Gå til innhold

Er det noen middager på 80 og 90 tallet du virkelig likte og savner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det finnes en Fjordland-variant av akkurat dette.

Anonymkode: 3a8ce...284

Den har jeg prøvd, men den smaker langt unna barndommens sosekjøttsmak. 
Like tragisk smak som kjøttkakene til Fjordland kontra hjemmelagde kjøttkaker.

Anonymkode: cd2d4...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den har jeg prøvd, men den smaker langt unna barndommens sosekjøttsmak. 
Like tragisk smak som kjøttkakene til Fjordland kontra hjemmelagde kjøttkaker.

Anonymkode: cd2d4...827

Jeg synes kjøttkakene til Fjordland er gode.

Anonymkode: 3a8ce...284

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Røkt kolje!!!

Fikk kjøpt det i frysedisken på enhver Rema da jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra, men har ikke sett den på minst 15 år😢

Anonymkode: 43b16...8b4

Dette har vi til middag rett som det er, og barna liker det også veldig godt. På vår lokale Meny-butikk (i Oslo) har de røkt kolje i fiskedisken (altså som ferskvare) de fleste uker.

Anonymkode: fa12d...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell med fiskepudding, grønnsaksblanding og reker i hvit saus

Anonymkode: 3a1a8...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (34 minutter siden):

Er du helt sikker på det, eller er det bare sånn at du har fortrengt all den kjipe 70-tallsmaten og husker det gode (og som du fortsatt lager).

Mulig jeg er altetende, men jeg fikk aldri servert kjip mat på 60- eller 70- tallet.

Anonymkode: b04ce...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig jeg er altetende, men jeg fikk aldri servert kjip mat på 60- eller 70- tallet.

Anonymkode: b04ce...262

Hmm. Jeg husker en rekke kjipe retter fra min barndom på 80- og 90-tallet. For eksempel:

Lever i brun saus

Stekt blodpudding.

Spekesild

Steikjels

Min mors spesialitet var overkokt fisk, med ihjelkokte poteter og grønnsaker, servert med smeltet margarin.

Men det er verdig en egen tråd, egentlig. Her var det de gode matminnene som var i fokus.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jukkapalme skrev (16 timer siden):

80-talls-pizza :spise:

Marinert kylling fra Prior. Fantes i mange varianter. Lørdagskylling, hvitløkskylling, barbeque og mange flere. Pleide ofte å spise de med salat og ris til. 

Slike kom jo tilbake for ikke lenge siden. Forsvant det igjen? Vi hadde to middager med det for ikke lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (16 timer siden):

80-talls-pizza :spise:

Marinert kylling fra Prior. Fantes i mange varianter. Lørdagskylling, hvitløkskylling, barbeque og mange flere. Pleide ofte å spise de med salat og ris til. 

Disse aluminiumsboksene med kylling savner jeg også🤩 Var så enkelt og superdigg🤤

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mulig jeg er altetende, men jeg fikk aldri servert kjip mat på 60- eller 70- tallet.

Anonymkode: b04ce...262

Enten har du vokst opp i en familie som ikke serverte normal 70-tallsmat, liker alt eller mest sannsynlig fortrengt lever, blodpudding, lungemos, karbonader (type frosne i to kilos esker) og alt annet som var ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (8 minutter siden):

Hmm. Jeg husker en rekke kjipe retter fra min barndom på 80- og 90-tallet. For eksempel:

Lever i brun saus

Stekt blodpudding.

Spekesild

Steikjels

Min mors spesialitet var overkokt fisk, med ihjelkokte poteter og grønnsaker, servert med smeltet margarin.

Men det er verdig en egen tråd, egentlig. Her var det de gode matminnene som var i fokus.

 

Opplevelsene dine handler antakelig vel så mye om at moren din ikke var spesielt god til å lage mat 😅 Jeg er født i 1980, og har stort sett gode minner om deilige middager. Akkurat lever i fløtesaus er jeg enig i at ikke er spesielt godt, men stekt blodpudding, spekesild og steinkjels (som jeg aldri en gang har hørt om 😅) hadde vi aldri til middag. Heller ikke overkokt fisk med ihjelkokte grønnsaker.

Fisk skal bare trekkes lett i kokvarmt vann - noe heldigvis moren min også vet. Og det samme gjelder forsåvidt for grønnsaker - kan aldri huske å ha fått ihjelkokte grønnsaker hjemme, men kun lett dampet, og sprø grønnsaker.

