Gå til innhold

Forebygge vonde knær ved løping/turgåing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går daglig, og jogger nå og da, i marka, ulendt underlag og går i bakker. Går lite og jogger aldri på asfalt. 

Varmer opp og går ned etter jogging, bruker gode sko med demping, er i nedre sjiktet for normalvektig ift BMI. Får altså vonde knær nå og da. Noen som har tips for å unngå dette?

Anonymkode: 9ecc3...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som du gjør mye riktig, med tanke på å belaste knærne ofte/mye slik at joggingen ikke blir et sjokk for beina. Hvs slags knesmerter er det du får? Det har nok mye å si for hva du eventuelt kan gjøre for å forsøke å unngå smerter. Selv har jeg en forhistorie med både runners og jumpers knee, og føler at enkelte, spesifikke styrketrenings- og tøyeøvelser hjelper bra både som forebygging og som tidlig behandling hvis jeg begynner å kjenne på noe. 

Anonymkode: f2fa9...490

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du gjør mye riktig, med tanke på å belaste knærne ofte/mye slik at joggingen ikke blir et sjokk for beina. Hvs slags knesmerter er det du får? Det har nok mye å si for hva du eventuelt kan gjøre for å forsøke å unngå smerter. Selv har jeg en forhistorie med både runners og jumpers knee, og føler at enkelte, spesifikke styrketrenings- og tøyeøvelser hjelper bra både som forebygging og som tidlig behandling hvis jeg begynner å kjenne på noe. 

Anonymkode: f2fa9...490

Kan du gi noen eksempler på øvelser som funker? Hilsen meg som også lett får vondt i knærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrketrening! Alfa og omega! Du må ha ett grunnlag for musklene, og senefestene!

Jeg tar mye knebøy, bulgarsk utfall, gående utfall med vekt, sittende roing, step up på kasse med vekt, step up med høye kneløft, one leg glute bridge og hip thrust. Har fått øvelsene fra fysio, på grunn av knesmerter grunnet løping.

Nå løper jeg 20-40 km i uka, og har mindt to styrkeøkter pr uke for å styrke knær, ankler og rygg!

Anonymkode: eae11...d30

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart styrketrening, men også riktige sko er veldig viktig. Jeg bruker sko med mindre demping og lav dropp for terreng, og høyere dropp/mer demping for hardt underlag. Om du bruker feil sko i forhold til pronasjon kan dette også gi smerter. 

Anonymkode: 988bc...517

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt klart styrketrening, men også riktige sko er veldig viktig. Jeg bruker sko med mindre demping og lav dropp for terreng, og høyere dropp/mer demping for hardt underlag. Om du bruker feil sko i forhold til pronasjon kan dette også gi smerter. 

Har du eller noen andre noen spes øvelser sommer bra med tanken på knær, knebøy? 
Og sko bra for nedoverbakker? Er etter mye nedoverbakker jeg som regel begynner kjenne det i knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du eller noen andre noen spes øvelser sommer bra med tanken på knær, knebøy? 
Og sko bra for nedoverbakker? Er etter mye nedoverbakker jeg som regel begynner kjenne det i knærne.

Knebøy, utfall, m.m. Tøying også viktig https://fsc.no/family-magasinet/ovelser-for-vonde-knaer

Igjen så er det dette med at skoen passer for terrenget og din fot. Hvis det er mest fremtredende i nedoverbakke så kanskje du har slitasjeproblemer? Patella? https://lommelegen.dagbladet.no/muskel-ledd-og-skjelett/artikkel/patellofemoralt-smertesyndrom/69101774

Jeg ville tatt meg en tur til fysioterapeut for vurdering og tilpasset treningsopplegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt å få vondt i knær og ankler mm de siste årene. Hos meg skyldes det overgangsalderen.  Jeg er bra når jeg går jevnlig på hormoner

Anonymkode: 0858a...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 16.38):

Jeg går daglig, og jogger nå og da, i marka, ulendt underlag og går i bakker. Går lite og jogger aldri på asfalt. 

Varmer opp og går ned etter jogging, bruker gode sko med demping, er i nedre sjiktet for normalvektig ift BMI. Får altså vonde knær nå og da. Noen som har tips for å unngå dette?

Styrke musklene i beina, særlig de som påvirker knærne. Det er bra å gå i ulendt terreng. Hør med fysioterapeut for mer spesifikke øvelser, men tren ting som hamstrings, lår, og også legger. Med mer muskler/styrke i muskler som påvirker knærne så vil du sannsynligvis få bedre stabilitet og mindre problemer med knærne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger og tull. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 16.38):

Begynn med styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (På 21.9.2024 den 18.06):

Kan du gi noen eksempler på øvelser som funker? Hilsen meg som også lett får vondt i knærne. 

Gå baklengs!!! Nå går jeg baklengs 10 min før hver treningsøkt og knærne mine er som nye, helt fantastisk.

Anonymkode: 8744e...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eventuell prøvd andre løpeteknikk?

Tidligere løp jeg «heel strike» som vil si at føttene landet med hælen først. Det fungerer for noen av løpere, men jeg fikk vondt i knærne etterhvert. Fordi for hvert steg jeg tok smellet det inni knærne.

