Gå til innhold

Vanlig å ta med blomster fra en begravelse hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man tar jo av alle kort og da er det kun en bukett. 

Anonymkode: 14709...3fa

Men de gamle vet godt hvor dette kommer fra.

Anonymkode: 9bc62...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (7 timer siden):

Sist jeg var relativt nær pårørende i en bisettelse, spurte begravelsesbyrået om vi ønsket å ta med noen av blomstene, så det er neppe så uvanlig.

Det å legge seg opp i og sette seg til doms over hvilke valg de nærmeste pårørende gjør i en sånn situasjon, er derimot både uvanlig og smakløst i min verden. Det er ikke alt man har noe med. 

Her reagerte også en som var nærmeste pårørende, og vedkommende som fikk disse blomstene hjem til seg ville slett ikke ha de.

 

Anonymkode: dfac8...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men de gamle vet godt hvor dette kommer fra.

Anonymkode: 9bc62...238

Hvordan kan de vite det? Jeg tror ikke de tenker slik du gjør uansett. 

Anonymkode: 14709...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tidligere sjefer tok med alle blomsteroppsatser etter farens begravelse hjem. Hu syntes det var koselig med blomster i hus 

Anonymkode: 9d00d...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det hender det kommer buketter til pårørende til kirka og de skal taes med hjem. Alle som er til avdøde skal legges på eller i graven. 

Anonymkode: 14709...3fa

Har heller aldri hørt at det kommer blomster til pårørende i kirken. Blomster sendes til hjemmet.

Anonymkode: c0663...102

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg reagerte på dette. Nå var dette en bisettelse,men trudde blomstene skulle følge kisten ut i bilen. Nærmeste pårørende løp inn og tok med seg disse blomstene hjem til de som hadde minnestund. 

Anonymkode: dfac8...1dd

Dette gjorde min stemor da pappa ble gravlagt, og over graven sto hun å pekte ut hvilke buketter hennes døtre kunne ta med seg hjem. 

Anonymkode: c3126...e59

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan de vite det? Jeg tror ikke de tenker slik du gjør uansett. 

Anonymkode: 14709...3fa

De gamle blir glad for blomster. Det er ikke noen hemmelighet at de snart skal dø. Det vet jo alle over 5 år. At de skal dø

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har heller aldri hørt at det kommer blomster til pårørende i kirken. Blomster sendes til hjemmet.

Anonymkode: c0663...102

Begge deler skjer. Jeg har opplevd det selv. 

Anonymkode: 14709...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maggan skrev (Akkurat nå):

Mye rart man skal bry seg med som ikke angår en selv. 

 

Som jeg skrev over her så begynte min stemor å forsyne seg av blomster i pappas begravelse og hun pekte ut de fineste bukettene hun mente hennes døtre kunne ta med seg hjem. Jeg sa ingenting men synes dette var svært upassende, og hadde ærlig talt blitt glad om noen andre la merke til det og reagerte på det. 

Anonymkode: c3126...e59

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg reagerte på dette. Nå var dette en bisettelse,men trudde blomstene skulle følge kisten ut i bilen. Nærmeste pårørende løp inn og tok med seg disse blomstene hjem til de som hadde minnestund. 

Anonymkode: dfac8...1dd

Alle bisettelsene jeg har vært i så blir folk spurt om å hjelpe til å bære blomstene ut til bilen hvor begravelsesagenten setter de fint rundt kisten. Har mistet mange nære og det har aldri vært i våre tanker at blomstene skal taes med noe sted. Bilen står med åpen bakdør med masse blomster noen minutter hvor alle står stille rundt og ser. Så lukkes bakdøren og bilen kjøres sakte avgående. Det er både trist og fint.

Anonymkode: c0663...102

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan kan de vite det? Jeg tror ikke de tenker slik du gjør uansett. 

Anonymkode: 14709...3fa

Jeg har vært på sykehjem hvor beboerne har diskutert det, riktignok med en dose galgenhumor. Men de ansatte la heller ikke skjul på hvor blomstene kom fra. 

Anonymkode: 9bc62...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min far gikk bort. Fikk min mor spørsmål om ho ønsket noen av buketten ved alteret. Her valgte ho å la der bli med ut til grava. Lappene som hang på fikk ho levert av byrået et par dager seinere. Med bilder fra begravelsen

Anonymkode: 9b5b0...a81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da mener jeg blomsteroppsats med minneord. 

Anonymkode: dfac8...1dd

Det bestemmer de pårørende. Vi har gjort det, og vi har lagt blomster på de andre gravene til pårørende etter begravelser når det har vært veldig mye blomster. 

Anonymkode: 866d6...7dc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er jo at blomstene blir med kisten ved en bisettelse, men jeg har vært med på at de blir lagt på den kommende graven OG tatt med hjem. 

Heller tatt med hjem, enn å bli dumpet i søppelkassen utenfor krematoriet. Det synes jeg er forferdelig spill av ressurser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en bisettelse i fjor høst. Der fulgte kistepynten med inn i bilen. De andre blomstene ble lagt på gravene til nære slektninger. Det var vanlig å gjøre der. Liten by på nordvestlandet. 

Anonymkode: 666a2...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da min far gikk bort. Fikk min mor spørsmål om ho ønsket noen av buketten ved alteret. Her valgte ho å la der bli med ut til grava. Lappene som hang på fikk ho levert av byrået et par dager seinere. Med bilder fra begravelsen

Anonymkode: 9b5b0...a81

Hvis bukettene var ved alteret så vil jeg tro det var kondolansebuketter til de etterlatte. Slik er det hvertfall her i min kirke. 

Anonymkode: 14709...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis bukettene var ved alteret så vil jeg tro det var kondolansebuketter til de etterlatte. Slik er det hvertfall her i min kirke. 

Anonymkode: 14709...3fa

Så mye forskjellig … alle blomster står ved alteret og rundt i rommet ved kisten. Noen til og med nedover altergangen om det er mange blomster. Presten leser opp og det er alltid til avdøde. Trodde ikke det var så forskjell i vårt langstrakte land. For meg har det stort sett vært begravelser i vestland og Midt-Norge og bisettelser på Østlandet. 

Anonymkode: c0663...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mye forskjellig … alle blomster står ved alteret og rundt i rommet ved kisten. Noen til og med nedover altergangen om det er mange blomster. Presten leser opp og det er alltid til avdøde. Trodde ikke det var så forskjell i vårt langstrakte land. For meg har det stort sett vært begravelser i vestland og Midt-Norge og bisettelser på Østlandet. 

Anonymkode: c0663...102

Det varierer nok fra kommune til kommune hvordan ting praktiseres. Derfor er det vanskelig å gi konkrete svar i slike saker. 

Anonymkode: 14709...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranser og hjerter blir med kista på gravlunden/ kirkegården, men blomsterbuketter blir med hjem eller fordeles på barn/ barnebarn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...