Gå til innhold

NAV svindles for milliarder av fiktive sykmeldinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert mulig å lure til seg penger fra det offentlige gjennom å stjele andre sine identiteter, men her tror jeg du mikser forskjellige ting i en artikkel som tar opp flere ting. For at bedrifter skal lure til seg penger gjennom falske sykemeldinger høres sprøtt ut. For det første så er det ikke bedrifter som oppretter sykemelding, og akkurat når det gjelder sykemelding har den sykemeldte en veldig aktiv rolle i de ulike prosessene fra å få sykemelding til å sende inn og søke om sykepenger senere som man må inn på Mitt Nav for å følge opp, samtidig som NAV får inn informasjon fra A-registeret om ditt arbeidsforhold og inntekter, dermed vil det ganske raskt fanges opp om det er noe svindel på gang da det helt klart vil reageres på at du har to ordinære arbeidsforhold. Det jeg har mest vanskelig for å tro, er at de klarer å finne en måte å sende inn falske sykemeldinger i systemet, som er steg en av å bli sykemeldt, legen sender jo direkte til NAV, mens den ansatte får en sms om at en må kontrollere og sende inn sykemeldingen selv. Så da må de ha funnet en måte å sende inn falske sykemeldinger inn i systemet til NAV og da må de jo også ha hacket seg inn i systemet legene bruker og opprettet en falsk legeprofil? Høres utrolig usannsynlig ut. Den som stjeler identitet vet heller ikke hvor mye sykepenger den ansatte har igjen osv.

Anonymkode: dbe45...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du sårbar og blitt tvunget til å gi fra deg din bank- id?

Du er så usigelig naiv at jeg er glad du ikke jobber i NAV eller skatteetaten.

Anonymkode: 65a36...8b2

Du svarer ikke på hvordan noe kan skape fiktive sykemeldinger!

Anonymkode: dbe45...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du svarer ikke på hvordan noe kan skape fiktive sykemeldinger!

Anonymkode: dbe45...339

Å herregud, er det så vanskelig å skjønne? Tror du ikke det finnes svarte får i legestanden?

Anonymkode: 65a36...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste artikkelen og det står ingenting om sykepenger og svindel her. Identitetssvindelen her knyttes opp mot at organisasjoner kan opprettes fiktivt for å søke og skaffe seg midler fra det offentlige og da bruker annens personnr til å opprette et foretak i Brønnøysundregistrene som man må gjøre for å få org.nr. Den som står som ansvarlig i Brønnøysundregistrene og må gjøre alle tastetrykk for å få penger, feks. søke om tilskudd og signere. 

Den andre artikkelen som ble linket først snakket om svindel i forbindelse med sykepenger med tanke på at ekte bedrifter rapporterer inn feil tall til NAV med vilje om den ansatte.

Så her mikser du rett og slett to ulike saker. 

Anonymkode: dbe45...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å herregud, er det så vanskelig å skjønne? Tror du ikke det finnes svarte får i legestanden?

Anonymkode: 65a36...8b2

Det er nok svært få som risikerer sin legelisens og samarbeider med svindlere for å opprette falske sykemeldinger fordi risikoen for at det blir oppdaget er svært stor med tanke på at NAV kontrollerer A-registeret.

Anonymkode: dbe45...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og det går uansett ikke an å jukse med sykepenger på den måten det påstås. Om noen skulle ha stjelt identiteten min, så hadde de vel klart å logge seg inn på min personlige NAV da. For de kan jo ikke opprette en ny NAV-side på mitt personnr. og late som jeg er annen person, siden jeg allerede finnes fra før i NAV-systemet med mitt personnr.. Så da må jo svindlerene klare kunsttykket å få en falsk sykemelding fra en falsk lege som ikke eksisterer, også er jeg plutselig ansatt i en annen bedrift enn det som jeg står i A-registeret. Jo teknisk sett kan de kan vel sende inn en falsk sykemelding sånn sett om de stjeler identiteten min og logger inn på min NAV, men det vil jo garantert bli fanget opp siden jeg fortsatt jobber i annen bedrift som jeg får lønn fra hver måned, og de fortsetter å rapportere til A-registeret som NAV stadig henter inn opplysninger fra på mitt personnr. Og blir jeg rapportert inn fra to arbeidsgivere, den ene falsk, så vil jo NAV reagere på at jeg får sykepenger fra en bedrift og mottar full lønn i annen bedrift. Dessuten må jo den som svindler sjanse på at jeg har nok uker med sykepenger igjen. Jeg har bare 9 uker i denne perioden, og man vil jo bli kontaktet av NAV når man nesten har brukt opp sykepengene.

