Gå til innhold

Kjæresten vil ikke at jeg starter på «hennes» hobby

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg sa til og med at jeg hadde regnet med det svaret jeg fikk, men at jeg hadde håpet på at hun kanskje var mer åpen for det enn jeg hadde forventet ettersom at det er to forskjellige gym, jeg sa også at jeg forstod hvor hun kommer fra. Det med brudd ble sagt etter vi var ferdig med samtalen. 
TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Ikke for å være frekk….. men det som du beskriver her er jo ganske nedlatende mot din kjæreste. Du gir deg jo ikke, og det fremstår som hersketeknikk fra din side.

Anonymkode: 0af08...ffd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes oppførselen til din kjæreste hører ingen steder hjemme, hun fremstår kontrollerende og eiesyk. For det første er det lov å drive med trening man synes er spennende selvom kjæresten driver også med det samme, for det andre er det ikke engang snakk om samme gym! Det er nå en ting om hun bare hadde sagt at hun satte pris på at du ikke drev med det samme (enda jeg synes også det er helt fjernt), men at hun faktisk truer med brudd over noe som dette er så drøyt at jeg har ikke ord! 

Anonymkode: 63a23...597

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen…

Hva slags rykter og snakk er hun redd for? At dere er sammen? At hun er lesbisk? Eller bare at hun er erfaren innen denne typen aktivitet mens du er helt nybegynner, og dette er noe hun synes er flaut?
Uansett helt merkelig argument som jeg synes lukter svidd lang vei.

Hengebuksvinet skrev (3 timer siden):

Jeg har vært sammen med mannen i snart 20 år, og har nok alltid vært selvstendig. Er også åpen for at han har andre interesser, og føler det beriker forholdet at vi ikke tråkker oppi hverandre hele tiden. Hadde aldri orket den typen mann som skal gjøre alt sammen, men kan gjerne gå sammen med han døgnet rundt i en ferie/ "ekspedisjon situasjon".

Så jeg kan forstå kjæresten din. Og anbefaler deg å gi henne rom, alle trenger å ha noe som "er sitt". Er det sånn at du ikke ser henne i løpet av uka, må dere heller ta en prat. Men min første tanke er at jeg hadde vært litt ydmyk i forhold til å nærme meg mannens egentid, hvis han har bare en hobby/ egenaktivitet.

Men TS har jo ikke tenkt å trene på samme sted en gang, så dama hennes får jo fortsatt masse egentid og får trene i fred.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her: jeg hadde satt pris på om jeg fikk tilbakemeldinger rundt det som faktisk er min problemstilling. Diskusjonen dreier seg egentlig ikke om jeg skal starte med denne hobbyen, på hennes «søster-gym» eller ikke.

Jeg forstår som sagt hennes synspunkt, det er kommunikasjonen og kontrollen som jeg rett og slett syns er litt skummel og får meg til å tvile litt på hvordan det eventuelt kan utvikle seg. Vil trussel om brudd dukke opp i flere konflikter hvor hun vil få gjennom viljen sin? 

Jeg skjønner ikke at du synes synspuktet hennes er greit en gang. Du har lyst å sette en gammel drøm ut i livet og tenker å gjøre det noen mil unna der hun trener, så ingenting av dette tyder på at du er klengete og gir henne for lite space. Skal denne aktiviteten være forbudt for deg bare fordi hun begynte med den først? Jeg synes helt ærlig du er dumsnill og naiv som kjøper disse rare unnskyldningene hennes. Felles trenere/instruktører burde være helt problemfritt. Hun burde være glad på dine vegne at du prøver å sette drømmen ut i livet og satse, og støtte deg. Hadde hun bare bedt deg om å trene på et annet senter eller til andre tidspunkt enn henne, hadde jeg forstått det, men at du skal la være fordi det er hennes territorium og dere vil få samme instruktørene, er helt bak mål.

Ellers skjønner jeg ikke hva du vil ha våre synspunkter på. Om dette kommer til å bli et problem videre i forholdet vet jo vi like lite som deg. Å true med å slå opp fordi man føler at kjæresten "invaderer" hobbyen sin, er merkelig oppførsel som definitivt burde blitt ettergått nærmere i sømmene. Jeg tror det ligger helt andre grunner bak enn at hun ønsker egentid, for det får hun jo dersom du trener på et annet senter to mil unna.

