Gå til innhold

Kjæresten vil ikke at jeg starter på «hennes» hobby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hengebuksvinet skrev (2 timer siden):

Jeg har vært sammen med mannen i snart 20 år, og har nok alltid vært selvstendig. Er også åpen for at han har andre interesser, og føler det beriker forholdet at vi ikke tråkker oppi hverandre hele tiden. Hadde aldri orket den typen mann som skal gjøre alt sammen, men kan gjerne gå sammen med han døgnet rundt i en ferie/ "ekspedisjon situasjon".

Så jeg kan forstå kjæresten din. Og anbefaler deg å gi henne rom, alle trenger å ha noe som "er sitt". Er det sånn at du ikke ser henne i løpet av uka, må dere heller ta en prat. Men min første tanke er at jeg hadde vært litt ydmyk i forhold til å nærme meg mannens egentid, hvis han har bare en hobby/ egenaktivitet.

Enig i det, men de trener jo ikke samtidig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er riktig, med unntak av at hun jobber for et selskap hvor hobbyen bedrives, om det er inntrykket så har jeg formulert meg feil. 

Begrunnelsen er jo det som flere nevner; dette er hennes «greie» som hun brenner for, og hun føler at jeg tramper inn på hennes territorie, selvom det vil være ved to fysisk forskjellige gym, flere mil fra hverandre. Jeg vet at det ikke er utroskap på gang, men det kan jo gjerne være noe annet hun vil skjule. Noe fra fortiden som hun er redd for at jeg skal oppdage? 

Jeg har uansett bestemt meg for at jeg respekterer hennes ønske, jeg skulle bare ønske det ble kommunisert på en mer konstruktiv og sunn måte. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Jeg synes ikke du skal bare la det fare. Her er det jo tydeligvis noe som ligger og ulmer under overflaten, og du bør finne ut hvorfor hun reagerte såpass kraftig. Har hun tidligere vært i et forhold med sjalusi og kontroll? Har hun tidligere opplevd at en partner trenger seg inn og ikke lar henne få ha sine ting i fred og ikke lar henne få noe egentid? Er hun generelt veldig opptatt av å beskytte egentid og hobbyer/områder? 

Reaksjonen hennes var såpass kraftig at det må jo være en underliggende grunn til at hun har piggene ute og gikk rett i fight modus? Det er viktig at dere setter dere ned og kommuniserer åpent om det: ikke bare så du kan forstå henne bedre, men også så du kan bestemme deg om dette er noe som kan jobbes med (om hun er villig til å jobbe), eller om atferden hennes er en deal-breaker for deg.

At hun har mer egentid enn deg, er ikke relevant. Noen trenger veldig mye egentid for å kunne fungere, og andre får energi av å være sammen med andre. 

Anonymkode: a9c51...eae

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er DU som tar opp at hennes egentid er så mye, mye mer enn din og mener at dette er relevant for det du spør om. 

Anonymkode: c27ab...677

Nei, faktisk ikke. Jeg svarte med det fordi noen mente at jeg potensielt er needy og at hun får for lite egentid.
 

Men altså, jeg har allerede sagt flere ganger at jeg forstår hennes synspunkt, til tross for at vi fysisk ville trent ved to vidt forskjellige gym, problemet mitt (igjen) er trussel om brudd og kontrollerende atferd. 

Anonymkode: 56ff3...13c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg liker Zumba, og partneren min ønsker begynne med Zumba, og jeg nekter fordi det er "min ting" og "min plass", da hadde det vært veldig merkelig spør du meg. Jeg sier som andre, jeg tror ikke problemet er at hun ønsker å ha hobbyen sin for seg selv, men at det er noe hun ikke ønsker du/andre skal finne ut av. Og det er akkurat dette DU må finne ut av, ellers kommer det over tid til å plage deg såpass at forholdet blir ødelagt uansett. For hvem vil være sammen med noen som ikke er ærlig med deg?

