Gå til innhold

Gravid uke 40, forbigående smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke bekymret, mrn heller veldig nysgjerrig på hva dette var 😊

Er førstegangs og har 2 uker igjen til termin. I natt våknet jeg til skarpe smerter under skambeinet. Baby romsterte fælt og det kjennes ut som h*n forsøkte å grave seg ut på høyre side med både en hånd(?) og et viltert hode. På forrige jordmorkontroll sa hun at hodet nesten var festet.

Disse rundene med skarpe smerter varte i alt fra 5-35 sekunder og skjedde totalt 4-5 ganger med ujevne mellomrom (men alt i løpet av 10 min). Var så vondt at jeg vekslet mellom å holde pusten og puste meg gjennom rundene.

Jeg er så nysgjerrig på dette! Er det baby som skrudde hodet nedover i bekkenet, eller kan det være tegn på at fødsel er like rundt hjørnet? 😇 

Anonymkode: ff4b2...611

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke bekymret, mrn heller veldig nysgjerrig på hva dette var 😊

Er førstegangs og har 2 uker igjen til termin. I natt våknet jeg til skarpe smerter under skambeinet. Baby romsterte fælt og det kjennes ut som h*n forsøkte å grave seg ut på høyre side med både en hånd(?) og et viltert hode. På forrige jordmorkontroll sa hun at hodet nesten var festet.

Disse rundene med skarpe smerter varte i alt fra 5-35 sekunder og skjedde totalt 4-5 ganger med ujevne mellomrom (men alt i løpet av 10 min). Var så vondt at jeg vekslet mellom å holde pusten og puste meg gjennom rundene.

Jeg er så nysgjerrig på dette! Er det baby som skrudde hodet nedover i bekkenet, eller kan det være tegn på at fødsel er like rundt hjørnet? 😇 

Anonymkode: ff4b2...611

Rier?  Ville kanskje tatt kontakt med jordmor/ føden om det starter igjen, for hvis du må puste deg gjennom smerten så høres det ut som det er noe på gang… Jeg har hatt sammentrekninger siden uke 32, men ikke i nærheten så vonde.. 

Anonymkode: 246d3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen som har lyst til å komme ut og møte deg hvert øyeblikk tenker jeg! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Rier?  Ville kanskje tatt kontakt med jordmor/ føden om det starter igjen, for hvis du må puste deg gjennom smerten så høres det ut som det er noe på gang… Jeg har hatt sammentrekninger siden uke 32, men ikke i nærheten så vonde.. 

Anonymkode: 246d3...01d

 

Anononyma skrev (22 minutter siden):

Det er nok noen som har lyst til å komme ut og møte deg hvert øyeblikk tenker jeg! ❤️

Tusen takk for svar, jeg håper dere har rett 🥰 Men dersom det var rier, burde jeg ikke da hatt smerter gjennom dagen i dag også?
Jeg har vært litt øm under skambeinet, men ellers ingen nye smertetak eller andre nye ubehag 🤔

Anonymkode: ff4b2...611

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

 

Tusen takk for svar, jeg håper dere har rett 🥰 Men dersom det var rier, burde jeg ikke da hatt smerter gjennom dagen i dag også?
Jeg har vært litt øm under skambeinet, men ellers ingen nye smertetak eller andre nye ubehag 🤔

Anonymkode: ff4b2...611

Aner ikke. For min del gikk vannet i en foss på termin og rett på sykehuset.

Har du ringt føden og spurt om disse smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 minutt siden):

Aner ikke. For min del gikk vannet i en foss på termin og rett på sykehuset.

Har du ringt føden og spurt om disse smertene?

Ok. Nei, har ikke forhørt meg med de i og med det ga seg. Men jeg skal absolutt kontakte føden dersom det oppstår igjen 😊

Anonymkode: ff4b2...611

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Tusen takk for svar, jeg håper dere har rett 🥰 Men dersom det var rier, burde jeg ikke da hatt smerter gjennom dagen i dag også?
Jeg har vært litt øm under skambeinet, men ellers ingen nye smertetak eller andre nye ubehag 🤔

Anonymkode: ff4b2...611

De kan komme å gå litt før de setter i gang ordentlig  :) 
 

Jeg har hatt litt takvise sammentrekninger som har vært vonde, også har jeg hatt sammentrekninger som ikke har kjentes i det hele tatt (ikke rier). Men om de blir mer jevn og ikke gir seg så er det nok i gang. Mulig du merker forskjell på om du er mye i aktivitet eller tar det med ro? 
 

