Gå til innhold

Mer fisk i hverdagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi spiser altfor lite fisk - målet er minst en gang i uken. Men vi ligger mer på rundt 1 gang i måneden. Trenger tips til enkel hverdagsmat med fisk, men ønsker ikke å spise fiskepinner, ferdiglaget fiskegrateng og andre ferdigprodukter.

Liker forøvrig all slags fisk :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er like lett å spise 1 fiskemåltid pr. dag så er det verdt å huske på at 1 skive med fiskepålegg pr. dag kan fint erstatte 1 fiskemåltid i uken. :)

Skrevet

Hva med laksefilet? Er minst to tråder her på siden med masse tips om tilberedning.

Skrevet

Takk for tipset om fiskepålegg :).

Hva med laksefilet? Er minst to tråder her på siden med masse tips om tilberedning.

Ville gjerne ha tips på annet enn laks, for det er vel det vi spiser "oftest" ;).

Skrevet

Bak en hel ørret i ovnen. Rens restene og frys dem, så har du til en fiskesuppe senere.

Fiskefileetr som bakes i ovn er knallgodt, hiv på det du har av grønnsaker og ikke glem løken!!!

Frisk opp laksefiletene med marinerte scampi, sanvell!!!

Stekte kveite-skiver er nam!!

Gratiner steinbit i ovnen. Den er kanskje stygg, men smaker utrolig godt!!

Her i huset har vi et litt omvendt problem. Jeg kan godt ha fisk hver dag, men sambo protesterer og vil ha kjøtt i hvertfall en gang i uka......

Skrevet

Bak en hel ørret i ovnen. Rens restene og frys dem, så har du til en fiskesuppe senere.

Fiskefileetr som bakes i ovn er knallgodt, hiv på det du har av grønnsaker og ikke glem løken!!!

Her i huset har vi et litt omvendt problem. Jeg kan godt ha fisk hver dag, men sambo protesterer og vil ha kjøtt i hvertfall en gang i uka......

Skrevet

Skrevet (endret)

Her er noen av mine hverdagsforslag:

Fiskegryte: Surr hakket løk, paprika, stangselleri, timian og hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks til 2 pers) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter squash i skiver, 2 ss crème fraîche og fiskestykker som saltes og pepres. La koke/trekke ca. 10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min), frossen vil nok trenge noen min ekstra. Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati og villris. Fungerer også bra som suppe med brød til, faktisk.

Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker, salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og litt presset sitronsaft. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet, 25-30 for frossen (?). Også godt med ris, feks vanlig basmati kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Mine fiskekaker

500 g fersk filet av hyse, lyr eller sei (jeg pleier å blande 50/50 sei og lyr)

2 ts salt

revet muskat

nymalt pepper

1/4 grovhakket løk

gressløk (kan sløyfes)

1 toppet ss potetmel

2- 2,5 dl melk (?)

Kjør fisk, krydder og løk i foodprocessor til massen er seig. Tilsett potetmel og kjør litt til. Spe sakte med melk mens maskinen går til ønsket konsistens er oppnådd.

Melkemengden her er litt relativ, rett og slett fordi jeg aldri pleier å måle opp på forhånd, jeg bare sper til jeg synes blandingen ser bra ut. Et triks for å se om farsen er passe spedd, er å ta en teskje farse i en kopp vann. Synker den og flyter raskt opp igjen, skal farsen være løs nok. Men her er det i og for seg ikke noe som er rett eller galt (og mine fiskekaker blir antakelig forskjellige hver gang).

Legges med skje i panne og stekes i olje, oppskriften gir ca. 7 store fiskekaker.

Godt med kokte poteter og grønnsaker, eller feks hjemmelaget kålrabistappe. Eller med grønn salat, tzatziki og ovnsstekte potetbåter.

Endret av piaf
Skrevet

Superenkel, rask og god fiskerett:

Fisk i folie:

Legg torskefilet (bruk gjerne frossen "firkant"-torsk) på aluminiumsfolie sammen med grønnsaker (gulrot, purre f.eks, men bruk det du har og liker), sitrusfrukt og krydre godt med sitronpepper.

Pakk det godt sammen og putt det ovnen ca 15 minutter, lengre om fisken er frossen.

Serveres med ris og eventuelt en saus, men det blir mye væske i pakkene som kan brukes.

Skrevet

Disse fiskeoppskriftene deres, mener dere at det er like bra (smaksmessig/kvalitetsmessig) å bruke frossen fisk fra ferdigpakke?

På bøgda :tristbla: her e bor finnes ikke fersk fisk, ei heller frossen fersk fisk...