Anonymkode: 942fb...d21

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Disse tingene har jeg allerede svart på, så det gidder jeg rett og slett ikke å gjøre igjen, da kan du heller bla deg bakover i tråden, jeg har for det meste vært flink til å signere med TS, eller starte med å skrive at jeg er TS. 
Og dette med rykter har jeg ikke hatt noen mistanke om, før hun selv nevnte at det fort kan bli rykter. Men ingen på gym A trenger å vite at kjæresten min trener på gym B, to mil unna.

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, jeg forstår hennes synspunkt! Det er ikke der jeg er ute etter innspill. Jeg ønsker innspill rundt MÅTEN hun reagerte på. 
TS. 

Nå har jeg vært gift med samme mann i over 20 år, og er med det ganske inneforstått med at ting ikke bestandig kommer ut på ideelle måter, begge veier. Å bli klokere i slikt har vært en prosess for oss begge, ikke minst fordi han har tendenser til å ta ting veldig overdrevent når jeg sier ting, samtidig som han også overdriver lett når han sier ting. At jeg for eksempel sier "Dette går ikke lenger!" taes som at vi ikke fungerer lenger, mens jeg mener den helt konkrete tingen vi må endre. Dessuten sier han lett aldri eller alltid om ting som kanskje har skjedd to ganger med ti års mellomrom, og ellers ikke. 

Å true med brudd er selvfølgelig ikke greit, men tilsvarende de ordene kom noen ganger tidlig i vårt forhold også, før vi ble klokere angående å si ting på måter som ikke skapte mer problemer enn nytte. Det var mer klønete enn bokstavelig trussel om brudd. "Vi kan ikke være et par dersom...", "Jeg går dersom..." er ingen bra måte å si ting på, for selve budskapet drukner da lett i "trusselen", og dialog om nødvendige ting blir bare vanskeligere enn nødvendig da. Det var kanskje sant på en måte, at vi ikke fungerer når vi helt faktisk ikke fungerer angående *putt inn hva du vil*, men det er en lite konstruktiv og svært negativ måte å kommunisere på. Mye bedre å ha kommunikasjon som peker mot problemet i seg selv, og mulige løsninger, enn det fatale som det å ikke fungere sammen med kan føre til, selv om det helt faktisk er slik at å ikke fungere sammen godt gjør brudd til en sannsynlig mulighet. 

Håper jeg gjør meg forstått her, men poenget et at vi også har feilet i kommunikasjon, og at å feile i kommunikasjon er ganske vanlig, men at det da bør tas opp, slik at man blir klokere angående å kommunisere bedre. Ja hun sa dette på den måten, og det er ikke god måte å kommunisere på, men vi andre kan bare gi deg medhold i det, og prøve å gjette oss til bakgrunnen. DU kan som hennes partner ta en samtale med henne om hva hun mente med dette, og at å true med brudd er en dårlig måte å få deg til å forstå hva som ligger bak dette. Fordi trusselen overskygger god dialog om hva hun faktisk anser som problemet ved dette. 

Ingen får et optimalt forhold eller et perfekt menneske å forholde seg til, men man er bestandig 50% av kommunikasjon i et forhold, så du må ta opp med henne det som blir ugrei kommunikasjon. Ellers ja, uten tilbakemelding på at slike utsagn drukner det egentlige budskapet og hva du grunnleggende trenger forståelse for kan der hende at hun ikke skjønner at å komme med slike trusler ødelegger for bedre kommunikasjon, som kan føre til nødvendig forståelse. 

Etter 20 år hender der fremdeles at ene av oss feiler angående optimal kommunikasjon, men da blir dette påpekt, og så rydder vi opp. Å aldri feile selv eller å kreve en partner som aldri feiler er derimot krav man ikke kan ha i et forhold. Derfor må man ta opp ting som ble feil, og rydde opp. Slik kan man utvikle seg og bli klokere i sin dialog. Ikke alltid perfekt kanskje, men betydelig bedre. 

Vi kan gjette. Du kan spørre og ta opp. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke for å være frekk….. men det som du beskriver her er jo ganske nedlatende mot din kjæreste. Du gir deg jo ikke, og det fremstår som hersketeknikk fra din side.

