Gå til innhold

Kjøpt hus på Lier - Området ved gamle Lier mentalsykehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår kjøpte vi nytt hus, og har nå nettopp flyttet til det vi trodde var et veletablert og rolig område i Lier. Det er mulig siste dagers grå og tåkete vær har gitt oss et litt tyngre sinnstemning og mer skeptisk blikk på området. Men hvis dere som er kjent i området skal være helt ærlig, hva er dette for område egentlig?

Jeg leste meg frem til at det var mye pensjonister og ellers stille og rolig område med helt vanlige barnefamilier og ordnede forhold. Og i de varme soldager når vi kjøpte huset føltes det som den komplette idyll.

Dag 1 og mitt inntrykk er litt annerledes. Området bak Foss barnehage med blokkene hadde vi helt oversett ved visning, men nå i dagslys bærer dette preg av et litt belastet område? Det hengte en høylydt ungdomsgjeng der nede som fordrev tiden med å sparke i stykker en tv som sto ute utpå kvelden og blokkene er av typen som har sengetøy dratt for vinduene midt på dagen, med en parkering full av avskiltede og herpede biler.

Nede på ungdomsskolen ble noen hentet i ambulanse når vi var på trilletur midt på dagen og ellers var miljøet der preget av svært høylydte gjenger og klikker. Vi trillet videre mot Lierbyen og Hegg skole og generelt får jeg inntrykk av at området er litt bråkete og belastet?

Jeg må innrømme at jeg får helt panikk. Dette er ikke et sted jeg ser for meg å slippe barna mine ut alene i om noen år. Har jeg vært uheldig her mine første 2 dager og fått et helt feil inntrykk av området? Jeg er klar over at det finnes mange områder i Lier, men jeg hadde inntrykket at dette var et helt fint, stille og rolig område for "folk flest" og ergo slike som oss fra et lite rolig sted på landet med relativt normale inntekter+ som ikke helt hører hjemme oppe i det jeg har skjønt er "dollaråsen" på Reistad, men er ressurssterke og liker ordnede forhold og utelukkende ser etter et trygt og fint oppvekstmiljø for barna. 

Har vi fått feil inntrykk våre første dager, eller har vi rett og slett gjort for dårlig research? Kjenner jeg er litt lei meg nå og trenger litt harde fakta på bordet.  :(

 

 

Anonymkode: b8865...66f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Lier, oppvokst på gård på Reistad, og bor fortsatt i området, så føler jeg kjenner området ganske godt. 

De grå/hvite blokkene bak Foss barnehage er tidligere ansattboliger til Lier sykehus. 

Et par av dem var hybelhus der boligene delte kjøkken og bad, de andre har større leiligheter, 2 og 3 roms mener jeg. Såvidt jeg vet er blokkene eid av diverse "bolighaier" som leier ut. Tror ikke standarden er den høyeste og prisene er vel deretter, derav litt ymse folk som bor der.

De to grå blokkene på motsatt side av Fossveien, langs bekken der, var også ansattboliger (eller var det for sykepleierstudenter?). De er nå borettslag. Det var opprinnelig et borettslag for unge med maksalder på 35 år for å få kjøpt bolig der, men for noen år siden endret de vedtekter så det ble et "vanlig" borettslag.  De gule boligene ved siden av er et borettslag fra 80/90-tallet. Der bor det en miks av barnefamilier og eldre i følge en kompis av mannen som bodde der.

Terrassehusene i lia ovenfor Foss barnehage og området rundt der er et ryddig og møblert område med eneboliger, rekkehus og tomannsboliger. Det samme gjelder den hvite blokka der Fossveien og Stokkeveien møtes, den er ryddig. 

Haskoll består hovedsakelig av boliger tilknyttet borettslag, både rekkehus, blokker og eneboliger. Det ble vel bygget på 60-70 tallet. Prisnivået der er lavere enn for nybyggene på den gamle sykehustomta, men jeg synes generelt det virker ryddig og borettslaget er i følge en bekjent av meg som har bodd der veldrevet.

Lierbyen en død "pensjonistghetto". Det bor mest eldre i leilighetene der er mitt inntrykk. Lierbyen ble i sin tid "drept" av Liertoppen, mange butikker flyttet fra Lierbyen til det nye kjøpesenteret på sent 80-tall og per i dag går det i dagligvarer, apotek og frisører, ispedd litt fastfood. Det har i årenes løp vært lagt mange planer for å få liv på Lierbyen igjen, bl.a. et luftslott av et kulturhus som måtte ha full sal hver kveld for å være økonomisk bærekraftig (som heldigvis aldri ble realisert). 

Anonymkode: 3a6db...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 15.14):

Jeg er fra Lier, oppvokst på gård på Reistad, og bor fortsatt i området, så føler jeg kjenner området ganske godt. 

