Gå til innhold

Veninne som kjøper det hun vil...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruk misunnelse heller som inspirasjon til å endre eget liv. Ikke at høyt forbruk bør være noe mål i seg selv, men utdannelse gir jo ofte en grei lønn så man kan unne seg noe utover huslån og mat.. De fleste har råd til det du beskriver der av og til med en vanlig lønn..?

Anonymkode: 3a158...51c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær glad for det du har, og bruk energien på noe annet enn å være misunnelig på noen som antakelig prøver å shoppe bort vanskelige følelser. Spør du henne er hun sikkert misunnelig på deg for ett eller annet også.
Dessuten er det svært lite bærekraftig å shoppe i vilden sky og man blir ikke så mye lykkeligere av det heller.

Hvis du vil pynte opp hjemme, så kan du enten spare opp til noe fint du vil ha eller så kan du sjekke bruktmarkedet (evt finn.no o.l.) for ting til å pynte med. Eller kanskje du kan høre med henne om hun har noe hun vil kvitte seg med som du kan få overta eller kjøpe for en rimelig penge? Hvis hun kjøper mye nytt, må det jo også bli en del ting hun må kvitte seg med?

Jeg kjøpte nylig en vinduslampe på brukthandelen. Ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe ny, men fordi jeg fant en fin til en tiendedel av prisen på brukthandelen og var fornøyd med å både ha spart penger men også bidratt mindre til den hårreisende kjøp-og-kast-trenden som mange hiver seg tankeløst på.

Jeg mener også at man blir mer bevisst og også mer lykkelig av å shoppe sjeldnere og spare opp penger til å kjøpe noe man virkelig har lyst på.

Anonymkode: 74368...d48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn venninne. Kjøper bare merkeklær til barn og foreldre, har hus og to biler, dyre ferier, kjøper kunst for flere hundre tusen i året.

Mannen er delvis ufør og fikk en hinsides erstatning da uhellet skjedde. Dermed lavt boliglån. De har ellers helt normale inntekter, men de betaler ingenting på boliglånet, kun renter som i tillegg er lave. Tror ikke det står så mye på sparekontoen, men de har rammelån hvor de kan hente ut millioner om det er skulle være noe.

Jeg vil heller ha min situasjon, med jevn sparing og ingen luksus, enn at mannen eller jeg skulle opplevd det hennes mann opplevde.

Anonymkode: 929df...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så primitiv at jeg kjenner på misunnelse. Hun kjøper fine klær, stilig interiør m.m. Jeg kan sjelden unne meg noe ekstra som har tjue tsen i mnd....Veit jo at dette ikke betyr noe, for jeg har det veldig bra med mann og barn og jobb :) Men likevel...kunne tenke meg å pynte litt mer opp i hjemmet :) med noe nytt.... Hilsen ei som har vært på kafe med denne veninna idag, der hun kjøpte seg to nye lyshus, nye putetrekk, ny jeans og bluse og sko....

Anonymkode: a29e6...5d1

Kan din mann kanskje hjelpe deg med å skaffe deg noe av det du ønsker deg? At dere kan spleise sammen? 🌸 skjønner godt at det er tungt å se andre ha det så bra også må man spare selv eller ikke ha råd.

Anonymkode: 32434...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner deg absolutt. Synes egentlig folk som har råd til å kjøpe veldig mye, ikke trenger å flashe alt opp i trynet på andre som har dårligere råd. Det går an å tenke litt lenger enn sin egen navle.

Anonymkode: 4bf02...d74

Hun flashet da ikke. Var ikke store shoppingen det, helt vanlig når man har satt av dagen til shoppingtur med venninne. Mange handler jo masse på nett, men jeg er også sånn som liker å gå i fysiske butikker. Ts kunne jo heller foreslått en gåtur i skogen, eller invitert venninnen hjem til seg. Framfor å gå på shopping, ikke handle noe, og deretter sitte misunnelig hjemme.

Anonymkode: f5274...07f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så ille shopping jeg da. Har venninnen din fordyrende ting i livet sitt, som mann, barn, hus, kjæledyr, biler osv? Om ikke, så er det ikke så vanskelig å ha penger til det man måtte ha lyst på.

Anonymkode: 0138d...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hun flashet da ikke. Var ikke store shoppingen det, helt vanlig når man har satt av dagen til shoppingtur med venninne. Mange handler jo masse på nett, men jeg er også sånn som liker å gå i fysiske butikker. Ts kunne jo heller foreslått en gåtur i skogen, eller invitert venninnen hjem til seg. Framfor å gå på shopping, ikke handle noe, og deretter sitte misunnelig hjemme.

Veldig rart siden du ikke kjenner ts personlig, allikevel så er du så ute etter å ta hu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så primitiv at jeg kjenner på misunnelse. Hun kjøper fine klær, stilig interiør m.m. Jeg kan sjelden unne meg noe ekstra som har tjue tsen i mnd....Veit jo at dette ikke betyr noe, for jeg har det veldig bra med mann og barn og jobb :) Men likevel...kunne tenke meg å pynte litt mer opp i hjemmet :) med noe nytt.... Hilsen ei som har vært på kafe med denne veninna idag, der hun kjøpte seg to nye lyshus, nye putetrekk, ny jeans og bluse og sko....

Prøvd å kjøoe brukt? Jeg føler meg så fin etter å ha fått klær som er mye for meg. Betalte 200,- for en kjole som kunne kostet 600. 

Anonymkode: 7ec5b...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der du er nå for noen år siden, tok ny utdannelse og tjener nå 800.000 i året. Er du ikke fornøyd med nåværende livssituasjon, gjør noe med det

Anonymkode: c6468...9bf

Ikke alle klarer utdanning. Det er ganske flaut, men jeg har prøvd å fullføre vgs 3 ganger. Har bare fagbrev, kan ikke komme opp i slik inntekt som deg noen gang. 

