Gå til innhold

Hvor farlig er det å være tykk/overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om man blir tykk som ung,holder en stabil "overvekt"/trivselsvekt som man føler seg vel med i godt voksen alder er dette så farlig som alle skal ha det til?

Tenker på at man har et sunt kosthold og er fysisk aktiv. Et liv uten rus,nikotin og farlig fett.  Bare de 30-40 Kg.man faktisk har det bra med seg selv med?

Jeg er der,har stortrives med kjøtt på beina de siste 30 årene.

Anonymkode: 611de...d36

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell i risiko om man har BMI på rett over 25 og om man har 35 i BMI. Sistnevnte gir en betydelig økt risiko for en rekke sykdommer ja. 

Anonymkode: c2dc1...8d0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen kommer sykdommene og slitasjeskadene. Man kan oppleve seg som frisk og rask med masse overvekt i sine yngre dager, men det er ikke til å legge skjul på at kroppen slites jo i langt større grad med overvekten enn uten.

Det kan være du trives i dag, men om 10 år når knærne gir opp, vil du trives like mye da? Eller når diabetisen kommer?

 

Sitat

Overvekt øker risikoen for en rekke sykdommer, blant annet diabetes type 2, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom, fettlever, gallestein og visse kreftformer. I tillegg øker risikoen for belastningssykdommer i skjelett, ledd og muskler og sykelig snorking (søvnapné).

https://sml.snl.no/overvekt

Det er opp til deg selv om du vil leve med den risikoen. Du får google og lese litt om konsekvensene av langvarig overvekt. Da finner du vitenskapelige artikler og ikke synsing fra enhvermansen.

Anonymkode: 6ffc2...58b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok være sunn selv om man har litt for mye. Jeg vet ikke hvor gammel du er. Men alvorlig fedme kan by på problemer etterhvert som man blir eldre. Mer utsatt for farlige sykdommer. Studier sier visst at de som er litt slankere enn normalen lever lengst. Supert at du trivest med deg selv! Det skulle jeg ønske alle gjorde. Bare hold deg aktiv.

Anonymkode: ba65c...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at kroppen din sliter mer enn du tror, selv om du kanskje enda er for ung til å virkelig merke følgene av den store overvekten. Det er faktisk veldig typisk unge mennesker å føle seg "uovervinnelige". Som om "dette klarer jeg, jeg er uslåelig, det rammer ikke meg, bare alle andre"...

Hvordan kan du si du har et "sunt kosthold" når du er så mye overvektig som oppi 40 kilo!? Det er jo ekstremt mye, og ganske mye galt du putter i munnen din for å komme opp i den vekten. Doble middagsporsjoner, en liter saus bare til deg osv? Høres ikke mye ut som du har noe sunt kosthold med tredve til førti kilo overvekt i alle fall. Et sted kommer jo kaloriene fra. Og du må spise enorme mengder kalorier for å være så overvektig når du skriver du er "fysisk aktiv" i tillegg? Du forbrenner jo ikke på langt nær det du spiser, det viser jo kroppsvekten din.

Nei, jeg er på ingen måte perfekt selv, men jeg er ikke overvektig. Jeg er slank. Selv om det hadde vært enormt fristende å stappe i seg alt det gode som finnes, og mye av det, så gjør jeg ikke det. Jeg holder vekten, selv om jeg er middelaldrende og i en alder der folk lett og ofte legger på seg ganske mye. Jeg tåler å være sulten en stund før middag, jeg får ikke panikk av å gå sulten en stund, må ikke spise noe så fort jeg kjenner det minste lille tegn på sultfølelse.

Det er nok noe av feilen med oss moderne mennesker i dag. Vi tåler ikke sultfølelse, de fleste får helt panikk og begynner å spise det første de får tak i og stresser rundt etter noe å spise. Det er også mye snakk om at "jo, jeg må spise skjønner du, ellers får jeg lavt blodsukker".... tull. Det er som regel ikke tilfellet. Det er bare noe folk sier for å unnskylde all spisingen sin hele tiden.

VI TÅLER LITT SULTFØLELSE.

 

 

 

Anonymkode: bbb57...8ea

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er om man blir tykk som ung,holder en stabil "overvekt"/trivselsvekt som man føler seg vel med i godt voksen alder er dette så farlig som alle skal ha det til?

Tenker på at man har et sunt kosthold og er fysisk aktiv. Et liv uten rus,nikotin og farlig fett.  Bare de 30-40 Kg.man faktisk har det bra med seg selv med?

Jeg er der,har stortrives med kjøtt på beina de siste 30 årene.