Anonymkode: f4ebd...dab

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Syns hun overreagerer voldsomt. Skulle trodd hun hadde en greie med noen på den gymen. Er tydelig at hun har noe å skjule

Overhodet ikke tydelig. Tror det handler mer om at hun ikke vil gjøre alt i par og at dette er hennes fristed. Skjønner henne godt

Anonymkode: 87ee5...dd0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overhodet ikke tydelig. Tror det handler mer om at hun ikke vil gjøre alt i par og at dette er hennes fristed. Skjønner henne godt

Anonymkode: 87ee5...dd0

Leser du ikke? De skal drive med hobbyen to mil unna hverandre.. Hvordan er det da hennes fristed?

Anonymkode: f4ebd...dab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg ønsker gjerne litt innspill om situasjonen jeg befinner meg i. 


Jeg vil gjerne starte med en ny hobby, det er noe innenfor trening og noe som ville tvunget meg langt ut av min komfortsone. Dette er en hobby som kjæresten min har drevet med de siste fem årene, og de beste instruktørene jobber ved hennes gym. Det er selvsagt derfor jeg gjerne vil gå til hennes gym, så jeg får de beste lærerne.

Problemet er at kjæresten min steiler fullstendig ved tanken på at jeg skal trene ved samme gym, til tross for at det er to forskjellige underavdelinger, på to forskjellige steder. Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen… Jeg forstår hennes synspunkt, men opplever det samtidig som svært kontrollerende oppførsel. 
 

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg da ikke skal prøve meg på denne nye hobbyen, men sliter med å forholde meg til det jeg opplever som veldig kontrollerende oppførsel, med trussel om brudd. Hvordan ville dere kommet dere videre fra en problemstilling som dette? 

Anonymkode: 56ff3...13c

Akkurat samme hjemme her, da jeg fikk lyst å melde opp på treningssenteret kona mi går på. Dårlig stemning. Men jeg forsto når jeg fikk tenkt meg om. Hun har lyst å ha sin frihet der.

Anonymkode: 8429d...68e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: jeg hadde satt pris på om jeg fikk tilbakemeldinger rundt det som faktisk er min problemstilling. Diskusjonen dreier seg egentlig ikke om jeg skal starte med denne hobbyen, på hennes «søster-gym» eller ikke.
 

Jeg forstår som sagt hennes synspunkt, det er kommunikasjonen og kontrollen som jeg rett og slett syns er litt skummel og får meg til å tvile litt på hvordan det eventuelt kan utvikle seg. Vil trussel om brudd dukke opp i flere konflikter hvor hun vil få gjennom viljen sin? 
 

Anonymkode: 56ff3...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, min tanke også. Hvorfor skulle hun ellers true med noe så drastisk som å slå opp? Hvorfor skal hun være redd for rykter om hun ikke har noe å skjule?

Anonymkode: 381e9...320

Enig ! Finn ut om det er noe dobbeltspill her. Det kan jo være at hun ønsker egentiden sin der, og ikke vil dele den tiden med deg der ! Husk dette da og det er ikke nødvendigvis noe galt i det. Men å true med å slå opp ? Det er noe her som ikke stemmer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som henne, dessverre. 

Min eks ville starte med min hobby. Hata tanken, men sa ingenting. Jeg fikk helt avsmak av hele fyren og endte dessverre med at jeg gjorde det slutt. Handlet for min del ikke om at jeg hadde noe å skjule, men han puttet seg selv i en situasjon der han ble "ny" og "uerfaren", noe som jeg mistet helt tenning av. Det ble ekstra synlig at han var ny og uerfaren når han var ved siden av andre jeg kjente godt som drev med hobbyen. 

Jeg vet dette er i hodet mitt, for alle må starte et sted. Men jeg takla virkelig ikke å se at mannen jeg velger skulle vise denne siden for meg. Jeg hadde foretrukket at han aldri startet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg ønsker gjerne litt innspill om situasjonen jeg befinner meg i. 


