Gå til innhold

Lov å være litt frustrert?


katties

Anbefalte innlegg

katties skrev (16 minutter siden):

Det ER bedre å ikke vende barn (som tidligere spiste normalt) til is, pølser og annet junk ved en alder av 2. Det er OBJEKTIVT ikke en bra ting å mate barn på denne måten. Dette er ikke et barn med diagnoser som gjør at han kun spiser beige mat - det er hennes eget valg. 

Jeg diskuterer det her fordi jeg vil prosessere hva jeg skal gjøre videre - jeg har ikke lyst til å motta oppdateringer flere ganger per dag som bare senker humøret mitt. Har gjerne lyst til å være en støtte for søstera mi, men det er ikke hyggelig å hele tiden føle negative ting når jeg får oppdateringer fra henne. 

Så la vær å åpne det hun sender da - så slipper du se det.. Problem løst.. 

Anonymkode: 3e3ad...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er litt rart at hun sender dette til deg, når hun vet at du mener det ikke er bra for barnet hennes. Og jeg ville nok snakket mer med henne rundt det.

Min første tanke da jeg leste hovedinnlegget, var at det må være noen hun gjør for å provosere. Eller evt. for å protestere, at hun ikke er enig i det kostholdet ditt barn har eller begrensningene på skjerm, syns det er overdrevent sunt og "hysterisk", og gjør et poeng ut av å sende oppdateringer av alle situasjoner hvor hun bryter med din oppfatning av hva som er bra for barna. 

Anonymkode: 5abf6...4a7

Jeg trenger meg ikke på, her også får barna se på litt tegnefilm, men ikke i flere timer hver eneste dag. Godteri og is er ikke tabu, men vi lager is selv, og godteri spises det ikke mye av, og visse ting, som en kjeks eller noe annet søtt får de hvis de plutselig får veldig lyst på noe. Generelt er barna glade i mat og det er sjeldent at de reagerer negativt når de får beskjed om at de ikke kan få et eller annet - da kommer raskt på et sunnere alternativ. Alt det her vet hun om - jeg fremstiller ikke meg selv som en som gjør alt perfekt. Synes det er unødvendig å sende slike ting til meg - hun kan heller sende det til noen andre som ikke har et negativt forhold til det, tenker jeg. 

Snart lurer jeg på om jeg bare må beskytte mitt eget humør og psyke hvis hun skal drive på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg utilgjengelig.  vanskelig er det ikke. Tenker hun ta hintet.

Litt kjedelig å måtte sende sms, så da tenker jeg det blir stille. 

Hva hun gjør som mamma, har du ingenting med. 

Utover det, så kan det være hun er sjalu og dermed har "gitt opp". Kan hende det hjelper for henne også, at du gjør deg mer utilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så la vær å åpne det hun sender da - så slipper du se det.. Problem løst.. 

Anonymkode: 3e3ad...652

Er uheldigvis inni flere felles Chater (der heller ingen av de andre synes det er en bra ting å se det). Noen ganger trykker jeg på en chat uten å tenke og ser en slik oppdatering som jeg gjerne skulle vært foruten, men ja, ofte bare ser jeg ikke gjennom det jeg får fra henne, og så plutselig lurer hun på hvorfor jeg ikke svarer på et eller annet viktig hun har sendt meg... og det er jo fordi jeg kvier meg for å se hva hun har lyst til å vise frem denne gangen. Liker jo virkelig ikke at det skal være slik 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (3 minutter siden):

Er uheldigvis inni flere felles Chater (der heller ingen av de andre synes det er en bra ting å se det). Noen ganger trykker jeg på en chat uten å tenke og ser en slik oppdatering som jeg gjerne skulle vært foruten, men ja, ofte bare ser jeg ikke gjennom det jeg får fra henne, og så plutselig lurer hun på hvorfor jeg ikke svarer på et eller annet viktig hun har sendt meg... og det er jo fordi jeg kvier meg for å se hva hun har lyst til å vise frem denne gangen. Liker jo virkelig ikke at det skal være slik 😕

Herremeg.. Du gjør dette mye vanskeligere for deg selv enn nødvendig.  Vil du ikke se noe, så ignorer det! Det er faktisk ikke verre.

Tror du liker å ha noe å klage på over søsteren din. Tror du syns det er helt ok at du kan føle deg bedre enn henne og ha noe å klage på rundt henne. 

Ingen trenger en masse kommentarer på et forum for å finne ut hvordan de kan unngå situasjonen du selv plasserer deg i. Blokker, ignorer, ikke åpne etc.. Super enkelt! 

