Gå til innhold

Er det noen middager på 80 og 90 tallet du virkelig likte og savner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg savner sagogrynssuppe (fast innslag før silda kom på bordet), semulegrynspudding og polentapudding. Og sviskegrøt. 

Jeg savner også kleppsuppe og smørgrøt, men det hender det jeg lager her hjemme også, men alt for sjeleden. 

Anonymkode: b030d...2ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Kålruletter er forholdsvis enkelt å lage, vi har det ca 1g i mnd

Vet det, men det slår ikke an hos resten av familien. Og dessuten er det ingen kålruletter som smaker som min bestemors. Men godt er det likevel. Skuffende om de ikke er stekt, men absolutt god mat.

Matminner handler sjelden om bare maten, det er totalpakka. I dette tilfellet respatexbord, servise fra Figgjo, bestikk med bakelitthåndtak, bestemor i frakkeforkle, nydelige kålrulletter og håp om kompott til dessert. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Finnes spekesild fortsatt i butikken? 

Jeg spiste det ofte som student på 90-tallet, med kokt potet, flatbrød og rå løk. Nå fikk jeg plutselig lyst på det igjen. 

Det finnes i nesten alle butikker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste mye fiskepudding i hvit saus og terteskjell på 90-tallet. Toppet med reker. Det hender jeg lager det nå også. 

Anonymkode: d0aad...f6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mat jeg og mannen husker som veldig god, som handler mest om hva som var tilgjengelig den gangen, og ikke minst gode minner. 

Langpannepizza, slike kyllinglår i aliminiumsfolie, ferdigfylt pasta i saus... 

Så har vi mat vi har plukket opp, men lager med bedre kvalitet. Fiskeboller i karri, men nå laget fra bunnen. Fårikål med godt lammekjøtt, ikke rimelig sau. Kålruletter, men med renere kjøtt, og fersk estragon. Og den samme helsiden av laks... men nå stekt perfekt rosa, ikke gjennomstekt. 

Anonymkode: f4499...edc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 20.59):

Oldemors nystekte fiskekaker på fisk fanget samme dag🤩 Fiskekaker som er i butikken i dag er smakløst fjas og dessverre har jeg flyttet sørover der man kaller to dager gammel fisk for fersk🙄

Anonymkode: c1ccd...c30

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og i følge min bestemor på 90 skal fisken stå over natten før man lager fiskekaker.

Spiser heller ikke kjøpefiskekaker, men lager opp nok for et helt år på vinteren 😊

Savner hønsefrikassé  samt små fiskeboller i terteskjell. Har prøvd å lage det noen ganger selv, men terteskjellene smaker ikke som de gjorde lenger.

Anonymkode: 2db6c...6c1

Enig med bestemor her, fiskemat blir best om den lages på hyse som er en dag eller to gammel. Samme gjelder kveite, den trenger litt modning, så det er ikke alltid sånn at ferskest er best. (Men jeg er enig i at mye av det som selges i fiskedisker rundt om er for gammelt, altså!)

Fru Uperfekt skrev (16 timer siden):

De har en annen på Spar som er samme smak bare billigere enn Rema sin

Ja, både Rema og Spar har sånn "kylling i folieform", så jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å oppdrive. Særlig den på Spar (som jeg foretrekker foran Rema-versjonen) er ganske lik den jeg husker fra 80-tallet. 

Av hjemmelaget mat er det ikke mye jeg savner, jeg har jo lært meg å lage det jeg likte av det mamma/pappa/mormor pleide å lage. Det eneste jeg ikke får dreisen på er havregrynssuppe, hverken jeg eller mamma får den til å smake som mormors 😅 (men det er jo strengt tatt ikke middag, da). 

Kunne tenkt meg å ha blodpudding oftere (men hjemmelaget, mistenker at mange av dem som nevner blodpudding som et skrekkeksempel her ikke har smakt annet enn fæl kjøpepudding), men hverken mann eller barn er særlig begeistret, så tar meg sjelden bryet.

Av ferdigmat/halvfabrikata savner jeg noe som het "Hongkong-gryte", det var fast menyinnslag da jeg var student på tidlig 90-tall. :sikle: Og så hadde Uncle Ben en saus som het "kinesisk/orientalsk chili" elns, den var faktisk god. 

