Gå til innhold

Hvilke kvinner kvotteres inn i yrker? Og hva gjør det med unge menn?

Majer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

problemet er det er ikke kvoter i disse bedriftene, så å tallfeste blir vanskelig. Samme greia Harvard gjorde også med asiaterne. Det blir da umulig å tallfeste. Beklager om jeg var utydelig. 

Ok , men du og han andre bør heller komme med motargumenter. "du tar feil" "du vet ingenting", er ikke et argument, og jeg kan si samme tilbake

hey ca2cb du aner ingenting og vet ikke hva du snakker om.

Ser du hvor lite konstruktivt slike samtaler er, du er ingen autoritet, du kan ha rett, eller ta feil, men eneste måten for andre lesere å forstå er å peke på hva du er uenig i og hvorfor, med logiske resonnementer.

Anonymkode: 457bd...06a

Det er ingen her som skjønner hva du egentlig lurer på tror jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

problemet er det er ikke kvoter i disse bedriftene, så å tallfeste blir vanskelig. Samme greia Harvard gjorde også med asiaterne. Det blir da umulig å tallfeste. Beklager om jeg var utydelig. 

Ok , men du og han andre bør heller komme med motargumenter. "du tar feil" "du vet ingenting", er ikke et argument, og jeg kan si samme tilbake

hey ca2cb du aner ingenting og vet ikke hva du snakker om.

Ser du hvor lite konstruktivt slike samtaler er, du er ingen autoritet, du kan ha rett, eller ta feil, men eneste måten for andre lesere å forstå er å peke på hva du er uenig i og hvorfor, med logiske resonnementer.

Anonymkode: 457bd...06a

Vanskelig å være konstruktiv når du skriver så mye svada. Som i seg selv er en typisk hersketeknikk for menn.

Anonymkode: 5d93d...71b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (17 minutter siden):

Det er ingen her som skjønner hva du egentlig lurer på tror jeg.

Tror godt vi vet hva han mener. Det er i området «alt som er ille er kvinners skyld og spesielt om det som er ille går ut over menn og intet blir bra (for menn for det er det neste som betyr noe) før kvinner er undertrykket og underdanige menn igjen». Altså enda en skyld-på-kvinner-misogyn-tråd.

Kvotering og følgerne det får er egentlig et veldig relevant tema, men når diskusjonen (igjen) legges opp såpass konspiratorisk og forutinntatt er det lite fruktbart. 

Anonymkode: 121cc...d1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror godt vi vet hva han mener. Det er i området «alt som er ille er kvinners skyld og spesielt om det som er ille går ut over menn og intet blir bra (for menn for det er det neste som betyr noe) før kvinner er undertrykket og underdanige menn igjen». Altså enda en skyld-på-kvinner-misogyn-tråd.

Kvotering og følgerne det får er egentlig et veldig relevant tema, men når diskusjonen (igjen) legges opp såpass konspiratorisk og forutinntatt er det lite fruktbart. 

Det er jo ganske skremmende at han ikke greier å formulere seg på en måte som gjør at folk forstår hva han mener. Det kunne jo vært en interessant diskusjon i utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, overskriften og et par innlegg er uforståelig for de fleste, uansett kjønn. Men jeg prøver meg læl. 

Kvotering er vell i og for seg en ikke sak i dag, man vet at det i mannsdominerte yrker og ledergrupper spiller positivt å få inn flere kvinner og omvendt. De plassene jeg umiddelbart tenker dette har slått noe feil ut er typisk i yrker hvor man har måtte hatt en målbar fysisk styrke og kvinner har fått anledning til å underprestere. Politiet for eksempel, det er plutselig blitt enormt med kvinner. Som definitivt har sin fordel men som også har sine baksider.. vektskåla må igjen justeres litt.

At man over tid har ønsket flere kvinner i toppverv betyr i grunn ikke så mye all den tid begge kjønn må være kvalifiserte. Det har ikke vært kvotering til typisk øknomi utdanninger så vidt meg bekjent. Men det har over tid vært fokus på å få flere kvinner til å søke seg inn mot typisk mannstunge utdanninger på lik linje som det er stort fokus på å få menn til å søke seg til kvinnetunge utdanninger. 

Uansett så vil faktumet fortsatt være at det ikke er blitt en overvekt av kvinnelige ledere, kvinner med styreverv, kvinner som når til topp i diverse manntunge yrker. Det er blitt noen yders få prosent flere kvinner, men at de tar sjansen fra menn eller har havnet i sine posisjoner på urettferdig grunnlag er ikke akkurat tilfellet.

Anonymkode: 773a8...2ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme erfaring hos oss dessverre.

