Gå til innhold

Hvor farlig er det å være tykk/overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. Er faktisk mulig. Logikk..... 

Anonymkode: 611de...d36

Nei det er det ikke.

Anonymkode: 9fc58...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sier seg selv at for å opprettholde høy vekt i lang tid, ikke er forenelig med aktivt liv med sunt kosthold. Da ville vekten gått ned. 

Anonymkode: 1b34f...1fb

Det det var en veldig lite gjennomtenkt kommentar. Såklart er det fullt mulig å være aktiv, spise sunt, men for mye. Fet gjør mange og noe jeg selv gjorde i mange år (normalvektig i dag med å bare spise mindre, men samme mat som før).

Anonymkode: e7e71...033

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å være "usunn" om man er stor og feit.  Om man spiser seg tykk i tjueårene,og lever sundt resten av livet med litt bagasje og har både blodsukker og blodtrykk i orden er det da over hodet ingen fare å ha kosekropp. Hysteri dette!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det er det ikke.

Begrunnelse... Vil virkelig lese noe vettugt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelse... Vil virkelig lese noe vettugt.  

Jeg orker ikke bruke tid å energi på et voksent menneske som har så tungt for det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Litt overvektig eller veldig overvektig typ fedme? Med en bmi rett over 25 er det nok ikke ille. Men 30 kg overvekt er mye. Men idag er det så vanlig å være overvektig at man nesten tenker at normalvekt er sykelig tynn.

Jeg ble stor etter barn, og var 30-40 kg overvektig i mange år uten problemer. Jeg jogga  20-30 km i uka, trente på helsestudio og tenkte at dette går fint. Jeg spiste mye, men unnskyldte det med høyt aktivitetsnivå og at jeg var i bedre fysisk form enn mange tynne folk. Og kan hende det stemte.  
Da jeg runda 40 år kom de dårlige knærne, vond akilles, sliten i rygg og hofter, søvnapné,  høyt blodtrykk, diabetes 2. Jeg ville ikke innse at jeg var tjukk. Jeg mente jeg kledde vekta mi, og at dette var meg. Legen min var brutalt ærlig, i tillegg til at hun kalte det sykelig overvekt. Nå er jeg 45 kg lettere, det tok tid, og jeg har hatt mye oppfølging fra både lege og personlig trener/kostholdsveilder for å klare det. Men knærne er bra, blodtrykket er bra, søvnapné er borte, diabetes 2 kontrolleres med diett og ikke medisin, og jeg skjønner at jeg har det bedre sånnn, selv om identiteten min var å være stor og frodig dame. Prøver å jobbe med at identitet skal være slank og sporty. Sannsynligvis får jeg en betydelig bedre alderdom da.
(Hvis ikke jeg blir påkjørt an trikken på vei til jobb i morgen selvfølgelig, eller annet tilsvarende som kan skade/drepe meg som ikke er knyttet til helse.)

Anonymkode: 8836b...778

Hvordan trives du med så mye mindre kropp.

Jeg har gått ned 30 kilo og synes at det er mye.

Anonymkode: 26b7b...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke snakk om å være "usunn" om man er stor og feit.  Om man spiser seg tykk i tjueårene,og lever sundt resten av livet med litt bagasje og har både blodsukker og blodtrykk i orden er det da over hodet ingen fare å ha kosekropp. Hysteri dette!

Troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 18.47):

Troll

Nei. TS .her. bare synes det med kropp og vekt er hysteri. Klart har man konstant økende vekt grunnet en usunn livstil er det jo skadelig.  Her er temaet noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. TS .her. bare synes det med kropp og vekt er hysteri. Klart har man konstant økende vekt grunnet en usunn livstil er det jo skadelig.  Her er temaet noe helt annet.

Du er klar over at vi kan se at du driver og svarer i din egen tråd ikke sant?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er klar over at vi kan se at du driver og svarer i din egen tråd ikke sant?

Ja,alle bør vel se det...   Vil bare ha svar. Ikke noe annet en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er farlig.  Det sier seg selv.  Har 5 kollegaer som alle har måttet ta kneoperasjoner pga vekta. 2 av de har diabetes også.  Det er ikke meninga at kroppene våre skal drasse på kilovis med ekstra fett. 