Anonymkode: 611de...d36

Ja det er farlig med 30-40kg overvekt.

Anonymkode: 9fc58...027

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er farlig med 30-40kg overvekt.

Anonymkode: 9fc58...027

Er det ved en sunn livsstil?

Mulig det,men har ei tante på 91 år som ikke har veid under 100 Kg siden 60.tallet. Har også ei tante som var over 200 i en periode på 80 og 90 tallet. En god del lettere nå,vil tippe 110-120.kg. Hun er 79 år gammel. 

Sikkert gener og livstil generelt, men alle de som jeg har "mistet" har bestandig vært slanke,i alderen 40-70.år. Mormor ble 89 år gammel,god og rund hele livet i dobbelt forstand.

Slitasjeskader oppstår ofte på de underernærte,alt fra fysisk hardt arbeidene til de med for mye fritid som "trener" seg til skader alerede i 20-30 års alderen.  

Anonymkode: 611de...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det ved en sunn livsstil?

Mulig det,men har ei tante på 91 år som ikke har veid under 100 Kg siden 60.tallet. Har også ei tante som var over 200 i en periode på 80 og 90 tallet. En god del lettere nå,vil tippe 110-120.kg. Hun er 79 år gammel. 

Sikkert gener og livstil generelt, men alle de som jeg har "mistet" har bestandig vært slanke,i alderen 40-70.år. Mormor ble 89 år gammel,god og rund hele livet i dobbelt forstand.

Slitasjeskader oppstår ofte på de underernærte,alt fra fysisk hardt arbeidene til de med for mye fritid som "trener" seg til skader alerede i 20-30 års alderen.  

Anonymkode: 611de...d36

Du har ikke sunn livsstil hvis du er 30-40kg overvektig.

Anonymkode: 9fc58...027

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er 30 til 40 kilo overvektig må nødvendigvis ta noen usunne valg. lever du så sunt som du tror?

En annen ting er at alle som har fedme har en gang vært (kun) overvektige. Ofte skjer det mye rundt 50, og mange legger på seg ved overgansgalderen. veier du 85 kilo og legger på deg 15 kilo så er du oppe i 100.

 

Anonymkode: 26b7b...c00

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man kan nok være sunn selv om man har litt for mye. Jeg vet ikke hvor gammel du er. Men alvorlig fedme kan by på problemer etterhvert som man blir eldre. Mer utsatt for farlige sykdommer. Studier sier visst at de som er litt slankere enn normalen lever lengst. Supert at du trivest med deg selv! Det skulle jeg ønske alle gjorde. Bare hold deg aktiv.

Anonymkode: ba65c...308

Hvilke studiet viser at slankere enn normalen lever lengst? 
 

Det sier seg selv at for å opprettholde høy vekt i lang tid, ikke er forenelig med aktivt liv med sunt kosthold. Da ville vekten gått ned. 
 

Jeg kjenner mange overvektige som lever godt med vekten sin. Helt til alderen kommer. Da kommer slitasjeskader og følesykdommene. 
 

Men ingen har noe med hva vi veier, så lev ditt beste liv med den kroppen du har :) 

Anonymkode: 1b34f...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er forskjell i risiko om man har BMI på rett over 25 og om man har 35 i BMI. Sistnevnte gir en betydelig økt risiko for en rekke sykdommer ja. 

Anonymkode: c2dc1...8d0

Bmi har ingenting med vekt å gjøre

 

Anonymkode: 0779d...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overvektig eller veldig overvektig typ fedme? Med en bmi rett over 25 er det nok ikke ille. Men 30 kg overvekt er mye. Men idag er det så vanlig å være overvektig at man nesten tenker at normalvekt er sykelig tynn.

Jeg ble stor etter barn, og var 30-40 kg overvektig i mange år uten problemer. Jeg jogga  20-30 km i uka, trente på helsestudio og tenkte at dette går fint. Jeg spiste mye, men unnskyldte det med høyt aktivitetsnivå og at jeg var i bedre fysisk form enn mange tynne folk. Og kan hende det stemte.  
Da jeg runda 40 år kom de dårlige knærne, vond akilles, sliten i rygg og hofter, søvnapné,  høyt blodtrykk, diabetes 2. Jeg ville ikke innse at jeg var tjukk. Jeg mente jeg kledde vekta mi, og at dette var meg. Legen min var brutalt ærlig, i tillegg til at hun kalte det sykelig overvekt. Nå er jeg 45 kg lettere, det tok tid, og jeg har hatt mye oppfølging fra både lege og personlig trener/kostholdsveilder for å klare det. Men knærne er bra, blodtrykket er bra, søvnapné er borte, diabetes 2 kontrolleres med diett og ikke medisin, og jeg skjønner at jeg har det bedre sånnn, selv om identiteten min var å være stor og frodig dame. Prøver å jobbe med at identitet skal være slank og sporty. Sannsynligvis får jeg en betydelig bedre alderdom da.
(Hvis ikke jeg blir påkjørt an trikken på vei til jobb i morgen selvfølgelig, eller annet tilsvarende som kan skade/drepe meg som ikke er knyttet til helse.)

