Gå til innhold

Kjæresten skammer seg over fortiden - hvordan hjelpe han til å føle seg bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre det kort og forståelig. Kjæresten min er en kjekk og god mann som alltid har blitt sett på som attraktiv. Han er atletisk og ser ung ut for aldern, har en god jobb og en stor vennekrets. I slutten av 20-årene bodde han med en dame som han trodde han skulle gifte seg med og få barn med. Dette tok slutt etter noen år og han taklet det dårlig. Han sier selv at han ikke var en perfekt kjæreste, men hun kritiserte han mye. For valg av utdannelse, hva han kledde seg i, hvordan han ordnet håret sitt osv.

Som et resultat av dette satt han igjen med et ganske dårlig/feilaktig selvbilde. I et års tid etterpå var han mye på byen. Og han dro med seg «rubbel og bit» hjem som han har sagt selv. Ikke damer han syntes var tiltrekkende, men de som var enkle å få med seg. Jeg vet hvem et par av de er, og vi snakker om damer av typen som er fast inventar på puben, innrøyka, usunne, i en del tilfeller eldre enn hans egen mor. 

Han kom seg til psykolog etterhvert og sluttet å gjøre dette. Han sier det var en form for selvskading nærmest. Han har også dårlig samvittighet fordi han føler at han utnyttet de, og at han lå med de selv om han syns de var ekle. Han begynte å fokusere på å ha det bra, holdt seg hjemme og dreiv med andre ting i helgene. Begynte å date igjen og traff etterhvert.

Han har det jo bra nå, men jeg merker at han fortsatt skammer seg over fortiden. Vi bor i en liten by, og det er ikke mulig å unngå å møte en del av disse damene, og spesielt et par av de er veldig på og kan finne på å slenge kommentarer når de går forbi han og. I starten merket jeg at han var litt «angstete» hver gang vi skulle ut på noe, jeg tok det opp med han og han fortalte alt det jeg har skrevet over.

Hans fortid har ingenting å si for meg, jeg er en som ser fremover og fremtiden sammen med han ser lys ut. Dette har jeg selvfølgelig sagt til han. Det er heldigvis ikke et tema som dukker opp ofte, men jeg skulle ønske at han sluttet å skamme seg helt. Gjort er gjort liksom. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å føle seg bedre rundt dette? Hva kan jeg si når temaet dukker opp?

Anonymkode: bb450...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må han håndtere selv, "eie" den han var. 

Alternativt kan dere jo flytte og få en ny start. 

Anonymkode: c54b9...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette må han håndtere selv, "eie" den han var. 

Alternativt kan dere jo flytte og få en ny start. 

Anonymkode: c54b9...22e

Det er barn inne i bildet, så er litt bundet til plassen. 
Ja, det er sant. Jeg tror det er det han har prøvd på ved å være åpen om både det han har gjort og skammen rundt det. Får bare vente og se litt. Det er jo ikke et enormt problem, bare syns det er synd at han skal gå rundt å skamme seg ovenfor meg når jeg gir blanke.

Anonymkode: bb450...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er vanskelig for han, men tror han er på rett spor med å snake med både deg og psykolog. Flot at du hånterer det så bra! Men jeg forstår ikke helt hvaslags komentarer man kan slenge etter tidligere partnere? Er de sinte på han? Eller er det et forsøk på flørting? Uansett synes jeg ikke det er greit! Så lenge han ikke har vært voldelig eller noe slikt, så må de tåle å bli avist og komme seg videre. Så kansje han kunne svart på komentarene en gang, og sagt at det ikke er greit? Eller sent en melding om at han synes slik opmerksomhet er ubehagelig og ikke greit? Eventuelt at du påpekte at han har en dame nå og at de fremstår dårlig når de blander seg med opptatte menn? Jeg er vanligvis ikke tilhenger av å kjefte på folk som går etter partneren sin på den måtten, men om du vet det er plagsomt for han kam det jo være en måtte å hjelpe på. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort, spist er spist!

