Gå til innhold

Er det noen middager på 80 og 90 tallet du virkelig likte og savner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt greia her. Hvis dere savner god, gammeldags pizza, kan dere vel bare lage det?

Og kylling i aluminiumsform:

https://folketsmat.no/varer/kyllinglar-7035620015502

Og det samme med de andre rettene.

Jeg lager mye av den samme maten min mor serverte på 80- og 90-tallet, og mine eldste barn lager også mye av dette.

Anonymkode: c01b4...862

Jeg har prøvd så mange ganger gjenskape rettene besteforeldre serverte, og det blir aldri det samme.

Og den lørdasgspizzaen, det var egentlig ikke at den smakte så enormt fantastisk, men tryggheten man hadde når man satt på gulvet hos bestemor å spiste den på lørdagskvelden mens man så på Allo Allo, og hadde få bekymringer.

Anonymkode: 32d59...ce7

  • Liker 9
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (15 timer siden):

Komler med salt kjøtt.

Det er vel ikke typisk 80/90-talls, men mer tradisjonskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke typisk 80/90-talls, men mer tradisjonskost.

Det er det kanskje... Mulig det bare døde ut med de som lagde det, for jeg har ikke fått det siden :)

Terteskjell med fiskepudding, hvit saus, erter, reker og asparges er en annen rett, som mulig er typisk  70-80 tall, men den lager jeg selv ennå. Komler får jeg ikke til 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennende kjærlighet. Elsket det 😄 Kom plutselig på det igjen. Kanskje jeg skulle prøvd å lage det en dag for å se om ungene liker det 😊

Var også veldig glad i raspeball. Har prøvd å lage det, men det ble helt uspiselig.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Det er det kanskje... Mulig det bare døde ut med de som lagde det, for jeg har ikke fått det siden :)

Terteskjell med fiskepudding, hvit saus, erter, reker og asparges er en annen rett, som mulig er typisk  70-80 tall, men den lager jeg selv ennå. Komler får jeg ikke til 😐

Komler serveres hver torsdag på alle serveringssteder med respekt for seg selv i Agder og Rogaland.

Anonymkode: b04ce...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskylling finnes nå i ny, moderne variant på rema. Den heter nå weekend kylling😃

Anonymkode: b6360...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten da vi begynte å spise taco med tortillalefser, fantes det tomat-tortillalefser. 
De savner jeg.

 

Anonymkode: 7252a...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig sosekjøtt med grønn hjemmelaget ertestuing. Ikke spist på årevis. 

Anonymkode: cd2d4...827

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Komler serveres hver torsdag på alle serveringssteder med respekt for seg selv i Agder og Rogaland.

Anonymkode: b04ce...262

Jeg går lite ut for å spise. Fikk det servert på 70- 80-tallet og tidlig 90 hos andre. Men ikke siden. 

Endret av Doris Becker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Komler serveres hver torsdag på alle serveringssteder med respekt for seg selv i Agder og Rogaland.

Anonymkode: b04ce...262

Og på vestlandet, men da heter det potetball eller raspeball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke middag, men husker vi spiste Pot Noodles med tomat og Grandiosa pizzatoast etter skolen. Pot Noodles var en boks med nudler og tomatsaus som ikke var sterk. Jeg har aldri sett noe lignende nå, alle kommer bare med buljong. Jeg har prøvd å blande rett-i-koppen tomatsuppe med nudler, men det blir ikke det samme. Gandiosa pizzatoast var frosne, små pizzaer man kunne varme i brødriser som hadde anti-søle-garanti :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Skikkelig sosekjøtt med grønn hjemmelaget ertestuing. Ikke spist på årevis. 

Anonymkode: cd2d4...827

Kjøp oksesmåstek i frysedisken 🙂. Evt flatbiff. Vend bitene godt i mel, salt og pepper. Stek på alle sider. Lag saus på kraften i panna. Ha i kjøttet, og la det putre noen timer 🙂

Anonymkode: 49086...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (17 timer siden):

Jeg savner røkte middagspølse med sky. De pølsene som er i dag er virkelig ikke gode. 
 

Merkelig utsagn. Det finnes mange ulike typer pølser og fra mange forskjellige leverandører og jeg er 100% sikker på at kvaliteten på pølser er bedre nå enn for tjue tredve år siden. Hilsen en som har jobbet i kjøttbransjen i hele sin yrkeskarriere. 

Anonymkode: 5c53e...202

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig utsagn. Det finnes mange ulike typer pølser og fra mange forskjellige leverandører og jeg er 100% sikker på at kvaliteten på pølser er bedre nå enn for tjue tredve år siden. Hilsen en som har jobbet i kjøttbransjen i hele sin yrkeskarriere. 

Anonymkode: 5c53e...202

Ja, du kan si det er merkelig, men nei røkte kjøttpølser smaker ikke det samme som på 90 tallet. Vi røyker ikke på samme måte lenger :) 

Hva har smaken med at du har jobbet der i mange år, jeg svarte kun på tema i tråden. Ikke om kvaliteten var bedre i dag :) 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (40 minutter siden):

Ja, du kan si det er merkelig, men nei røkte kjøttpølser smaker ikke det samme som på 90 tallet. Vi røyker ikke på samme måte lenger :) 

Hva har smaken med at du har jobbet der i mange år, jeg svarte kun på tema i tråden. Ikke om kvaliteten var bedre i dag :) 

Her solgte nærbutikken kjøttpølser i ferskvaredisken. De kom fra store (hermetikk?)spann som sto ute på kjøla. Så pølsene lå i en slags kraft i de spannene. Skjønner hva du mener, for de var kjempegode 🙂

Anonymkode: 49086...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skikkelig sosekjøtt med grønn hjemmelaget ertestuing. Ikke spist på årevis. 

Anonymkode: cd2d4...827

Det finnes en Fjordland-variant av akkurat dette.

Anonymkode: 3a8ce...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hawaiiburgeren på det lokale gatekjøkkenet, med ananas og en kriminell mengde med Thousand Island,

biffsnadder med chips, salat og bernaise,

kyllingvinger med ris, grillkrydder, spiralloff og potetgull, 

kjøttkaker med kålstuing,

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

All mat mamma laget i barndommen min lager jeg nå selv. Maten har ikke forsvunnet 😅

Og jeg er født midt på 70 tallet. 

Anonymkode: dbb9f...6c5

Er du helt sikker på det, eller er det bare sånn at du har fortrengt all den kjipe 70-tallsmaten og husker det gode (og som du fortsatt lager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Oldemors nystekte fiskekaker på fisk fanget samme dag🤩 Fiskekaker som er i butikken i dag er smakløst fjas og dessverre har jeg flyttet sørover der man kaller to dager gammel fisk for fersk🙄

Anonymkode: c1ccd...c30

Og i følge min bestemor på 90 skal fisken stå over natten før man lager fiskekaker.

Spiser heller ikke kjøpefiskekaker, men lager opp nok for et helt år på vinteren 😊

Savner hønsefrikassé  samt små fiskeboller i terteskjell. Har prøvd å lage det noen ganger selv, men terteskjellene smaker ikke som de gjorde lenger.

Anonymkode: 2db6c...6c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 timer siden):

Det er det kanskje... Mulig det bare døde ut med de som lagde det, for jeg har ikke fått det siden :)

Jeg lager det stadig vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...