Gå til innhold

Vanlig å ta med blomster fra en begravelse hjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært i flere begravelser/bisettelser, og det har stort sett vært vanlig å ta med blomster til feks minnesamvær etterpå.

Mange nydelig buketter kastes i en komposthaug på kirkegården/krematoriet, hvilket er skikkelig waste. Da er det jo mye bedre å ta med noe av det iallefall.

Anonymkode: 78fd2...733

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor dette problematiseres. Folk må få gjøre det de vil. Blomstene gjør liten nytte i kremasjonsovnen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som jeg skrev over her så begynte min stemor å forsyne seg av blomster i pappas begravelse og hun pekte ut de fineste bukettene hun mente hennes døtre kunne ta med seg hjem. Jeg sa ingenting men synes dette var svært upassende, og hadde ærlig talt blitt glad om noen andre la merke til det og reagerte på det. 

Anonymkode: c3126...e59

Ikke føl deg truffet og pliktig til å besvare min kommentar.

Jeg tenkte mest på diskusjonen om hvorvidt det er vanlig om de brennes, tas med hjem, leveres til sykehjem/aldershjem osv. 

Mennesker gjør mye rart i sorgen. I ditt tilfelle hvor det faktisk angikk deg, er det bare du som kan ta ansvar for deg. Hvorvidt det er vanlig eller ikke har ingenting å si så lenge du følte at det var over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 2.15):

Jeg reagerte på dette. Nå var dette en bisettelse,men trudde blomstene skulle følge kisten ut i bilen. Nærmeste pårørende løp inn og tok med seg disse blomstene hjem til de som hadde minnestund. 

Anonymkode: dfac8...1dd

Og imens de løp så lo de en grisk høy latter og dyttet unna barn og eldre slik at de falt overende og presten stakkar, han ble dyttet av alteret og brakk nakken. 

Du glemte den detaljen i eventyret ditt.

Anonymkode: 0d2da...8c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og imens de løp så lo de en grisk høy latter og dyttet unna barn og eldre slik at de falt overende og presten stakkar, han ble dyttet av alteret og brakk nakken. 

Du glemte den detaljen i eventyret ditt.

Anonymkode: 0d2da...8c7

Så du må overdrive. Vi var fler som fikk med oss dette. De tok med blomstene hjem til avdødes mor som senere fortalte meg at hun overhodet ikke likte dette. De spurte aldri henne, ei heller avdødes far som ikke skulle på minnesamvær. 

Men, du får selvfølgelig tro hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor reiser ikke kisten noe sted etter bisettelsen, den kremeres i underetasjen (kisten senkes ned dit i seremonien). Her er det vanlig at de som ligger oppå kista blir med kista, men at resten tas med av nærmeste pårørende. Vi er nødt til å ta de ut av kirken (de kan jo ikke stå der) og begravelsesbyrået tar betalt for å fjerne de. Hva folk gjør med blomstene etterpå varierer veldig. Noen legger de på graver til familie, noen tar de med hjem og noen tar de med dit minnesamværet er. 

Det er åpenbart kulturelle forskjeller på dette, så det er dumt å dømme folk for det de gjør. Man kan være opplært til noe annet enn det som er vanlig for deg. 

Anonymkode: 3b1b4...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du må overdrive. Vi var fler som fikk med oss dette. De tok med blomstene hjem til avdødes mor som senere fortalte meg at hun overhodet ikke likte dette. De spurte aldri henne, ei heller avdødes far som ikke skulle på minnesamvær. 

Men, du får selvfølgelig tro hva du vil.

Men tanken var høyst sannsynlig likevel god og velment. Det ble neppe gjort for å plage og irritere hverken henne eller dere andre. Det er fortsatt ikke disse menneskene (som du i HI omtalte som "nærmeste pårørende", selv om du nå påberoper deg større fra avdødes foreldre) som kommer dårligst ut av denne historien. 

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd alle variasjoner av dette. At alt blir liggende på graven eller sendt med i bilen, at pårørende tar med noe til minnesamvær, at pårørende tar med noe hjem. Eller at enkelte buketter blir lagt på gravene til andre familiemedlemmer på samme kirkegård - for eksempel på graven til søsken eller foreldre til avdøde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble jeg veldig overrasket over hvor mange som mener blomster til begravelser ikke skal bli med hjem til minnestund og pårørende. Det TS beskriver trodde jeg var helt normalt og forstår ikke at det reageres på dette. Alle begravelser jeg har vært i har endt med at flere bærer med seg blomster ut fra kirka og tar de med videre til minnesamvær og hjem etterpå. Det er jo en fin måte å minnes avdøde på videre. Jeg klarer ikke å skille på begravelse eller bisettelse i.f.t. dette heller. Har alltid opplevd at det tas med blomster og ingen har reagert på det. Jeg har selv blitt bedt om å ta med blomster flere ganger og har da selvsagt tatt med til minnestunden i tro om at det var en positiv ting. En gang var jeg i begravelse til en nær slektning som betydde mye for meg. Jeg skulle gifte meg få dager senere og da jeg dro hjem sendte noen ed meg en vakker rosebukett fra begravelsen. Den rosebuketten stod sentralt plassert under bryllupsfesten og jeg synes det var koselig å tenke på at jeg på et vis hadde min høyt elskede slektning med i bryllupet. Alle visste om rosebuketten og syntes det var flott å tenke på hva den symboliserte. 