Anonymkode: dbe45...339

A meldinga bryr seg ikke om hvor mange jobber du har. Fult lov å ha mange arbeidsgivere.  Du kan også være sykemeldt fra kun en arbeidsplass og jobbe i en annen under sykemelding.  

Når de logger inn vil de jo se hvor mye sykepenger som er igjen. 

De vil også kunne legge inn nytt bankkonto for utbetaling,  mail og telefonnummer så det tar lengre tid før du merker noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok svært få som risikerer sin legelisens og samarbeider med svindlere for å opprette falske sykemeldinger fordi risikoen for at det blir oppdaget er svært stor med tanke på at NAV kontrollerer A-registeret.

Anonymkode: dbe45...339

Jada, bare lev i den naive troen din du.

A-registeret avslører ikke falske sykemeldinger.

Anonymkode: 65a36...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (43 minutter siden):

A meldinga bryr seg ikke om hvor mange jobber du har. Fult lov å ha mange arbeidsgivere.  Du kan også være sykemeldt fra kun en arbeidsplass og jobbe i en annen under sykemelding.  

Når de logger inn vil de jo se hvor mye sykepenger som er igjen. 

De vil også kunne legge inn nytt bankkonto for utbetaling,  mail og telefonnummer så det tar lengre tid før du merker noe. 

Tror neppe at det er normalt å ha to arbeidsgivere i 100% stilling, og være 100% sykemeldt fra den ene, det høres veldig rart ut. NAV hadde nok reagert og du skal også kunne forklare deg når du følges opp. Om det er snakk om en bijobb i 20% stilling, så ja, om man bare blir sykemeldt i den falske bijobben i 20% høres det mer reelt ut at man kan lure NAV og få utbetalt for 20%, men det vil jo ikke være mye.

Nei, på NAV sine sider står det ingen plass hvor mye sykepenger som er igjen. Hos meg så stod det maksdato når jeg hadde aktivt sykefravær men nå står det ingenting lenger under mitt sykefravær, men jeg har selv kontroll på hvor mange uker som gjenstår. Så å logge inn vil ikke nødvendigvis vise hvor mye man har igjen. 

Nå har ikke TS klart å vise enda i hvilken artikler det står at de svindler til seg sykepenger ved å stjele identiteten til folks, så inntil TS klarer å hoste frem et sitat svart på hvit så tviler jeg på at dette skjer med akkurat sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror neppe at det er normalt å ha to arbeidsgivere i 100% stilling, og være 100% sykemeldt fra den ene, det høres veldig rart ut. NAV hadde nok reagert og du skal også kunne forklare deg når du følges opp. Om det er snakk om en bijobb i 20% stilling, så ja, om man bare blir sykemeldt i den falske bijobben i 20% høres det mer reelt ut at man kan lure NAV og få utbetalt for 20%, men det vil jo ikke være mye.

Nei, på NAV sine sider står det ingen plass hvor mye sykepenger som er igjen. Hos meg så stod det maksdato når jeg hadde aktivt sykefravær men nå står det ingenting lenger under mitt sykefravær, men jeg har selv kontroll på hvor mange uker som gjenstår. Så å logge inn vil ikke nødvendigvis vise hvor mye man har igjen. 

Nå har ikke TS klart å vise enda i hvilken artikler det står at de svindler til seg sykepenger ved å stjele identiteten til folks, så inntil TS klarer å hoste frem et sitat svart på hvit så tviler jeg på at dette skjer med akkurat sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

Du tror NAV sitter og kontrollerer absolutt alle sykemeldinger som kommer inn?