Anonymkode: 0af08...ffd

Jeg gir meg ikke? Hun spurte meg; «ble du skuffet over svaret mitt?» og da svarte jeg som jeg skrev i svaret du siterte. Jeg lagde ikke en diskusjon ut av det en gang, jeg spurte om det var greit for henne, hun svarte som hun gjorde og spurte deretter om jeg ble skuffet av det svaret jeg fikk. På hvilken måte er det en hersketeknikk fra min side? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker hele tiden utrykket «kontrollerende atferd». Men du kommer ikke med noen andre eksempler på at det er typisk for henne. Og jeg lurer også på hvordan hun formulerte «truet med brudd». Var det typ: «dette går ikke lenger» eller «jeg orker ikke mer». Eller var det hysterisk «jeg slår opp om du ikke respekterer dette»? 
For å være ærlig syns jeg måten du gjentar og gjentar i denne tråden, hvordan du skal forholde deg til den kontrollerende atferden, samtidig som du later som du er såå forståelsesfull for at hun faktisk ønsker å være i fred der. Men at hennes reaksjon på din atferd faktisk er det du kritiserer. Kan måten du presset deg på, evt gjentok og gjentok ønsket ditt, ha framkalt en reaksjon som faktisk er naturlig og riktig? Altså, vi aner jo ikke hva som skjedde mellom dere, men jeg kjenner igjen noen tegn her fra min venninnes liv. Den som reagerer på ugrei oppførsel blir framstilt som hysterisk evt kontrollerende. 

Anonymkode: 30e74...db6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og jeg svarte at jeg tror enten at du er en type kjæreste som «kveler henne» på flere områder i livet, og dette ble dråpen som fikk begeret til å renne over. Eller at hun er utro med en på senteret. 
Og nei, jeg gidder ikke lese gjennom alle svarene du har fått. Rimelig arrogant å kreve, samtidig som det er synd på deg fordi mange svaret og gir råd??

Arrogant? Og synd på meg? Da overtolker du noe voldsomt. Jeg ber bare om å få svar på det jeg faktisk har bedt om, fremfor innspill på noe som allerede er avklart. Hvilken hensikt har det å diskutere om det er greit eller ikke, å trene i samme «kjede» når jeg allerede har skrevet at jeg forstår hennes synspunkt og ikke skal gjøre det? Og jeg ber deg heller ikke lese gjennom alle svarene jeg har fått, men om du vil ha svar på spørsmålene du stiller i svaret ditt, så står det allerede flere steder i tråden. 
TS. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit? Jeg kan forstå at folk har reservasjoner om å TREFFE noen på et treningssenter, men om dere allerede er et par så er det jo ikke "rykter og snakk" et problem, det er MANGE par som trener sammen på senteret mitt, gifte folk til og med. Enten er dette bare noe inni hodet hennes, eller så har hun andre grunner for å holde deg unna senteret "sitt". 

At du "tramper" på hennes territorie kunne jeg kun forstått dersom du begynte der uten å si noe til henne, men dere har jo snakket om det

Jeg hadde blitt kjempeglad om min partner ville trent sammen med meg!

Redigering: Det er ikke på samme sted engang? Hæ? Da skjønner jeg det vertfall ikke

Endret av Mindblwn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bruker hele tiden utrykket «kontrollerende atferd». Men du kommer ikke med noen andre eksempler på at det er typisk for henne. Og jeg lurer også på hvordan hun formulerte «truet med brudd». Var det typ: «dette går ikke lenger» eller «jeg orker ikke mer». Eller var det hysterisk «jeg slår opp om du ikke respekterer dette»? 
For å være ærlig syns jeg måten du gjentar og gjentar i denne tråden, hvordan du skal forholde deg til den kontrollerende atferden, samtidig som du later som du er såå forståelsesfull for at hun faktisk ønsker å være i fred der. Men at hennes reaksjon på din atferd faktisk er det du kritiserer. Kan måten du presset deg på, evt gjentok og gjentok ønsket ditt, ha framkalt en reaksjon som faktisk er naturlig og riktig? Altså, vi aner jo ikke hva som skjedde mellom dere, men jeg kjenner igjen noen tegn her fra min venninnes liv. Den som reagerer på ugrei oppførsel blir framstilt som hysterisk evt kontrollerende. 

Jeg har aldri opplevd kontrollerende oppførsel fra henne før, på denne måten, og hun formulerte det sånn som dette; «om du gjør dette, vil det få meg til å revurdere hele vårt forhold og jeg vil gjøre det slutt.» Da hadde samtalen allerede blitt avsluttet. Og det var ingen gjentakelse fra min side, jeg spurte om det var greit, én gang, hun sa nei. Deretter spurte hun om jeg ble skuffet, jeg svarte som sant var, og fikk da trusselen om brudd slengt etter meg. Jeg har lagt merke til småting som i det store bildet, kan virke kontrollerende, feks: skal du virkelig kle deg sånn? Skal du faktisk spise det? Skal du virkelig spise så mye? Jeg syns du skal trene mer så du får bygget større muskler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med henne. Jeg vil ha min tid for meg selv. Hun har en (profesjonell) relasjon til de andre instruktørene, og vil ikke blande jobb og privatliv.

når du sier «to forskjellige steder»; hvor langt unna hverandre er disse stedene?

jeg ville uansett følt at meg trampet på om du skulle buse inn å plutselig ta del i mitt arbeidsliv/hobby etc. Det kan tolkes som om du er needy, evt kontrollerende.

