Gå til innhold

Skal legges inn på rehabilitering, og maten der er helt forferdelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her ser man konsekvensene av kostrådene våre. Selv om det er valgfritt å følge dem, er det ikke valgfritt når man blir innlagt. Og da er det skremmende at kostrådene er så bastante, selv om det finnes mye motstridende forskning. Høres ut som du har et bedre og mer råvarebasert kosthold enn sykehuset tilbyr, selv om du må begrense hva du spiser.

Anonymkode: dd42f...36c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Skal legges inn på rehabilitering, har tidligere vært der og den uka var helt grusom i forhold til maten. Det var lite jeg klarte å spise der og levde på knekkebrød og salat i 5 dager. Ligger langt fra alt annet så ikke mulig å gå andre steder.
Er mye jeg ikke klarer å spise, og takler ikke mat som er lett produkter. De har kun dette. Sykehusmat er jo generelt ganske dårlig, men dette er verre. 
Jeg trenger noen tips til hva jeg kan gjøre, finnes det noe mat som er godt som har god holdbarhet utenfor kjøleskapet? 
Kan ikke spise gluten, og det blir da enda verre med sånne erstatning produkter. 
Trenger tips, vurderer å kjøre hjem hver kveld. Det er nesten 2 timer hver vei så det blir hardt og ikke minst de ser ikke på det som positivt. 

Anonymkode: 28217...b52

Du må jo få tilrettelagt kost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Du må jo få tilrettelagt kost

Man kan få visse enkle tilrettelegginger som melkefritt og glutenfritt, men som oftest ikke utover dette. Jeg må droppe rehabilitering pga manglende muligheter for tilrettelegging.

Anonymkode: 82284...b51

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan få visse enkle tilrettelegginger som melkefritt og glutenfritt, men som oftest ikke utover dette. Jeg må droppe rehabilitering pga manglende muligheter for tilrettelegging.

Merkelig, jeg var på medisinsk rehabilitering og fikk maten slik jeg ønsker og kan spise. Du må be fastlegen din skrive et skriv til de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler jo ikke om at sykehuset vil være vanskelig. Det handler om regler som må følges.

Anonymkode: a9da2...c5b

Du gir deg ikke du, hva? Jeg kjenner godt til reglene og at regler skal følges, men jeg har til dagsdato aldri vært med på at vi ikke har kunnet løse slike tilfeller som ts står i med å få lagret eller ordnet med privat mat, slik at pasienter slipper å gå ned i vekt når de er innlagt fordi de ikke kan spise maten folk flest spiser. 

Anonymkode: 0dcff...86b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut,beklager at jeg sier det.

I stedet for å beklage deg her på Kg så kunne du like gjerne ha kontaktet re-haben og snakket med de ansvarlige ang.ditt forhold til mat.

Har du tenkt på det?

Du forteller ikke om hva slags rehah dette er,men det vil mest sannsynlig kreve en god del av deg og det er selvfølgelig viktig med god og næringsrik mat.

Ta en telefon i morgen og forhør deg om hva som er mulig å tilrettelegge for deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte med en gang hvor dette var. Jeg valgte å bruke kiosken, Wolt og Foodora aktivt, men fikk også ønskekost.

Anonymkode: 3358f...2c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

watt skrev (1 time siden):

Dette høres merkelig ut,beklager at jeg sier det.

I stedet for å beklage deg her på Kg så kunne du like gjerne ha kontaktet re-haben og snakket med de ansvarlige ang.ditt forhold til mat.

Har du tenkt på det?

Du forteller ikke om hva slags rehah dette er,men det vil mest sannsynlig kreve en god del av deg og det er selvfølgelig viktig med god og næringsrik mat.

Ta en telefon i morgen og forhør deg om hva som er mulig å tilrettelegge for deg.

Lykke til!