Anonymkode: 213f2...20d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 6.36):

Bmi har ingenting med vekt å gjøre

Anonymkode: 0779d...133

Med mindre du er ekstremsportutøver så har det det. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du lever i fornektelse.

Anonymkode: c2dc1...8d0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og svar har du fått. Men du lever jo tydeligvis i din egen delulu verden når du nekter å ta innover deg at det er skadelig for kroppen din å bære på 30-40kg ekstra, og at man ikke har en sunn og aktiv livsstil med den ekstra vekten. Det må nesten være litt deilig å være deg og leve så i fornektelse.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er farlig.  Det sier seg selv.  Har 5 kollegaer som alle har måttet ta kneoperasjoner pga vekta. 2 av de har diabetes også.  Det er ikke meninga at kroppene våre skal drasse på kilovis med ekstra fett. 

Snodig, får man nytt kne av overvekt lure på hva jobben består av, løfte vekter,bære 100 vis av korn og gjødselsekker,betongsekker,stålbjelker og materialer? Eller er det en stillesittende jobb,men de 5 har som hobby å løpe opp Besseggen med ryggsekk?

Diabetes type 2? Nikotin inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og svar har du fått. Men du lever jo tydeligvis i din egen delulu verden når du nekter å ta innover deg at det er skadelig for kroppen din å bære på 30-40kg ekstra, og at man ikke har en sunn og aktiv livsstil med den ekstra vekten. Det må nesten være litt deilig å være deg og leve så i fornektelse.

Gud bedre, er du predikant? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sorry, men fett er ikke kjøtt hvis jeg skal være pirkete. Sjekk ut statistikken hva folk dør av, fedme er ganske høyt oppe på lista. For ikke å snakke om alle sykdommene som medfølger. Du kan lyve for deg selv eller slutte å spise deg til døde.

Anonymkode: 9e2b7...dce

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 10-15 kilo for mye etter fasiten, men har et ypperlig blodtrykk og flotte blodverdier, langt bedre enn de aller fleste på min alder i følge legen. 

Anonymkode: 275bb...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen pen måte å si dette på, men 30-40 kilo ekstra er mye for en kropp å bære på over mange år. Det kan gå helt fint, og det kan gi belastningsskader som ikke er mulige å revansjere. Det vet du ofte ikke før du står der. 

For å opprettholde en høy vekt så må en spise ekstra kalorier. Det er fint mulig på god og sunn mat, men helt klart lettere på mer usunn mat. Akkurat som med «sunn» så er «aktiv» noe mange ikke er helt enige om hva er. Idag er vi så vant med at folk veier fra litt til en del ekstra, at vi har rask tilgang på mat at vi ikke tenker, og vi sitter mye stille, så skal ikke mye til før mange tenker de er «aktive». Mat er også «kos» for veldig mange, og da ikke en skål med jordbær, men med masse annet. 

Erfaring og forskning viser ihvertfall at det er høyere risiko for veldig mange helseutfordringer forbundet med økt vekt. Det betyr ikke at alle overvektige vil slite, men tar du sjansen? Kan du ta tiltak nå så du får det lettere etterhvert? I min familie er folk generelt spreke. Vi er vokst opp med aktivitetsferier, og sunn mat, men til tross for det så har det kommet litt ulikt for flere etter de fylte 40. At de har vært aktive og spreke før har hjulpet veldig på situasjonen. Du vet rett og slett ikke hva annet du kan få hvor det å ha ekstra vekt bare vil forverre situasjonen. Du kan være heldig, men også maks uheldig. Du må selv vurdere hva som er viktigst for deg. Å ta av noen kilo vil hjelpe på. Du trenger ikke bli en sylfide, bare litt lettere for kroppen din å bære igjennom årene, og litt bedre for for eksempel hjerte, og fettlaget rundt indre organer. Sier det kun som vennlighet 💚 Du bestemmer helt selv, og er akkurat like mye verdt samme hvilke vekt du har, men det kan være lurt å tenke på mer enn her og nå, og noen få år fremover. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste er jo tynne eller rett og slett spinkle som barn og ungdum, også legger på seg en del når de passerer 25 til 30 års alderen. Så hvis man er tykk eller overvektig i den perioden som barn og ungdum så tviler jeg sterkt på at man klarer å holde seg innen "bare" overvektig som voksen, men havner nok heller langt over i fedme kategorien. Og det er veldig dårlig for helsa.

Anonymkode: 5c2d2...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...