Gå til innhold

Halskjede - gull eller forgylt sølv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i et halskjede i gull. Et smykke på 42 cm koster 3-4K, så da lurer jeg på hvor lenge jeg kan forvente at det holder seg fint? På livstid? Krever det mye «stell» for å holde seg pent? :) Eller er det like greit å bare kjøpe forgylt sølv?😅

Anonymkode: 28077...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at du vil investere (= legge penger i noe som er varig og / eller kan bli mer verdt over tid), så er det et kjede i gull som gjelder. Et sølvkjede vil ikke være verdt så mye, og et tynt gull-lag vil slites av over tid.

Hvis det er for å ha et pent kjede de neste årene, så er et forgylt sølvkjede like bra.

 

Anonymkode: 881b0...6f0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vurderer å investere i et halskjede i gull. Et smykke på 42 cm koster 3-4K, så da lurer jeg på hvor lenge jeg kan forvente at det holder seg fint? På livstid? Krever det mye «stell» for å holde seg pent? :) Eller er det like greit å bare kjøpe forgylt sølv?😅

Anonymkode: 28077...de3

Gull er edelt metall som brukes til investeringer fordi dete r nettopp holdbart. Gullsmykker går og i arv. Gifteringer har man hele livet i gull, om man ikke skiller seg og smelter tingene om. Gifteringer er i gull, nettopp fordi gull varer. 
Du skyller smykker i gull opp i litt Zalmiakk vann tilsatt Zalo, fkyller i rent vann, ferdig arbeid.

Søvforgylt er bare simpelt både å bruke penger på og å spjåke seg til med.

Anonymkode: e72b7...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gull er edelt metall som brukes til investeringer fordi dete r nettopp holdbart. Gullsmykker går og i arv. Gifteringer har man hele livet i gull, om man ikke skiller seg og smelter tingene om. Gifteringer er i gull, nettopp fordi gull varer. 
Du skyller smykker i gull opp i litt Zalmiakk vann tilsatt Zalo, fkyller i rent vann, ferdig arbeid.

Søvforgylt er bare simpelt både å bruke penger på og å spjåke seg til med.

Anonymkode: e72b7...8f2

Og vi har snart GULL-bryllup. Ringen er halvt slitt bort.

Anonymkode: 63f35...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere gullkjeder som er 20-40 år gamle. Pusser lett over de ved behov.

Anonymkode: fa93a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del sølvsmykker som er forgylt med hvit gull og i tillegg rhodinert. Dette holder seg og har høyere kvalitet enn mine smykker i rent sølv.

Men sølvsmykker som er forgylt med gult eller rose gull er ikke slitesterk over tid. Gullet vil bli slitt vekk. Jeg har fått noen slike smykker i gave og de er ikke lengre like fine som når de var nye.

Jeg har en del gullsmykker også. De er like flotte etter mange år. Også arvet gull holder seg fint. I Norge har det blitt lov å selge gull ned til 9 karat. Jeg personlig ville ikke kjøpt gull under 14 karat. Har en del gull fra utlandet i 18 karat og liker det.

Anonymkode: 55176...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her! Dere har overbevist meg, det blir gull :) 

Anonymkode: 28077...de3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper for investeringen så er det rent gull som gjelder. Ikke kast bort penger på gullsmedarbeid. 

Anonymkode: b7515...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forgyldent sølv smykke. Og jeg bruker det mye. Den har mistet mye farge. Er mere sølv no. Og den er bare et år gammel. Jeg har arvet noen gullsmykker og den er lik fin. Jeg har hatt det i snart 40 år selv. Så jeg kan bare ane hvor gammelt dem egentlig er. 

Anonymkode: b3838...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...