Gå til innhold

Til lærere på ungdomsskolen. Ang lekser:)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se på det som et handicap og da må det jobbe mer enn andre.  Det er ikke alltid skolens skyld at barnet ikke lærer på oppsatt mengde tid.  Mine er ikke veldig gode på skolen, men rakk oppgavene på skolen, men når det kom til prøver så brukte vi timesvis hver kveld i uka før prøven til å få de til å lære og få nok repetisjoner. Ikke alltid de hadde skjønt helt og andre ganger bare for late til å gidde mer oppgaver.  Så noen uker 0 timer skolearbeid hjemme og andre uker all tid hjemme og sto over treninger.  

Synes dere har gitt opp for lett ved å overlate all læring til skolen .  

Ser samme ting i idrett, mine barn hadde ikke vært gode om de kun øvde på lagstrening, men egentrening og andre innspill av ekstratiltak. 

Anonymkode: 83a39...4f5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På min skole gir vi i liten grad lekser, utenom å jobbe med vurderingsarbeider som presentasjoner og tekster hjemme. Høres jo ut som en artikkel i norsk er et vurderingsarbeid? Da kommer du ikke utenom. Lærerne trenger vurderingsgrunnlag i alle fag for å sette karakterer. Dersom det av ulike fysiske eller psykiske årsaker er urealistisk at eleven skal klare å få vurdering i alle fag, så må det fattes et vedtak om fritak for vurdering med karakter. I utgangspunktet bør det ikke gå utover norskfaget at barnet ditt strever med matte. 

Anonymkode: c0ca4...dec

Det er så mye slike lekser om artikler, drøft ditt og datt, analyser reklameplakat osv, og det tar jo så mye tid! Trodde lekser skulle være ren repetisjon! Det er iallfall det de sier..

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se på det som et handicap og da må det jobbe mer enn andre.  Det er ikke alltid skolens skyld at barnet ikke lærer på oppsatt mengde tid.  Mine er ikke veldig gode på skolen, men rakk oppgavene på skolen, men når det kom til prøver så brukte vi timesvis hver kveld i uka før prøven til å få de til å lære og få nok repetisjoner. Ikke alltid de hadde skjønt helt og andre ganger bare for late til å gidde mer oppgaver.  Så noen uker 0 timer skolearbeid hjemme og andre uker all tid hjemme og sto over treninger.  

Synes dere har gitt opp for lett ved å overlate all læring til skolen .  

Ser samme ting i idrett, mine barn hadde ikke vært gode om de kun øvde på lagstrening, men egentrening og andre innspill av ekstratiltak. 

Anonymkode: 83a39...4f5

Vi har verken gitt opp eller overlatt all læring til skolen, men det er jo faktisk skolens oppgave å lære elevene matte, ikke foreldrene!

Jeg er helt elendig i matte! Jeg må sette meg ned å lære meg selv før jeg lærer det bort til mine barn, for alle har slitt. Det tar mye tid for meg, jeg er alenemor i full jobb, har virkelig annet å bruke tiden min på! Skolen har ansvar for å lære barna mine fag, så er jeg der for å hjelpe med å øve til prøver og litt leksehjelp, men ikke to timer med matteundervisning hver kveld + prøve å motivere til en time lekser etterpå for å slippe merknad og «kjeft».

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging er mer enn ekstraundervisning, det er for lettvint for skolen å si at det ikke finnes midler til det. Jeg ville tatt kontakt igjen. 
(og ja, jeg er lærer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er så mye slike lekser om artikler, drøft ditt og datt, analyser reklameplakat osv, og det tar jo så mye tid! Trodde lekser skulle være ren repetisjon! Det er iallfall det de sier..

Anonymkode: 162c5...439

Drøfting og analyse er også ferdigheter som må øves inn! Lekser trenger ikke være ren repetisjon, det kan også være å fullføre arbeid som ikke ble gjort på skolen, gjøre forarbeid til nytt stoff eller forberede ting som skal brukes neste time. Den leksen som ble nevnt tidligere med å notere fugler på hverndaen høres ut som en typisk lekse som er ment til å gjøre skolestoffet mer praktisk og «ekte» for eleven, hvor man etterpå viser frem dataene alle har smlet inn og øver på dataanalyse i klasserommet. For meg høres også det å skrive en artikkel mer ut som en innlevering de skal ha karakter på enn en vanlig ukelekse. 

Anonymkode: a12b4...7e5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er så mye slike lekser om artikler, drøft ditt og datt, analyser reklameplakat osv, og det tar jo så mye tid! Trodde lekser skulle være ren repetisjon! Det er iallfall det de sier..