Jeg spurte etter tips til hva man kan ha uten kjøleskap, var det å beklage seg her? 
Jeg må både ringe for å takke ja, og må si ifra om kostholdet mitt. Blant annet glutenfri, likevel vet jeg av erfaring (ikke første gang jeg legges inn på rehabilitering, har vært på flere forskjellige sykehus) så kan de ikke tilrettelegge godt nok. Det forstår jeg, er så vidt jeg fikser kostholdet mitt til tider. 
Så joda, tenkt på det ;) 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her ser man konsekvensene av kostrådene våre. Selv om det er valgfritt å følge dem, er det ikke valgfritt når man blir innlagt. Og da er det skremmende at kostrådene er så bastante, selv om det finnes mye motstridende forskning. Høres ut som du har et bedre og mer råvarebasert kosthold enn sykehuset tilbyr, selv om du må begrense hva du spiser.

Ja altså jeg er ikke den beste i kosthold, men alle de lett produktene, plantemargarin osv kan umulig være bra. Mitt kolesterol er perfekt, og jeg er mer opptatt av rene produkter. Liker ikke erstatningsprodukter for glutenfritt, men kan spise den ene typen jeg finner i Sverige. 
Jeg vet jeg er vanskelig, hater å spise andre steder enn hjemme med mannen min. Jeg har vanvittig mye trøbbel med magen, men etter som jeg har kuttet masse så har jeg faktisk blitt mye bedre 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønte med en gang hvor dette var. Jeg valgte å bruke kiosken, Wolt og Foodora aktivt, men fikk også ønskekost.

Dette var smart, ikke vane med sånt. Men de leverer dit? 😁
Jeg skal ringe de i morgen, jeg fikk nemlig sjokk sist gang jeg var der. Var jo verre mat enn det jeg fikk på føden😂

Flinke folk som jobber der da, så er klar for hjelp. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja altså jeg er ikke den beste i kosthold, men alle de lett produktene, plantemargarin osv kan umulig være bra. Mitt kolesterol er perfekt, og jeg er mer opptatt av rene produkter. Liker ikke erstatningsprodukter for glutenfritt, men kan spise den ene typen jeg finner i Sverige. 
Jeg vet jeg er vanskelig, hater å spise andre steder enn hjemme med mannen min. Jeg har vanvittig mye trøbbel med magen, men etter som jeg har kuttet masse så har jeg faktisk blitt mye bedre 

Høres fornuftig ut, og bra du har funnet noe som funker for deg. De på rehabiliteringen burde lese litt av Marit Kolby.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du gir deg ikke du, hva? Jeg kjenner godt til reglene og at regler skal følges, men jeg har til dagsdato aldri vært med på at vi ikke har kunnet løse slike tilfeller som ts står i med å få lagret eller ordnet med privat mat, slik at pasienter slipper å gå ned i vekt når de er innlagt fordi de ikke kan spise maten folk flest spiser. 

Anonymkode: 0dcff...86b

Snakk om å bli provosert av absolutt ingenting🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a9da2...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var smart, ikke vane med sånt. Men de leverer dit? 😁
Jeg skal ringe de i morgen, jeg fikk nemlig sjokk sist gang jeg var der. Var jo verre mat enn det jeg fikk på føden😂

Flinke folk som jobber der da, så er klar for hjelp. 

Ts

Absolutt veldig flinke fagfolk. De har også et begrenset antall kjøleskap til pasientrom, snakk med din primærkontakt ved innkomst. Wolt og foodora leverer (også varer fra dagligvarebutikk), i hvert fall hvis du har mulighet til å møte budet ved hovedinngangen. Lykke til med rehabiliteringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøtter og frukt.

Hva med å lage noen proteinbarer, hjemmelaga med ingredienser du tåler, før du drar? Du finner nok mange aktuelle oppskrifter ved å Google.

Kan du forberede kylling for noen før du drar og be om å,få,oppbevare det i et kjøleskap? De ansatte har vel et kjøleskap stående til egen mat? Hva med diverse Fjordland o.l, noen av dem er glutenfrie med kylling og poteter osv. 

