AnonymBruker Skrevet 24. september #61 Del Skrevet 24. september Mko82 skrev (2 minutter siden): Jeg tror vi en enige i ganske så mye i grunn Utrolig hvilken progreson man kan få om man bruker 20 minutter om dagen på å sparke ballen mot en vegg, garsjeport eller hva som helst. Får trent spark, mottak og mange touch på ball, Enig både i at vi er enige og i at man kan få mye progresjon med slik egentrening. Anonymkode: 8c26d...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mko82 Skrevet 24. september Forfatter #62 Del Skrevet 24. september Schopenhauer skrev (3 minutter siden): Jeg tror folk stresser alt for mye i denne alderen - både trenere og foreldre. Her gjelder det først og fremt om å ikke bryte ned motivasjonen, og stimulere til "fotballglede". Overivrige trenere og foreldre med høye ambisjoner, og som skal organisere absolutt alt vil være drepen. Samtidig må man selvsagt trene på fotball, og hele tiden vektlegge kvalitet. Så er det noen variabler man må mestre for å bli god til å spille fotball; ball, rom (tid), medspillere, og motspillere. Alt på en fotballbane skjer i relasjon til dette, og det er dette treneren må være god til å manipulere. Øvelser som inneholder bare et av disse momentene, for eksempel ball, bør holdes til et minimum. Dette er typisk pasningsøvelser. En rondo med 4 mot 1 erstatter dette ganske lett. Her har vi alle fire variablene. Så kan man justere variablene ut i fra nivå. Så er det mange deløvelser - som er utrolig kjedelig og bortkasta tid - som man kan erstatte med å legge inn begrensinger i selve spillet. Da vil også ungene etter hvert bli selvorganiserende, og treneren trenger ikke å instruere så mye. Altfor mange trenere bruker opp verdifull tid på å stå instruere og forklare, og bruker ord som ungene umulig kan forstå. Dette gjelder også i spilldelen - slik at man trenger egentlig ikke å kaste bort tid på deløvelser. Det viktige her er å manipulere variablene. Et stort problem som jeg ofte ser på feltet er at enten er rommene for store, eller så er det for mange spillere. Tren masse 2 mot 2 (+1)/ 3 mot 3 (+1)/ 4 mot 4 (+1) - hold antallet lavt - slike at ungene får mange ballberøringer, blir utsatt for gjentatte spillsituasjoner, må holde intensiteten og konsentrasjonen oppe, samt spillet blir litt mindre komplisert. Vær veldig forsiktig med å stoppe spillet! Et godt ordtak er: "jo mindre læreren prater, jo mer lærer elevene". Det er veldig populært at treneren roper "frys", også skal spillerne få bilder på situasjonen. I praksis har det en begrenset effekt, og det er utrolig irriterende for spillerne - særlig hvis de har flyt. La begrensingene være læreren, og ros spillerne - men hold det kort og enkelt. Takk, her var det veldig mye å ta med seg! Jeg synes det er vanskelig å sette opp spilløvelser til 20 andreklassinger, da nivåforskjellen er så stor. Noen klarer ikke treffe balen, mens noen har presise innsidepasninger, Noen klarer å ta i mot og dempe ballen, andre vet ikke helt hvordan de skal forholde seg til at en ball kommer mot de. Har du noen tips og råd til hvilke øvelser/spilløveler jeg kan bruke? Vil det fungere med en rondo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schopenhauer Skrevet 24. september #63 Del Skrevet 24. september Mko82 skrev (2 minutter siden): Takk, her var det veldig mye å ta med seg! Jeg synes det er vanskelig å sette opp spilløvelser til 20 andreklassinger, da nivåforskjellen er så stor. Noen klarer ikke treffe balen, mens noen har presise innsidepasninger, Noen klarer å ta i mot og dempe ballen, andre vet ikke helt hvordan de skal forholde seg til at en ball kommer mot de. Har du noen tips og råd til hvilke øvelser/spilløveler jeg kan bruke? Vil det fungere med en rondo? Generelt er et råd å ikke fokusere på optimal teknikk, men heller fokusere på funksjon. Alle har et ulikt bevegelsesmønster, og