Gå til innhold

Utad fastlegen automatisk lappen om jeg søker hjelp for alkoholen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg tenker at jeg ikke kan fortsette å drikke som jeg gjør. Jeg vil kalle det et moderat alkoholproblem, er aldri full på jobb eller kjører i fylla eller noe, men det er for mye. 
 

Problemet mitt er at jeg trenger bil til å få hentet barn i barnehage og til fritidsaktiviteter på ettermiddagen. Dusse fritidsaktivitetene er virkelig det som holder meg gående for tiden, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle taklet livet uten. Det er dette som stopper meg. 
 

Er det slik at lappen automatisk ryker om jeg ber om hjelp? 

Anonymkode: cba64...cc6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, å søke hjelp for alkohol problem betyr ikke at du automatisk mister lappen. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (Akkurat nå):

Nei, å søke hjelp for alkohol problem betyr ikke at du automatisk mister lappen. Lykke til. 

For meg gjorde det det! Jeg drakk ca. 8 enheter om dagen og lappen røyk tvert. Det var en enorm kamp å få den tilbake. 
 

Til ts: jeg ville anbefalt å prøve absolutt alt før du kontakter fastlegen. Det burde være helt siste utvei, dessverre. 

Anonymkode: 8a452...ac2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg gjorde det det! Jeg drakk ca. 8 enheter om dagen og lappen røyk tvert. Det var en enorm kamp å få den tilbake. 
 

Til ts: jeg ville anbefalt å prøve absolutt alt før du kontakter fastlegen. Det burde være helt siste utvei, dessverre. 

Anonymkode: 8a452...ac2

TS drikker nok ikke så mye når hun sier hun har et moderat alkoholproblem. 8 enheter om dagen er mer enn moderat.

Anonymkode: 68ae0...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg gjorde det det! Jeg drakk ca. 8 enheter om dagen og lappen røyk tvert. Det var en enorm kamp å få den tilbake. 
 

Til ts: jeg ville anbefalt å prøve absolutt alt før du kontakter fastlegen. Det burde være helt siste utvei, dessverre. 

Anonymkode: 8a452...ac2

Om du drikker 8 enheter om dagen skal du ikke ha lappen.

Anonymkode: 9a7d7...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg gjorde det det! Jeg drakk ca. 8 enheter om dagen og lappen røyk tvert. Det var en enorm kamp å få den tilbake. 
 

Til ts: jeg ville anbefalt å prøve absolutt alt før du kontakter fastlegen. Det burde være helt siste utvei, dessverre. 

Anonymkode: 8a452...ac2

Ved inntak av 8 enheter hvert døgn vil du aldri kunne kjøre bil uten promille.  

Anonymkode: 2c699...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du klarer å holde deg edru i 1-2 måneder før du går til legen tror jeg det er større sjangs for å få beholde lappen. Da kommer peth-prøvene dine til å være lave når du begynner å ta de og så lenge legen da ser at du klarer å holde de under 0,3, så tror jeg det skal gå bra. Men leger er også forskjellige, så kan ikke si det sikkert.

Jeg fikk muntlig kjøreforbud i 6 mnd, fordi de allerede var høye da jeg dro i behandling. 

Og det forutsetter såklart at du da klarer å slutte å drikke så mye. For du risikerer å måtte ta blodprøver i 3 år.

Anonymkode: b8474...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du noen gang i alkoholpåvirket tilstand? Dagen derpå? Sliten pga alkoholforbruket? 

Jeg vil veldig gjerne at ikke mine barn blir påkjørt og drept fordi du drikker vin til du stuper på kvelden, før du kjører dine barn på skolen/barnehagen. 

Så, gå til fastlegen og om denne vurderer at du ikke burde kjøre bil på en stund, så vær heller glad for at hen stopper deg i å i worst-case scenario kjøre i hjel mine eller dine barn. 

Så håper jeg av hele mitt hjerte at du får hjelp, og at hjelpen hjelper deg i få bukt med sykdommen som alkoholavhengighet er ❤️ 

Jeg har selv levd med alkoholiserte foreldre og jeg lover deg, barna dine vil heller at du ikke har bil en periode enn at du drikker bort barndommen dems.

 

Anonymkode: 01c9d...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ved inntak av 8 enheter hvert døgn vil du aldri kunne kjøre bil uten promille.  

Anonymkode: 2c699...f9e

Eh, nei. Jeg drakk kun på kveldstid jeg var fult kjørbar på ettermiddagen. Jeg hadde ikke promille 16 timer etter sist alkoholinntak. Jeg hadde selv alkometer og var nøye på det. Jeg hadde aldri noen gang kjørt i ruspåvirket tilstand da lappen min røyk. 

Anonymkode: 8a452...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjører du noen gang i alkoholpåvirket tilstand? Dagen derpå? Sliten pga alkoholforbruket? 

Jeg vil veldig gjerne at ikke mine barn blir påkjørt og drept fordi du drikker vin til du stuper på kvelden, før du kjører dine barn på skolen/barnehagen. 

Så, gå til fastlegen og om denne vurderer at du ikke burde kjøre bil på en stund, så vær heller glad for at hen stopper deg i å i worst-case scenario kjøre i hjel mine eller dine barn. 

Så håper jeg av hele mitt hjerte at du får hjelp, og at hjelpen hjelper deg i få bukt med sykdommen som alkoholavhengighet er ❤️ 

Jeg har selv levd med alkoholiserte foreldre og jeg lover deg, barna dine vil heller at du ikke har bil en periode enn at du drikker bort barndommen dems.

 

Anonymkode: 01c9d...d3f

Tror du du unngår dette når folk ikke tør å oppsøke hjelp med dagens regelverk? Det er forsvinnende få mennesker med rusproblemer som tør å oppsøke hjelp. 10% av Norges voksne befolkning har et problematisk forhold til alkohol,https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkoholisme-problemet https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkoholisme-problemet De aller aller fleste som sliter oppsøker ikke hjelp for det. Hvis du virkelig var interessert i å sørge for at barna dine ikke blir drept, eller at ts sine barn skal slippe å vokse opp med alkoholikere så burde du heller ønsket lavere terskel for å få hjelp. 

Anonymkode: 8a452...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om du drikker 8 enheter om dagen skal du ikke ha lappen.

Anonymkode: 9a7d7...cf8

Det kommer vel an på om man kjører i beruset tilstand eller ikke? Hvorfor skulle det være ulovlig for en med et alkoholproblem å kjøre i edru tilstand? Man er ikke full 24/7 på 8 enheter i døgnet. 
 

i tillegg hvem tror du et slikt kjøreforbud rammer? Det er jo kun de som er lovlydige og overholder forbudet som dette faktisk har en innvirkning på. 

Anonymkode: 8a452...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...