Anonymkode: 162c5...439

Men er dette lekser de får karakter på? Dette høres for meg ut som noe det er naturlig å sette karakterer på, altså et vurderingsarbeid. Det er både muntlig og skriftlig karakter i norsk. På 10.trinn er det til og med hele tre karakterer i norskfaget; muntlig, hovedmål og sidemål. Det må altså bli ganske mange oppgaver i norskfaget. Dette er ikke noe norsklæreren eller skolen har bestemt, men noe som er lovpålagt. 

Det høres egentlig ut som om barnet ditt kanskje bør utredes for lærevansker. Det du beskriver her høres ikke helt normalt ut. Én ting er at barnet ikke får toppkarakter, men å til stadighet ikke klare å levere i det hele tatt er ikke normalt. 

Anonymkode: c0ca4...dec

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har verken gitt opp eller overlatt all læring til skolen, men det er jo faktisk skolens oppgave å lære elevene matte, ikke foreldrene!

Jeg er helt elendig i matte! Jeg må sette meg ned å lære meg selv før jeg lærer det bort til mine barn, for alle har slitt. Det tar mye tid for meg, jeg er alenemor i full jobb, har virkelig annet å bruke tiden min på! Skolen har ansvar for å lære barna mine fag, så er jeg der for å hjelpe med å øve til prøver og litt leksehjelp, men ikke to timer med matteundervisning hver kveld + prøve å motivere til en time lekser etterpå for å slippe merknad og «kjeft».

Anonymkode: 162c5...439

Hvis foreldrene hadde oppdratt ungene så godt at lærerne kunne bruke tiden til å lære fra seg i stedet for barneoppdragelse, hadde situasjonen i skolen vært enklere for både lærere og elever.  

Anonymkode: 24d84...8b9

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Matte!

Anonymkode: 162c5...439

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker mye tid på å diskutere og snakke om det vi har gått gjennom. Midt under middagen kan jeg spørre om matteformler. Det ser ut til å sitte. 

Takk for gode tips:)

Syns to timer pr dag er mye. Det er viktig å la ungdom være ungdom! ;)

Anonymkode: 162c5...439

Åh, jeg forstår deg så godt ❤️. Jeg kjenner meg igjen i det å trykke på 'vis fasit' hele tiden. Jeg klarte meg greit i matematikk i 8. klasse, men slet mer i 9. og 10. klasse. Personlig ble ting mye bedre da jeg begynte på videregående. Overgangen fra Campus-oppgaver til å jobbe med papir og blyant gjorde en stor forskjell for meg.

Jeg fikk 3 i matematikk på ungdomsskolen, men i VG1 og VG2 klarte jeg å løfte karakteren til en 5'er. Sier det igjen, Pomodoro-metoden. Den gir meg en struktur som gjør det lettere å holde motivasjonen oppe, spesielt fordi jeg ikke trenger å jobbe mer enn 15 minutter av gangen før jeg tar en liten pause.

Mattekarakteren fra ungdomsskolen er absolutt mulig å forbedre på videregående, hvor tempoet ofte er litt roligere, og det finnes mange gode ressurser på YouTube.
Kanskje kan bruk av KI eller ChatGPT til å forklare oppgaver være veldig nyttig.
 

Allikavel er matte et fag man må jobbe jevnt med og at jo flere oppgaver du løser, jo bedre blir du.

Da jeg gikk på ungdomsskolen i 2021/2022, kunne vi også bruke hjelp som 'Ent3r', der studenter hjalp med matte, eller Røde Kors' leksehjelp på nett. Masse lykke til videre – du klarer dette!"

Anonymkode: 34bad...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis foreldrene hadde oppdratt ungene så godt at lærerne kunne bruke tiden til å lære fra seg i stedet for barneoppdragelse, hadde situasjonen i skolen vært enklere for både lærere og elever.  

Anonymkode: 24d84...8b9

Hva har oppdragelse med at en del barn/ungdom sliter med fag.

Den syns jeg var vel drøy.

Har selv barn/ungdom med store lærevansker og vi ser her skolen har ikke hatt ressurser til å kunne gi den hjelpen de har trengt. Til og med ppt og senter for epilepsi har reagert på hvordan skole og kommune snor seg unna å sette inn spesped. De fikk tilogmed bot fra statsforvalter pga de ikke brukte spesped.

Det har ingenting med oppdragelse å gjøre for en del at de ikke forstår faget, og trenger mer tid ,eller mer forklaring for å forstå og lære seg det de jobber med.

Og alle sier det ikke er foreldrenes jobb å lære barna/ungdommen fag. Men desverre fungerer det ikke slik. Her hadde det vært rimlig mye hull hvis vi ikke hadde sittet hver dag etter skolen å jo bet med skolestyret  og til tider i helg.