Anonymkode: ca438...e4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (På 22.9.2024 den 13.19):

Det er det kanskje... Mulig det bare døde ut med de som lagde det, for jeg har ikke fått det siden :)

Terteskjell med fiskepudding, hvit saus, erter, reker og asparges er en annen rett, som mulig er typisk  70-80 tall, men den lager jeg selv ennå. Komler får jeg ikke til 😐

Rosa Dartle skrev (På 22.9.2024 den 13.19):

Brennende kjærlighet. Elsket det 😄 Kom plutselig på det igjen. Kanskje jeg skulle prøvd å lage det en dag for å se om ungene liker det 😊

Var også veldig glad i raspeball. Har prøvd å lage det, men det ble helt uspiselig.

Raspeball med salt kjøtt lager ,man lett hjemme selv  :) Kjøp røkt svineknoke og la den trekke på lav varme i et par timer. Kjøp dette https://stangeland-molle.no/produkter/raspeballer/, kok oppi med kjøttet den 3 timen, stek bacon til å ha over og lag evnt kplrotstappe til :)

Anonymkode: 63f49...d55

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joikakaker og ris, stekt fiskepudding og stekt løk. 

Anonymkode: 1545c...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lager både kålruller, frikase, kjøttpudding og plukkfisk, en ting jeg ikke lager er semulegrøt :P husker jeg elsket det som barn men syns ikke det er mat nok som voksen.. Samtidig spiser jeg ikke ostegratinert kålstuing med potet og kjøttfarse som vi hadde mye som barn, men jeg kan lage det.. 

Anonymkode: 0452a...8a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 23.14):

Mamma sin 80-talls pizza med tykk bunn, saus, paprika, løk, kjøttdeig og ost på toppen :)

Og så likte jeg godt kyllinglår med sånn "rulleloff" (husker ikke hva det heter) med smør på og potetgull som tilbehør. Husker vi brukte å ha det som kosemat på lørdager. 

Anonymkode: 2e1c2...2dd

Samme her😋

Anonymkode: b5f6a...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 22.10):

Jeg spiste det ofte som student på 90-tallet, med kokt potet, flatbrød og rå løk. Nå fikk jeg plutselig lyst på det igjen. 

Ja spar og meny har i hvertfall 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner og savner, men terteskjell var stort i min barndom på 80 tallet! 

Anonymkode: ac980...1d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 22.10):

Selvfølgelig ,spekesild ligger i frysedisken der resten av fisken ligger.

Anonymkode: e804b...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke akkurat middag, men butikken hadde noen kjøpepizzaer som av og til var på tilbud til en tier. Husker vi barna delte en sånn. Det er ingen av dagens kjøpepizzaer som smaker i nærheten. Tror det var tomatsausen jeg likte best, det var en ost og skinkepizza. 

Anonymkode: da0ef...918

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke akkurat middag, men butikken hadde noen kjøpepizzaer som av og til var på tilbud til en tier. Husker vi barna delte en sånn. Det er ingen av dagens kjøpepizzaer som smaker i nærheten. Tror det var tomatsausen jeg likte best, det var en ost og skinkepizza. 

Prima pizza? Den som smakte ketchup?

Anonymkode: b91fa...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Prima pizza? Den som smakte ketchup?

Anonymkode: b91fa...303

Det kan hende. Jeg elsker ketchup, så det forklarer i såfall saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 22.25):

Selvfølgelig ,spekesild ligger i frysedisken der resten av fisken ligger.

Anonymkode: e804b...9e3

Det finnes også i vakumpakket versjon i kjøledisker der man finner reker på boks, røkt laks osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det naturell rødspettefileter i butikkene lenger? Jeg har ikke sett det på årevis. Moren min pleide å lage en nydelig, ovnsstekt flyndreform med en kremet og syrlig saus. Kanskje det var hennes egen oppfinnelse. Jeg ville neppe klart å gjenskape den, men det er et godt matminne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Finnes det naturell rødspettefileter i butikkene lenger? Jeg har ikke sett det på årevis. Moren min pleide å lage en nydelig, ovnsstekt flyndreform med en kremet og syrlig saus. Kanskje det var hennes egen oppfinnelse. Jeg ville neppe klart å gjenskape den, men det er et godt matminne.

Jeg kjøper rødspettefileter og annen filetert flatfisk på fisketorget. Lomrefilet er min favoritt, eller smørflyndre.

Så prøv en god fiskebutikk om du har en i nærheten - det er ikke den dyreste ferske fisken heller. Flyndre er fantastisk mat!

Anonymkode: 628d8...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell med hvit saus, fiskepudding, reker og grønne erter oppi 😋

Anonymkode: 594d6...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...