Anonymkode: 8836b...778

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke tykk hvis man spiser sunt og man fortsetter ikke å være tykk om man spiser sunt. Myndighetenes kostholdsråd er ikke sunt.  

Man kan kanskje føle seg tilsynelatende frisk helt til livsstilssykdommer kommer. Mange sier de er friske, men har plager som vitaminmangel, hodepine, sure oppstøt og halsbrann, og andre milde plager som er vanlige men som kunne vært unngått med et sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eilis skrev (9 minutter siden):

Man blir ikke tykk hvis man spiser sunt og man fortsetter ikke å være tykk om man spiser sunt. Myndighetenes kostholdsråd er ikke sunt.  

Man kan kanskje føle seg tilsynelatende frisk helt til livsstilssykdommer kommer. Mange sier de er friske, men har plager som vitaminmangel, hodepine, sure oppstøt og halsbrann, og andre milde plager som er vanlige men som kunne vært unngått med et sunt kosthold.

Man kan da bli tykk av sunn mat også om man spiser mer enn kroppen forbrenner. Og noen legger lettere på seg enn andre.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det ved en sunn livsstil?

Mulig det,men har ei tante på 91 år som ikke har veid under 100 Kg siden 60.tallet. Har også ei tante som var over 200 i en periode på 80 og 90 tallet. En god del lettere nå,vil tippe 110-120.kg. Hun er 79 år gammel. 

Sikkert gener og livstil generelt, men alle de som jeg har "mistet" har bestandig vært slanke,i alderen 40-70.år. Mormor ble 89 år gammel,god og rund hele livet i dobbelt forstand.

Slitasjeskader oppstår ofte på de underernærte,alt fra fysisk hardt arbeidene til de med for mye fritid som "trener" seg til skader alerede i 20-30 års alderen.  

Anonymkode: 611de...d36

Høy overvekt over tid er en betydelig helserisiko ja. Det betyr ikke at alle overvektige blir syke. På samme måte som at ikke alle røykere blir syke/dør før tiden, selv om det er veldig skadelig å røyke i mange år. Det er mange faktorer som øker risikoen. Men ingen kan si på forhånd om noen blir syk av livsstilen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bmi har ingenting med vekt å gjøre

 

Anonymkode: 0779d...133

Bmi er et forholdstall mellom vekt og høyde

Anonymkode: 74326...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (41 minutter siden):

Man kan da bli tykk av sunn mat også om man spiser mer enn kroppen forbrenner. Og noen legger lettere på seg enn andre.

Høy overvekt over tid er en betydelig helserisiko ja. Det betyr ikke at alle overvektige blir syke. På samme måte som at ikke alle røykere blir syke/dør før tiden, selv om det er veldig skadelig å røyke i mange år. Det er mange faktorer som øker risikoen. Men ingen kan si på forhånd om noen blir syk av livsstilen eller ikke.

Saken er den at kroppen overspiser ikke om man spiser sunt, spiser man sunt så vil metthetsregisteret fungerer slik det skal. Kaloritelling er helt unødvendig dersom man spiser mat som kroppene er genetisk tilpasset. Er man overvektig og vil kjapt ned i vekt så kan man i en periode spise litt mindre (altså normale porsjoner), så vil det der regulere seg av seg selv.

I dag spiser de fleste alt for mye kjappe karbohydrater, ultraprossesert mat, og annen mat vi ikke er genetisk tilpasset. I stedet for hjemmelaget mat med gode råvarer og naturlig godt mettet fett, grønnsaker, bær, frø, nøtter etc.

Folk ser på en nøttepose og sier "ånei masse kalorier", fokuset er helt feil. Eller unngår meierismør og heller spiser ultraprossesert Vita hjertegod som garantert bidrar til hjertesykdommer med plantefett av lav kvalitet, omega 6, og fyllmasse 

Endret av Eilis
Ville legge til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du har ikke sunn livsstil hvis du er 30-40kg overvektig.

Anonymkode: 9fc58...027

Jo. Er faktisk mulig. Logikk..... 