det finnes ikke en mal for alle. For å si det litt enkelt; en pasning fra a til b, er en pasning fra a til b uavhengig av teknikk. En rondo vil fungere, men du må gi det litt tid. Del de opp etter nivå, og juster variablene der etter. Få gjerne med hjelpetrenere/ foreldre til å stå rundt, slik at de kan hele tiden sparke inn og hente baller. Da slipper spillerne å kaste bort tid til å hente baller, og at konsentrasjonen glipper. Korte intervaller 1 - 2 minutter med fullt fokus x 4-5 serier. Etter 4-5 økter med dette vil spillerne dine hatt en utrolig progresjon. Allerede her kan du begynne å fokusere på prinsipper som bredde og dybde + konsepter som bakfot, framfot, bryte linjer, hodet opp, osv. Du kan egentlig trene absolutt alt. I denne alderen er en utfordring at alle spillerne løper etter ballen. Så du kan for eksempel trene på breddeprinsippet gjennom å spille 4 mot 4, og å sette opp 2 mål i bredden på hver side. Dette er nokså tradisjonelt. For å få med hele laget når du angriper kan du sette opp en linje midt på banen, og si at målet bare telles hvis alle spillerne på angrepslaget er over linjen. Dette er helt enkle metoder som har blitt brukt i årevis. Du kan også justere formen på banen. For eksempel vil en diamant/rombe form oppmuntre til diagonale pasninger. En smal form vil oppmuntre til å bruke dybden og vertikale pasninger, mens en bred form som er kort i lengden vil oppmuntre til å bruke bredden. Det er kun fantasien som setter grenser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mko82 Skrevet 24. september Forfatter #64 Del Skrevet 24. september Schopenhauer skrev (38 minutter siden): Generelt er et råd å ikke fokusere på optimal teknikk, men heller fokusere på funksjon. Alle har et ulikt bevegelsesmønster, og det finnes ikke en mal for alle. For å si det litt enkelt; en pasning fra a til b, er en pasning fra a til b uavhengig av teknikk. En rondo vil fungere, men du må gi det litt tid. Del de opp etter nivå, og juster variablene der etter. Få gjerne med hjelpetrenere/ foreldre til å stå rundt, slik at de kan hele tiden sparke inn og hente baller. Da slipper spillerne å kaste bort tid til å hente baller, og at konsentrasjonen glipper. Korte intervaller 1 - 2 minutter med fullt fokus x 4-5 serier. Etter 4-5 økter med dette vil spillerne dine hatt en utrolig progresjon. Allerede her kan du begynne å fokusere på prinsipper som bredde og dybde + konsepter som bakfot, framfot, bryte linjer, hodet opp, osv. Du kan egentlig trene absolutt alt. I denne alderen er en utfordring at alle spillerne løper etter ballen. Så du kan for eksempel trene på breddeprinsippet gjennom å spille 4 mot 4, og å sette opp 2 mål i bredden på hver side. Dette er nokså tradisjonelt. For å få med hele laget når du angriper kan du sette opp en linje midt på banen, og si at målet bare telles hvis alle spillerne på angrepslaget er over linjen. Dette er helt enkle metoder som har blitt brukt i årevis. Du kan også justere formen på banen. For eksempel vil en diamant/rombe form oppmuntre til diagonale pasninger. En smal form vil oppmuntre til å bruke dybden og vertikale pasninger, mens en bred form som er kort i lengden vil oppmuntre til å bruke bredden. Det er kun fantasien som setter grenser. Takk for grundig svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #65 Del Skrevet 24. september Som en mor til 2 fotballbarn.. Jeg begynner å tro at løsningen er rett og slett å vente og se an. Ha mindre ambisjoner, slappe litt av. Kanskje til og med sende ungen på en annen idrett i mellomtid. Håndball, hockey, svømming, turn, langrenn. Ikke begynne med å satse på fotball så altfor tidlig. Vente med fotball.. Ja, jeg vet vi ser at alle disse store stjerner, de har spilt fotball fra tidlig barndom. Men spilte de alle virkelig cuper og baner, eller driblet de bare ballen bak i hagen med pappa. I