Anonymkode: 7ec5b...e0e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper endel klær, sko og ting til huset. Det er ikke fordi jeg er rik, men fordi jeg prioriterer det. Jeg drikker ikke brus, spiser ikke snop, snacks eller ferdigmat, drikker ikke alkohol, røyker / snuser ikke, planlegger mathandling og handler, og spiser, smart osv. Og da har jeg penger til å handle det jeg ønsker og penger til å reise, som jeg også liker 

Anonymkode: b2633...d2e

Hva spiser du da? Høres litt trist ut å aldri unne seg noe. Du trenger ikke kjøpe junkfood liksom, men drar du aldri på restaurant eller lager deg noe ekstra god mat hjemme? F.eks biff, hjemmelaget pizza eller hva enn du liker? 

Jeg lever på en kjip diett nå for å spare penger (måtte ha nye briller som var en uventet utgift) så jeg lever på knekkebrød med egg og gulrøtter. Men er bare for noen måneder, etter jul kan jeg leve mer normalt. 

Anonymkode: e5c7c...30c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er livet. Er du ufør? Kan høres sånn ut i forhold til beløpet du har hver måned (selv om noen med sliterjobber tjener det samme), og at du har en litt holding som høres ut som om du har gitt opp. At det ikke er noe du kan gjøre for å komme nærmere hennes nivå. Er hun alene? Har du flere barn?

Uten mer detaljer er det vanskelig å si noe særlig om dette enn at du bør bruke misunnelsen konstruktivt, og jobbe deg oppover, eller å trekke deg tilbake istedenfor å bli spist opp av bitterhet innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig sterkt inntrykk av at du er mer enn misunnelig på henne slik som du ordla deg i HI. Det oser av hevntanker.

Du får slutte å henge med henne da om du får slike tanker av å se at venninner kjøper seg noe nytt. 

Anonymkode: 6f900...72c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk veldig sterkt inntrykk av at du er mer enn misunnelig på henne slik som du ordla deg i HI. Det oser av hevntanker.

Du får slutte å henge med henne da om du får slike tanker av å se at venninner kjøper seg noe nytt. 

Folk kan og slutte å gni inn i trynet på andre at de stadig unner seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilnærmet meg en minimalistisk livsstil som lavtlønnet for noen år siden. Så på Simple happy zen og Benita Larsson på youtube, leste Farvel ting og ble inspirert til å endre tankesett rundt penger og det materialistiske. Jeg er glad i kvalitet og setter pris på å ha klærne jeg liker og et hjem som ser stelt ut og som jeg trives i. Men det gjorde at jaget etter noe hele tiden forsvant. Jeg slo meg til ro med det jeg hadde, og kvittet meg også med helt vilt mye ting. Fikk bedre oversikt, et ryddig hjem og sinn, og med dette også bedre økonomi. Å sette seg inn i den minimalistiske livsstilen gjør en til en bevisst forbruker, og en blir mer takknemlig for det en har, samt en gir fysiske ting mye mindre verdi. Jeg anbefaler deg å sjekke ut dette.

Nå har jeg ny jobb og har gått opp i lønn. Det gjør at jeg har større kjøpekraft i dag enn for noen år siden, men jeg foretrekker likevel å prioritere pengene til kvalitet/holdbare/tidløse ting og reiser. 

Anonymkode: fe4ca...b91

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da burde vel ts si nei til å bli med på shopping hvis hun blir så plaget av at venninnen faktisk shopper på shopping.

Anonymkode: bf89a...cff

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med misunnelsen, det er helt vanlige ting å ha råd til. Og selv om det hadde vært noe mye dyrere, bør man kunne takle at venner har bedre råd enn en selv. 

Anonymkode: cd5fa...19c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Man kan ikke kalle det å gni det inn når man går sammen på shopping  F R I V I L L I G. 

Herlighet altså. Jeg hadde en venninne som tjente tredobbelt så mye som meg mens jeg selv var på AAP, hun shoppet klær og ting, og aldri om jeg følte på at hun gnidde det inn på noen måte. Tvertimot jeg unnet henne å finne noe hun likte. Når hun kunne finne bukser til 600 så fant jeg noen ganger bukser til 100 kr og så var vi like glade og fornøyde begge to.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (1 time siden):

Sånn er livet. Er du ufør? Kan høres sånn ut i forhold til beløpet du har hver måned (selv om noen med sliterjobber tjener det samme), og at du har en litt holding som høres ut som om du har gitt opp. At det ikke er noe du kan gjøre for å komme nærmere hennes nivå. Er hun alene? Har du flere barn?

Uten mer detaljer er det vanskelig å si noe særlig om dette enn at du bør bruke misunnelsen konstruktivt, og jobbe deg oppover, eller å trekke deg tilbake istedenfor å bli spist opp av bitterhet innvendig.

Hei. Jeg er ikke ufør. Har fire år på høyskole, men jobber 60% pga helseutfordringer. Jeg har på ingen måter gitt opp. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har venninna di barn, da?

Det er uansett uproduktivt å være misunnelig. Du får heller se etter måter å tjene mer penger eller øve på tilstedeværelse og takknemlighet.

Anonymkode: e8976...e7a

Hun har tre barn og en mann som tjener veldig godt. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å gjøre noe med egen inntekt? Med mindre du er ufør, er det mange muligheter. Kan mannen øke sin inntekt? Jeg syns ikke man alltid bare skal tvinge seg til å være fornøyd med tingenes tilstand. Helt vanlig å kunne handle litt på en shoppingtur med ei venninne.

JObber 60%, kan dessv ikke jobb mer pga helseutfordringer....ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...