Gå til innhold

Kjæresten vil ikke at jeg starter på «hennes» hobby

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis hun er ufør så gir jo denne opptattheten av treninga/hobbyen som litt  "hellig" straks mer mening, da blir som om noen skulle begynt på hennes jobb pga det ser gøy ut der. At hun før har data folk derfra tyder vel på at det sosiale livet er i dette miljøet. 

Anonymkode: c27ab...677

Ja, men nå skal jo ikke ts trene på samme sted. Jeg forstår at det er viktig og hellig, men her har ts ønsket å gjøre dette siden hun var liten, og kjæresten hennes kan faktisk ikke styre hva ts skal gjøre på fritiden og ikke. Det er jo helt uhørt å true med å slå opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri opplevd kontrollerende oppførsel fra henne før, på denne måten, og hun formulerte det sånn som dette; «om du gjør dette, vil det få meg til å revurdere hele vårt forhold og jeg vil gjøre det slutt.» Da hadde samtalen allerede blitt avsluttet. Og det var ingen gjentakelse fra min side, jeg spurte om det var greit, én gang, hun sa nei. Deretter spurte hun om jeg ble skuffet, jeg svarte som sant var, og fikk da trusselen om brudd slengt etter meg. Jeg har lagt merke til småting som i det store bildet, kan virke kontrollerende, feks: skal du virkelig kle deg sånn? Skal du faktisk spise det? Skal du virkelig spise så mye? Jeg syns du skal trene mer så du får bygget større muskler. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Så du spør om det med å begynne med samme hobby, hun sier nei pga dårlige erfaringer fra tidligere dating/forhold, du sier greit(eller at du respekterer det, eller på annen måte formulerer at du har oppfatter svaret og forholder deg til det), hun spør om du er skuffet, du svarer ja, og hun svarer med å ville revurdere hele forholdet og gjøre det slutt hvis du velger å begynne med hobbyen?

Jeg skjønner godt at du reagerer på måten hun fremførte sine tanker og ønsker på, ja. Du respekterte jo hennes nei med en gang, så hvorfor insistere ytterligere og komme med tanker om å avslutte hele forholdet? Det kunne kanskje være at hun hadde såpass dårlige erfaringer fra tidligere dating/forhold, at hun egentlig er livredd for at historien skal gjenta seg og at utbruddet er mer at hun krisemaksimerer, men ... Nei, ikke greit.

Den greia hennes med å spørre om du virkelig/faktisk skal sånn eller slik, derimot, gav meg litt vondt i magen på dine vegne. Samboer hadde en periode det med å gi uttrykk for at jeg spiste mindre enn ham med en kommentar i hånlig tonefall om at jeg spiste som en mus. Så begynte jeg å spise meg stappmett når vi spiste sammen i stedet for bare mett, og la på meg. Og da var det ønsker om at jeg skal spise mindre og "bevege meg mer"(altså trene). Men, spiser jeg mindre, spiser jeg jo som en mus igjen ... I mitt tilfelle tror jeg at fyren "bare" har arvet måten å uttrykke seg på fra sine foreldre, og at det er en klønete måte å si "jeg blir bekymret for at du ikke får i deg nok mat" på. (Men moren er av den giftige sorten, så av og til hender det at jeg begynner å lure, dessverre.) Samtidig gjør jo ikke det automatisk at budskapet føles mindre brutalt levert, det er jo fortsatt vondt og ugreit. 

Anonymkode: 1e591...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ikke bare få ha hobbyen sin i fred? Du finner sikkert på noe annet å gjøre på fritiden

Anonymkode: fdd39...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2016 drev alle med crossfit, hvorfor er hun så spesiell at hun må ha dette for seg selv?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (42 minutter siden):

Ja, men nå skal jo ikke ts trene på samme sted. Jeg forstår at det er viktig og hellig, men her har ts ønsket å gjøre dette siden hun var liten, og kjæresten hennes kan faktisk ikke styre hva ts skal gjøre på fritiden og ikke. Det er jo helt uhørt å true med å slå opp.