Anonymkode: bfaaa...cd5

Om det er sånn hun føler det så går det da ann å forklare dette, ikke bli kontrollerende (for det er det hun som er) og true med å slå opp. Skal den hobbyen liksom ikke være tillatt for TS bare fordi partner driver med det samme

Endret av Mindblwn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å oppsummere så er det eneste at du vil få samme instruktører som hun har eler har hatt. 

Da er det noe der som hun ikke vil at du skal vite om. Enten noe som pågår eller har pågått. 

Det eneste jeg kan tenke meg i en slik situasjon var at jeg ville synes det ble for mye å skulle snakke med en kjæreste om noe jeg anser som min hobby. Særlig hvis jeg er der at jeg vil ha hobbyen helt for meg selv. Hvis jeg da ikke tålte at en kjæreste begynte på samme hobby på et annet sted som nybegynner, ja da måtte jeg gått litt i meg selv. 

Du sier jo at du ikke vet om denne hobbyen er noe for deg, men at du vil prøve den. Og så lenge du ikke er en som kopierer alt hun gjør, så ser jeg ikke problemet.

Så jeg tror det er noe hun skjuler for deg. Det kan være så banalt som at hun har snakket om deg og tidligere kjærester med instruktørene, eller at hun har hatt et forhold med en av de. Men siden du nevner at hun har gått på dates med folk fra gymen så finner jeg det svært betenkelig at hun tydeligvis bruker gymmen som sin "Tinder".  Er det ikke regler mot å holde på slik der? At folk skal få trene i fred uten å bli sjekka opp av andre mennesker?

Ryktene hun snakker om fremstår mest som om hun også frykter at du skal få vite ting om henne, hvem hun har datet og hva annet hun har gjort. 

Må si jeg finner det rart at hun reagerer så sterkt som dette og truer med brudd i tillegg. Hadde det vært min kjæreste som truet slik da hadde jeg avsluttet forholdet for dette er ikke sunt eller normalt.

Anonymkode: 53f3a...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige svar du får her. Du har jo gjentatte ganger skrevet at dere IKKE skal trene sammen, dere skal trene langt fra hverandre, at du forstår hennes ønske om egentid, og hun får i tillegg mye mer egentid enn deg. I den tiden du er på jobb, har hun egentid.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvor vanskelig det er å lese hele tråden og se hele sammenhengen her. Slik jeg leser det er dette en dame som kanskje er ufør eller på andre måter ikke trenger å jobbe. Hun bruker mye tid på en hobby hun brenner for (det er jo fint). Du ønsker å teste ut noe lignende/samme, dog nybegynnernivå, hun er langt mer dreven enn deg. Eneste fellesnevner her er felles instruktører.

Jeg mener helt klart hun er kontrollerende, at folk kan si det er greit at man skal bestemme hva den andre gjør i sin fritid er for meg helt hårreisende. Selvfølgelig skal du få lov til å drive på med det du har lyst til, spesielt når du har hatt lyst siden du var liten. Og for de som ikke fikk det med seg, så er altså ts en kvinne, og ikke mann, så argumentet om "lite mandig" vil jo falle litt igjennom, tenker jeg.

Jeg liker også mye egentid, men jeg hadde syntes det var så kult at mannen min vil drive på med det samme som meg. OG hadde jeg ikke ville drevet med det samtidig som han, så hadde jeg jo aldri nektet ham å drive med det i det hele tatt.

Ts: her må du snakke med samboeren din. Si rolig og klart i fra at slike trusler faktisk er helt ugreit, og hun bestemmer faktisk ikke over dine interesser. Vet hun at du har hatt lyst til å gjøre dette siden du var liten? At dette ikke bare handler om henne, men faktisk om deg?

Jeg synes det er uhørt å skulle snakke sånn til sin partner. Det er kontrollerende og på grensen til voldelig. At folk kan forsvare slik oppførsel er sjokkerende.