Anonymkode: 71609...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Åh, jeg forstår deg så godt ❤️. Jeg kjenner meg igjen i det å trykke på 'vis fasit' hele tiden. Jeg klarte meg greit i matematikk i 8. klasse, men slet mer i 9. og 10. klasse. Personlig ble ting mye bedre da jeg begynte på videregående. Overgangen fra Campus-oppgaver til å jobbe med papir og blyant gjorde en stor forskjell for meg.

Jeg fikk 3 i matematikk på ungdomsskolen, men i VG1 og VG2 klarte jeg å løfte karakteren til en 5'er. Sier det igjen, Pomodoro-metoden. Den gir meg en struktur som gjør det lettere å holde motivasjonen oppe, spesielt fordi jeg ikke trenger å jobbe mer enn 15 minutter av gangen før jeg tar en liten pause.

Mattekarakteren fra ungdomsskolen er absolutt mulig å forbedre på videregående, hvor tempoet ofte er litt roligere, og det finnes mange gode ressurser på YouTube.
Kanskje kan bruk av KI eller ChatGPT til å forklare oppgaver være veldig nyttig.
 

Allikavel er matte et fag man må jobbe jevnt med og at jo flere oppgaver du løser, jo bedre blir du.

Da jeg gikk på ungdomsskolen i 2021/2022, kunne vi også bruke hjelp som 'Ent3r', der studenter hjalp med matte, eller Røde Kors' leksehjelp på nett. Masse lykke til videre – du klarer dette!"

Anonymkode: 34bad...56b

Det merket vi her. Ene gikk ut med 2 på ungdomskolen og på videregående helt annen måtte å lære bort pluss mye praksis matte. Gikk da til en 5

Her så ble videregående mye bedre opplevelse.  Ungdommen sa rett ut. Fagene var mer forståelig.  Ikke mye synsing osv

Anonymkode: 71609...e35

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har verken gitt opp eller overlatt all læring til skolen, men det er jo faktisk skolens oppgave å lære elevene matte, ikke foreldrene!

Jeg er helt elendig i matte! Jeg må sette meg ned å lære meg selv før jeg lærer det bort til mine barn, for alle har slitt. Det tar mye tid for meg, jeg er alenemor i full jobb, har virkelig annet å bruke tiden min på! Skolen har ansvar for å lære barna mine fag, så er jeg der for å hjelpe med å øve til prøver og litt leksehjelp, men ikke to timer med matteundervisning hver kveld + prøve å motivere til en time lekser etterpå for å slippe merknad og «kjeft».

Anonymkode: 162c5...439

Så lei privat leksehjelp, har barnet kommet så langt etter så får det ta tid da. 

Anonymkode: 83a39...4f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også all creds til deg Ts! Tror det kommer til å gå mye bedre etter ungdomsskole. Synes det er utrolig bra at du sitter deg ned og viser interesse. Det hjelper så mye på motivasjonen og tryggheten. Har utrolig mange medelever og foreldrene til medelever som bare skylder på læreren når de ikke forstår!

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Åh, jeg forstår deg så godt ❤️. Jeg kjenner meg igjen i det å trykke på 'vis fasit' hele tiden. Jeg klarte meg greit i matematikk i 8. klasse, men slet mer i 9. og 10. klasse. Personlig ble ting mye bedre da jeg begynte på videregående. Overgangen fra Campus-oppgaver til å jobbe med papir og blyant gjorde en stor forskjell for meg.

Jeg fikk 3 i matematikk på ungdomsskolen, men i VG1 og VG2 klarte jeg å løfte karakteren til en 5'er. Sier det igjen, Pomodoro-metoden. Den gir meg en struktur som gjør det lettere å holde motivasjonen oppe, spesielt fordi jeg ikke trenger å jobbe mer enn 15 minutter av gangen før jeg tar en liten pause.

Mattekarakteren fra ungdomsskolen er absolutt mulig å forbedre på videregående, hvor tempoet ofte er litt roligere, og det finnes mange gode ressurser på YouTube.
Kanskje kan bruk av KI eller ChatGPT til å forklare oppgaver være veldig nyttig.
 

Allikavel er matte et fag man må jobbe jevnt med og at jo flere oppgaver du løser, jo bedre blir du.

Da jeg gikk på ungdomsskolen i 2021/2022, kunne vi også bruke hjelp som 'Ent3r', der studenter hjalp med matte, eller Røde Kors' leksehjelp på nett. Masse lykke til videre – du klarer dette!"

Anonymkode: 34bad...56b

 

Anonymkode: 34bad...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men er dette lekser de får karakter på? Dette høres for meg ut som noe det er naturlig å sette karakterer på, altså et vurderingsarbeid. Det er både muntlig og skriftlig karakter i norsk. På 10.trinn er det til og med hele tre karakterer i norskfaget; muntlig, hovedmål og sidemål. Det må altså bli ganske mange oppgaver i norskfaget. Dette er ikke noe norsklæreren eller skolen har bestemt, men noe som er lovpålagt. 