Skrevet

- Lasagne med torsk i tomatsausen i stedet for kjøttdeig.

- Lag fiskeburger av akkurat den fisken du vil.

- Hjemmelaget fiskegrateng, gjerne med en håndfull erter og hardkokte egg i båter i bunnen for å gjøre den mer spennende.

- Legg fisk, grønnsaker og poteter i en ildfast form. Hell over fiskebuljong, hvitvin/eplenektar eller matfløte og stek i ovnen.

- Hjemmelaget fiskesuppe.

- Torskefilet legges i ildfast form, bland sammen loffsmuler, sennep, litt presset hvitløk, hakkede urter og litt finrevet sitronskall og dryss over. Stek i ovnen.

- Lag fiskepinner selv ved å skjære fiskefilet i passende biter og dyppe først i mel, så i vispet egg og til slutt i loffsmuler. Stek og server i f.eks. pitabrød med grønnsaker og god dressing.

- Hjemmelaget tunfisksalat.

- Lag en vanlig tomatsaus og la fiskefilet trekke i ca 15 minutter, server med pasta.

Skrevet

Slår et slag for hjemmelagede fiskekaker. Lag et lass med dem og frys ned. Da har man middag som er enkel og rask å lage i lang tid framover. På mange måter en ferdig-pizza killer.

Skrevet

Havbris pålegg er veldig godt, spesielt den nye med røkelaks :)

Skrevet (endret)
Disse fiskeoppskriftene deres, mener dere at det er like bra (smaksmessig/kvalitetsmessig) å bruke frossen fisk fra ferdigpakke?

På bøgda  :tristbla: her e bor finnes ikke fersk fisk, ei heller frossen fersk fisk...

Jeg velger alltid fersk fisk selv, men er veldig nøye med hvor jeg kjøper den. Såkalt fersk fisk som egentlig er mange dager gammel og kanskje ikke har blitt lagret riktig, kan nemlig være et kvalitetsmessig dårligere produkt enn frossen fisk, dessverre.

Det er rett og slett enklere å få fersk fisk riktig varmebehandlet, synes jeg, frossenfisk har lettere for å bli tørr. Og så liker jeg bedre stykker av skikkelig fiskefilet i stedet for sånne sammenpressede blokker av sei eller torsk. Men særlig i ovnsretter og gryter går det helt fint an å bruke frossen filet. Vil du imidlertid prøve deg på hjemmelagde fiskekaker, må fisken være fersk, ellers vil de ikke henge sammen.

Hva mener du forresten med "frossen fersk fisk"? :klø:

Ang. fiskepålegg: Et tynt lag Snøfrisk (naturell eller dill) med røkelaks og hakket vårløk er veldig godt. :)

Endret av piaf
Skrevet

Denne fiskegryten er både veldig enkel og veldig god. Har ingen nøyaktige mål, men den er så enkel at det går sikkert helt fint. :)

FISKEGRYTE MED APPELSIN.

Lag en vanlig hvit saus (smør, mel, melk, kraft eller buljong), men sløyf muskaten.

Ha i frisk eller tørket timian og nypresset appelsinsaft etter smak (jeg bruker 1-2 appelsiner til to pers.)

La dette småkoke i 5 min, og ha så i fiskefilet skåret i biter (torsk, sei eller hva du måtte like best). Trekkes til fisken er ferdig og serveres med poteter og dampet broccoli.

Skrevet

Uff, jeg sliter med det samme. problemet mitt er at jeg ikke er glad i å bruke mye tid på kjøkkenet..

Men jeg spiser masse kaviar, tunfisk og millstubene med fiskepålegg.

Og så liker jeg godt kapteinens fylte fisk og kjøper noen ganger frossen laks jeg trekker.

Andre forslag til enkel fiskemat?

Skrevet

Fiskegryte

Til 3 personer

300-400 gram seifilet

125 g babygulrøtter evt. Gulrøtter

en halv paprika

en halv løk

en fersk chilli

en boks grovhakkede tomater

et lite glass tomatpure

2 fedd hvitløk

evt. soltørkede tomater

Blank løken i smør, i en kjele. Hiv oppi gulrøttene og ett fedd hvitløk, og la det surre litt med løken. Ha i fisk og paprika, og la det hele surre litt noen minutter før du har oppi chili, grovhakkede tomater og tomatpure. La det koke i 15-20 minutter. Ha i resten av hvitløken mot slutten. Smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Serveres med ris.