alderen av 7 år, hvor tidlig i årskull er ungen født, betyr nesten alt. Januar-februar barn VIL være betydelig flinkere å konsentrere seg, større og sterkere og raskere enn oktober-desember barn. Forskjell er så stor at disse vil være synlig mye bedre på banen, og få konstant skryt. En annen ting som er viktig i fotballen i den aldersgruppa, er pasninger. Vi hadde en trener-pappa som har lært barna en ting, å passe ball, og alltid mot motstanderes mål, og hver trening trente de bare på det. I alderen av 7 år, var våre barn de eneste som passet ball i det hele tatt - og de vant absolutt alt det var å vinne. Alle, og da virkelig absolutt alle 7-åringer, gutter og jenter, vil bare ha ball for seg selv, drible og trikse og vise seg. Lærer du de til å passe, har du vunnet alle cuper - men bare for 7- og 8 åringer. De alle begynner å skjønne litt mer etterhvert, så dette er veldig midlertidig selvtillit boost. Men hva med de som faktisk har interesse for fotball? For det er jo alltid noen. Og her ser jeg at de blir så fort "utbrent". Minste fotballbaner, de 7-åringer spiller, det går an å holde banen alene hvis du er god. Enda bedre hvis to, en angriper og en i forsvar, det er egentlig alt man trenger. En januar-jente eller gutt kan briljere og få masse spilletid, mange mål og skryt og selvtillit. Det blir umulig å gjenskape på en større banet, det kan igjen gi en knekk i motivasjonen. En unge kan ikke løpe frem og tilbake og holde hele banen, uansett hvor flink han er, når de spiller på 1/2 bane. Du trenger et lag rundt deg. Du trenger at han ene som har god ballkontroll, at han ser hele banen og stoler på at han kan passe til noen. Det er her alt inkluderende idrett begynner å bli vanskelig, man vil jo ikke passe til de som alltid mister ball, men også, problemet nå er at disse 10-11 åringer, de begynner å komme i puberteten. De som var tidligere gode, har plutselig ingen kontroll over egne bein fordi de har vokst 10 cm i løpet av sommeren. Som igjen kan knekke motivasjonen og igjen, det er litt tidlig. Jeg mener man ser veldig klart hvilke unger er egnet for idrett generelt, og hvilke ikke er det, fra tidlig alder. Men akkurat fotball er så mye mer enn bare kroppskontroll, her må hode virkelig være med. Det blir altfor mange nyanser, variabler. Talent, lag, trener, dagsform, mentalstyrke, konsentrasjon, intelligens osv. Derfor tror jeg nesten at det er like greit å sende ungen på turn eller svømming, for å få trent kroppen, styrke og koordinasjonen skikkelig, for så begynne å jobbe med hodet. Og ha fotball som en sosial tidsfordriv, frem til ungene blir litt større. Jeg står på mitt, at de du ser som er gode som 7-åringer, det er ikke de du kommer til å se som gode som 12-åringer. Det er for tidlig å si noe. Anonymkode: 06699...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #66 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 12.27): Jeg mener man ser veldig klart hvilke unger er egnet for idrett generelt, og hvilke ikke er det, fra tidlig alder. Men akkurat fotball er så mye mer enn bare kroppskontroll, her må hode virkelig være med. Det blir altfor mange nyanser, variabler. Talent, lag, trener, dagsform, mentalstyrke, konsentrasjon, intelligens osv. Derfor tror jeg nesten at det er like greit å sende ungen på turn eller svømming, for å få trent kroppen, styrke og koordinasjonen skikkelig, for så begynne å jobbe med hodet. Og ha fotball som en sosial tidsfordriv, frem til ungene blir litt større. Jeg står på mitt, at de du ser som er gode som 7-åringer, det er ikke de du kommer til å se som gode som 12-åringer. Det er for tidlig å si noe. Anonymkode: 06699...1f0 Er enig i det meste du skriver. Men om alle guttene i klassen spiller fotball så hadde jeg anbefalt sønnen min å spille fotball selv om han var dårligst. Det handler om det sosiale. Som du skriver tidligere