Jeg vil gjerne starte med en ny hobby, det er noe innenfor trening og noe som ville tvunget meg langt ut av min komfortsone. Dette er en hobby som kjæresten min har drevet med de siste fem årene, og de beste instruktørene jobber ved hennes gym. Det er selvsagt derfor jeg gjerne vil gå til hennes gym, så jeg får de beste lærerne.

Problemet er at kjæresten min steiler fullstendig ved tanken på at jeg skal trene ved samme gym, til tross for at det er to forskjellige underavdelinger, på to forskjellige steder. Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen… Jeg forstår hennes synspunkt, men opplever det samtidig som svært kontrollerende oppførsel. 
 

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg da ikke skal prøve meg på denne nye hobbyen, men sliter med å forholde meg til det jeg opplever som veldig kontrollerende oppførsel, med trussel om brudd. Hvordan ville dere kommet dere videre fra en problemstilling som dette? 

Anonymkode: 56ff3...13c

Jeg kan forstå om hun ikke ønsker at du skal på samme timer. Jeg foretrekker litt sånn egentid. Med en mann som stadig skal være bedreviter når vi gjør noe. Så mine hobbyer kan han holde seg unna. Han prøver å få med meg på sine også. Forsåvidt hyggelig  det. Men for ekteskapet tror jeg det er lurest å holde seg unna.

Derimot jeg hadde ikke kunnet holde han vekk fra alle de andre timene. Det ville vært svært urimelig 

Anonymkode: 4d9dc...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en person som trenger alenetid og mitt eget sosiale liv ved siden av familielivet med mannen min. Jeg hadde også følt meg litt invadert om han plutselig skulle inn i mine sosiale hobbyer. At hun reagerer så voldsomt tenker jeg kanskje betyr at du «kveler henne» på flere områder i livet. Evt at hun har et forhold til noen der allerede. Hvis det er en så spesiell idrett, har du spurt deg selv hvorfor det er viktig for deg å drive med nøyaktig det samme og på samme sted? Hun har jo åpenbart ikke invitert deg med. Er det kanskje nettopp fordi du vet at det går rykter om henne på stedet, og du er usikker på om hun er loyal. Evt vil vise deg fram for å si at hun er opptatt? Kan du ikke begynne å trene noe helt annet et annet sted?

Anonymkode: 30e74...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er en person som trenger alenetid og mitt eget sosiale liv ved siden av familielivet med mannen min. Jeg hadde også følt meg litt invadert om han plutselig skulle inn i mine sosiale hobbyer. At hun reagerer så voldsomt tenker jeg kanskje betyr at du «kveler henne» på flere områder i livet. Evt at hun har et forhold til noen der allerede. Hvis det er en så spesiell idrett, har du spurt deg selv hvorfor det er viktig for deg å drive med nøyaktig det samme og på samme sted? Hun har jo åpenbart ikke invitert deg med. Er det kanskje nettopp fordi du vet at det går rykter om henne på stedet, og du er usikker på om hun er loyal. Evt vil vise deg fram for å si at hun er opptatt? Kan du ikke begynne å trene noe helt annet et annet sted?

Anonymkode: 30e74...db6

Disse tingene har jeg allerede svart på, så det gidder jeg rett og slett ikke å gjøre igjen, da kan du heller bla deg bakover i tråden, jeg har for det meste vært flink til å signere med TS, eller starte med å skrive at jeg er TS. 
Og dette med rykter har jeg ikke hatt noen mistanke om, før hun selv nevnte at det fort kan bli rykter. Men ingen på gym A trenger å vite at kjæresten min trener på gym B, to mil unna.
 

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, jeg forstår hennes synspunkt! Det er ikke der jeg er ute etter innspill. Jeg ønsker innspill rundt MÅTEN hun reagerte på. 
TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg ønsker gjerne litt innspill om situasjonen jeg befinner meg i. 


Jeg vil gjerne starte med en ny hobby, det er noe innenfor trening og noe som ville tvunget meg langt ut av min komfortsone. Dette er en hobby som kjæresten min har drevet med de siste fem årene, og de beste instruktørene jobber ved hennes gym. Det er selvsagt derfor jeg gjerne vil gå til hennes gym, så jeg får de beste lærerne.