Anonymkode: d1a02...27a

Vet ikke om jeg vil si "dessverre".  Selv om det ender opp med flere menn enn kvinner på toppen så er det fortsatt ekstremt får menn som ender opp på toppen. Dette er karrierer de fleste ikke ønsker og det er det god grunn til.

Selv synes jeg det er mer problematisk at unge blir "lurt" til å tro at disse jobbene er enklere å kombinere med familieliv enn de faktisk er.  Mange bruker mange år på å jobbe hardt i håp om å nå toppen for så å finne ut når de får barn at de ikke ønsker å nå toppen likevel. Lønningene er også lagt opp slik at nærmest alt går til de på toppen.  Så det er ikke så økonomisk heller å jobbe ekstreme mengder når man er på bunnen. 

Anonymkode: 394c2...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om jeg vil si "dessverre".  Selv om det ender opp med flere menn enn kvinner på toppen så er det fortsatt ekstremt får menn som ender opp på toppen. Dette er karrierer de fleste ikke ønsker og det er det god grunn til.

Selv synes jeg det er mer problematisk at unge blir "lurt" til å tro at disse jobbene er enklere å kombinere med familieliv enn de faktisk er.  Mange bruker mange år på å jobbe hardt i håp om å nå toppen for så å finne ut når de får barn at de ikke ønsker å nå toppen likevel. Lønningene er også lagt opp slik at nærmest alt går til de på toppen.  Så det er ikke så økonomisk heller å jobbe ekstreme mengder når man er på bunnen. 

Edit: det er ikke dårlig betalt, men man jobber ekstremt mye for at de på toppen skal bli rike. Man sitter igjen med svært lite av de som faktureres pga arbeidet man utfører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Siter gjerne, folk flest abonnerer ikke på BT. Regnet med at du hadde personlig, i og med at du dro opp den bransjen. Kan melde om at menn som vil opp og frem der, ikke under noen omstendigheter lider. Resepsjonisten er ikke en reell konkurrent på deres vei oppover karrierestigen. Shippingbransjen har langt større problemer enn mangel på menn.  

Anonymkode: da677...688

– Da jeg begynte var 95 prosent menn. Nå ser jeg at kanskje 30–40 prosent av de unge er damer. Det tror jeg er sunt, sier Billung.  https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/wgREoL/slik-faar-du-jobb-i-shippingbransjen

Men som nevnt tidligere så er det gjerne slik at kvinnene slutter oftere enn menn.  I tillegg at de store pengene kommer først senere i karrieren.

Anonymkode: 0eb27...2a4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

– Da jeg begynte var 95 prosent menn. Nå ser jeg at kanskje 30–40 prosent av de unge er damer. Det tror jeg er sunt, sier Billung.  https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/wgREoL/slik-faar-du-jobb-i-shippingbransjen

Men som nevnt tidligere så er det gjerne slik at kvinnene slutter oftere enn menn.  I tillegg at de store pengene kommer først senere i karrieren.

Takk for svar! Du har forstått hva jeg mener. Har du noen forslag til hvordan jeg kan formulere meg bedre for de som ikke forstår? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 minutter siden):

Takk for svar! Du har forstått hva jeg mener. Har du noen forslag til hvordan jeg kan formulere meg bedre for de som ikke forstår? :)

Ikke meg du siterer, men du kan jo begynne med å lage en overskrift som passer til hi 🤷‍♀️

Anonymkode: 67ee4...079

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (47 minutter siden):

Jeg har allerede spurt deg spørsmål for å få klarhet i hva du mener uten at du svarer. Jeg spurte f eks hva du mener med "uten ballast". Mener du du at de ikke har relevant utdanning? Om du merker at folk ikke skjønner hva du vil frem til kan det være en ide å begynne med å svare på eventuelle oppklarende spørsmål. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (6 timer siden):

Uten ballast, mener du da at de ikke har relevant utdannelse?

Mener de som enten har A annen utdanning enn mennene eller B mangler praktisk erfaring.

Punkt A ser man eksempelvis i ledelsen hos Equinor. De fleste mennene har studert cybernetikk eller andre tekniske fag mens kvinnene har variert bakgrunn. Det mest naturlige da ville vel vært å velge variert bakgrunn uavhengig av kjønn, men samtidig sikret at det var god representasjon av begge kjønn

Med punkt B mener jeg at kvinnene ofte rykker opp i mellomlederstillinger når de har kortere tid med erfaring enn menn- ikke at de nødvendigvis når opp til de øverste nivåene noe lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 minutter siden):

Mener de som enten har A annen utdanning enn mennene eller B mangler praktisk erfaring.

