Gå til innhold

hvis man kjører på en katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt litt på; Hvis man skulle kjøre på en katt, selvfølgelig stopper man, og tar med seg katten til veterinær. Men om katten stikker av, og man ikke finner den selv om man stopper opp og leter, hva gjør man da? Er det et par hus i nærheten hadde jeg sjekket/sagt fra der, men er det mye hus/leiligheter ol blir det jo som å lete etter nåla i høystakken vel å finne en eier?
Om det er et viltdyr ringer man jo politi og viltnemd som kan søke etter dyret, men de leter vel ikke etter katter, eller er det riktig instans i en slik situasjon og? Håper bare det aldri skjer, men man leser jo så hyppig om det så greit å være litt forberedt, redd for å gjøre noe feil om jeg kommer ut for noe slik en gang.

Anonymkode: 9a5b6...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt den lokale kattens vern/dyrebeskyttelse så vil de gjerne legge ut en post på facebooksiden sin der de sier ifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så stor sjanse for at en katt bare blir sneiet og stikker fra en påkjørsel. Er mer vilt(storvilt) det. 

Anonymkode: f1acd...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindblwn skrev (5 timer siden):

Kontakt den lokale kattens vern/dyrebeskyttelse så vil de gjerne legge ut en post på facebooksiden sin der de sier ifra

Jeg la ut innlegg på Facebooksiden til nærområdet den gangen katten løp inn i sida på bilen min, og deretter løp videre. Så dette over her er et godt tips. Ringte på de nærmeste husene også, men det var på dagtid og ingen var hjemme. Hvis man i tillegg har lett etter katten tenker jeg at man har gjort det man kan. 

Anonymkode: f5cb7...9b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart må du spise katten da. Lurt å unngå katter da når en er vegetar. Enkelt og greit.

off da, håper det går bra med katten.

Anonymkode: 0e38d...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er vel ikke så stor sjanse for at en katt bare blir sneiet og stikker fra en påkjørsel. Er mer vilt(storvilt) det. 

Nja, katten min ble overkjørt og klarte å springe avgårde likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jo det er en ekstrem stor sjanse for at det skjer, om katten ikke er dødelig skadet på flekken så søker den beskyttelse. Den vil da prøve å komme seg vekk fra situasjonen og søke ly ! Ofte kan han da stikke inn i en steinrøys eller annet sted der den kan søke ly, og det blir bortimot umulig å finne den. Der vil den da dø om den er hardt nok skadet. Jævlig trist når det skjer, har selv opplevd det og lette en time eller to etter katten som jeg var borti med bil, men aldri fant igjen.  Tipper den var skadet, men vet det jo ikke siden den ble borte og det var ikke noen hus i nærheten jeg kunne sjekke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt beskjed til de nærmeste husene og så lagt ut på lokal facebook side, med en beskrivelse om man rekker å se feks farge. 

Anonymkode: d844c...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noe jeg har lurt litt på; Hvis man skulle kjøre på en katt, selvfølgelig stopper man, og tar med seg katten til veterinær. 

Anonymkode: 9a5b6...14e

Det er ikke selvfølgelig at man gjør dette. Dersom man kjører over den og den og den er skadet skal ethvert menneske med empati avlive katten. Finn en stor stein eller bruk jekken i bilen. Man slår selvsagt ingen andre steder enn i hodet.

Anonymkode: 68478...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos "oss" taes det kontakt med den   lokale katte/dyreredningstjenesten, som igjen legger ut melding/etterlysning av eier.  Evt også på lokalsida på fb om nærmiljøet har en egen side. Heldigvis ikke opplevd det selv, men ser ofte slike meldinger,  der eier etterlyses. Man kan også kontakte lokal veterinær (hvertfall på dagtid) for sjekk av chip om katten er momentant død. (Mulig veterinærvakta også kan kontaktes?)

Men om de ikke dør momentant, vil de jo ofte stikke av å gjemme seg, til de dør eller er frisk nok til å komme hjem.  

Hadde selv en katt, der en nabo (som kjente igjen katten) var uheldig og streifet den. Den stakk av,  og vi var helt sikker på at den var død, da vi ikke kunne finne den etter leteaksjoner i dagesvis. Plutselig 4 måneder etter stod den utenfor huset vårt. Hvor han hadde vært i mellomtiden vet vi enda ikke. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det umulig å vurdere tilstanden til et dyr uten å få den undersøkt av en veterinær. Da går man da ikke bare løs på den med en stein??!

Anonymkode: c4e36...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I mange tilfeller er det umulig å vurdere tilstanden til et dyr uten å få den undersøkt av en veterinær. Da går man da ikke bare løs på den med en stein??!

Anonymkode: c4e36...688

Man lar da ikke en katt plages i timesvis!

Anonymkode: 68478...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...