i innlegget så kan jo fotball være alt for barn i den alderen. Det er trening med fotballaget, fotball i friminuttet, fotball i helgene, gymtimene, osv. I tillegg kommer cuper, osv. Det hjelper ikke å drive med svømming om alle de andre driver med fotball. For all del. Om sønnen hatet fotball og ville slutte så hadde jeg selvsagt akseptert det. Men jeg hadde forsøkt å forklare sønnen at uten fotball vil han gå glipp av mye av det sosiale og at om han er elendig i fotball som 7-åringer så har han gode muligheter til å bli bedre enn de andre på laget om han trener ekstra. I tillegg hadde jeg spurt han om han hadde likt å være god i fotball, å bli valgt først i friminuttene og i gymtimene, å vær den som scorer mål og får ballen, osv. Anonymkode: 8c26d...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #67 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er enig i det meste du skriver. Men om alle guttene i klassen spiller fotball så hadde jeg anbefalt sønnen min å spille fotball selv om han var dårligst. Det handler om det sosiale. Som du skriver tidligere i innlegget så kan jo fotball være alt for barn i den alderen. Det er trening med fotballaget, fotball i friminuttet, fotball i helgene, gymtimene, osv. I tillegg kommer cuper, osv. Det hjelper ikke å drive med svømming om alle de andre driver med fotball. For all del. Om sønnen hatet fotball og ville slutte så hadde jeg selvsagt akseptert det. Men jeg hadde forsøkt å forklare sønnen at uten fotball vil han gå glipp av mye av det sosiale og at om han er elendig i fotball som 7-åringer så har han gode muligheter til å bli bedre enn de andre på laget om han trener ekstra. I tillegg hadde jeg spurt han om han hadde likt å være god i fotball, å bli valgt først i friminuttene og i gymtimene, å vær den som scorer mål og får ballen, osv. Anonymkode: 8c26d...cfc Litt på siden, men det er veldig synd at fotball nærmest har blitt obligatorisk for gutter. I klassen til fjerdeklassingen spiller absolutt alle guttene fotball. Det er to ganger i uka (går opp til tre neste år), så det må jo gå hardt ut over mulighet til å drive med andre idretter, for ikke å snakke om andre typer aktiviteter. Det er så trist, fotball passer jo slett ikke for alle. Da tenker jeg ikke bare på de dårlige, men også på enerne som virkelig hadde kunnet skinne i individuelle idretter der de slapp å tilpasse seg et lag. Anonymkode: d8645...f3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #68 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Litt på siden, men det er veldig synd at fotball nærmest har blitt obligatorisk for gutter. I klassen til fjerdeklassingen spiller absolutt alle guttene fotball. Det er to ganger i uka (går opp til tre neste år), så det må jo gå hardt ut over mulighet til å drive med andre idretter, for ikke å snakke om andre typer aktiviteter. Det er så trist, fotball passer jo slett ikke for alle. Da tenker jeg ikke bare på de dårlige, men også på enerne som virkelig hadde kunnet skinne i individuelle idretter der de slapp å tilpasse seg et lag. Anonymkode: d8645...f3c Er enig med deg. Det er absolutt synd det er sånn. Anonymkode: 8c26d...cfc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #69 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Litt på siden, men det er veldig synd at fotball nærmest har blitt obligatorisk for gutter. I klassen til fjerdeklassingen spiller absolutt alle guttene fotball. Det er to ganger i uka (går opp til tre neste år), så det må jo gå hardt ut over mulighet til å drive med andre idretter, for ikke å snakke om andre typer aktiviteter. Det er så trist, fotball passer jo slett ikke for alle. Da tenker jeg ikke bare på de dårlige, men også på enerne som virkelig hadde kunnet skinne i individuelle idretter der de slapp å tilpasse seg et lag. Anonymkode: d8645...f3c Men hadde de individuelle