Hvis mannen min hadde snakket sånn til meg, hadde jeg tatt han på ordet og sagt "ja, men da er det slutt da." 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Jeg ønsker gjerne litt innspill om situasjonen jeg befinner meg i. 

Jeg vil gjerne starte med en ny hobby, det er noe innenfor trening og noe som ville tvunget meg langt ut av min komfortsone. Dette er en hobby som kjæresten min har drevet med de siste fem årene, og de beste instruktørene jobber ved hennes gym. Det er selvsagt derfor jeg gjerne vil gå til hennes gym, så jeg får de beste lærerne.

Problemet er at kjæresten min steiler fullstendig ved tanken på at jeg skal trene ved samme gym, til tross for at det er to forskjellige underavdelinger, på to forskjellige steder. Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen… Jeg forstår hennes synspunkt, men opplever det samtidig som svært kontrollerende oppførsel. 

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg da ikke skal prøve meg på denne nye hobbyen, men sliter med å forholde meg til det jeg opplever som veldig kontrollerende oppførsel, med trussel om brudd. Hvordan ville dere kommet dere videre fra en problemstilling som dette? 

Kan det være at hun har noe å skjule? En flørt eller noe? Veldig merkelig at det er så feil at du skal trene der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leser du ikke? De skal drive med hobbyen to mil unna hverandre.. Hvordan er det da hennes fristed?

Anonymkode: f4ebd...dab

Leser du ikke selv? Mulig han starter et annet sted, men han vil ha de beste trenerne som er der hun er.

Anonymkode: 87ee5...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker å fremstå som single og den oppmerksomheten det gir. 

Ikke så morsomt å dra med seg fisk på fisketur.

Anonymkode: fec4d...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leser du ikke selv? Mulig han starter et annet sted, men han vil ha de beste trenerne som er der hun er.

Hvordan kan dette være så viktig at det er greit å true med brudd? 

Anonymkode: 043a7...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leste det slik at disse trenerne jobber begge steder. Altså med både nybegynnere og viderekomne.

Anonymkode: 53f3a...eea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun. Og bestemmer da ikke over instruktørene. Man eier uansett ingen instruktør, så hvordan dette kan være et problem, skjønner ikke jeg. De jobber begge steder, og de er ikke på samme nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Jeg ønsker gjerne litt innspill om situasjonen jeg befinner meg i. 

Jeg vil gjerne starte med en ny hobby, det er noe innenfor trening og noe som ville tvunget meg langt ut av min komfortsone. Dette er en hobby som kjæresten min har drevet med de siste fem årene, og de beste instruktørene jobber ved hennes gym. Det er selvsagt derfor jeg gjerne vil gå til hennes gym, så jeg får de beste lærerne.

Problemet er at kjæresten min steiler fullstendig ved tanken på at jeg skal trene ved samme gym, til tross for at det er to forskjellige underavdelinger, på to forskjellige steder. Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen… Jeg forstår hennes synspunkt, men opplever det samtidig som svært kontrollerende oppførsel. 

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg da ikke skal prøve meg på denne nye hobbyen, men sliter med å forholde meg til det jeg opplever som veldig kontrollerende oppførsel, med trussel om brudd. Hvordan ville dere kommet dere videre fra en problemstilling som dette? 

Kanskje hun tenker det blir flaut og skikkelig turn-off da du som nybegynner ikke er særlig god. Begynn et annet sted, så kan du heller overføre deg etterpå bår du er viderekommen? 

Anonymkode: e8a54...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (42 minutter siden):

Merkelige svar du får her. Du har jo gjentatte ganger skrevet at dere IKKE skal trene sammen, dere skal trene langt fra hverandre, at du forstår hennes ønske om egentid, og hun får i tillegg mye mer egentid enn deg. I den tiden du er på jobb, har hun egentid.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvor vanskelig det er å lese hele tråden og se hele sammenhengen her. Slik jeg leser det er dette en dame som kanskje er ufør eller på andre måter ikke trenger å jobbe. Hun bruker mye tid på en hobby hun brenner for (det er jo fint). Du ønsker å teste ut noe lignende/samme, dog nybegynnernivå, hun er langt mer dreven enn deg. Eneste fellesnevner her er felles instruktører.

Hvis hun er ufør så gir jo denne opptattheten av treninga/hobbyen som litt  "hellig" straks mer mening, da blir som om noen skulle begynt på hennes jobb pga det ser gøy ut der. At hun før har data folk derfra tyder vel på at det sosiale livet er i dette miljøet. 

Anonymkode: c27ab...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...