Jeg håper virkelig at alle nordmenn er like usigelig naive som deg og tror det er ikke mulig å svindle NAV. Da er det ingen som prøver å svindle.

Anonymkode: 65a36...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror neppe at det er normalt å ha to arbeidsgivere i 100% stilling, og være 100% sykemeldt fra den ene, det høres veldig rart ut. NAV hadde nok reagert og du skal også kunne forklare deg når du følges opp. Om det er snakk om en bijobb i 20% stilling, så ja, om man bare blir sykemeldt i den falske bijobben i 20% høres det mer reelt ut at man kan lure NAV og få utbetalt for 20%, men det vil jo ikke være mye.

Nei, på NAV sine sider står det ingen plass hvor mye sykepenger som er igjen. Hos meg så stod det maksdato når jeg hadde aktivt sykefravær men nå står det ingenting lenger under mitt sykefravær, men jeg har selv kontroll på hvor mange uker som gjenstår. Så å logge inn vil ikke nødvendigvis vise hvor mye man har igjen. 

Nå har ikke TS klart å vise enda i hvilken artikler det står at de svindler til seg sykepenger ved å stjele identiteten til folks, så inntil TS klarer å hoste frem et sitat svart på hvit så tviler jeg på at dette skjer med akkurat sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

De trenger jo ikke opprette en 100% stilling da. 0% timebasert har jeg jobbet og tjente 800.000 i året. 

Du logger inn. Ser når første sykefravær var og teller 52 uker frem etter de 16 første dagene. Tror svindlere klarer det helt fint. 

Anonymkode: bf33d...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror neppe at det er normalt å ha to arbeidsgivere i 100% stilling, og være 100% sykemeldt fra den ene, det høres veldig rart ut. NAV hadde nok reagert og du skal også kunne forklare deg når du følges opp. Om det er snakk om en bijobb i 20% stilling, så ja, om man bare blir sykemeldt i den falske bijobben i 20% høres det mer reelt ut at man kan lure NAV og få utbetalt for 20%, men det vil jo ikke være mye.

Nei, på NAV sine sider står det ingen plass hvor mye sykepenger som er igjen. Hos meg så stod det maksdato når jeg hadde aktivt sykefravær men nå står det ingenting lenger under mitt sykefravær, men jeg har selv kontroll på hvor mange uker som gjenstår. Så å logge inn vil ikke nødvendigvis vise hvor mye man har igjen. 

Nå har ikke TS klart å vise enda i hvilken artikler det står at de svindler til seg sykepenger ved å stjele identiteten til folks, så inntil TS klarer å hoste frem et sitat svart på hvit så tviler jeg på at dette skjer med akkurat sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

Jeg har også hatt 2 100% stillinger samtidig som en 0% stilling. 

Ene jobbet jeg i kun om sommeren (turisme) men jeg var likevel registret med 100% hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror nok ts dummet seg litt ut i første melding. Det er helt reelt at det er mye svindel, men sykepenger er ikke der det er mest. Tro meg, nav sjekker inntektsopplysninger og registreringer i a-registeret i omtrent alle saker..Virker noe rart går saken videre til NAV Kontroll. Samtidig må man være registrert for å kunne skrive ut sykemelding, ikke alle leger som får lov engang. Finner NAV noe muffens mister man retten til å skrive ut. Det kan nok være noen utenlandske sykemeldinger som er falske, men da er nok stort sett den ansatte (eller mennesket bak personnummeret) med på svindelen. I tillegg er sykepenger en av ytelsene med mest oppfølging. At det meldes inn for høy inntekt er nok derimot ganske vanlig..

Mye lettere å feks svindle til seg lønnstilskudd og slike ordninger. Under korona ble mange uføre utnyttet til svindel - det var lite kontroll rundt disse midlertidige løsningene (som lønnskompensasjon). Dette ble oppdaget i stort omfang når de uføre begynte å ta kontakt pga redusert utbetaling og etteroppgjør. 

Ser for meg at mva svindel er litt vanskeligere å oppdage..

Anonymkode: e98fd...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...