idrettene passet for de hadde dere jo styrt de dit og ikke bare skylt på fotballen. Er ikke barna gode på noe så øv da!! Det gjorde vi med sønnen som IKKE var god, og fortsatt ikke er der, men er med på 10ende året !!! Fotball kan passe alle om man vil, det har noe med innstillingen !! Har en datter som har spilt kretslaget og gjett hva - hun føler seg stadig vekk dårlig, så alt er relativt om man sammenligner seg med den beste eller de i midten eller den dårligste. Og om man klager på at andre barn ikke sender pasninger når de er 7, så sier det mer om den voksnes manglende forståelse enn aldersadekvat ferdighet for en 7-åring!!! Anonymkode: 4104f...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #70 Del Skrevet 25. september Fortsetter - fotballen er såååå mye mer åpen for ulike nivåer av ferdigheter enn mye annet, men der prøver få seg. Det er i så mange idretter begrenset antall plasser, feks turn her må si nei til mange, mens fotball lar deg komme som nybegynner på ungdomsskolen og lar deg trene med kretslagsspillere. Anonymkode: 4104f...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #71 Del Skrevet 25. september Har ikke lest alle svarene, men har gjort oss litt erfaringer med fotballgutt (12 år) selv og har venner med gutter i andre klubber. Det vi også ser som en utfordring er dette med balansen mellom de som er mest interessert i det sosiale, de som lever og ånden for fotballen og spiller bra nok, og de som faktisk er veldig gode. I klubben til min sønn har de vært gode på å ikke differensiere. De topper ikke lag slik naboklubbene gjør, men prøver å ha jevne lag og alle får like mye spilletid på kamp. På treningene kjører de også likt opplegg, men tilbyr frivillig trening om lørdagene for de som er interessert, og her er det de samme som går igjen og det blir et litt høyere nivå på spillingen. Ellers har de noe sosialt annenhver mnd som kveldsmat etter trening, filmkveld eller lignende (har egen gruppe med foreldre som står for det sosiale). Er også veldig gøy å reise på cup med overnatting. Laget blir bare større og større, og såvidt vi vet er det ingen som har byttet til andre klubber. MEN, gutter har kommet til fra andre klubber, mest pga de satser på de beste og mange for nesten ikke spilletid på kamp. Eller at de deler inn i rene «gode» og «dårlige» lag. Er tydeligvis noen som ikke har forstått at dette ikke er helt innafor i barneskolen. Veldig synd ettersom de overser de som er «late bloomers», og kanskje viktigst de som faktisk bidrar positivt til laget med ekte idrettsglede og som ikke legger seg ned og griner selv om de taper en kamp. Når de kommer opp i ungdomsskolen får de beste lov å hospitere opp et trinn har jeg hørt, typisk en trening i uken og på kamp innimellom. Er litt spent på hvordan det blir, men forsto dette ble løsningen etter noen år hvor de som ville satse skikkelig forsvant til andre klubber istedet. Håper den løsningen funker når laget til guttungen vår også kommer så langt. Anonymkode: 74221...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 25. september #72 Del Skrevet 25. september Forskning viser at sein spesialisering gir best resultater. Det å drive med flere idretter og hobbyer er mye viktigere enn å vinne en kupp i kretsen i barneskolen. Puberteten, utvikling sosialt, livet... Er "rart" at det er en betydelig fordel å være født på våren hvis man skal bli flink i fotball. Handler selvelig ikke om talen men alder, dem som er født på våren er mer utviklet enn dem som er født på høsten... Og blir da satset mer på av trenerne som skal utvikle talenter... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #73 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hadde de individuelle idrettene passet for de hadde dere jo styrt de dit og ikke bare skylt på fotballen. Er ikke barna gode på noe så øv da!! Det gjorde vi med sønnen som IKKE var god, og fortsatt ikke er der, men er med på 10ende året !!! Fotball kan passe alle om man vil, det har noe med innstillingen !! Har en datter som har spilt kretslaget og gjett hva - hun føler seg stadig vekk dårlig, så alt er relativt om man sammenligner seg med den beste eller de i midten eller den dårligste. Og om man klager på at andre barn ikke sender pasninger når de er 7, så sier det mer om den voksnes manglende forståelse enn aldersadekvat ferdighet for en 7-åring!!! Anonymkode: 4104f...ee1 Problemet er at det sosiale presset om å bli med på fotball er veldig sterkt mange steder. Hvis man trene fotball minst tre ganger i uka for å være en i gjengen som 10-åring, blir det mange som ikke en gang prøver andre idretter. De har jo ikke tid, med lekser og alt mulig om de skal ha noe fritid i tillegg. Der går det helt sikkert en del uoppdagede talenter tapt, men først og fremst er det trist at en masse unger føler seg presset til å bruke nesten all fritid på en aktivitet som de aldri kommer til å føle at de mestrer, og at de som er gode føler at resten av laget holder dem tilbake. Anonymkode: d8645...f3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #74 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Problemet er at det sosiale presset om å bli med på fotball er veldig sterkt mange steder. Hvis man trene fotball minst tre ganger i uka for å være en i gjengen som 10-åring, blir det mange som ikke en gang prøver andre idretter. De har jo ikke tid, med lekser og alt mulig om de skal ha noe fritid i tillegg. Der går det helt sikkert en del uoppdagede talenter tapt, men først og fremst er det trist at en masse unger føler seg presset til å bruke nesten all fritid på en aktivitet som de aldri kommer til å føle at de mestrer, og at de som er gode føler at resten av laget holder dem tilbake. Anonymkode: d8645...f3c Nettopp. Og er man dårlig i fotball så får man som regel minst ut av fotballkampene siden man sjeldent får ballen. Så skal man ta igjen de som er gode så må man ha mye egentrening i tillegg. Det er også noe av det som irriterer meg med fotball. Mange av de som spiller fotball får svært lite trening siden de sjeldent får ballen. Det går selvsagt an å trene seg opp god i fotball. Men det er jo trist om barna må bruke enormt mange timer på en idrett de misliker kun for å være sosiale. I tillegg som du sier så kan det jo være at disse hadde blomstret i andre idretter om de fikk tid til å bruke tiden sin der. Anonymkode: 8c26d...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #75 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Problemet er at det sosiale presset om å bli med på fotball er veldig sterkt mange steder. Hvis man trene fotball minst tre ganger i uka for å være en i gjengen som 10-åring, blir det mange som ikke en gang prøver andre idretter. De har jo ikke tid, med lekser og alt mulig om de skal ha noe fritid i tillegg. Der går det helt sikkert en del uoppdagede talenter tapt, men først og fremst er det trist at en masse unger føler seg presset til å bruke nesten all fritid på en aktivitet som de aldri kommer til å føle at de mestrer, og at de som er gode føler at resten av laget holder dem tilbake. Anonymkode: d8645...f3c men veldig mange idretter er også 3 ganger i uka! Trener du kun 1-2 ganger og ingen egentrening på noen og de vil tape alt, vil de da bli i fotballen ? Det er ikke uoppdagede talenter om du ikke har god teknikk som 10-12 åring, da er vinduet for tilegnelse av motoriske ferdigheter snart over. Anonymkode: 4104f...