Anonymkode: 611de...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som mange andre risikoer. Noen tåler det bedre enn andre. Det som er vanskelig med sånne risikofaktorer som fedme er at det kan ta lang tid før skadene blir merkbart problematiske. Tenker på hjerte/kar- sykdommer, diabetes, slitasjeskader og kreft. Det er sykdomsprosesser som tar lang tid før man føler seg syk. Jeg tenker det er viktigere å leve godt enn å leve lengst mulig. Og det er et personlig valg. Når det gjelder risiko kan det være til noe hjelp å se på foreldre og besteforeldre. Var de feite og levde lenge uten større problemer ville jeg tenkt at også jeg hadde gener som gjerne tålte det. Ville elles sjekket blodverdier, blodtrykk og tatt obligatoriske screeningtester. Samt vært obs på endringer.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det jeg lurer på er om man blir tykk som ung,holder en stabil "overvekt"/trivselsvekt som man føler seg vel med i godt voksen alder er dette så farlig som alle skal ha det til?

Tenker på at man har et sunt kosthold og er fysisk aktiv. Et liv uten rus,nikotin og farlig fett.  Bare de 30-40 Kg.man faktisk har det bra med seg selv med?

Jeg er der,har stortrives med kjøtt på beina de siste 30 årene.

Anonymkode: 611de...d36

Jeg holder en knapp på at litt overvekt er bedre enn litt undervekt . Jeg har derfor mål om å holde BMI på ca 28 kombinert med litt trening, variert kosthold og mye frisk luft.
Folk i vesten har en levealder som er blitt totalt avhengig av legevitenskapen. Hvis man justerte dette til feks 50 år tilbake i tid, ville levealder falt dramatisk. At folkehelsen har blitt vesentlig bedre, er en sannhet med mange modifikasjoner.

Selvrettferdighet, bortforklaringer og likegyldighet hos de overvektige, er dessverre vanlig. Eksempelvis burde offentlige personer som Erna Solberg gått foran og vist seg som en mye bedre rollefigur.

Anonymkode: a9507...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror at kroppen din sliter mer enn du tror, selv om du kanskje enda er for ung til å virkelig merke følgene av den store overvekten. Det er faktisk veldig typisk unge mennesker å føle seg "uovervinnelige". Som om "dette klarer jeg, jeg er uslåelig, det rammer ikke meg, bare alle andre"...

Hvordan kan du si du har et "sunt kosthold" når du er så mye overvektig som oppi 40 kilo!? Det er jo ekstremt mye, og ganske mye galt du putter i munnen din for å komme opp i den vekten. Doble middagsporsjoner, en liter saus bare til deg osv? Høres ikke mye ut som du har noe sunt kosthold med tredve til førti kilo overvekt i alle fall. Et sted kommer jo kaloriene fra. Og du må spise enorme mengder kalorier for å være så overvektig når du skriver du er "fysisk aktiv" i tillegg? Du forbrenner jo ikke på langt nær det du spiser, det viser jo kroppsvekten din.

Nei, jeg er på ingen måte perfekt selv, men jeg er ikke overvektig. Jeg er slank. Selv om det hadde vært enormt fristende å stappe i seg alt det gode som finnes, og mye av det, så gjør jeg ikke det. Jeg holder vekten, selv om jeg er middelaldrende og i en alder der folk lett og ofte legger på seg ganske mye. Jeg tåler å være sulten en stund før middag, jeg får ikke panikk av å gå sulten en stund, må ikke spise noe så fort jeg kjenner det minste lille tegn på sultfølelse.

Det er nok noe av feilen med oss moderne mennesker i dag. Vi tåler ikke sultfølelse, de fleste får helt panikk og begynner å spise det første de får tak i og stresser rundt etter noe å spise. Det er også mye snakk om at "jo, jeg må spise skjønner du, ellers får jeg lavt blodsukker".... tull. Det er som regel ikke tilfellet. Det er bare noe folk sier for å unnskylde all spisingen sin hele tiden.

VI TÅLER LITT SULTFØLELSE.

 

 

 

Anonymkode: bbb57...8ea

Jeg er så enig med deg! Vi mennesker tåler litt sultfølelse! Ser folk rundt med faktisk får helt panikk ja, kaster i seg mat , sier de er skjelven og sur fordi de ikke har fått mat de siste tre timene. Vi mennesker spiser alt for mye! Se bilder av mennesker på 70-tallet , de aller fleste var slanke og atletiske. Spiste ikke utenom måltidene og spiste ikke så mye sukker og drittmat. Var fysiske. Nå ser jeg så mye overvekt overalt. Veldig mange barn er overvektige,  og det er trist og se.

Anonymkode: e5be6...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...