Jeg sier ikke at kjæresten til ts skal styre noe som helst. Men om kjæresten er ufør får det en annen valør at ts velger samme kjeden. Enten positivt eller negativt. Synes også "egentid" er merkelig ordvalg å bruke om det å være kronisk ute av stand til å jobbe....

Anonymkode: c27ab...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje hun tenker det blir flaut og skikkelig turn-off da du som nybegynner ikke er særlig god. Begynn et annet sted, så kan du heller overføre deg etterpå bår du er viderekommen? 

Anonymkode: e8a54...76d

...TS sier jo t hun SKAL begynne ett annet sted, de har bare samme instruktører. At det skal være "turn-off" at partneren er nybegynner i noe er for meg helt hinsides merkelig tankegang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ho er sikkert utro med noen på gymmen eller oppfører seg upassende ovenfor andre som hun ikke vil du skal se.

Anonymkode: 00da2...c66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

eg gjentar meg selv til det kjedsommelige, jeg forstår hennes synspunkt! Det er ikke der jeg er ute etter innspill. Jeg ønsker innspill rundt MÅTEN hun reagerte på. 

TS. 

Anonymkode: 56ff3...13c

Og flere enn meg skjønner ikke hennes synspunkt, og jeg kan virkelig ikke forstå at du gjør det heller. For det er nemlig en sammenhengen mellom det synspunktet og den reaksjonen som ikke henger på greip! HVORFOR ønsker hun ikke at du starter på samme hobby er samme grunnen til reaksjonen er idiotisk.. og du har fortsatt ikke forklart grunnen fornuftig til at hun ikke ønsker at du begynner på samme hobby, annet at "det er hennes hobby" 🙄

Anonymkode: f4ebd...dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leser du ikke selv? Mulig han starter et annet sted, men han vil ha de beste trenerne som er der hun er.

Anonymkode: 87ee5...dd0

Jeg leser tydeligvis bedre enn deg,for "han" er en hun. Og trenerne er de samme, men ikke på samme lokalisjoner, men to mil unna...

Anonymkode: f4ebd...dab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår også dere begge, i den forstand at jeg klarer å se begges vinkel.

For henne tenker jeg som andre har nevnt at treningssenteret er hennes «frisone» der hun kun har fokus på seg selv.

Der er hun fri fra alt og er ikke noens «noe»(kjæreste, venn, søster whatever)

Hun føler for å ha dette stedet som sitt eget og vil ikke være kjæresten din når hun er der; altså bruke tid på å snakke med deg eller gi deg oppmerksomhet når hun er der OM hun skulle bumpe innpå deg der. Når hun er der er fokuset henne og hennes hobby som hun vil ha som sitt eget. 

Noen trenger mye space eller eie noe eget i et forhold. At de kjenner på å ha sin egen identitet og ikke bli et «oss» i alt. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært kjærester, men mulig hun også tenker på om hvordan det vil bli om det skulle bli slutt mellom dere. 

Folk har forskjellige behov i et forhold. Jeg og kjæresten er typisk «oss» på det meste. Og jeg synes bare det er koselig at han involvere seg i min hobby og gjerne vil være med iblandt. 

Han har også sin hobby han gjør et par kvelder i uka. Og det er hans frisone på lik linje som at jeg også oppfordrer han til å gå ut og møter venner og ha et sosialt liv uten meg. For det er viktig å dyrke seg selv og være noe annet enn bare kjærester der en MÅ gjøre alt sammen. For meg skaper det et tettere bånd mellom oss å ha hver vår liv. Da kan vi kjenne på savn og hva vi setter pris på hverandre.

Så om du styrer bort fra selve hobbyen; hvordan er forholdet deres? Kommunikasjon, åpenhet etc? 

Anonymkode: 11a08...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at hun ønsker et fristed, og der hun respekteres som seg selv, og ikke «dama til». Mulig hun krisemaksimerer som er så negativ før dubhar prøvd, eller så kjenner hun sider ved deg som gjør at hun reagerer. Kommer du til å introdusere deg selv som «Thomas, kjæresten til…», kommer du til å markere eierskap til henne ved berøring etc? Jeg synes det er ubehagelig å ha med kjæresten på jobbarangementer, fordi han ved å gjøre naturlige kjæresting signaliserer en form for dominans, derav at jeg er underdanig, noe jeg absolutt ikke er i jobbsammenheng

Anonymkode: 490d7...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår også dere begge, i den forstand at jeg klarer å se begges vinkel.

