Gå til innhold

Hvor er på landet i Østlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da hørte du sikkert fra Vålerenga-fans, de synger For en gjeng med bønder til alle. 

Anonymkode: 2d83c...64f

Nei, jeg hørte det fra noen unge fra vestkanten. Bodde på Frogner i endel år. 
Eller så kan vi jo ta den lille klippen her: https://skam.p3.no/2016/03/21/utenfor-ring-3/  «Folk er jo litt annerledes utenfor Ring 3».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peanut skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg hørte det fra noen unge fra vestkanten. Bodde på Frogner i endel år. 
Eller så kan vi jo ta den lille klippen her: https://skam.p3.no/2016/03/21/utenfor-ring-3/  «Folk er jo litt annerledes utenfor Ring 3».

Ja, vi er alle som unga i Skam 😅 Og alle på bygda er Snekkersvekara.

Anonymkode: 2d83c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er større skiller på østlandet. Tettsteder er tydelig avgrenset og så er det omtrent ingen ting før neste tettsted. Det er store avstander mellom byggefelt. Dermed kan man bo "på landet" også i store i bykommuner.

Her jeg bor på vestlandet er tettbebyggelsen sammenhengende. Et byggefelt er rett og slett et område der tomtene ble regulert i en og samme plan, det er ikke noe ubebygd område mellom ett byggefelt og det neste. Kommunen har ikke mange innbyggere, men den er ikke spesielt stor. Vi har mye fjell og fjord og utilgjengelig terreng, ellers er alt bebygd. Vi har gårder, men de er små og på ingen måte sammenhengende flater. Den dyrkbare jorden ligger i flekker, og det som ikke er dyrkbart har blitt boligtomter mellom lappene av dyrket mark, og så har de bratte sidene rundt blitt til byggefelt så langt opp det er rasjonelt å sprenge og styre for å kunne plassere hus. Det er ikke som på østlandet, der gårdene har flere hundre mål innmark og mange hundre meter mellom et tun og det neste. Flere steder er gårdene fremdeles organisert som klyngetun.

Jeg forstod ikke hva østlendinger mente med "å bo i byggefelt" før jeg besøkte noen i et slikt felt i fjor. Det er jo å bo i en enklave midt i ingenmannsland, totalt avhengig av bilen. Jeg bor jo i byggefelt jeg også, men det er sammenhengende bebyggelse hele veien til skolene, både barneskole, ungdomsskole og videregående, til butikkene, til svømmehallen, idrettshallen, biblioteket osv. Det kan gå mange dager mellom hver gang jeg må bruke bilen for å komme meg noe sted eller kjøre ungene.

Anonymkode: d3ecc...6e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 21.9.2024 den 19.10):

Haha, det er bondegårder på Rolvsøy, langs Dikeveien (Fredrikstad). Største handlegata i Østfold. Absolutt ikke "på landet" ;) 

Det er jo til og med bondegårder i Oslo. Jeg bor til og med ved siden av en. Jeg kan få ganske landlige følelser en del steder i Oslo også. ;)

For meg er "på landet" et stykke utenfor Oslo, jeg forbinder det nok mest med Hedmark og Oppland, men mye "på landet" i Akerhus også, når man kommer utover mot Ås osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 18.13):

Hvor regnes på landet på Østlandet?

Anonymkode: f10e1...856

Hvis du skal SKIKKELIG på landet nær Oslo vil jeg si Indre Vestfold og Hadeland. Ja du har mye landbruksområder i Follo og Romerike, men i mine øyne er disse områdene alikevel alt for tettbygde til at jeg vil kalle dette skikkelig på landet.

Ellers vil jeg si brorparten av innlandet, dog med unntak av Kongsvinger, Elverum, Raufoss/Gjøvik og Hamar-Lillehammer diagonalen.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Østfold er landets største jordbrukskommune. 

Anonymkode: 5f85e...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...