Gå til innhold

Noen som har kuttet ut gluten og fått bedre psyke av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare nysgjerrig. Jeg mistenker at jeg kanskje er glutensensitiv. Det virker som om at jeg alltid blir utrolig forstoppet + deppa og engstelig etter jeg har spist gluten, spesielt hvis det er hvitt brød. Det virker ikke som om at det er sukkerinnholdet som forstyrrer meg, fordi jeg kan godt sluke masse dadler eller spise smågodt uten at det påvirker humøret eller fordøyelsen noe særlig (selv om det selvfølgelig i seg selv ikke er noe sunt), men det virker som om at det skjer noe spesielt når jeg spiser gluten. Jeg føler meg helt søppel. Magen stopper opp og jeg får kun negative tanker og følelser. Jeg kan til og med begynne å gråte.

Anonymkode: 67749...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Dvs jeg fant ut at det ikke var gluten alene som var synderen, men nivået fruktaner i mat, og mye karbohydrater. Så jeg kuttet ut alt korn, linser, etc, og har bedre mental helse. 

Anonymkode: c8a85...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Dvs jeg fant ut at det ikke var gluten alene som var synderen, men nivået fruktaner i mat, og mye karbohydrater. Så jeg kuttet ut alt korn, linser, etc, og har bedre mental helse. 

Anonymkode: c8a85...113

Så interessant. Takk for svar.

Anonymkode: 67749...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten. var ikke problemet her. Gjær og sukker derimot. Å kutte alkohol og bakst gjorde underverker, for kropp og psyke. 
Frukt spiser jeg mindre av, fordi det er mye sukker og "gjærer" i systemet. Fikk satt opp en anbefalt diett etter blodprøver og hormontest. Prøver å følge den så godt jeg kan. Men viktig å kose seg litt og, for psyken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så interessant. Takk for svar.

Anonymkode: 67749...8ab

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Doris Becker skrev (36 minutter siden):

Gluten. var ikke problemet her. Gjær og sukker derimot. Å kutte alkohol og bakst gjorde underverker, for kropp og psyke. 
Frukt spiser jeg mindre av, fordi det er mye sukker og "gjærer" i systemet. Fikk satt opp en anbefalt diett etter blodprøver og hormontest. Prøver å følge den så godt jeg kan. Men viktig å kose seg litt og, for psyken :) 

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (15 minutter siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

Mitt eksem og rosacea forsvant tvert da jeg kuttet alkohol. Spiser jeg gjærbakt blir jeg veldig dårlig i magen, sure oppstøt osv. Får ikke det av natron-basert. Enzymer og prebiotika  kan hjelpe på, hvis jeg skal spise noe jeg vet vil skape reaksjoner. Når jeg skrev "gjærer" i magen var det for å beskrive følelsen etter å ha spist frukt/fruktose. Nedsatt opptak av fruktose i fordøyelseskanalen skaper masse problemer for meg. 

Endret av Doris Becker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

 

Om man har cøliaki kan det påvirke kroppens næringsopptak i så stor grad at man får depresjon: Mangel på f.eks jern og d-vitamin kan gi seg utslag i psykiske plager. 

Du bør være litt mindre bombastisk og skråsikker i fremtiden, det er mye man ikke vet. Og det jeg skrev om kan du enkelt google. 

Anonymkode: e926e...46a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Om man har cøliaki kan det påvirke kroppens næringsopptak i så stor grad at man får depresjon: Mangel på f.eks jern og d-vitamin kan gi seg utslag i psykiske plager. 

Du bør være litt mindre bombastisk og skråsikker i fremtiden, det er mye man ikke vet. Og det jeg skrev om kan du enkelt google. 

Anonymkode: e926e...46a

Spennende forskning på gang nå, her i Norge, om hvordan mange kan få stor nytte av blant annet prebiotika.

"Vi lærer stadig mer om hvordan tarmfloraen kan påvirke både fysisk og psykisk helse.