Ville uansett forhørt meg med føden ift at det er smerter. 

Anonymkode: 246d3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var nedpress? Det kan gjøre ganske vondt, siden baby presser på nerver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kan komme å gå litt før de setter i gang ordentlig  :) 
 

Jeg har hatt litt takvise sammentrekninger som har vært vonde, også har jeg hatt sammentrekninger som ikke har kjentes i det hele tatt (ikke rier). Men om de blir mer jevn og ikke gir seg så er det nok i gang. Mulig du merker forskjell på om du er mye i aktivitet eller tar det med ro? 
 

Ville uansett forhørt meg med føden ift at det er smerter. 

Anonymkode: 246d3...01d

 

urenluren skrev (1 time siden):

Kanskje det var nedpress? Det kan gjøre ganske vondt, siden baby presser på nerver. 

Takk for svar 😊 Jeg holder meg i ro hver dag grunnet bekkensmerter og var ikke mer aktiv i går, så tror ikke det har sammenheng..

Kanskje det var nedpress og nerve i klem, ja. Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal kjenne forskjell på nedpress, kynnere og rier, da jeg synes folk beskriver det ganske likt (men i ulik grad) 🫣

Anonymkode: ff4b2...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Takk for svar 😊 Jeg holder meg i ro hver dag grunnet bekkensmerter og var ikke mer aktiv i går, så tror ikke det har sammenheng..

Kanskje det var nedpress og nerve i klem, ja. Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal kjenne forskjell på nedpress, kynnere og rier, da jeg synes folk beskriver det ganske likt (men i ulik grad) 🫣

Anonymkode: ff4b2...611

Husk at det ikke er dumt å ringe føden om du er i tvil om hva noe er. De har bedre kjennskap til ting enn tilfeldige folk på nett, og kan vurdere om de vil ha deg inn til kontroll. Man skal ikke ringe om ting de ikke kan  gjøre noe med, men smerter man ikke helt vet hva er så sent i forløpet kan jo være fint å forhøre seg om.

Jeg synes fortsatt den forskjellen er vanskelig selv etter å ha født. Fødselen min startet med at vannet gikk for så å bli styrtfødsel, de riene var noe helt annet enn ting jeg hadde kjent tidligere (veldig takvise smertefulle murringer omtrent fra start, men det var jo fordi ting gikk så fort.).

Men jeg hadde også en form for modningsrier (eller jeg vet ikke hva det var) noen dager før jeg fødte, som var mer vanskelkg å skjønne hva var (de var liksom ikke så definerte, selv om det var vondt, så vanskelig å ta tida på, mer som om det bare var konstant ubehagelig lenge før det slapp). Nå i ettertid tenker jeg at jeg burde forhørt meg med føden, siden de var temmelig smertefulle uten ordentlig pause mellom. For alt jeg vet var fødselen litt igang og stoppet opp igjen, det kunne jo forklart hvorfor ting gikk så veldig fort da vannet gikk (full åpning 1,5 time etter vannet gikk/første ordnetlige rie kom)

Anonymkode: 95dbc...90f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å forklare slik jeg opplevde kynnere, nedpress og rier.

Nedpress kjente jeg ikke så mye til, men det jeg tror var nedpress, var en slags følelse av at hodet til baby lå lavt, som en ball som presset nedover. Kjente det mer om jeg syklet enn gikk. Men har hørt noen beskrive det som stikkende smerte og. 

Overgangen fra kynnere til rier var vanskelig å føle. I graviditeten hadde jeg kynnere som ikke var noe vonde, da kjente jeg bare at hele magen ble hard og stram. Så ble det gradvis litt som mensensmerter i dagene før fødsel. Jeg hadde lang latensfase og en gradvis overgang, så da ble det sånn at jeg på et tidspunkt bestemte meg for at nå er det så vondt at jeg kaller det rier. Da var det som veldig kraftige mensensmerter som kom i bølger. Har også hatt en spontanabort, og den gangen gikk det fra vanlige mensensmerter til stormrier på noen minutter, så da var det ingen tvil. Heldigvis er det vanlig å glemme hvordan smerten føles (jeg husker bare hva jeg tenkte om smerten), så kanskje det er derfor vi sliter med å beskrive den. 

 

Anonymkode: 03034...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...