De grå/hvite blokkene bak Foss barnehage er tidligere ansattboliger til Lier sykehus. 

Et par av dem var hybelhus der boligene delte kjøkken og bad, de andre har større leiligheter, 2 og 3 roms mener jeg. Såvidt jeg vet er blokkene eid av diverse "bolighaier" som leier ut. Tror ikke standarden er den høyeste og prisene er vel deretter, derav litt ymse folk som bor der.

De to grå blokkene på motsatt side av Fossveien, langs bekken der, var også ansattboliger (eller var det for sykepleierstudenter?). De er nå borettslag. Det var opprinnelig et borettslag for unge med maksalder på 35 år for å få kjøpt bolig der, men for noen år siden endret de vedtekter så det ble et "vanlig" borettslag.  De gule boligene ved siden av er et borettslag fra 80/90-tallet. Der bor det en miks av barnefamilier og eldre i følge en kompis av mannen som bodde der.

Terrassehusene i lia ovenfor Foss barnehage og området rundt der er et ryddig og møblert område med eneboliger, rekkehus og tomannsboliger. Det samme gjelder den hvite blokka der Fossveien og Stokkeveien møtes, den er ryddig. 

Haskoll består hovedsakelig av boliger tilknyttet borettslag, både rekkehus, blokker og eneboliger. Det ble vel bygget på 60-70 tallet. Prisnivået der er lavere enn for nybyggene på den gamle sykehustomta, men jeg synes generelt det virker ryddig og borettslaget er i følge en bekjent av meg som har bodd der veldrevet.

Lierbyen en død "pensjonistghetto". Det bor mest eldre i leilighetene der er mitt inntrykk. Lierbyen ble i sin tid "drept" av Liertoppen, mange butikker flyttet fra Lierbyen til det nye kjøpesenteret på sent 80-tall og per i dag går det i dagligvarer, apotek og frisører, ispedd litt fastfood. Det har i årenes løp vært lagt mange planer for å få liv på Lierbyen igjen, bl.a. et luftslott av et kulturhus som måtte ha full sal hver kveld for å være økonomisk bærekraftig (som heldigvis aldri ble realisert). 

Anonymkode: 3a6db...36e

Wow, tusen takk! Dette hadde du god peiling på! Da høres det ikke ut som om det er kommunalboliger over hele linja hvert fall, slik jeg fryktet. 

Er området så preget av omstreifende ungdomsgjenger og folk "uten noe å finne på" som jeg har inntrykk av? Er det stort sett stille og rolig om kveldene og i helgene?

Vet du noe om barnehagene i området? Og hvilken skole man bør velge hvis man har muligheten til det?

Har sett at det er et asylmottak på Lier, borte i Vestsideveien, men er det eneste?

 

Anonymkode: b8865...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow, tusen takk! Dette hadde du god peiling på! Da høres det ikke ut som om det er kommunalboliger over hele linja hvert fall, slik jeg fryktet. 

Er området så preget av omstreifende ungdomsgjenger og folk "uten noe å finne på" som jeg har inntrykk av? Er det stort sett stille og rolig om kveldene og i helgene?

Vet du noe om barnehagene i området? Og hvilken skole man bør velge hvis man har muligheten til det?

Har sett at det er et asylmottak på Lier, borte i Vestsideveien, men er det eneste?

 

Anonymkode: b8865...66f

Så vidt jeg vet er det ingen kommunale boliger i blokkene som tidligere var ansattboliger for Lier sykehus, de er eid av private eiendomsselskaper som driver med utleie. Som sagt har jeg inntrykk av at lav standard og derav lave leiepriser gir litt "ymse" klientell.  Det kan nok også være at de lave leieprisene tiltrekker folk som ellers ville bodd i kommunal bolig, da Lier kommune har fått kritikk for at leieprisene for de kommunale boligene er for høy (nær markedspris og ikke inkludert strøm, tv etc). Dette var tilbake i 2020, så mulig det er endret nå, men tviler. 

Har inntrykk av at fotballbanen på ungdomsskolen blir benyttet av mange på ettermiddag/kveld og i helgene, synes alltid det er aktivitet der de gangene jeg har kjørt forbi. Selv bor jeg opp mot Reistad, så har dessverre ikke førstehåndserfaring med hvordan det er i det gamle sykehusområdet. De nybygde boligene og leilighetene i de renoverte sykehusbyggene har såpass høy pris at jeg vil tro det bor flest "møblerte" folk der.

Hvis man skal snakke "belastede" områder i Lier vil jeg si at Lierstranda, spesielt delen fra Rema 1000 og ned mot Brakerøya, og deler av Vitbank utpeker seg. 

Har ikke barn selv, så har dessverre lite greie på skolene og barnehagene.

Asylmottaket på Renskaug gård er det eneste i Lier. Der er det hovedsakelig Ukrainere mener jeg.

Anonymkode: 3a6db...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...