Beste måten å leve livet på, er å legge unødvendige ting bak seg, rett inn i tabbekvoteboksen. Sammen med andre ting man kanskje skulle ha ugjort, men livet er sånn, man gjør ting man kanskje ikke ville gjort ti år senere.

Hvorfor la gammel dritt forsure et godt liv? Ødeleggende for alle. Vekk med det! Først som sist. Som en AB sa over her, ta eierskap over det som har skjedd, ta et aktivt valg om å aldri mer tenke på dette. 

 

Anonymkode: 9873c...e03

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Forstår det er vanskelig for han, men tror han er på rett spor med å snake med både deg og psykolog. Flot at du hånterer det så bra! Men jeg forstår ikke helt hvaslags komentarer man kan slenge etter tidligere partnere? Er de sinte på han? Eller er det et forsøk på flørting? Uansett synes jeg ikke det er greit! Så lenge han ikke har vært voldelig eller noe slikt, så må de tåle å bli avist og komme seg videre. Så kandje han kunne svart på komentarene en gang, og sagt at det ikke er greit? Eller sent en melding om at han synes slik opmerksomhet er ubehagelig og ikke greit? Eventuelt at du påpekte at han har en dame nå og at de fremstår dårlig når de blander seg med opptatte menn? Jeg er vanligvis ikke tilhenger av å kjefte på folk som går etter partneren sin på den måtten, men om du vet det er plagsomt for han kam det jo være en måtte å hjelpe på. 

Et eksempel er en gang vi var ute å spiste. Vi satt på barstoler ved bardisken i restauranten når vi var ferdig og tok en drink før vi skulle hjem. Så kommer det plutselig en halvfull dame bak han, tar han på rumpa og hvisker i øret hans. Han retta seg opp og frøs helt. 
Jeg ble litt satt ut, men fikk frem noe sånt som «hallo, ser du ikke at han er med meg?». Da løsna han heldigvis opp litt, snudde seg og sa «det her er dama mi, vennligst hold deg langt unna meg». Hun kom med en eller anna pinlig kommentar om at jeg umulig kunne være like deilig som den modne kroppen hennes, før hun gikk videre.

De andre kommentarene jeg har vært vitne til har helt klart vært ertende/flørtende. Han er som sagt veldig attraktiv(og helt klart den beste elskeren jeg har hatt) og jeg har inntrykk av at de gjerne skulle hatt mer fra han😅jeg blir mest flau på damenes vegne når de oppfører seg sånn. Men han blir altså skamfull. Det her skjer jo heller ikke ofte, men det har vært noen episoder i løpet av forholdet.

Det har jo blitt bedre med tiden. Så jeg får bare stå stødig ved hans side og fortsette å vise han at det ikke har noe å si😊

Anonymkode: bb450...442

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et eksempel er en gang vi var ute å spiste. Vi satt på barstoler ved bardisken i restauranten når vi var ferdig og tok en drink før vi skulle hjem. Så kommer det plutselig en halvfull dame bak han, tar han på rumpa og hvisker i øret hans. Han retta seg opp og frøs helt. 
Jeg ble litt satt ut, men fikk frem noe sånt som «hallo, ser du ikke at han er med meg?». Da løsna han heldigvis opp litt, snudde seg og sa «det her er dama mi, vennligst hold deg langt unna meg». Hun kom med en eller anna pinlig kommentar om at jeg umulig kunne være like deilig som den modne kroppen hennes, før hun gikk videre.

De andre kommentarene jeg har vært vitne til har helt klart vært ertende/flørtende. Han er som sagt veldig attraktiv(og helt klart den beste elskeren jeg har hatt) og jeg har inntrykk av at de gjerne skulle hatt mer fra han😅jeg blir mest flau på damenes vegne når de oppfører seg sånn. Men han blir altså skamfull. Det her skjer jo heller ikke ofte, men det har vært noen episoder i løpet av forholdet.

Det har jo blitt bedre med tiden. Så jeg får bare stå stødig ved hans side og fortsette å vise han at det ikke har noe å si😊

Anonymkode: bb450...442

Han har skaffet seg et problem. Ikke bare har han ligget med mange men også hatt en tone med dem som at her er det fri bar. Tydeligvis ikke så lenge siden heller. 

Den letteste måten å løse det på er vel giftering? 

Anonymkode: c54b9...22e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har skaffet seg et problem. Ikke bare har han ligget med mange men også hatt en tone med dem som at her er det fri bar. Tydeligvis ikke så lenge siden heller. 

Den letteste måten å løse det på er vel giftering? 

Anonymkode: c54b9...22e

Nei, det er bare et par år siden, maks. Og ja, han har tulla med det selv, at han gleder seg til å få en ring på fingern og bryllupsbilde i avisa😂

Anonymkode: bb450...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han har så få problemer at han lager seg problemer og konstruerer noe greier? Uviss hvilken årsak. Bra han går til psykolog, men jeg forstår ikke problemet hans... må være noe underliggende. Føler han seg for bra for andre mennesker? Ikke et godt tegn...

Anonymkode: 8f58d...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Et eksempel er en gang vi var ute å spiste. Vi satt på barstoler ved bardisken i restauranten når vi var ferdig og tok en drink før vi skulle hjem. Så kommer det plutselig en halvfull dame bak han, tar han på rumpa og hvisker i øret hans. Han retta seg opp og frøs helt. 
Jeg ble litt satt ut, men fikk frem noe sånt som «hallo, ser du ikke at han er med meg?». Da løsna han heldigvis opp litt, snudde seg og sa «det her er dama mi, vennligst hold deg langt unna meg». Hun kom med en eller anna pinlig kommentar om at jeg umulig kunne være like deilig som den modne kroppen hennes, før hun gikk videre.

De andre kommentarene jeg har vært vitne til har helt klart vært ertende/flørtende. Han er som sagt veldig attraktiv(og helt klart den beste elskeren jeg har hatt) og jeg har inntrykk av at de gjerne skulle hatt mer fra han😅jeg blir mest flau på damenes vegne når de oppfører seg sånn. Men han blir altså skamfull. Det her skjer jo heller ikke ofte, men det har vært noen episoder i løpet av forholdet.

Det har jo blitt bedre med tiden. Så jeg får bare stå stødig ved hans side og fortsette å vise han at det ikke har noe å si😊

Anonymkode: bb450...442

Han opplever det alle damer opplever på byen. Get the fuck over it.

Anonymkode: 8f58d...c3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjip situasjon for ham. De kommer vel før eller siden til å gi seg etterhvert som tiden går og de ikke får ønsket respons fra ham. Virker som at han har klart å finne den gruppen med lavest sosial intelligens, og sånne er ofte vanskelig å rise av seg. Skammen må han jobbe med sammen med psykologen, men jeg kan ikke se for meg at dette vil fortsette for alltid hvis han ikke gir noen respons på det. 

Anonymkode: 9d28c...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det noe mange må ta stilling til, skal man dvele med en fortid som ikke kan gjøres noe med eller bruke erfaringene til å se fremover? Jeg  må ofte fortelle meg selv at fortiden kan man ikke forandre, se fremover. 

Anonymkode: aa4a3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at han går til psykolog for å jobbe med tankene og følelsene sine. Dette er noe han må ordne opp i selv. 

Synet hans på andre burde han jobbe med samtidig. Tok med seg "rubbel og bit" hjem og gikk etter kvinner han ikke synes var tiltrekkende. Det er ingen måte å snakke om andre mennesker på. Tenker han at han er bedre enn disse kvinnene? De var tiltrekkende nok til at han ville ha seg med de uansett hvordan han vrir og vender på det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet med at han skammer seg egentlig? Det burde han jo gjøre hvis han har utnyttet halve bygda for tilfeldig sex. 
Men han burde virkelig slutte å skylde på sin eks; det er virkelig barnslig. Han må selv ta ansvaret for det han har gjort.

Anonymkode: 7f1b0...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...