 20 årene. 

Antall røykere uavhengig av kjønn og alder er synkende generelt sett så påstanden om at unge jenter røyker mer er på ingen måte støttet opp verken av undersøkelser, forskning eller salg. 

Anonymkode: 315a4...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, bor du nære svenskegrensen? 

Er fra Vestlandet og bodde noen år i Østfold, og møtte på langt flere unge røykere der enn hjemme. Fikk inntrykk av at miljø (feks "ræggen") og billigere tobakk i Sverige var noen av grunnene til at flere unge røykte der 😅 

Anonymkode: 2f9e9...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig at du ser det slik, for i virkeligheten så er antall røykere blandt unge gått ned. Kun 3% av unge ( begge kjønn) mellom 16-24 år røyker i dag (tilsvarer ca 18.000 personer på landsbasis ) VS nesten 10% for 10 år siden. 

I aldersgruppen kvinner 16-19 år er %andelen gått ned fra 36% til 15% de siste 20 årene. 

Antall røykere uavhengig av kjønn og alder er synkende generelt sett så påstanden om at unge jenter røyker mer er på ingen måte støttet opp verken av undersøkelser, forskning eller salg. 

Anonymkode: 315a4...789

https://kreftforeningen.no/aktuelt/en-av-fem-unge-royker/

Det stemmer at det er rundt 3% av unge som røyker fast i dag, men det er en økende trend og har de siste årene steget fra 1 % til 3 %. I tillegg er det mange som snuser, vaper og festrøyker. 

I følge statistisk sentralbyrå har av-og-til-røykere blant jenter mellom 16 og 24 år steget fra 9 til 15 % mellom 2021 og 2022.

https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/unge-jenter-har-begynt-a-festroyke/artikkel/892698/

 

Anonymkode: bf0de...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde forby dette til nye aldersgrupper, så dør det ut av seg selv. 

Anonymkode: 385a8...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med ungdommer, og ser nesten aldri noen som røyker. Snus er det en del av, men tror det er flere år siden sist jeg så noen som røyket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda det er flere og flere unge jenter som røyker, dessverre.

Anonymkode: f376d...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg en tur på shopping og jeg så 4 tenåringsjenter som røyket utenfor senteret. Tipper 16-18 år. På busstoppet satt det to jenter å røyket, de vet jeg hvem er og de er 18, jeg måtte love å ikke si noe til mora til hun ene som jeg vet hvem er. Usikker på om jeg bør sladre. Hun sa hun hadde røyket siden før sommerferien. Gjorde ingenting for å skjule det.

Anonymkode: f376d...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 tallet er på mote. Kardashian looken er ut, og "heroin chic" Kate Moss med røyk i hånda, er inn. Bare se til de yngste jentene i hollywood.

Anonymkode: 66405...704

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

90 tallet er på mote. Kardashian looken er ut, og "heroin chic" Kate Moss med røyk i hånda, er inn. Bare se til de yngste jentene i hollywood.

Anonymkode: 66405...704

Får ikke med meg hva som skjer i Hollywood, holder til i Norge jeg👍

Anonymkode: f376d...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Får ikke med meg hva som skjer i Hollywood, holder til i Norge jeg👍

Anonymkode: f376d...872

Unge jenter får det med seg. Trodde det var unge jenter og røyking som var temaet?

Anonymkode: 66405...704

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser røyk bli mer romantisert i media igjen, kan være derfor flere røyker. Det og at tynn begynner å bli trendy, som noen over nevner.

Kjempe synd.

Anonymkode: 72d3b...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skuffet over å lese dette da jeg var sikker på at røyk var helt ut nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører også at tenåringene røyker igjen.  Trodde det var helt ut med røyk, men alt annet bruker de jo i stor stil. Bare en snap unna så har de det de ønsker på døren. 

Anonymkode: 045a5...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De røyker, banner og råkjører. 5 jenter født i 05 og 06 har mistet lappen her jeg bor. De driver med råkjøring langs sidevegene og gir faen i lover og regler. Tragisk utvikling. 

Anonymkode: 0c613...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...