Gå til innhold

Hva er greia? Hvorfor kler folk som vil fremstå som rike op seg fløyelsnikkers når de kommer på hytta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Like tåpelig som de som går i fjellsko, lue og andre fjellklær på butikken når de reiser TIL hytta. Normale folk har vanlige klær de reiser i så det er bare de som har behov for å skryte av at de er " ekte fjellfolk" som kler seg slik. Nikkers er toppen av tåpeligheter. 

Anonymkode: 30751...3d7

Du antar her at alle kan kjøre til hyttedøren. For de som ikke kan det, må de dra i turklær for å være skikkelig kledd.

Anonymkode: fdc3c...27e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Like tåpelig som de som går i fjellsko, lue og andre fjellklær på butikken når de reiser TIL hytta. Normale folk har vanlige klær de reiser i så det er bare de som har behov for å skryte av at de er " ekte fjellfolk" som kler seg slik. Nikkers er toppen av tåpeligheter. 

Du vet at en del av oss ikke har bilvei frem til hytta? Skal vi skifte i bilen?

Anonymkode: 01a77...0f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Amundsen nikkers i cordfløyel og bruker den på hytta sommer som vinter. Den er helt perfekt når været er for kaldt til shorts og for varmt til bukse i sommerhalvåret. Og slike dager har vi mange av her til lands. 
Og på vinteren er den jo fin med ullstrømper til både på skitur og når vi er rundt hytta. 

Anonymkode: b1b7d...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så da ska en skifte i bil, før en går stien til hytta? Ene hytta vi låner må vi gå 3km før vi er fremme på beina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du mener man skal kle på seg vanlige klær, kjøre en time eller tre, så bytte til fjellklær på hytta? Høres enda mer tåpelig ut. 

Anonymkode: d2f8f...ccc

Ja, det er min mening ja. Det er bare for å vise fram hva slags storkar man er hvis man stiller i full fjellhabitt. Du blir sett slik på av meg . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers og kjelke i tre... My god. 

Men hva vet jeg. Jeg er kun en innfødt statist i Rauland

Anonymkode: 10cf9...554

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det dummeste jeg ser! Helt hinsides lite praktisk plagg! Finnes jo så mye bra nå, så handler utelukkende om se og bli sett. Med mindre du er 80 år og IKKE går for Amundsen-uniformen. For meg ser det så utrolig lite sporty ut!

Anonymkode: 96051...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da virkelig enda tåpeligere å skulle dra med seg mer klær enn nødvendig og så stå på parkeringsplassen i all slags vær og skifte før man går til hytta, bare så et tilfeldig menneske på butikken skal slippe å få vondt i fordommene sine. Jeg kan love deg at for de aller fleste handler det om ren praktisk tenkning, at det skulle være skryt er en pussig vrangforestillinger primært i andres hoder. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det dummeste jeg ser! Helt hinsides lite praktisk plagg! Finnes jo så mye bra nå, så handler utelukkende om se og bli sett. Med mindre du er 80 år og IKKE går for Amundsen-uniformen. For meg ser det så utrolig lite sporty ut!

Anonymkode: 96051...389

Men hvorfor er det et problem for deg at andre i dine øyne kler seg upraktisk og dumt? Hvorfor burde de heller kle seg etter din standard og prioriteringer enn sin egen? Og ikke minst - hvorfor tror du at du vet bedre enn dem hvorfor de kler seg sånn?

Anonymkode: 24c98...032

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For oss som faktisk har en lang tur foran oss i det vi setter fra oss bilen på hytteparkeringen, så er det nødvendig å reise i turtøy. Men du at vi skal stå på parkeringen og skifte til allmenn beskuelse?

Ikke alle som har kjørevei helt fram til hytta. Ikke alle som vil ha det heller.

Anonymkode: f72ac...1b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en fjellbygd som det har eksplodert med hytteutbygging. 

Nikkers og tilhørende klær har alltid vært en del av vår identitet. Så det har vært et vanlig tradisjonelt plagg hos oss fastboende. Gjerne med anorakk, ullgenser osv. 

Når hyttefolket kom, har det virket som de har tatt til seg dette plagget. Kanskje for å "blend inn" og late som de er en del av oss? Det er nå greit nok det, ser ingen problemer. Men det blir litt som å gå med bund fra et sted de ikke har noen familietilhørighet til. Men det lyser jo igjennom om du hører til stedet, eller er en "pappagutt i fra by'n", som prøver å kle seg ut som han har sterke røtter til stedet.

Når det er sagt. Så kan man si at "when in Rome, act like the Romans". Så det er bra at de i klesveien prøver å integrere seg.

Jeg har flyttet fra fjellbygda, men bruker ofte nikkers i det vanlige. Føler at det er en del av min identitet som jeg er stolt av. Jeg vil gjerne vise folk hvem jeg er, og hvor jeg kommer i fra. Da er det jeg som kler meg som hyttefolket i byen. Får jeg noen spørsmål om det (som nesten aldri skjer), lyser jeg opp og forklarer hvor jeg kommer i fra. 

source-10909-AW20-Blekkblaa-4-d2d3e1cb53

Anonymkode: c432a...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig byjente, men har flyttet til et mindre sted i en region med mye hytter. Og nikkers er en idiotsikkert kjennetegn på hyttefolk. Helt siden jeg flyttet hit har jeg vært fascinert over hvor lett det er å skille de tilreisende fra de lokale, kun ved å observere på avstand. Det til tross for at vi fastboende ikke er en homogen masse der alle er like, men vi har alle til felles en slags stille forståelse for hva som passer seg og forventes, både med tanke på anledning og vær.