For henne tenker jeg som andre har nevnt at treningssenteret er hennes «frisone» der hun kun har fokus på seg selv.

Der er hun fri fra alt og er ikke noens «noe»(kjæreste, venn, søster whatever)

Hun føler for å ha dette stedet som sitt eget og vil ikke være kjæresten din når hun er der; altså bruke tid på å snakke med deg eller gi deg oppmerksomhet når hun er der OM hun skulle bumpe innpå deg der. Når hun er der er fokuset henne og hennes hobby som hun vil ha som sitt eget. 

Noen trenger mye space eller eie noe eget i et forhold. At de kjenner på å ha sin egen identitet og ikke bli et «oss» i alt. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært kjærester, men mulig hun også tenker på om hvordan det vil bli om det skulle bli slutt mellom dere. 

Folk har forskjellige behov i et forhold. Jeg og kjæresten er typisk «oss» på det meste. Og jeg synes bare det er koselig at han involvere seg i min hobby og gjerne vil være med iblandt. 

Han har også sin hobby han gjør et par kvelder i uka. Og det er hans frisone på lik linje som at jeg også oppfordrer han til å gå ut og møter venner og ha et sosialt liv uten meg. For det er viktig å dyrke seg selv og være noe annet enn bare kjærester der en MÅ gjøre alt sammen. For meg skaper det et tettere bånd mellom oss å ha hver vår liv. Da kan vi kjenne på savn og hva vi setter pris på hverandre.

Så om du styrer bort fra selve hobbyen; hvordan er forholdet deres? Kommunikasjon, åpenhet etc? 

Anonymkode: 11a08...ebf

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner godt at hun ønsker et fristed, og der hun respekteres som seg selv, og ikke «dama til». Mulig hun krisemaksimerer som er så negativ før dubhar prøvd, eller så kjenner hun sider ved deg som gjør at hun reagerer. Kommer du til å introdusere deg selv som «Thomas, kjæresten til…», kommer du til å markere eierskap til henne ved berøring etc? Jeg synes det er ubehagelig å ha med kjæresten på jobbarangementer, fordi han ved å gjøre naturlige kjæresting signaliserer en form for dominans, derav at jeg er underdanig, noe jeg absolutt ikke er i jobbsammenheng

Anonymkode: 490d7...268

Men TS skal jo være i et bygg som er to mil unna? 

Seriøst, er det ingen som leser trådene de kommenterer? 

Anonymkode: 043a7...b2d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du misser poenget hennes heftig her, mann.. Det er at du skal invadere hobbien hennes… hvorfor? Fordi du skal se om du brenner for det? Kan du ikke finne din egen greie? 

Anonymkode: 011dc...48a

Det er da ingen som EIER en hobby 😂 skal ikke jeg få starte med noe bare fordi min samboer gjør det? Gjelder det kun partnere eller må man også passe seg rundt venner? 🤔

Anonymkode: 7e772...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener fast og bestemt at din samboer er kontrollerende, og du argumenterer i mot alle svar som du får her. Hvorfor vil du trene akkurat det samme som hun? Har du et behov for å være best i alt? 

Anonymkode: 0af08...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du mener fast og bestemt at din samboer er kontrollerende, og du argumenterer i mot alle svar som du får her. Hvorfor vil du trene akkurat det samme som hun? Har du et behov for å være best i alt? 

Anonymkode: 0af08...ffd

Hun sier hun har hatt lyst til å prøve hobbyen siden hun var liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det jo ligge noe annet bak, TS, og da mener jeg ikke sånn som endel gjør i tråder på kvinneguiden: at de tror at TS lyver eller pynter på ting. Jeg mener rett og slett for kjæresten din.