Punkt A ser man eksempelvis i ledelsen hos Equinor. De fleste mennene har studert cybernetikk eller andre tekniske fag mens kvinnene har variert bakgrunn. Det mest naturlige da ville vel vært å velge variert bakgrunn uavhengig av kjønn, men samtidig sikret at det var god representasjon av begge kjønn

Med punkt B mener jeg at kvinnene ofte rykker opp i mellomlederstillinger når de har kortere tid med erfaring enn menn- ikke at de nødvendigvis når opp til de øverste nivåene noe lettere

Men er dette faktisk sant? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (19 minutter siden):

Angående mellomleder. Nå vet ikke jeg om det du sier er sant at kvinner lettere blir mellomledere. Men jeg vil også si at mange ikke ønsker å bli mellomledere. I mange bransjer og bedrifter får man lite igjen for å bli mellomleder.  

Det er ikke nødvendigvis sik at å å bli mellomleder er en bedre jobb enn å være en uten personell-ansvar. Det er smak og behag og vil avhenge av hva slags interesser og ferdigheter du har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 18.37):

Da jeg studerte til å bli vernepleier. Så ble alle mennene headhuntet allerede første året. De kunne velge og vrake i jobber. Selv de på 19 år, med null arbeidserfaring. Vi damene slet med å finne relevant deltids stillinger. Og hun med fagbrev som hjelpepleier, og 10 års erfaring.

Sånn er det jo bare, i noen yrker foretrekker de menn, og hvor de får jobben mye lettere enn damer. Så er det andre yrker hvor damene kan få jobben lettere.

Anonymkode: 52c55...c20

Nettopp. I yrker som advokat, for eksempel, foretrekker de ofte menn. 

Anonymkode: 42328...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke sant? På samme måte kan jeg som stygg kvinne si at det er pene kvinner som alltid blir prioritert, og at "alt er deres skyld". Jeg blir imidlertid straks stemplet som sjalu og gal hvis jeg sier noe sånt :D 

Anonymkode: 42328...9f5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (På 21.9.2024 den 18.00):

Jeg er i utgangspunktet for 50-50 representasjon, for kjønnspoeng osv. Det jeg derimot sliter litt med er at det har begynt så mange unge kvinnelige ledere her hos meg uten ballast. Hos oss er det stort sett eldre menn, meg som ung mann og kvinnene er på min alder eller enda yngre

Jeg leste en artikkel hvor det innen shipping inntil nylig var 95% menn. Nå er det 35% unge kvinner og. Mtp at de fleste jobber i rundt 40 år betyr det vel at det omtrent ikke finnes unge menn og eldre kvinner i bransjen? 

Ser vi til Skottland er det hvite unge fattige menn som har det verst. Dernest følger eldre innvandrerkvinner. Dersom man faktisk skal ha lik kjønnsfordeling er det vel viktig at den også treffer i alder? Sånn som det er nå får jo de eldre mennene på toppen enda mer makt?

Vet du egentlig hva kvotering går ut på? Vet du at de unge kvinnelige lederne på arbeidsplassen din er kvotert inn? Mener/tror du at unge menn har mer "ballast" (utdyp gjerne hva du mener med "ballast" her) enn unge kvinner? På hvilken måte mener du at forholdene i Skottland er representative for det norske samfunnet?  Når det gjelder eldre innvandrerkvinner, kommer disse ofte fra kulturer der det ikke var/er vanlig at kvinner tar utdanning og er yrkesaktive, som er den direkte årsaken til at de er underrepresentert i yrkeslivet. 

Anonymkode: 122da...64e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 18.37):

Da jeg studerte til å bli vernepleier. Så ble alle mennene headhuntet allerede første året. De kunne velge og vrake i jobber. Selv de på 19 år, med null arbeidserfaring. Vi damene slet med å finne relevant deltids stillinger. Og hun med fagbrev som hjelpepleier, og 10 års erfaring.

Sånn er det jo bare, i noen yrker foretrekker de menn, og hvor de får jobben mye lettere enn damer. Så er det andre yrker hvor damene kan få jobben lettere.

Anonymkode: 52c55...c20

Jepp, sånn er det i biblioteksbransjen også. Mye enklere for menn å få jobb. Også mye enklere å få jobb som mannlig sykepleier vs kvinnelig sykepleier.

Anonymkode: e55fc...ecf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (20 timer siden):

Har ikke sjekket dette selv Men ofte har menn og kvinner ulike roller i konsernledelsen. Det er typisk at det er en mann som er finansdirektør og en kvinne som er HR-direktør.   Og "tilfeldigvis" er finansdirektøren mye bedre betalt enn HR-direktøren. 

Det er også hvorfor dette med likestilling ofte bare blir sånn halvveis selv om man har kvotering. Selv om halvparten av konsernledelsen er kvinner så kan det være at kvinnene kun sitter på de dårligst betalte stillingene i konsernledelsen og stillingene med minst innflytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...