Nå skal et bredt lag med norske forskere samarbeide om å finne ut av hvilken sammensetning av tarmbakterier som er typisk hos anoreksipasienter, og finne fram til prebiotika som skal kunne brukes i behandling av pasientene.

På sikt ser de for seg en prebiotika-pille som skal kunne tas av anoreksipasienter for å gjenopprette en normal tarmflora som kan supplere annen behandling."

"Tarmbakteriene og stoffene de produserer kan påvirke det sentrale nervesystemet og hjernen via kompliserte nevrologiske og hormonelle signaler. Dette kan igjen påvirke følelser, som angst og depresjon, og påvirke apetittregulering.

Studier har vist at man kan man overføre symptombilde knyttet til nevrologisk sykdom fra mennesker til mus rett og slett ved å overføre tarmfloraen (fra avføring). For eksempel vil man kunne overføre adferd som angst, nervøsitet og depresjon. Nylig ble det også vist at adferd knyttet til anoreksi, det vil si nedsatt appetitt med vekt-nedgang og angst, kunne overføres på samme måte. "

Nå er denne undersøkelsen rettet mot de som har spiseforstyrrelser, og fått problemer grunnet dette. Men veldig interessant for alle som sliter med tarmflora, synes jeg.

https://www.nmbu.no/fakulteter/fakultet-kjemi-bioteknologi-og-matvitenskap/16-millioner-til-nytt-forskningsprosjekt-om

Endret av Doris Becker
Små endringer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (20 minutter siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

 

Her får du link, fra Cøliakiforeningen. Ikke alle får diagnosen, de testes kanskje ikke i det hele tatt, men kutter på eget initiativ gluten og opplever å få det bedre. 

 

https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter/arkiv/ragnhild_-25.aug-2020-19-09

Anonymkode: e926e...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

:gjesp:

Mat påvirker tarmen. Tarmen påvirker hjernen. Ingenting placebo med det. 

 

Anonymkode: c8a85...113

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

Hjernen og tarmene har et tett samarbeid, så her tar du feil. Feil mat er bevist å gi depresjon. 

Anonymkode: afab0...0b5

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 timer siden):

Gluten. var ikke problemet her. Gjær og sukker derimot. Å kutte alkohol og bakst gjorde underverker, for kropp og psyke. 
Frukt spiser jeg mindre av, fordi det er mye sukker og "gjærer" i systemet. Fikk satt opp en anbefalt diett etter blodprøver og hormontest. Prøver å følge den så godt jeg kan. Men viktig å kose seg litt og, for psyken :) 

Hvor fikk du satt opp den dietten? Hos fastlegen eller andre steder? Høres intressant ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (51 minutter siden):

Hvor fikk du satt opp den dietten? Hos fastlegen eller andre steder? Høres intressant ut! 

Det var en klinikk som ble drevet av Michael Jansson,  Verkstedet Bodywork System. De la vekt på å skreddersy opplegg etter hormontest, og blodprøver, der blant annet stoffskiftemarkører var viktig. De la også vekt på pusteteknikker og øvelser. 
Jeg fikk en diett basert resultatet av mine prøver,  der også endel kosttilskudd ble anbefalt.
Jeg vet ikke om noen lignende klinikker å anbefale. 

Det var legen som bestilte blodprøver, av Fürst.  Hormontest var en hjemmetest mener jeg, spyttest.

Endret av Doris Becker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (3 timer siden):

Ikke interessant men pesudovitenskap, med placebo-effekt hvor man tror man har bedre psykisk helse fordi man unngår noe.

Nei, ingen matvarer gir psykiske problemer, hvis man overbeviser ser selv om at psyken blir bedre av å unngå diverse matvarer så kalles det placeboeffekten.

Bakst gjærer ikke i kroppen, det blir etset opp ganske fort i magesekken.

Nei, å unngå gluten eller gjær har ingenting å si for psykisk helse, her det hjernen som spiller deg et puss, fordi du innbiller og overbeviser deg selv om at det funker, igjen placeboeffekten.

Med mindre jeg faktisk har en intoleranse, noe som kan påvirke en persons mentale helse. 

Anonymkode: 67749...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...