Sånn jeg forstår det, har dere vært sammen noen år, dere har det fint sammen, og hun har ikke truet med brudd tidligere. Med andre ord ble du overrasket. I parterapi lærer man ofte at noen ting betyr noe annet for partner enn det det gjør for en selv. Et vanlig eksempel er at partner A aldri setter oppvask inn i maskina. Det tar jo egentlig ikke så lang tid for partner B å gjøre det, og partner A gjør sikkert ting partner B ikke gjør også, men så må man grave litt i det, og så kan det for partner B bety at partner A ikke bryr seg om at partner B er sliten etter jobb og middag, og at det oppleves som ikke å bli sett, respektert, og kanskje til og med elsket. Altså: ting kan ha betydning langt utover det vi ser.

Dersom din kjæreste hele veien har vært en bra kjæreste du har det fint med, tror jeg at jeg ville ha tatt det opp med henne og spurt. Ingen på dette forumet kan vite hva som lå til grunn for en såpass kraftig reaksjon.

Jeg kan jo synse: jeg for min del hadde følt meg kvalt. Jeg ville faktisk ha opplevd deg som potensielt kontrollerende, at du ville inn på et område jeg opplevde som mitt, alene, et sted hvor jeg kunne bare være meg, uten partner, men det er meg. Kanskje det er noe helt annet for din kjæreste.

Jeg ville forøvrig ikke ha brukt ord som 'kontrollerende'. Hun sa det en gang, det er ikke greit å true med brudd, men du gjentar dette igjen og igjen, og i samtale med partner, tror jeg at det vil bygge opp steilere fronter enn det trenger å være. Si heller hva du følte. At du ble overrasket, at du trodde dere kunne snakke om det meste, at du ble redd, at du lurer på hva som skjedde.

Mine betraktninger, lykke til TS.

Anonymkode: 12fe4...c0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vært interessant å høre samboerens versjon av hva som er skjedd og hvorfor dette ble sagt. Foranledningen, om det ligger en bestemt grunn til det mm. Det er sikkert ting her som ts ikke vil fortelle som kan være årsaken, eller ikke innser. 

Anonymkode: 80696...258

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener at hun ikke har rett til å føle seg invadert fordi det ikke er snakk om å trene på samme sted samtidig, men jeg tror jeg lett kunne kjent på det likevel om kjæresten plutselig ville begynne med en hobby eller interesse som var "min". Detver ikke bare steder og mennesker som kan oppleves som et fristed og noe eget og identitetstilknyttet. Det er ikke nødvendigvis rimelige eller rasjonelle følelser, men de er veldig forståelige.

For øvrig er det ikke kontrollerende eller overreagering (eller strengt tatt å true) å opplyse én gang om hva som kan bli følgene av en potensiell avgjørelse. Ut fra tråden å dømme er ikke TS' reaksjon noe mindre overdreven. Bedre kommunikasjon kan antagelig løse mye - her ser det ut til å ligge mer bak på begge sider.

Anonymkode: 82aab...9fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange mener at hun ikke har rett til å føle seg invadert fordi det ikke er snakk om å trene på samme sted samtidig, men jeg tror jeg lett kunne kjent på det likevel om kjæresten plutselig ville begynne med en hobby eller interesse som var "min". Detver ikke bare steder og mennesker som kan oppleves som et fristed og noe eget og identitetstilknyttet. Det er ikke nødvendigvis rimelige eller rasjonelle følelser, men de er veldig forståelige.

For øvrig er det ikke kontrollerende eller overreagering (eller strengt tatt å true) å opplyse én gang om hva som kan bli følgene av en potensiell avgjørelse. Ut fra tråden å dømme er ikke TS' reaksjon noe mindre overdreven. Bedre kommunikasjon kan antagelig løse mye - her ser det ut til å ligge mer bak på begge sider.

Du synes ikke det er å overdrive at hun gjør det slutt om TS begynner med samme hobby to mil unna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du synes ikke det er å overdrive at hun gjør det slutt om TS begynner med samme hobby to mil unna? 

Herav min teori om at det ligger mer bak og at kommunikasjon er veien å gå. Og igjen - invaderingsfølelsen trenger ikke handle om fysiske forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...