Anonymkode: fa12d...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpølse, finka  syltelabber, lammenyrer og okselever samt spekesild. Jeg vet ikke om jeg savner det da jeg spiser mye av dette fremdeles

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kan være, men den var litt grov, mer som kjøttkaker. Ikke fin som kjøttpudding.

Anonymkode: 3a8ce...284

En slags variant av kjøttpudding da, kanskje? 
Og apropos kjøttpudding - det savner jeg 😊

Anonymkode: 15b49...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Enten har du vokst opp i en familie som ikke serverte normal 70-tallsmat, liker alt eller mest sannsynlig fortrengt lever, blodpudding, lungemos, karbonader (type frosne i to kilos esker) og alt annet som var ganske vanlig. 

Jeg vokste opp med lever i fløtesaus og lungemos, og jeg elsket begge deler. Lungemos lager jeg den dag i dag, ikke ofte, men minst en gang i året. Lever i fløtesaus står på planen for høsten, men om den blir like god som den min mor lagde gjenstår å se.

Blodpudding var ikke middagsmat hos oss, men mer kveldskos. Jeg likte 1/4 av en skive, så var det nok. :ler:

Moren min lagde det meste fra bunnen, så jeg opplevde ikke det du kaller "normal, kjip 70-tallsmat", hun var flink til å lage mat. Heldigvis er jeg også både ganske god på kjøkkenet og liker matlaging, så jeg lager det jeg savner. Av og til smaker det veldig godt, andre ganger husker jeg kanskje ting som bedre enn de var.

Det jeg savner er høne, enten som suppe eller med karrisaus. Høne er jo ikke til å oppdrive (nei, jeg vil ikke ha "gullhøne", men en gammeldags, mager greie som er ferdig med å legge egg!). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Jeg vokste opp med lever i fløtesaus og lungemos, og jeg elsket begge deler. Lungemos lager jeg den dag i dag, ikke ofte, men minst en gang i året. Lever i fløtesaus står på planen for høsten, men om den blir like god som den min mor lagde gjenstår å se.

Blodpudding var ikke middagsmat hos oss, men mer kveldskos. Jeg likte 1/4 av en skive, så var det nok. :ler:

Moren min lagde det meste fra bunnen, så jeg opplevde ikke det du kaller "normal, kjip 70-tallsmat", hun var flink til å lage mat. Heldigvis er jeg også både ganske god på kjøkkenet og liker matlaging, så jeg lager det jeg savner. Av og til smaker det veldig godt, andre ganger husker jeg kanskje ting som bedre enn de var.

Det jeg savner er høne, enten som suppe eller med karrisaus. Høne er jo ikke til å oppdrive (nei, jeg vil ikke ha "gullhøne", men en gammeldags, mager greie som er ferdig med å legge egg!). 

 

Ok, da er du avviker😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Ok, da er du avviker😀

Fordi jeg liker lungemos? :ler:

Regner med at jeg ikke er alene, det selges tross alt i butikkene. ;)

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette har vi til middag rett som det er, og barna liker det også veldig godt. På vår lokale Meny-butikk (i Oslo) har de røkt kolje i fiskedisken (altså som ferskvare) de fleste uker.

Anonymkode: fa12d...124

Hvilken Meny er dette?

Anonymkode: 3f77c...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken Meny er dette?

Anonymkode: 3f77c...fd4

Sæter (Nordstrand)

Anonymkode: fa12d...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er steikjels det samme som vi på Østlandet kaller flesk og duppe?

Anonymkode: 1845a...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er steikjels det samme som vi på Østlandet kaller flesk og duppe?

Anonymkode: 1845a...af3

Tror det er litt annerledes for alt er i samme panne i steikjels, men litt samme opplegget😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (55 minutter siden):

Slike kom jo tilbake for ikke lenge siden. Forsvant det igjen? Vi hadde to middager med det for ikke lenge siden. 

Jeg aner ikke, jeg har ikke sett dem. Ikke sett etter dem heller da siden jeg ikke visste at de hadde kommet tilbake. Uansett er de sikkert ikke de samme som før. Nå følte jeg meg litt negativ, hehe 😂 Men kanskje jeg skal teste de nye og se om de er noe tess. 

Fighter83 skrev (54 minutter siden):

Disse aluminiumsboksene med kylling savner jeg også🤩 Var så enkelt og superdigg🤤

Ja, de var knallgode og jeg har så mange gode barndomsminner med lørdagsmiddager med dem og midt i smørøyet og Borgen skole på skjermen 🤩

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...