Gå til innhold

Er det aldersblanding på allidrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår bydel starter allidrett fra 4 år. Men er det sånn at en 4-åring og en 6-åring gå i samme gruppe på allidrett hvis begge er «nybegynnere» eller går det på årskull? Gjør det mye lettere for oss som familie om begge barna kan ha trening samtidig men jeg vet ikke om det er sånn det fungerer?😂 og hvor lenge er det vanlig at barn går på allidrett, før de evt. finner «sin» idrett? :) 

Anonymkode: cc217...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss var det 2 og 2 årskull så mine to med 2 år mellom hverandre trente etter hverandre. 

Anonymkode: a151b...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er sammen, og noen ikke. Klemetsrud er de f.eks sammen mener jeg. Der må en velge hvilken gruppe en vil delta på, om jeg har skjønt riktig, men det er blanding mellom aldrene. 
Sjekk med din bydel er altså svaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på hvor mange barn de er. Er det tre-fire barn med fra hvert årskull er det nok vanlig å slå sammen. Her har det vært rundt 40 på hvert årskull så her har de trent hver for seg.

Klubben her har nå tilbud om allidrett ut andre klasse. Men som med mye annen idrett er det foreldredrevet, så at det er et tilbud forutsetter jo at noen voksne tar på seg å være ansvarlige/trenere etc.

Endret av Splittbinders
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bydel er det allidrett for barnehagebarna. 4 og 5 åringer kunne gå sammen. Det er kun gymlek. 

Fra skolestart begynner man på ordentlige idretter.

Anonymkode: 65083...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr allidrett? Aldri hørt det ordet før. Er det dialekt? 

Anonymkode: 6a94f...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det delt etter alder, det har vært mellom 110 og 120 barn per årskull, så her splittes det i tillegg ned på skolekrets og deles i jenter/ gutter for å få håndterbare grupper.

Anonymkode: 394bc...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr allidrett? Aldri hørt det ordet før. Er det dialekt? 

Anonymkode: 6a94f...18a

Her er det at de ikke trener en spesifikk idrett, men får prøve seg på masse forskjellig. Det er en del turn/ balanselek og i tillegg får de inn instruktører fra de forskjellige grenene fra idrettslaget, så de får testet ut håndball, fotball, bandy, ski, sykkel, orientering osv… Det er da selvfølgelig tilpasset alder, så det er enkelt og basert på lek. 

Anonymkode: 394bc...756

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva betyr allidrett? Aldri hørt det ordet før. Er det dialekt? 

Anonymkode: 6a94f...18a

Idrettskole eller allidrett heter det her og tilbud fra de to siste årene i barnehagen.

Mine har hatt turn, sykling, badminton, hinderløyper, ballek, bowling, skøyter, ski og fra 1. klasse tilbød de også tennis, badminton. golf, taekwondo, innebandy, boksing, friidrett med mer. 

Mange valgte idrett etter å ha vært innom allidrett, men mange færre var med fra 1-3 klasse for da hadde de valgt gren. 

Barnas søskenbarn hadde tilbud om allidrett hele barneskolen for det var aldri nok til å stille lag i noen idretter i bygda. 

Anonymkode: a151b...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva betyr allidrett? Aldri hørt det ordet før. Er det dialekt? 

Anonymkode: 6a94f...18a

Jeg har bodd i to forskjellige landsdeler og det heter allidrett begge steder så dialekt er det neppe :) Kanskje de ikke tilbyr det der du bor?

Anonymkode: 12885...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare lek, rødt lys, stiv heks osv., så barna får lekt og rørt seg. Og det tilbys til alle barnehagene i nærområdet og samler de barna som skal begynne på skole sammen, så de kan bli kjent på tvers av barnehagene 😊 Altså er de i samme alder. 

Virker som det er litt forskjellig fra sted til sted hvordan det praktiseres 😊

Anonymkode: c6bba...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I vår bydel starter allidrett fra 4 år. Men er det sånn at en 4-åring og en 6-åring gå i samme gruppe på allidrett hvis begge er «nybegynnere» eller går det på årskull? Gjør det mye lettere for oss som familie om begge barna kan ha trening samtidig men jeg vet ikke om det er sånn det fungerer?😂 og hvor lenge er det vanlig at barn går på allidrett, før de evt. finner «sin» idrett? :) 

Anonymkode: cc217...c20

I vår klubb er det også fra 4-års alderen (Lambertseter). Barnehagebarna organiseres i grupper utendørs, utfra hvordan de er plassert ved oppstarten av hvert økt. Skolebarna er i en egen gruppe. Men: de få øktene som foregår i gymsalen er delt inn i aldersgrupper(3-4, 5-6 og skolebarn om jeg husker riktig), med 40-45 minutter for hver gruppe. Husker ikke helt nøyaktig akkurat nå. 

Anonymkode: d9eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...