Torsk à la noble dame

Antall porsjoner:

4

Ingredienser:

2 kg torsk

60 g smør

2 ss finhakket persille

saft av 10 sitroner

2½ dl hvitvin

1 dl fiskekraft

salt

pepper

Fremgangsmåte:

Fisken rengjøres, og filetene skjæres fra skinn og ben, legges i et godt smurt ildfast fat. Mellom stykkene drysses persille, salt og pepper, vin, sitronsaft og fiskekraft. Smøret deles i småstykker og legges oppå fisken. Fatet settes inn i ovnen i en panne med kokende vann; dampes i 20-30 minutter. Anrettes i det fatet den er kokt i, og overdrysses med meget finhakket persille.

Retten serveres med små, kokte mandelpoteter og gjerne smørdampet purreløk.

Torsk i form

Ingredienser:

Ant : 2 (3)

ca. 500 g torsk (filet)

1 boks hakkede tomater

1-2 ss olivenolje

1-2 løk

1-2 fedd hvitløk

2,5 dl fløte/melkeblanding

salt/pepper/oregano/basilikum etter smak

litt revet ost på toppen

Fremgangsmåte:

Fordel torsken i en ildfast form (kan være frossen). Skjær løk i skiver. Press 1-2 hvitløksfedd i en oppvarmet stekepanne med olivenoljen. Surr løken i stekepannen sammen med hvitløken til den blir blank. Fordel løk og hvitløk over torskebitene i formen. Hell over tomatene. Bland krydder og melkeblandingen og hell over i formen. Dryss litt ost på toppen. Stekes i ca.30 min på 225 grader. Serveres med kokt ris.

Torsk i kremet pestosaus

Antall porsjoner:

4

Ingredienser:

ca 800 g torskefilet

2 sjalottløk

smør til steking

1 dl hvitvin (eller eplejuice)

2 ss pesto

1 dl crème fraîche

salt og pepper

Fremgangsmåte:

Finhakk løken og fres den blank i litt smør. Tilsett hvitvin, crème fraîche og pesto og la det koke opp.

Legg i fisk i biter og dryss på salt og pepper. La fisken dampe under lokk på svak varme til den har skiftet farge helt igjennom.

Pynt med cherrytomater og basilikum og server retten med pasta eller små poteter ved siden av.

Evt. tilbehør: Cherrytomater og frisk basilikum.

Wok med fisk er også veldig godt, eller hjemmelaget fiskesuppe.

Skrevet
Jeg velger alltid fersk fisk selv, men er veldig nøye med hvor jeg kjøper den. Såkalt fersk fisk som egentlig er mange dager gammel og kanskje ikke har blitt lagret riktig, kan nemlig være et kvalitetsmessig dårligere produkt enn frossen fisk, dessverre.

Det er rett og slett enklere å få fersk fisk riktig varmebehandlet, synes jeg, frossenfisk har lettere for å bli tørr. Og så liker jeg bedre stykker av skikkelig fiskefilet i stedet for sånne sammenpressede blokker av sei eller torsk. Men særlig i ovnsretter og gryter går det helt fint an å bruke frossen filet. Vil du imidlertid prøve deg på hjemmelagde fiskekaker, må fisken være fersk, ellers vil de ikke henge sammen.

Hva mener du forresten med "frossen fersk fisk"? :klø:

Ang. fiskepålegg: Et tynt lag Snøfrisk (naturell eller dill) med røkelaks og hakket vårløk er veldig godt. :)

Nå er ikke jeg den du siterte, da. Men mye "fersk fisk" har jo vært frosset ned på vei fra havet til butikken, da. Dessuten så jeg en sak på nyhetene i går (onsdag) som ikke akkurat fristet meg til innkjøp av ferskvare...

Ellers mener gjesten kanskje "ubehandlet" frossen fisk?

Da jeg bodde i Montreal var alltid "fersk opptint" fisk merket med at den hadde vært frosset. Kjøpte en del slik fisk (og fikk noen artige overraskelser da jeg fant ut hva slags fisk jeg hadde spist - blant annet tilapia) og synes den smakte godt og var lett å tilberede. Vil tro mye fisk er behandlet på samme måte i Norge selv om den ikke merkes.

Apropos Montreal så er en spesialitet der bagels med røkelaks, løk og kremost :-)

Skrevet

Glemte å nevne stekt makrell. Du får kjøpt fersk makrell på våren og høsten. Nydelig med kokte poteter, smeltet smør og agurksalat til, eller med biffsalat til. (Fikk tipset av en australier) Biffsalat er da salat med det du måtte ønske av grønnsaker og stekte biffstrimler i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...