Hva med kjøleskapsgrøt og chiapudding? Mandelmelk, chiafrø, proteinpulver? Det tåler romtemperatur.

og… har du testa Brisk knekkebrød? Glutenfrie og veldig gode! Kunne levd på dem og peanøttsmør

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (1 time siden):

Nøtter og frukt.

Hva med å lage noen proteinbarer, hjemmelaga med ingredienser du tåler, før du drar? Du finner nok mange aktuelle oppskrifter ved å Google.

Kan du forberede kylling for noen før du drar og be om å,få,oppbevare det i et kjøleskap? De ansatte har vel et kjøleskap stående til egen mat? Hva med diverse Fjordland o.l, noen av dem er glutenfrie med kylling og poteter osv. 

Hva med kjøleskapsgrøt og chiapudding? Mandelmelk, chiafrø, proteinpulver? Det tåler romtemperatur.

og… har du testa Brisk knekkebrød? Glutenfrie og veldig gode! Kunne levd på dem og peanøttsmør

Jeg er ikke TS, men jeg kan ikke spise noe av det du lister opp der. Noen rehabiliteringsklinikker er også langt unna der man bor/har kjente, så det er ikke bare å forberede på sånn måte. 

Har forståelse for hvorfor slike klinikker har kapasitet til å tilrettelegge for mye og at de ikke har ressurser til det. Det hadde uten tvil vært enklere hvis hvert rom var utstyrt med et lite kjøleskap så man kunne handle inn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke TS, men jeg kan ikke spise noe av det du lister opp der. Noen rehabiliteringsklinikker er også langt unna der man bor/har kjente, så det er ikke bare å forberede på sånn måte. 

Har forståelse for hvorfor slike klinikker har kapasitet til å tilrettelegge for mye og at de ikke har ressurser til det. Det hadde uten tvil vært enklere hvis hvert rom var utstyrt med et lite kjøleskap så man kunne handle inn selv. 

Kan du ikke spise nøtter, frukt, knekkebrød eller hjemmelaget proteinbar?

Jeg tenker også at er lite kjøleskap og en slags "te-krok" lik det man finner på de aller fleste hotell burde være tilgjengelig, eller et lite felleskjøkken for pasientene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ta med elektriske apparater uten å spørre, de må tenke på brannsikkerhet! 

Du kan ta med porsjonspakker med syltetøy, kaviar, majones, tubeost, makrell, leverpostei osv til knekkebrød. 

Diverse frukt og rå grønnsaker 

Rett i koppen 

Det er vel mikro tilgjengelig? Da kan du høre om du får lov å oppbevare feks Fjorland i et kjøleskap. Kanskje noe yoghurt eller pålegg om du kun tåler spesifikke matvarer. 

Anonymkode: 0ecbb...603

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (22 timer siden):

Kan du ikke spise nøtter, frukt, knekkebrød eller hjemmelaget proteinbar?

Jeg tenker også at er lite kjøleskap og en slags "te-krok" lik det man finner på de aller fleste hotell burde være tilgjengelig, eller et lite felleskjøkken for pasientene

Nei. Jeg har IBS og har en lang liste med mat jeg ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Jeg har IBS og har en lang liste med mat jeg ikke kan spise.

Da har du vel sikkert ei liste over hvilke matvarer du ikke kan spise, eller? Har du sendt denne lista til reha-klinikken? Har du tatt kontakt med klinikken og informert dem (fortrinnsvis skriftlig) om IBS-statusen din? 

Anonymkode: 426da...bb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å være ærlig synes jeg dette er litt overdrevet. Ja, det er skikkelig dårlig av stedet å ikke tilby alle sine pasienter mat som de kan spise, men man trenger heller ikke lage et større problem ut av det enn det trenger å være. Hadde det vært snakk om 2-3 uker kunne jeg forstått det, men å spise salat, knekkebrød og annen lettvint mat i en uke går veldig fint. 

Anonymkode: d66a6...d06

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...