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #76 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): men veldig mange idretter er også 3 ganger i uka! Trener du kun 1-2 ganger og ingen egentrening på noen og de vil tape alt, vil de da bli i fotballen ? Det er ikke uoppdagede talenter om du ikke har god teknikk som 10-12 åring, da er vinduet for tilegnelse av motoriske ferdigheter snart over. Anonymkode: 4104f...ee1 Ikke meg du siterer, men Nils Jacob Hoff startet med roing da han var 15 og endte med å delta i OL og å vinne VM-gull . Han var en overvektig gutt og ble mobbet som barn fordi han ikke klarte fotball. Nå er det selvsagt liten sjanse for at man blir proff. . Men å starte med idrett handler som regel om bedre helse, mestringsfølelse og det sosiale. Det kan man få uansett hvilken alder man starter. Og mange av de som gjør det dårlig i fotball hadde nok fått mer mestringsfølelse om de drev med en idrett de hadde mer interesse for og talent for. Anonymkode: f6776...cba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #77 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): men veldig mange idretter er også 3 ganger i uka! Trener du kun 1-2 ganger og ingen egentrening på noen og de vil tape alt, vil de da bli i fotballen ? Det er ikke uoppdagede talenter om du ikke har god teknikk som 10-12 åring, da er vinduet for tilegnelse av motoriske ferdigheter snart over. Anonymkode: 4104f...ee1 Mulig, men det er også veldig mange «oppdagede talenter» på 10-12 år som ikke blir best. De som er best da blir faktisk sjeldent best når de blir store. Jeg skjønner ikke NIFs og NFFs ensidige fokus på å drive frem Haaland 2.0 eller nye Therese (uten doping). Norge har et rævva fotballandslag og en dårlig liga til tross for at det er den største sporten vi har. Hvor mange er det som blir Haaland? En (1) hvert 30 år? Fotballen burde hatt som hovedmål å tilby inkludering for alle, med idrettsglede og barn som spiller ut ungdomstiden og fortsetter som voksne. Men det blir satsning og så forsvinner de Ila ungdomsskolen for de blir skviset ut og har kanskje ikke lyst til å trene 6 dager i uken og ikke ha noe frihet. Hvorfor ikke satse mer på folkehelse og bredde slik som man gjør i til eksempel musikklivet? Der lever bredden fint side om side med proffene, og proffene er en viktig ressurs for bredden som instruktører, dirigenter og evt solister. Vi får frem verdensstjerner i fleng, men det er også mulig å fortsette som glad amatør livet ut. Ingen blir mobbet ut av det de holder på med, men det finnes gode satsningsmuligheter for den som har talent og vilje til å gå den veien. Jeg kan ikke skjønner hvorfor dette er umulig i så mange av sportsgrenene våre. Anonymkode: fb44f...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #78 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mulig, men det er også veldig mange «oppdagede talenter» på 10-12 år som ikke blir best. De som er best da blir faktisk sjeldent best når de blir store. Jeg skjønner ikke NIFs og NFFs ensidige fokus på å drive frem Haaland 2.0 eller nye Therese (uten doping). Norge har et rævva fotballandslag og en dårlig liga til tross for at det er den største sporten vi har. Hvor mange er det som blir Haaland? En (1) hvert 30 år? Fotballen burde hatt som hovedmål å tilby inkludering for alle, med idrettsglede og barn som spiller ut ungdomstiden og fortsetter som voksne. Men det blir satsning og så forsvinner de Ila ungdomsskolen for de blir skviset ut og har kanskje ikke lyst til å trene 6 dager i uken og ikke ha noe frihet. Hvorfor ikke satse mer på folkehelse og bredde slik som man gjør i til eksempel musikklivet? Der lever bredden fint side om side med proffene, og proffene er en viktig ressurs for bredden som instruktører, dirigenter og evt solister. Vi får frem verdensstjerner i fleng, men det er også mulig å fortsette som glad amatør livet ut. Ingen blir mobbet ut av det de holder på med, men det finnes gode satsningsmuligheter for den som har talent og vilje til å gå den veien. Jeg kan ikke skjønner hvorfor dette er umulig i så mange av sportsgrenene våre. Anonymkode: fb44f...3f1 Men hvorfor får andre