Gå til innhold

Er det noen middager på 80 og 90 tallet du virkelig likte og savner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jukkapalme skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke, jeg har ikke sett dem. Ikke sett etter dem heller da siden jeg ikke visste at de hadde kommet tilbake. Uansett er de sikkert ikke de samme som før. Nå følte jeg meg litt negativ, hehe 😂 Men kanskje jeg skal teste de nye og se om de er noe tess. 

Ja, de var knallgode og jeg har så mange gode barndomsminner med lørdagsmiddager med dem og midt i smørøyet og Borgen skole på skjermen 🤩

Jeg syntes de smakte som før, men vet ikke om dette bare var en gimmick em periode, eller om de kom permanent tilbake. Ikke lenge siden. Like før sommeren mannen min kom med slike. Veldig begeistret over at dette var å få kjøpt igjen. 

Stort sett han som handler, så jeg har ikke sett etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager fortsatt favorittene fra den tiden pluss flere nye.   Noen råvarer kan være  vanskelig å få tak i.    F.eks høns, bibringe og salte fleskebein.  Fleskebein kostet nesten ingenting, men smakte fantastisk etter 5-6 timer i ovnen under folie på100 grader, sammen med poteter og rotgrønnsaker i store biter.

Om du mener ferdigretter,så savner jeg faktisk den som het Lørdagskylling.  Den hadde vi ofte, med ris eller baguette, som vi dyppet i den gode kraften.  De var så godt krydret, ok pris og alle her likte den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Slike kom jo tilbake for ikke lenge siden. Forsvant det igjen? Vi hadde to middager med det for ikke lenge siden. 

Nei, det var ikke de samme som kom tilbake, og de var ikke i nærheten så gode som originalen fra tidligere.  ser at flere av oss savner disse og lurer på hvorfor en så populær vare bare forsvant. Kanskje noe skjedde med produksjonen/emballasje/pris.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Tror det er litt annerledes for alt er i samme panne i steikjels, men litt samme opplegget😊

Flesk og duppe synes jeg er kjempegodt, tykke fleskeskiver og hvit saus. Steikjels er for meg mindre fleskebiter, der man drysser på mel og sper med melk etter å ha stekt dem. Sausen får er skjær av grått/brunt og det er umulig å ikke uforvarende få en bit rent fett i munnen fra flesket. Med flesk og duppe er det lett å renskjære.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen som stopper dere og lage middag fra 80 og 90 tallet, om dere savner det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (5 timer siden):

Hmm. Jeg husker en rekke kjipe retter fra min barndom på 80- og 90-tallet. For eksempel:

Lever i brun saus

Stekt blodpudding.

Spekesild

Steikjels

Min mors spesialitet var overkokt fisk, med ihjelkokte poteter og grønnsaker, servert med smeltet margarin.

Men det er verdig en egen tråd, egentlig. Her var det de gode matminnene som var i fokus.

Nå elsker jeg spekesild, og lever i fløtesaus er også godt. Det samme gjelder god blodpudding med eple eller tyttebær (men mye vondt blodpudding i butikken). All mat var godt tilberedt og smaksatt.

Steikjels vet jeg ikke hva er.

Anonymkode: b04ce...262

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (4 timer siden):

Enten har du vokst opp i en familie som ikke serverte normal 70-tallsmat, liker alt eller mest sannsynlig fortrengt lever, blodpudding, lungemos, karbonader (type frosne i to kilos esker) og alt annet som var ganske vanlig. 

Som nevnt, nokså altetende, men synes fortsatt god blodpudding og lungemos er godt. Det samme gjelder en riktig tilberedt levergryte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (5 timer siden):

Hmm. Jeg husker en rekke kjipe retter fra min barndom på 80- og 90-tallet. For eksempel:

Lever i brun saus

Stekt blodpudding.

Spekesild

Steikjels

Min mors spesialitet var overkokt fisk, med ihjelkokte poteter og grønnsaker, servert med smeltet margarin.

Men det er verdig en egen tråd, egentlig. Her var det de gode matminnene som var i fokus.

Lever i brun saus er godt hvis det lages rett. Her har vi det minst en gang under slakting.

Spekesild har vi og da har vi kokt potet, sild i en brødform og heler eggerøre over in  i ovnen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som nevnt, nokså altetende, men synes fortsatt god blodpudding og lungemos er godt. Det samme gjelder en riktig tilberedt levergryte. 

Lungemos er digg med knuste poteter i

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa brukte å lage noe han kalte forloren hare. Har aldri lager det selv i voksen alder, men synes å huske det var godt - og at det ikke var hare. 😅

Anonymkode: 46ce8...6a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 90tallet i by.. midt i halvfabrikatens gullalder😂

Toro tomatsuppe, potetmos pose, kjøttpudding, bacon og reven ost vet jeg ble til en rett jeg ikke savner noe særlig😂

Men tante Theas!! Lå i frysedisken. Var pannerte firkanter av det jeg vil tro var svin også var de fylt med ost og brokkolisaus. Hadde kokt potet og grønnsaker til. Det var en favoritt sammen med bord grillen. Det var en sånn med spyd.. så hadde man osteterning på toppen som rant nedover... Sååå digg🤩😂

Anonymkode: 9a4b2...596

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (På 21.9.2024 den 20.58):

Plukkfisk!

Det får en t.o.m på restauranter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Blodpølse, finka  syltelabber, lammenyrer og okselever samt spekesild. Jeg vet ikke om jeg savner det da jeg spiser mye av dette fremdeles

Å ja, syltelabber satt vi og gnagde på ja, stemmer det. Jeg likte det da, tror ikke jeg ville spist det nå. 

Anonymkode: b030d...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (På 21.9.2024 den 21.02):

En favoritt hos meg også.

Min bestemor lagde verdens beste kålruletter. Hun stekte dem i smør. 

Kålruletter er forholdsvis enkelt å lage, vi har det ca 1g i mnd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bygg grynssuppe. Tørkafisk med hvit saus med kål oppi. 

Surmelksformasj, men det er dessert. 

Anonymkode: cd2d4...827

Byggrynssuppe er lett å lage hjemme 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes spekesild fortsatt i butikken? 

Jeg spiste det ofte som student på 90-tallet, med kokt potet, flatbrød og rå løk. Nå fikk jeg plutselig lyst på det igjen. 

Anonymkode: b030d...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (12 timer siden):

Kom i sånne aluminiumsbrett, ikke sant? Med altså en sånn plakat som lå oppå som stod Lørdagskylling.

Noen butikker har det enda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

hjemmelaget komle, plukkfisk, 🥰fiskegrateng og alle fiskemiddager egentlig. Det beste var prinsefisk❤️

Anonymkode: af33a...5ce

Prinsefisk står fast på menyen 31 des her i huset

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lørdagskylling finnes nå i ny, moderne variant på rema. Den heter nå weekend kylling😃

Anonymkode: b6360...da2

De har en annen på Spar som er samme smak bare billigere enn Rema sin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...