Gå til innhold

Asperger og bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei😊 jeg er under utredning ved dps. Etter mange testet, intervju og undersøkelser, mener de at vansker jeg har kan knyttes opp mot udiagnostiserte Asberger. Likevel skårer jeg høyt på både ocd, bipolar lidelse og adhd. Kan psykologen bare avfeie dette og «skylde» disse vanskene på Asberger? Jeg har egentlig heller ikke selv tenkt Asberger, da jeg har tenkt at jeg er «for normal» likevel ser jeg jo at mye stemmer og at jeg nok har skjult mange av vanskene mine og «spilt skuespill» hele livet… Har andre med Asperger erfaring med å oppfylle kriterie for flere diagnoser? Å er det mulig at jeg har flere samtidig?

Anonymkode: 57780...6b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å ha flere diagnoser, men det høres helt useriøst ut å bli utredet for fire forskjellige diagnoser samtidig.

Har du tatt selv-tester hvor du scorer høyt, eller er det utreder som sier du scorer høyt?

Er det en psykolog, psykologspesialist eller psykiater som utreder deg, og hvor gammel er vedkommende?

.

Anonymkode: fa68b...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

at jeg nok har skjult mange av vanskene mine og «spilt skuespill» hele livet…

Det gjør mange selv om dem ikke har autisme.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan psykologen bare avfeie dette og «skylde» disse vanskene på Asberger?

Nei, men dette kommer ann på symptombilde og kriteriene.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

eg har egentlig heller ikke selv tenkt Asberger, da jeg har tenkt at jeg er «for normal»

Er du kvinne? Ofte er autisme annerledes for kvinner enn for menn. Symptomene er ofte mer sosialt akseptert når det kommer til kvinnelige autister.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har andre med Asperger erfaring med å oppfylle kriterie for flere diagnoser? Å er det mulig at jeg har flere samtidig?

Jeg har selv OCD og autisme.

Du kan ha flere diagnoser samtidig. Vanskene er ofte ulike og noen ganger er symptomene felles. Dette avgjør psykologen om du oppfyller kriteriene for en annen diagnose

Endret av Kassettspiller
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så kan du ha flere diagnoser samtidig. Men det er også viktig å forstå at det er symptomer som overlapper hverandre med forskjellige diagnoser, slik at du kan ha symptomer som autist som også en med bipolar har, uten at du er bipolar i tillegg. 

Anonymkode: 4ea24...87f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kvinne. Jeg ble i utgangspunktet henvist dps pga moderat til alvorlig depresjon og utbrent. Mistenkte selv adhd, legen mistenkte bipolar lidelse. Har også en del traumer fra barndom, samt episoder som psykologspesialisten definerer som grensepsykotiske episoder… dette er ikke basisutredning, men utvidet utredning

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forresten selv det er slitsomt å hele tiden lure på hva psykologspesialisten lander på, men ut fra siste journalbotat, så er det Asperger som er mest sannsynlig…

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor leser du pasientjournalen din? Den er ikke skrevet for deg.
 

Det er værre å få feil diagnose enn at utredningen tar tid.

Anonymkode: fa68b...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor leser du pasientjournalen din? Den er ikke skrevet for deg.
 

Det er værre å få feil diagnose enn at utredningen tar tid.

Anonymkode: fa68b...c0d

Neivel? Og hvem er den da for?

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 timer siden):

Er du kvinne? Ofte er autisme annerledes for kvinner enn for menn. Symptomene er ofte mer sosialt akseptert når det kommer til kvinnelige autister.

Ja , for eksempel kan jenter som av lærere blir sett på som snille og flinke  ,egentlig være autister. 

Anonymkode: e6740...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja , for eksempel kan jenter som av lærere blir sett på som snille og flinke  ,egentlig være autister. 

Anonymkode: e6740...475

Jeg var ikke et stille barn. Heller utagerende og mye frustrert. Men stille, høflig og rolig i trygge rammer…likte dårlig «fri lek» og friminutt uten voksne. Har alltid hatt behov for kontroll og liker dårlig overraskende forandringer. Liker dog forandringer som jeg selv har bestemt… men Asperger er så og si vedtatt av psykologspesialisten, er de andre diagnosene jeg lurer mest på om jeg kan ha i tillegg. 

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Neivel? Og hvem er den da for?

Anonymkode: 57780...6b2

Pasientjournalen er for helsearbeidere.

Det at du som pasient har lovlig rettighet til å lese egen journal, betyr ikke at du må eller burde lese det som skrives om deg.

Å lese om pågående behandling vil nesten alltid forstyrre behandlingen.

Anonymkode: fa68b...c0d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pasientjournalen er for helsearbeidere.

Det at du som pasient har lovlig rettighet til å lese egen journal, betyr ikke at du må eller burde lese det som skrives om deg.

Å lese om pågående behandling vil nesten alltid forstyrre behandlingen.

Anonymkode: fa68b...c0d

Jeg liker å vite hva som skrives om meg… har opplevd å bli misforstått og feilsitert, det liker jeg ikke. Har også opplevd å få feil pasient sitt notat i min journal… å ser ikke at det skal forstyrre behandling? Dessuten må jeg inn å se om jeg har fått med meg «lekse» som ble gitt muntlig… ikke alltid jeg klarer å huske alle muntlige beskjeder…

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg er kvinne. Jeg ble i utgangspunktet henvist dps pga moderat til alvorlig depresjon og utbrent. Mistenkte selv adhd, legen mistenkte bipolar lidelse. Har også en del traumer fra barndom, samt episoder som psykologspesialisten definerer som grensepsykotiske episoder… dette er ikke basisutredning, men utvidet utredning

Anonymkode: 57780...6b2

Det er vanlig at personer med autisme har tilleggslidelser som OCD, depresjon, ADHD osv.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (29 minutter siden):

Det er vanlig at personer med autisme har tilleggslidelser som OCD, depresjon, ADHD osv.

Så om jeg i utgangspunktet fyller kriteriet for diagnosene, skal jeg da også formelt få de? Tenker jo at jeg kunne tenke meg å eventuelt teste ut om medisiner kan hjelpe…

Anonymkode: 57780...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så om jeg i utgangspunktet fyller kriteriet for diagnosene, skal jeg da også formelt få de? Tenker jo at jeg kunne tenke meg å eventuelt teste ut om medisiner kan hjelpe…

Anonymkode: 57780...6b2

Du må nok gjennom en grundig utredning for å få diagnosen/e. Du skårer høyt, men det er vanskelig å si sikkert fordi noen av symptomene kan skyldes autisme. Derfor er det nødvendig med en mer omfattende undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...