Det høres egentlig ut som om barnet ditt kanskje bør utredes for lærevansker. Det du beskriver her høres ikke helt normalt ut. Én ting er at barnet ikke får toppkarakter, men å til stadighet ikke klare å levere i det hele tatt er ikke normalt. 

Anonymkode: c0ca4...dec

Nei, får ikke karakterer på det.

Jeg har en del nevrodivergente diagnoser, og slet mye på skolen, og lurer faktisk på om ungdommen min også har noe lignende. Skal snakke med lærer om det.

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis foreldrene hadde oppdratt ungene så godt at lærerne kunne bruke tiden til å lære fra seg i stedet for barneoppdragelse, hadde situasjonen i skolen vært enklere for både lærere og elever.  

Anonymkode: 24d84...8b9

Ja, det hadde vært fint, men det gjelder ikke mitt barn. Han sitter stille og rolig i klasserommet, og prøver så godt han kan. Resten av klassen er også en god gjeng, og får mye skryt av lærerene. De er ikke så mange heller.

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 

Åh, jeg forstår deg så godt ❤️. Jeg kjenner meg igjen i det å trykke på 'vis fasit' hele tiden. Jeg klarte meg greit i matematikk i 8. klasse, men slet mer i 9. og 10. klasse. Personlig ble ting mye bedre da jeg begynte på videregående. Overgangen fra Campus-oppgaver til å jobbe med papir og blyant gjorde en stor forskjell for meg.

Jeg fikk 3 i matematikk på ungdomsskolen, men i VG1 og VG2 klarte jeg å løfte karakteren til en 5'er. Sier det igjen, Pomodoro-metoden. Den gir meg en struktur som gjør det lettere å holde motivasjonen oppe, spesielt fordi jeg ikke trenger å jobbe mer enn 15 minutter av gangen før jeg tar en liten pause.

Mattekarakteren fra ungdomsskolen er absolutt mulig å forbedre på videregående, hvor tempoet ofte er litt roligere, og det finnes mange gode ressurser på YouTube.
Kanskje kan bruk av KI eller ChatGPT til å forklare oppgaver være veldig nyttig.
 

Allikavel er matte et fag man må jobbe jevnt med og at jo flere oppgaver du løser, jo bedre blir du.

Da jeg gikk på ungdomsskolen i 2021/2022, kunne vi også bruke hjelp som 'Ent3r', der studenter hjalp med matte, eller Røde Kors' leksehjelp på nett. Masse lykke til videre – du klarer dette!"

Anonymkode: 34bad...56b

Takk🤩❤️ Skal sjekke ut dette!

Jeg er jo så gammel at jeg forstår ikke at det går an å lære matte på pc, uten å bruke papir og blyant🫣

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, får ikke karakterer på det.

Jeg har en del nevrodivergente diagnoser, og slet mye på skolen, og lurer faktisk på om ungdommen min også har noe lignende. Skal snakke med lærer om det.

Anonymkode: 162c5...439

Ikke vanlig å gi så mange slike typer lekser uten at det er karakter på det. Da er jeg enig at det er unødvendig og at læreren bør tilpasse. Selv er jeg norsklærer og gir aldri slike lekser uten karakter. 

Anonymkode: c0ca4...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår ungdomskole har ikke lekser, men elevene må likevel forvente å jobbe noe hjemme. Dette kan være forberedelser til prøver og fremføringer som må være klare. Da er det selvsagt opp til eleven hvor mye ansvar man tar for egen læring, og opp til foresatte hvor mye de følger med for å eventuelt hjelpe ungdommen. Alle mulighetene er der for å lære seg gode arbeidstaker, lykkes og ta ansvar. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i privat leksehjelp, eventuelt en (eldre) ungdom som kan hjelpe til noe, hva med å finne en som tar realfagsfordypning 3 året på vgs som vil tjene noen hundrelapper. 

Det høres ut som om ditt barn trenger mer tid og en til en undervisning. tror og at hen må bli flinkere til å be om hjelp i klasserommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så lei privat leksehjelp, har barnet kommet så langt etter så får det ta tid da. 

Anonymkode: 83a39...4f5

Jeg har ikke råd til slikt… 

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Også all creds til deg Ts! Tror det kommer til å gå mye bedre etter ungdomsskole. Synes det er utrolig bra at du sitter deg ned og viser interesse. Det hjelper så mye på motivasjonen og tryggheten. Har utrolig mange medelever og foreldrene til medelever som bare skylder på læreren når de ikke forstår!

 

Anonymkode: 34bad...56b

Takk, det hjelper på motivasjonen min til å fortsette❤️

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...