Andre sikre kjennetegn på tilreisende er blant annet stiletthæler på holka, pelskåpe, svindyrt teknisk turtøy midt i sentrum, samt selskinnstøvler i plussgrader og sørpevær. I tillegg til at de alltid reiser i flokk, hele storfamilier, med hundre unger, bestemor og tante Gjertrud. Eller gjenger med mennesker i 20-årene som kjøper latterlig mye brus, øl og smågodt på butikken.

Campingturistene fra Tyskland og Nederland sklir faktisk bedre inn bland oss lokale enn norske hytteturister gjør. De førstnevnte er like forskjellige som vi er, de sistnevnte har en egen estetikk og egne rutiner, som gjør at det lyser lang vei hvem de er og hva de skal. Jeg vet ikke om det er det som er målet, men uansett kan dere være klar over at vi ser dere. Vi er ganske nøytrale til dere, selv om vi av og til synes at dere gjør rare ting, og vi lar oss generelt ikke imponere av dyre klær og biler, for det har vi gjerne selv også. 

Anonymkode: fa88f...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er egentlig byjente, men har flyttet til et mindre sted i en region med mye hytter. Og nikkers er en idiotsikkert kjennetegn på hyttefolk. Helt siden jeg flyttet hit har jeg vært fascinert over hvor lett det er å skille de tilreisende fra de lokale, kun ved å observere på avstand. Det til tross for at vi fastboende ikke er en homogen masse der alle er like, men vi har alle til felles en slags stille forståelse for hva som passer seg og forventes, både med tanke på anledning og vær.

Andre sikre kjennetegn på tilreisende er blant annet stiletthæler på holka, pelskåpe, svindyrt teknisk turtøy midt i sentrum, samt selskinnstøvler i plussgrader og sørpevær. I tillegg til at de alltid reiser i flokk, hele storfamilier, med hundre unger, bestemor og tante Gjertrud. Eller gjenger med mennesker i 20-årene som kjøper latterlig mye brus, øl og smågodt på butikken.

Campingturistene fra Tyskland og Nederland sklir faktisk bedre inn bland oss lokale enn norske hytteturister gjør. De førstnevnte er like forskjellige som vi er, de sistnevnte har en egen estetikk og egne rutiner, som gjør at det lyser lang vei hvem de er og hva de skal. Jeg vet ikke om det er det som er målet, men uansett kan dere være klar over at vi ser dere. Vi er ganske nøytrale til dere, selv om vi av og til synes at dere gjør rare ting, og vi lar oss generelt ikke imponere av dyre klær og biler, for det har vi gjerne selv også. 

Anonymkode: fa88f...7ca

Artig! Samme fenomen er på Vestfold-kysten hvor jeg bor. Badegjestene fra Oslo og Bærum spottes på lang avstand der de kommer spankulerende i sine seilersko uten sokker, kaki-shorts, dyre seilerjakker, Pikè-trøyer med v-genser om skuldrene og knyttet foran brystet 😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knickers med lyse strømper dratt opp til knærne og utenpå der, grå eller mørkeblå strømper dyttet ned i folder, er standard fjellplagg og turplagg her. Da er det liten fare for gnagsår, og man kan trekke opp det ytterste paret om det blir kjølig. 

Anonymkode: 5c6d5...c23

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Artig! Samme fenomen er på Vestfold-kysten hvor jeg bor. Badegjestene fra Oslo og Bærum spottes på lang avstand der de kommer spankulerende i sine seilersko uten sokker, kaki-shorts, dyre seilerjakker, Pikè-trøyer med v-genser om skuldrene og knyttet foran brystet 😅 

I likhet med at det er ganske lett å se bønder i byen og andre turister i Oslo....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, ikke sant! Jeg bor på et sted med mye hyttefolk og fjellfolk og jeg humrer litt av de som viser så tydelig at de ER fjellfolk med dyre merkeklær. Litt for tydelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med nikkers og anorakk og hjemmestrikka ullgenser og en sportsskjorte i ull som langrennstøy. Har bare aldri slutta med det. Pakker ikke mange skift for en helg på hytta. Å reise opp i jobbklærne hadde du lurt enda mer på, dressbukser og bluse og småsko mens man handler på nærbutikken, bærer skiene inn og måker innkjørselen? 

Anonymkode: 6a2aa...350

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I likhet med at det er ganske lett å se bønder i byen og andre turister i Oslo....

Krenka? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (På 21.9.2024 den 23.05):

Hvor i all verden har du observert det?

Lillehammers gater er full av menn og damer i nikkers. Det ser så utrolig flaut ut!

Anonymkode: 2c029...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 15.24):

Måtte flire litt sist jeg var på Beito for å gå på langrenn. Skulle tro man var i en reklame for Amundsen. Ser noldus ut.

Anonymkode: aaf96...818

Må innrømme at det er deilig å gå i nickers.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lillehammers gater er full av menn og damer i nikkers. Det ser så utrolig flaut ut!

Anonymkode: 2c029...9c9

Jeg skjønner ikke hva som er flaut med det 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...