Da jeg byttet til «forefoot strike» der man lander med forfot - forsvant kneproblemet. Men da ble jeg fort sliten i kalvene (fordi jeg var tydeligvis ikke vant til å bruke disse musklene). Idag løper jeg midfoot/forefoot.

Ellers - gjør gjerne styrketrening i tillegg. Tåhev, knebøy, kneutfall. Trenger ikke apparater. Kan gjøres hjemme 🙂

IMG_1027.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et menneske skrev (15 minutter siden):

Har du eventuell prøvd andre løpeteknikk?

Tidligere løp jeg «heel strike» som vil si at føttene landet med hælen først. Det fungerer for noen av løpere, men jeg fikk vondt i knærne etterhvert. Fordi for hvert steg jeg tok smellet det inni knærne.

Da jeg byttet til «forefoot strike» der man lander med forfot - forsvant kneproblemet. Men da ble jeg fort sliten i kalvene (fordi jeg var tydeligvis ikke vant til å bruke disse musklene). Idag løper jeg midfoot/forefoot.

Ellers - gjør gjerne styrketrening i tillegg. Tåhev, knebøy, kneutfall. Trenger ikke apparater. Kan gjøres hjemme 🙂

IMG_1027.jpeg

Godt poeng. Men man bør lære seg riktig teknikk med forfot-løping. Man skal løpe på en måte som kanskje føles litt unaturlig å starten.

Det legger også mer press på akillessenen, så det kan være lurt å 1) starte forsiktig, og 2) gjøre øvelser som styrker akillessenen.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gå baklengs!!! Nå går jeg baklengs 10 min før hver treningsøkt og knærne mine er som nye, helt fantastisk.

Anonymkode: 8744e...7d0

Ja, det kan være noe en fysioterapeut muligens kan anbefale. Det kan også gjøres med motstand slik at man får en større treningseffekt. Å gå bakover i oppoverbakke vil gi mer motstand, og sannsynligvis gi enda bedre utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 19.12):

Styrketrening! Alfa og omega! Du må ha ett grunnlag for musklene, og senefestene!

Jeg tar mye knebøy, bulgarsk utfall, gående utfall med vekt, sittende roing, step up på kasse med vekt, step up med høye kneløft, one leg glute bridge og hip thrust. Har fått øvelsene fra fysio, på grunn av knesmerter grunnet løping.

Nå løper jeg 20-40 km i uka, og har mindt to styrkeøkter pr uke for å styrke knær, ankler og rygg!

Til TS! Mange god råd her, men ville vært obs på gående utfall. Jeg klarte iallfall å pådra meg knesmerter med den øvelsen. Mulig jeg bare var uheldig, men ville iallfall ha begynt med knebøy og bulgarsk utfall fremfor gående hvis jeg var deg. 

PS! Jeg mener ikke å kritisere øvelsen gående utfall, ville bare gjøre oppmerksom på at den kan (for noen) være utfordrende. 

Anonymkode: ee0dc...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mann snart 70 her. Litt for tung og litt for stor mage. Men jeg har av egen vilje og uten påtrykk av noen begynt på noe som jeg håper er litt bra for helsa. Jeg bryr meg ikke om å gå på treningssenter. Nei, jeg har funnet meg en liten bakke rett i nærheten, en grusvei stengt for trafikk. Her går jeg opp/ned i rask gange. Får fort opp pusten, og går slik opp og ned intenst uten stopp i et kvarter. Jevnt underlag, og siden jeg bare går og både opp og ned blir ikke belastningen så stor tenker jeg da. Får også bra puls og pust, men akkurat ikke så høy at jeg må ta pauser. Dette gjør jeg hver dag. Går hardt i 15 min + 5 min å gå til/fra bakken. Hadde jeg presset meg hardere eller holdt på mye lenger, tror jeg fort jeg hadde blitt lei og ikke giddet mer. Men greit nok, jeg har funnet noe som funker for meg da.

Anonymkode: 53cf0...a5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 19.12):

Av disse øvelsene er trolig knebøy den viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha vært på NIMI som lært meg noen øvelser, samt at jeg ikke kan gå med hva som helst av sko, eller joggesko, men må være ganske kresen, samt at jeg ble tipset om å bruke doble sportssokker (2 par samtidig) har mine kneproblemer nesten forsvunnet. 

Anonymkode: acd1b...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 10.09):

Etter å ha vært på NIMI som lært meg noen øvelser, samt at jeg ikke kan gå med hva som helst av sko, eller joggesko, men må være ganske kresen, samt at jeg ble tipset om å bruke doble sportssokker (2 par samtidig) har mine kneproblemer nesten forsvunnet. 

Anonymkode: acd1b...b9a

Hvilke øvelser? 

Jeg sliter med vindt i knærne, men mistenker det har med overgangsalderen å gjøre. Uansett så klarer jeg ikke å gjennomføre knebøy lenger, da jeg ikke klarer å bøye langt nok ned. Evt kan jeg bøye litt  lenger ned uten vekt, men det er lite effektfullt. 

Anonymkode: 0858a...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...