Problemet er at kjæresten min steiler fullstendig ved tanken på at jeg skal trene ved samme gym, til tross for at det er to forskjellige underavdelinger, på to forskjellige steder. Hun har erfaring med å date folk fra samme gym og ønsker ikke at det skal oppstå rykter og snakk, og føler også at jeg «tramper» inn på hennes territorie, og sier det er så ille at hun vil vurdere brudd, dersom jeg faktisk starter med denne hobbyen… Jeg forstår hennes synspunkt, men opplever det samtidig som svært kontrollerende oppførsel. 
 

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg da ikke skal prøve meg på denne nye hobbyen, men sliter med å forholde meg til det jeg opplever som veldig kontrollerende oppførsel, med trussel om brudd. Hvordan ville dere kommet dere videre fra en problemstilling som dette? 

Anonymkode: 56ff3...13c

Dette skurret det veldig av… absolutt alle jeg har datet over en periode har selv foreslått og ønsket at vi skulle trene sammen. At det kunne være som et frekt forspill. Mistenker noe muffins ved denne damen din

Anonymkode: 074d0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts her: jeg hadde satt pris på om jeg fikk tilbakemeldinger rundt det som faktisk er min problemstilling. Diskusjonen dreier seg egentlig ikke om jeg skal starte med denne hobbyen, på hennes «søster-gym» eller ikke.
 

Jeg forstår som sagt hennes synspunkt, det er kommunikasjonen og kontrollen som jeg rett og slett syns er litt skummel og får meg til å tvile litt på hvordan det eventuelt kan utvikle seg. Vil trussel om brudd dukke opp i flere konflikter hvor hun vil få gjennom viljen sin? 
 

Anonymkode: 56ff3...13c

Det er et rødt flagg, ja. Helt klart. Hvir lenge har dere vært sammen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun sa det med brudd fordi du ikke hørte etter før hun sa det? At hun måtte la det gå så langt fordi du ikke respekterte et nei?

Anonymkode: 0af08...ffd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

blåbærpai skrev (3 minutter siden):

Det er et rødt flagg, ja. Helt klart. Hvir lenge har dere vært sammen? 

Vi har vært samboere i tre år, dette er første gang det har vært tendenser til kontrollerende oppførsel. Ble derfor tatt skikkelig på senga. TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være at hun sa det med brudd fordi du ikke hørte etter før hun sa det? At hun måtte la det gå så langt fordi du ikke respekterte et nei?

Anonymkode: 0af08...ffd

Nei, jeg sa til og med at jeg hadde regnet med det svaret jeg fikk, men at jeg hadde håpet på at hun kanskje var mer åpen for det enn jeg hadde forventet ettersom at det er to forskjellige gym, jeg sa også at jeg forstod hvor hun kommer fra. Det med brudd ble sagt etter vi var ferdig med samtalen. 
TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Disse tingene har jeg allerede svart på, så det gidder jeg rett og slett ikke å gjøre igjen, da kan du heller bla deg bakover i tråden, jeg har for det meste vært flink til å signere med TS, eller starte med å skrive at jeg er TS. 
Og dette med rykter har jeg ikke hatt noen mistanke om, før hun selv nevnte at det fort kan bli rykter. Men ingen på gym A trenger å vite at kjæresten min trener på gym B, to mil unna.
 

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, jeg forstår hennes synspunkt! Det er ikke der jeg er ute etter innspill. Jeg ønsker innspill rundt MÅTEN hun reagerte på. 
TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Og jeg svarte at jeg tror enten at du er en type kjæreste som «kveler henne» på flere områder i livet, og dette ble dråpen som fikk begeret til å renne over. Eller at hun er utro med en på senteret. 
Og nei, jeg gidder ikke lese gjennom alle svarene du har fått. Rimelig arrogant å kreve, samtidig som det er synd på deg fordi mange svaret og gir råd??

Anonymkode: 30e74...db6

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...