Gå til innhold

Ville du lat din datter (18 år) reise alene til thailand i 2 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja selvsagt, ingenting er så lærerikt som å reise og lære om andre kulturer. Selv flyttet jeg utenlands som 19 åring, skaffet meg jobb og ble der i 5 år. Har aldri lært så mye på 5 år som jeg gjorde da.

Nå er mine egne barn på samme alder og jeg håper de vil gjøre det samme.

Anonymkode: f9a3d...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei og så lenge de når i mitt hus så har jeg selvsagt noe å si, regler har vi selvfølgelig etter 18 år også 

Anonymkode: ec665...fc9

Really?

Jeg har også husregler for 18 åringen min, som gjelder så lenge hun bor her. De er av typen hjelpe til med husarbeid, gi meg beskjed dersom hun blir borte over natta (merk deg gi meg beskjed, ikke spør meg). Jeg gir også henne beskjed om jeg blir borte over natta, det handler om gjensidig respekt og at ingen skal bli bekymret for hverandre osv. 

Jeg har ingen rett til å sette regler for henne utover hva som kreves for at vi skal fungere godt sammen i samme hus, og de reglene gjelder meg i like stor grad som henne. Hun har ingenting med om jeg vil reise bort, jeg kan heller ikke si noe om hun reiser bort. Hun er myndig. Jeg kan råde til det ene og det andre fordi jeg har mer livserfaring, men det er opp til henne om hun velger å følge rådene. 

På et tidspunkt må man stole på at oppdragelsen har holdt, og at det har kommet til et tidspunkt hvor de selv kan bestemme. Sånn sett straffer det seg litt om man har holdt tøylene hardt helt til 18 årsdagen. Noe rår man ikke over heller, og et liv skal tross alt leves, så heller en 18 åring som ønsker å reise og oppleve verden enn en som ikke får gå ut fordi verden er tryggest hjemme. 

Anonymkode: 344e5...49d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er oppegående og normalt frisk - selvfølgelig. Hun er jo en voksen kvinne. Men som hønemor hadde jeg nok minnet henne på det viktiste, som reiseforsikring, vaksiner, reiserådene fra regjeringen osv. Da skal hun være forberedt på det meste, og Thailand er ikke et spesielt utrygt land.

Anonymkode: e9d09...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ikke bestemme over en 18-åring. 

Anonymkode: 88f13...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes Thailand er et godt valg for en ung person som skal reise helt alene for første gang. Det er trygt, med en godt utbygd turistindustri, og samtidig eksotisk nok til at du får følelsen av å være langt hjemmefra. 

Anonymkode: 19d32...7d6

Dette, ti ganger bedre en ungdommer som reiser på charterferier. Bare at Thailand faktisk er langt hjemmefra, det er i Asia og er ca. 10t med direktefly 🤣

Anonymkode: e9d09...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge 18-åringen betaler turen selv. 

Anonymkode: bee8b...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det hadde jeg ikke godtatt. 

Anonymkode: a3871...35a

Skremmende hvor mange foreldre som tror at de kan nekte myndige mennesker å reise på ferie hvor de vil. jeg forstår ikke greia med behandle barnet sitt som en eiendel som man tror at man kan kontrollere og bestemme over for all tid.

Anonymkode: bd49c...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Hvorfor? Fordi hun er voksen og da har jeg faktisk ikke noe medbestemmelsesrett.

Har du ikke oppdratt barnet til å bli et fornuftig menneske før det er myndig så er det lite å få gjort nå. 

Anonymkode: a73e2...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 år er hun myndig. Noen foreldre må lære seg at de ikke kontrollerer barna sine til evig tid… 

Anonymkode: b7a5c...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ville du som mor lat din datter (18år) reise alene med sin kjæreste (18år) til Thailand og reise rundt? 
 

hvorfor ja og hvorfor nei? 
 

takk for alle inspill

Anonymkode: ed3cf...0a3

Er hun tilbakestående eller på andre måter umyndiggjort, siden du kan bestemme dette? Er hun så funksjonshemmet at hun er umyndiggjort ville jeg vært svært betenkt over en slik ferieplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei og så lenge de når i mitt hus så har jeg selvsagt noe å si, regler har vi selvfølgelig etter 18 år også 

Anonymkode: ec665...fc9

Hvordan kan du mene at det er innafor å ha husregler om hva de gjør andre steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja om man ønsker å ha et forhold til barna sine som er basert på tvang, trusler og manglende respekt så er det jo bare kjøre på.

Anonymkode: bd49c...edb

Hverken tvang eller trusler men gjensidig respekt her , det går an det skjønner du selv med regler når de er over 18

Anonymkode: ec665...fc9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Really?

Jeg har også husregler for 18 åringen min, som gjelder så lenge hun bor her. De er av typen hjelpe til med husarbeid, gi meg beskjed dersom hun blir borte over natta (merk deg gi meg beskjed, ikke spør meg). Jeg gir også henne beskjed om jeg blir borte over natta, det handler om gjensidig respekt og at ingen skal bli bekymret for hverandre osv. 

Jeg har ingen rett til å sette regler for henne utover hva som kreves for at vi skal fungere godt sammen i samme hus, og de reglene gjelder meg i like stor grad som henne. Hun har ingenting med om jeg vil reise bort, jeg kan heller ikke si noe om hun reiser bort. Hun er myndig. Jeg kan råde til det ene og det andre fordi jeg har mer livserfaring, men det er opp til henne om hun velger å følge rådene. 

På et tidspunkt må man stole på at oppdragelsen har holdt, og at det har kommet til et tidspunkt hvor de selv kan bestemme. Sånn sett straffer det seg litt om man har holdt tøylene hardt helt til 18 årsdagen. Noe rår man ikke over heller, og et liv skal tross alt leves, så heller en 18 åring som ønsker å reise og oppleve verden enn en som ikke får gå ut fordi verden er tryggest hjemme. 

Anonymkode: 344e5...49d

Ja really , heldigvis liker vi å reise sammen som familie vi  så nei verden er ikke tryggest hjemme ;)

Anonymkode: ec665...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de er 18 år kan man bare gi sine råd og meninger, og håpe at de tar gode valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ville du som mor lat din datter (18år) reise alene med sin kjæreste (18år) til Thailand og reise rundt? 
 

hvorfor ja og hvorfor nei? 
 

takk for alle inspill

Anonymkode: ed3cf...0a3

Du kan ikke være seriøs? Hun trenger faktisk ikke din tillatelse. Det hun trenger er å komme ut av sin mors kontrollerende grep. 

Anonymkode: 37939...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når en person er over 18 år og myndig, så kan man komme med råd om hva de bør gjøre. 

Man kan ikke bestemme eller nekte, men man kan gi råd.

Ser stort sett alle her mener at man ikke kan gjøre noe, og overlate alle bestemmelser til en 18-åring. 

Nå er det godt mulig det er helt greit å reise til Thailand, så der kan jeg ikke uttale meg. 

Jeg spurte foreldrene mine om råd i diverse ting i mange år etterpå. De sitter tross alt på masse erfaring.

Anonymkode: c5b74...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har oppfordret mine ungdommer til å reise og oppleve verden, mens de ennå er unge og frie. Og det har de virkelig gjort også. Dette er positive minner de kommer til å ha med seg hele livet.

Jeg reiste lite som ung, så ble jeg kronisk syk og kan ikke reise.

Så helt klart JA til reising som ung. 

Anonymkode: 2a56d...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...