Har det skjedd en endring i dette med blomster og begravelser siste årene? Jeg har aldri ført at alle blomster i begravelsen skal følge kisten. Når jeg tenker meg om ville jeg reagert hvis alle blomstene fra kirka ble tatt med hjem uten at noen fulgte med kisten videre til graven. Men at noen blomster tas med videre i tilfeller der det bugner over av blomster synes jeg er bare flott. Hvorfor skal alle blomstene ligge og råtne på en grav eller brenne i en ovn hvis de kan spre gode minner i en tøff tid hjemme hos pårørende som sørger? 

Anonymkode: 9570e...07d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Man tar med noen til minnestunden, og de nærmeste pårørende kan også ta med dem hjem? Trodde det var helt vanlig. Har vært i fire begravelser i sommer, i to av dem var det kistebegravelse og bårebukettene ble med ut til graven, i de to bisettelsene/kremering ble bårebukettene værende på kisten, noen av de andre kransene/bukettene/ioosatsene ble tatt med til minnestunden. 

Anonymkode: 82bd3...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her ble jeg veldig overrasket over hvor mange som mener blomster til begravelser ikke skal bli med hjem til minnestund og pårørende. Det TS beskriver trodde jeg var helt normalt og forstår ikke at det reageres på dette. Alle begravelser jeg har vært i har endt med at flere bærer med seg blomster ut fra kirka og tar de med videre til minnesamvær og hjem etterpå. Det er jo en fin måte å minnes avdøde på videre. Jeg klarer ikke å skille på begravelse eller bisettelse i.f.t. dette heller. Har alltid opplevd at det tas med blomster og ingen har reagert på det. Jeg har selv blitt bedt om å ta med blomster flere ganger og har da selvsagt tatt med til minnestunden i tro om at det var en positiv ting. En gang var jeg i begravelse til en nær slektning som betydde mye for meg. Jeg skulle gifte meg få dager senere og da jeg dro hjem sendte noen ed meg en vakker rosebukett fra begravelsen. Den rosebuketten stod sentralt plassert under bryllupsfesten og jeg synes det var koselig å tenke på at jeg på et vis hadde min høyt elskede slektning med i bryllupet. Alle visste om rosebuketten og syntes det var flott å tenke på hva den symboliserte. 

Har det skjedd en endring i dette med blomster og begravelser siste årene? Jeg har aldri ført at alle blomster i begravelsen skal følge kisten. Når jeg tenker meg om ville jeg reagert hvis alle blomstene fra kirka ble tatt med hjem uten at noen fulgte med kisten videre til graven. Men at noen blomster tas med videre i tilfeller der det bugner over av blomster synes jeg er bare flott. Hvorfor skal alle blomstene ligge og råtne på en grav eller brenne i en ovn hvis de kan spre gode minner i en tøff tid hjemme hos pårørende som sørger? 

Anonymkode: 9570e...07d

Det du beskriver er helt ukjent for meg.

Har aldri opplevd annet enn at blomster og kranser blir bært ut og lagt på graven eller i bilen til krematoriet. Presten ber som regel om at alle tar med seg blomster på vei ut og har ikke opplevd at noe blir tatt med til minnestund eller hjem her i Oslo.

Kanskje det er forskjell fra landsdel til landsdel?

Anonymkode: 1bd39...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista et familiemedlem i sommer. Blomstene fra kapellet ble båret ned på grava til avdødes ektefelle, litt som en siste hilsen før den grava nå blir fjernet (har vert død siden tidlig 90-tall) Dette ble en fin avslutning på bisettelsen.

Hen som døde nå i sommer ble kremert og lagt på minnelund ved et annet gravsted enn ektefellen, så det var ingen kommende grav å legge blomstene fra bisettelsen på. Hadde blomstene fulgt bilen til krematoriet hadde de gjort fint lite nytte for seg, og jeg er sikker på at avdøde hadde satt pris på måten vi gjorde det med blomstene ❤️‍🩹

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 15.35):

Det du beskriver er helt ukjent for meg.

Har aldri opplevd annet enn at blomster og kranser blir bært ut og lagt på graven eller i bilen til krematoriet. Presten ber som regel om at alle tar med seg blomster på vei ut og har ikke opplevd at noe blir tatt med til minnestund eller hjem her i Oslo.

Kanskje det er forskjell fra landsdel til landsdel?

Anonymkode: 1bd39...f42

Dette er samme landsdel som. Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...