idretter lov til å pushe utøverne som turn, svømming, kunstløp. I individuelle idretter blir flere gode fordi de går MYE mer 1-1 trening med trener. Musikklivet har masse kniving om plasser og stemmer, så ikke ta frem noe idyll der. Har spilt i korps i mange år og kan spille ulike stemmer, men enkelte kan jo spille i årevis uten noen ferdigheter. Jeg klarte meg dritbra og fikk soloer uten å øve noe hjemme.. Av de over 120 jeg har spilt i korps med fortsatte 2-3 med musikk som voksen og kun 2 i korps, en i band/musikkbransjen. Av de jeg spilte håndball med så har 5 av oss vært trenere for barna våre. De som spilte 3. stemme og måtte gå bakerst i instrumentrekka hadde veldig lav status. Vil du satse musikk så øver du 6 dager i uka som idrett. Min ene har 4-5 fotballøkter og 1-2 kamper i uka og 3-4 ekstra treningsøkter på skolen og innimellom også egentrening, fordi det er gøy og sosialt. Alle breddeklubbene i to fotballkretsene i nærheten stiller 2. til 4. lag fra 13 års alderen til voksne. Bredden lever fint. Datterens årskull har 3 lag i tre ulike divisjoner, hvorav ett lag spiller 3. lag og ett lag spiller interkrets. Toppklubbene er noe annet, men de er jo ikke overalt. Anonymkode: 4104f...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #79 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 16.32): Er enig i det meste du skriver. Men om alle guttene i klassen spiller fotball så hadde jeg anbefalt sønnen min å spille fotball selv om han var dårligst. Det handler om det sosiale. Som du skriver tidligere i innlegget så kan jo fotball være alt for barn i den alderen. Det er trening med fotballaget, fotball i friminuttet, fotball i helgene, gymtimene, osv. I tillegg kommer cuper, osv. Det hjelper ikke å drive med svømming om alle de andre driver med fotball. For all del. Om sønnen hatet fotball og ville slutte så hadde jeg selvsagt akseptert det. Men jeg hadde forsøkt å forklare sønnen at uten fotball vil han gå glipp av mye av det sosiale og at om han er elendig i fotball som 7-åringer så har han gode muligheter til å bli bedre enn de andre på laget om han trener ekstra. I tillegg hadde jeg spurt han om han hadde likt å være god i fotball, å bli valgt først i friminuttene og i gymtimene, å vær den som scorer mål og får ballen, osv. Anonymkode: 8c26d...cfc Ja, det er mulig jeg skrev utydelig (du svarte meg), men det er nettopp det jeg mente. Jeg føler at alle gutter MÅ være på fotball, det er en uskreven regel. Men da de som er veldig gode og veldig interesserte i fotball, de kan heller få utløp for sine ambisjoner en annen plass (eventuelt foreldrenes ambisjoner), samtidig som de er fortsatt med i fotball for sosial opplevelse sin del. Og her er jeg igjen enig med både deg og hen som svarer deg. Det er nesten slik at for gutter, er fotball den viktigste sosiale arena. Jeg har bevist valgt å bo en sentral plass, der barna mine skal kunne velge alt av aktiviteter og de skal ikke måtte velge mellom bare fotball og korps. Slik som jeg selv vokste opp med. Men det hjelper ikke, også her, er alle med på fotball. Anonymkode: 06699...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #80 Del Skrevet 16. oktober Uansett, jeg løftet opp denne for å linke til en artikkel fra dagens VG, om hva som er bra med norsk barnefotball / barneidrett generelt. Og jeg er veldig enig med Patrik Brenning her: Sitat Å dele lag på nivå i tidlig alder gjør at barn slutter i begge ender: Både de mest utviklede og de mindre utviklede. Tidlig spesialisering på én idrett er negativt. Idrettsledere misforstår når de tror at de mest modne barna også er de mest talentfulle. Spontanidrett og lek er positivt. For mye organisering av idretten er negativt. https://www.vg.no/sport/i/AvGXV3/svensk-varsko-til-norsk-idrett-ikke-gjoer-som-oss Anonymkode: 06699...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå