Gå til innhold

Når man er litt for glad i å shoppe klær til barna - hvor mange kr er ok?


mammaemma

Anbefalte innlegg

Hva tenker du er ok gjennomsnittlig månendlig beløp når man er glad i å shoppe klær til barna sine? Har to gutter på 6 og 7 år. Da tenker jeg ut ifra at man bruker litt mer penger enn nødvendig, uten at det blir det du tenker på som «ekstreme» beløp. Trenger litt veiledning for jeg kan gå en stund uten å kjøpe til dem også plutselig bruker jeg småville summer.. Burde lære meg å spare litt også. Jeg må jo egentlig handle klær til meg selv også, noe jeg faktisk trenger🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du må stoppe når de har de klærne de trenger. Ikke kjøp klær til dem bare fordi klærne er fine, hvis de allerede har andre fine klær de kan bruke. Unødvendig kjøp av klær er en belastning både for din økonomi og for miljøet.

Tenk også litt på hvordan dette kan være for barna. Hvis barna stadig dukker opp i barnehage og skole med masse nye fancy klær eller andre ting, kan det bli lagt merke til på en negativ måte. Barn som skiller seg ut, uansett hvilken retning, har lett for å bli litt utenfor gjengen og i verste fall mobbeofre.

Anonymkode: 18c53...7d9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på behovet.  Enkelte måneder kan det ryke med et par-tre tusen, men da er det gjerne sesongplagg (vinterdresser, ull, ny sommergarderobe el.l), mens det andre måneder er null eller inntil 500. 

Jeg bryr meg ikke om andre kjøper for mye mer, gjør gjerne det for min del. Hver sin lyst og behov. Ut fra miljøhensyn bør man jo ikke gjøre det, men det kan man si om så mangt.

Det er mange barn som er mer fasjonable enn mine, og mange som er omtrent som mine. Jeg tror både mine og andres barn tåler fint den variasjonen. 

Anonymkode: d5d83...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan spare de pengene til ungene blir litt større. Barn koster mer jo eldre de blir. Idrettsutstyr, merkeklær, konfirmasjon, telefon, gaming-pc, transport og tannregulering, ingenting er så billig som babyer og barnehagebarn.

Anonymkode: 0329c...0b0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge de klærne de har vokst ut fra, som fortsatt har bruk igjen? Dersom alle er slitte/ødelagte så kjøper du ikke for mye klær. Så bruker du pengene du får for de brukte klærne på klær de faktisk trenger hver sesong, som ull, regnklær, vinterjakke, nye sko osv.

Anonymkode: 500fa...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (1 time siden):

Hva tenker du er ok gjennomsnittlig månendlig beløp når man er glad i å shoppe klær til barna sine? Har to gutter på 6 og 7 år. Da tenker jeg ut ifra at man bruker litt mer penger enn nødvendig, uten at det blir det du tenker på som «ekstreme» beløp. Trenger litt veiledning for jeg kan gå en stund uten å kjøpe til dem også plutselig bruker jeg småville summer.. Burde lære meg å spare litt også. Jeg må jo egentlig handle klær til meg selv også, noe jeg faktisk trenger🤭

Her kjøpes det klær om barna trenger det eller om du for eksempel skulle ønske seg noe spesielt til bursdag. Og kjøpe klær bare for å kjøpe det er en uting både for lommebok og miljø. Og når man også tar med betraktning at barna raskt vil vokse ut av de klærne er det faktisk på tide å bare sette en shoppestop,for det høres ut som du har mer enn nok klær til barna.

Anonymkode: 72082...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke komme med et eksakt beløp. Jeg kjøper det sønnen min har behov for. Jeg kjøper en del ull som er dyrt. Jeg kjøper sko for ulikt vær samme med yttertøy. Dun jakke fremfor syntetisk fyll til vinteren og en teknisk jakke for vintersport. Egne turklær og treningsklær. Det blir en saftig klunk men det jeg kjøper blir brukt. Jeg synes ikke noe om unødvendig overforbruk da det blir et stort nok forbruk å kun dekke det som er nødvendig for en aktiv gutt som bor i et land med 4 svært ulike sesonger og som stadig er i vekst.

Hadde jeg hatt dårligere råd hadde jeg måttet kjøpe brukt eller gått ned på kvalitet. Men nå selger jeg heller unna ting eller gir bort så lenge det ikke er slitt ut noe min aktive gutt får til. Jeg har absolutt ikke behov for å kjøpe noe mer enn det jeg gjør.

Anonymkode: 616bd...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...