Påstår du ikke vil fremstille deg selv som bedre enn henne, men påpeker at du lager is selv hjemme, at dine barn får se "litt" tv, ikke spiser snop etc.. Vel du påpeker med alt i den kommentaren hvor mye bedre du anser deg selv og barna dine. 

Du vil vite hvordan du kan skåne ditt eget humør og psyke? Hvis bilder fra din søster påvirker humøret ditt og psyken din så negativt så har du et alvorlig problem - som ikke er hva søsteren din mater barna sine med - men med deg selv.. Så igjen.. Ikke åpne, ignorer, blokker, move on! Seriøst liksom! Voks opp! 

 

Anonymkode: 3e3ad...652

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (13 minutter siden):

Jeg trenger meg ikke på, her også får barna se på litt tegnefilm, men ikke i flere timer hver eneste dag. Godteri og is er ikke tabu, men vi lager is selv, og godteri spises det ikke mye av, og visse ting, som en kjeks eller noe annet søtt får de hvis de plutselig får veldig lyst på noe. Generelt er barna glade i mat og det er sjeldent at de reagerer negativt når de får beskjed om at de ikke kan få et eller annet - da kommer raskt på et sunnere alternativ. Alt det her vet hun om - jeg fremstiller ikke meg selv som en som gjør alt perfekt. Synes det er unødvendig å sende slike ting til meg - hun kan heller sende det til noen andre som ikke har et negativt forhold til det, tenker jeg. 

Snart lurer jeg på om jeg bare må beskytte mitt eget humør og psyke hvis hun skal drive på slik.

Nei, jeg tenkte ikke at du trengte deg på, altså. Men det er såpass store forskjeller i hvordan dere velger å gjøre dette, sånn med tanke på at 3 is til frokost ikke er et spesialtilfelle fordi det var bursdag eller noe sånt, at jeg ser for meg at din måte kan provosere selv om du ikke prøver å provosere. 

Jeg hører bare på folk i omgangskretsen min når nettopp barn og kosthold eller skjermtid kommer opp som tema - det kan fort bli litt ampert. Selv har jeg et litt vrient forhold til svigerinnen min pga. dette, og også uten at jeg legger meg opp i hvordan hun gjør ting. Der er hun og mannen hennes mer lik søsteren din, og min mann og jeg mer lik deg. Og bare i det at vi gjør det så ulikt, ligger en slags kritikk. Hun lar imidlertid helt være å sende meg noe som omhandler skjermtid eller kosthold, med unntak av når hun har bakt brød. Det blir heller et temaer vi gjør det vi kan for å unngå begge to. 

Ellers syns jeg absolutt du må kunne få beskytte humør og psyke. Og det kan jo tenkes jeg tar helt feil, men jeg ser altså for meg at hun gjør det med vilje. Kanskje uten å vite nøyaktig hvor mye det frustrer, men for å demonstrere. Jeg hadde nok bedt henne la være, og så forsøkt så godt jeg kunne å forklare hvorfor uten å samtidig kritisere. Men det er jo rimelig vanskelig da. 

Anonymkode: 5abf6...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herremeg.. Du gjør dette mye vanskeligere for deg selv enn nødvendig.  Vil du ikke se noe, så ignorer det! Det er faktisk ikke verre.

Tror du liker å ha noe å klage på over søsteren din. Tror du syns det er helt ok at du kan føle deg bedre enn henne og ha noe å klage på rundt henne. 

Ingen trenger en masse kommentarer på et forum for å finne ut hvordan de kan unngå situasjonen du selv plasserer deg i. Blokker, ignorer, ikke åpne etc.. Super enkelt! 

Påstår du ikke vil fremstille deg selv som bedre enn henne, men påpeker at du lager is selv hjemme, at dine barn får se "litt" tv, ikke spiser snop etc.. Vel du påpeker med alt i den kommentaren hvor mye bedre du anser deg selv og barna dine. 

Du vil vite hvordan du kan skåne ditt eget humør og psyke? Hvis bilder fra din søster påvirker humøret ditt og psyken din så negativt så har du et alvorlig problem - som ikke er hva søsteren din mater barna sine med - men med deg selv.. Så igjen.. Ikke åpne, ignorer, blokker, move on! Seriøst liksom! Voks opp! 

 

Anonymkode: 3e3ad...652

Du overtenker. Jeg vil ikke se slikt. At det skulle få meg til å føle meg bedre enn henne ...? Projiserer du nå? Jeg synes det er fing å se bildene fra fornøyelsesbarker, bilturer, når hun lager noe med ungen, videoer der han snakker med lekene, men ikke der han sitter og sikler foran TV-en. Tro det du vil - jeg ønsket meninger på et irritasjonsmoment jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg tenkte ikke at du trengte deg på, altså. Men det er såpass store forskjeller i hvordan dere velger å gjøre dette, sånn med tanke på at 3 is til frokost ikke er et spesialtilfelle fordi det var bursdag eller noe sånt, at jeg ser for meg at din måte kan provosere selv om du ikke prøver å provosere. 

Jeg hører bare på folk i omgangskretsen min når nettopp barn og kosthold eller skjermtid kommer opp som tema - det kan fort bli litt ampert. Selv har jeg et litt vrient forhold til svigerinnen min pga. dette, og også uten at jeg legger meg opp i hvordan hun gjør ting. Der er hun og mannen hennes mer lik søsteren din, og min mann og jeg mer lik deg. Og bare i det at vi gjør det så ulikt, ligger en slags kritikk. Hun lar imidlertid helt være å sende meg noe som omhandler skjermtid eller kosthold, med unntak av når hun har bakt brød. Det blir heller et temaer vi gjør det vi kan for å unngå begge to. 

Ellers syns jeg absolutt du må kunne få beskytte humør og psyke. Og det kan jo tenkes jeg tar helt feil, men jeg ser altså for meg at hun gjør det med vilje. Kanskje uten å vite nøyaktig hvor mye det frustrer, men for å demonstrere. Jeg hadde nok bedt henne la være, og så forsøkt så godt jeg kunne å forklare hvorfor uten å samtidig kritisere. Men det er jo rimelig vanskelig da. 

Anonymkode: 5abf6...4a7

Ja, vanskelig det der med barn, altså - kosthold, skjerm, type ting de ser på var ikke noe jeg tenkte over at skulle være så kontroversielt før jeg fikk barn 😑

Fint at du og svigerinne klarte å finne ut av ting. Skulle ønske det var mer slik her også. Håper jeg kan klare å uttrykke meg på en måte som gjør at hun forstår meg riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (7 timer siden):

På én side er det jo greit å "utsettes" for virkeligheten, men jeg har allerede nok å styre med. Jeg og min søster fikk barn nesten samtidig. Mens jeg prøver å gi barnet sunn mat, begrense skjermbruk, sørge for sunne hobbyer og foreldre som er enige så er søster litt annerledes.

Hun vet at jeg er hverken fan av skjerm til barn eller å fore barn godteri, men sender hele tiden oppdateringer om at "I dag spiser 2-åringen sin 3. is (han fikk 3 is til frokost)! 😊". "I dag ble det TV-dag med 2-åringen". "Har hatt pølser til frokost hele uka! 😊". 

Nei, jeg synes ikke det er koselig å se ungen hennes spise drittmat, eller sitte foran TV-en og se hjernedød ut (hun synes visst det ser "søtt" ut....). For det meste så bare åpner jeg meldinger, lar være å se på dem og svarer ikke. Hadde det vært en sjelden ting så hadde jeg latt det gå, men dette kommer jo annenhver dag... men hun tror det liksom er sjeldent, og helt greit å spise en is etter middag på ukedager. Får liksom ikke akkurat positive følelser når jeg ser slikt. Hadde dere sagt noe?

Slike som deg er de som i mitt hodet har veldig lite problemer selv i livet,og blander seg i andres liv....

Min mening.

Anonymkode: 5a6ec...736

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke si noe og du bør heller ikke la der irritere deg.

Du kan la være å åpne snaps på snapchat. Du kan også blokkere folk eller slette appen.

Du kan, og bør, spille dum fremover når hun søker råd hos deg. Vil hun ha løsninger så finner hun dem andre steder, du er ikke hennes lege, psykolog, barnepasser eller annet.

Anonymkode: 6e04e...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (16 minutter siden):

Du overtenker. Jeg vil ikke se slikt. At det skulle få meg til å føle meg bedre enn henne ...? Projiserer du nå? Jeg synes det er fing å se bildene fra fornøyelsesbarker, bilturer, når hun lager noe med ungen, videoer der han snakker med lekene, men ikke der han sitter og sikler foran TV-en. Tro det du vil - jeg ønsket meninger på et irritasjonsmoment jeg har. 

Jeg oversender overhode ikke. Men at du finner det provoserende og irriterende samt at det går utover humør og psyke ar du får snap av at tantebarn ditt ser tv eller spiser is eller middag etc er et DEG problem. Ikke søsteren din sitt. 

Saken er enkel - vil du ikke se, så la vær. Du kan ikke styre hva hun velger og gjøre, men du kan styre hvor mye du lar det påvirke deg. Og du lar det påvirke deg i så stor grad at det går utover humør og psyke sier du selv.. Da må DU gjøre tiltak for deg selv - ikke henne. 

Anonymkode: 3e3ad...652

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (6 timer siden):

Det ER bedre å ikke vende barn (som tidligere spiste normalt) til is, pølser og annet junk ved en alder av 2. Det er OBJEKTIVT ikke en bra ting å mate barn på denne måten. Dette er ikke et barn med diagnoser som gjør at han kun spiser beige mat - det er hennes eget valg. 

Jeg diskuterer det her fordi jeg vil prosessere hva jeg skal gjøre videre - jeg har ikke lyst til å motta oppdateringer flere ganger per dag som bare senker humøret mitt. Har gjerne lyst til å være en støtte for søstera mi, men det er ikke hyggelig å hele tiden føle negative ting når jeg får oppdateringer fra henne. 

Støtte når du lun snakker hun ned?  Ikke mye støtte da, du får slette hun da Å du slipper å få bilder

Anonymkode: f4825...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herremeg.. Du gjør dette mye vanskeligere for deg selv enn nødvendig.  Vil du ikke se noe, så ignorer det! Det er faktisk ikke verre.

Tror du liker å ha noe å klage på over søsteren din. Tror du syns det er helt ok at du kan føle deg bedre enn henne og ha noe å klage på rundt henne. 

Ingen trenger en masse kommentarer på et forum for å finne ut hvordan de kan unngå situasjonen du selv plasserer deg i. Blokker, ignorer, ikke åpne etc.. Super enkelt! 

Påstår du ikke vil fremstille deg selv som bedre enn henne, men påpeker at du lager is selv hjemme, at dine barn får se "litt" tv, ikke spiser snop etc.. Vel du påpeker med alt i den kommentaren hvor mye bedre du anser deg selv og barna dine. 

Du vil vite hvordan du kan skåne ditt eget humør og psyke? Hvis bilder fra din søster påvirker humøret ditt og psyken din så negativt så har du et alvorlig problem - som ikke er hva søsteren din mater barna sine med - men med deg selv.. Så igjen.. Ikke åpne, ignorer, blokker, move on! Seriøst liksom! Voks opp! 

 

Anonymkode: 3e3ad...652

👏👏👏👏

Anonymkode: f4825...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (5 timer siden):

Du overtenker. Jeg vil ikke se slikt. At det skulle få meg til å føle meg bedre enn henne ...? Projiserer du nå? Jeg synes det er fing å se bildene fra fornøyelsesbarker, bilturer, når hun lager noe med ungen, videoer der han snakker med lekene, men ikke der han sitter og sikler foran TV-en. Tro det du vil - jeg ønsket meninger på et irritasjonsmoment jeg har. 

Nå er vi flere som mener det så kanskje du burde ta til deg det da!  

Anonymkode: f4825...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hennes unge blir glupere enn din...

Anonymkode: 479cc...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intetsigende overskrift. Hvorfor lar admin sånt gå gjennom? 

Anonymkode: b3417...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok et eksempel på noen som blander seg inn i andres oppdragelse og liker å tro at de er bedre enn andre og helst vil korrigere dem litt. La det gå. Du har ikke fasiten på verken kosthold eller barneoppdragelse. 

Anonymkode: c9e05...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slike som deg er de som i mitt hodet har veldig lite problemer selv i livet,og blander seg i andres liv....

Min mening.

Anonymkode: 5a6ec...736

Å ja, så hvordan er det jeg blander meg? Utenom å ha sagt det jeg selv gjør og hvorfor et par år siden så sier jeg ikke hva hun skal gjøre, selv når det ganske tydelig ikke er bra valg. Jeg bare kommenterer ikke tilbake "så fint han koser seg med ise e sine!" Jeg bare svarer ikke.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er vi flere som mener det så kanskje du burde ta til deg det da!  

Anonymkode: f4825...d9a

 Flesteparten sier ikke det, nei, men ett par gjør. Jeg tar ikke til meg ting som ikke er sant. Ser valg jeg selv ikke ville tatt ganske ofte, men dette her ligger ganske langt utenfo, når selv venner uten barn kommonterer til meg om ting hun gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan hende hennes unge blir glupere enn din...

Anonymkode: 479cc...d10

Hvem vet. Alt  for s arte folk har det vanskelig. Å ha god helse hjelper, samme om man er dum eller smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...