Gå til innhold

Er det greit å si at de fleste folk med veldig høy IQ er menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

It is now recognized that there are no significant sex differences in average IQ, though particular subtypes of intelligence vary somewhat between sexes. While some test batteries show slightly greater intelligence in males, others show slightly greater intelligence in females.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

 

Anonymkode: 73968...d6b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å teste det. Ikke skyld på råda du får her om du blir arbeidsløs😂

Jeg trur ikke du mister jobben. Men greit å kunne ha noe dokumentasjon på påstandene du kommer med. Ellers blir du fort latterliggjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.07):

De fleste over 130 IQ og under 70 IQ er menn. Er det greit å si dette høyt? Kunne man mistet jobben i Norge for å nevne det?

Anonymkode: ce4f3...f43

Er dette noe du har statistikk på? I så fall er det jo allerede sagt høyt, og like relevant som hva gjennomsnittet hos et menneske er. 
uansett så kan du ikke miste jobben for og si det nei. I hvilket sammenheng tenker du og ta det opp? I forbindelse med valg av tillitsmann/ kvinne eller som smalltalk rundt kaffemaskinen? 

Anonymkode: 94d3a...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redneck82 skrev (3 minutter siden):

Bare å teste det. Ikke skyld på råda du får her om du blir arbeidsløs😂

Jeg trur ikke du mister jobben. Men greit å kunne ha noe dokumentasjon på påstandene du kommer med. Ellers blir du fort latterliggjort

Om det så skulle stemme , så lurer jeg på i hvilket  sammenheng dette burde taes opp på jobb uten og bli latterligjort. 

Anonymkode: 94d3a...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det så skulle stemme , så lurer jeg på i hvilket  sammenheng dette burde taes opp på jobb uten og bli latterligjort. 

Anonymkode: 94d3a...955

😂Det var egentlig det jeg lurte på og🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

It is now recognized that there are no significant sex differences in average IQ, though particular subtypes of intelligence vary somewhat between sexes. While some test batteries show slightly greater intelligence in males, others show slightly greater intelligence in females.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

 

Anonymkode: 73968...d6b

To mengder kan ha samme gjennomsnitt men ha ulik distribusjon.

3-7404544x3.png

Om du møter en "gjennomsnittlig intelligent person" er det høyere sannsynlighet for at det er en kvinne. Om du møter noen med veldig lav eller veldig høy IQ er det mest sannsynlig at det er en mann.

Kilde for kurven:

Scrutinizing Distributions Proves That IQ Is Inherited and Explains the Fat Tail (scirp.org)

In Figure 1 you can see the probability density for an IQ of German men (wide blue curve) and women (narrow red curve). Both curves peak at IQ = 100 leading to an average IQ of 100.

Wikipedia-artikkelen din snakker om gjennomsnitt.

SAT Percentile Ranks for Males Females and Total Group (yumpu.com)

UHH FactBook- SAT Math Scores (hawaii.edu)

sat-math.gif

 

Dessverre veldig lite data i den, men den viser to forskjellige fordelinger, men den viser hvordan kvinner samler seg mer mot midten. Dette gjelder også for f.eks. høyde, der kvinner har mindre varians.

Her er en annen måte å vise det samme på:

MathSAT.png

Denne har et mye større datasett. Menn scorer litt bedre i snitt, men den viser først og fremst at det andelen menn vokser veldig blant de som scorer aller best.

 

 

Edit:

 

Endret av likestilling
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.07):

De fleste over 130 IQ og under 70 IQ er menn. Er det greit å si dette høyt? Kunne man mistet jobben i Norge for å nevne det?

Anonymkode: ce4f3...f43

Kommer helt an på hva du mener med “greit”.

Det kan imidlertid være nødvendig. Og en viktig grunn til dette er at nullhypotesen om likhet er blitt så utbredt. Nærmere bestemt, vrangforestillingen om at folk er like og derfor skal ende opp med likt sluttprodukt så lenge de får likt utgangspunkt.

Denne vrangforestillingen misbrukes gjerne deretter til å “bevise” forskjellsbehandling, ved å påpeke at folk “likevel” ender opp med forskjellig utfall i livet.

Moderne feminisme er et kroneksempel på akkurat dette: At forskjeller i utfall mellom kvinner og menn “beviser” diskriminering av kvinner (men selvsagt bare når forskjellen går i kvinners disfavør — når menn kommer dårligere ut skyldes dette bare at “menn må skjerpe seg”…)

Men til spørsmålet ditt: Du må nok regne med at folk som har noe å tjene på å trikse med sannheten på denne måten vil benytte ethvert tilgjengelig skittent triks for å takle deg i knehøyde dersom du våger å si noe de ikke liker å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (24 minutter siden):

Kommer helt an på hva du mener med “greit”.

Det kan imidlertid være nødvendig. Og en viktig grunn til dette er at nullhypotesen om likhet er blitt så utbredt. Nærmere bestemt, vrangforestillingen om at folk er like og derfor skal ende opp med likt sluttprodukt så lenge de får likt utgangspunkt.

Denne vrangforestillingen misbrukes gjerne deretter til å “bevise” forskjellsbehandling, ved å påpeke at folk “likevel” ender opp med forskjellig utfall i livet.

Moderne feminisme er et kroneksempel på akkurat dette: At forskjeller i utfall mellom kvinner og menn “beviser” diskriminering av kvinner (men selvsagt bare når forskjellen går i kvinners disfavør — når menn kommer dårligere ut skyldes dette bare at “menn må skjerpe seg”…)

Men til spørsmålet ditt: Du må nok regne med at folk som har noe å tjene på å trikse med sannheten på denne måten vil benytte ethvert tilgjengelig skittent triks for å takle deg i knehøyde dersom du våger å si noe de ikke liker å høre.

Begge kjønn har noe å tjene på å trikse med sannheten i dette tilfellet, og begge kjønn cherry picker. Forskjellen i denne debatten er bare 2.

1) At menn kjemper for intelligens-dominans og kvinner kjemper for likhet.

2) Det er nesten alltid menn som starter disse debattene.

Anonymkode: 60533...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.07):

De fleste over 130 IQ og under 70 IQ er menn. Er det greit å si dette høyt? Kunne man mistet jobben i Norge for å nevne det?

Anonymkode: ce4f3...f43

Det er greit å si det høy, men hvorfor skal du si det? Er det for å vinne en diskusjon? Er det for å provosere?

Husk også på at jenter/kvinner gjør det bedre på skolen og at det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdannelse.

Anonymkode: 30641...f77

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du sier. Har hørt og lest om det for flere år siden at det er flest menn på de høyeste og laveste IQ skalaen mens de fleste kvinner ligger i midten på normalen.

Anonymkode: 8160e...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er greit å si det høy, men hvorfor skal du si det? Er det for å vinne en diskusjon? Er det for å provosere?

Husk også på at jenter/kvinner gjør det bedre på skolen og at det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdannelse.

Anonymkode: 30641...f77

Jeg skjønner ikke dine innvendinger. Skal man ikke kunne konstatere et interessant fenomen i frykt for å krenke noen eller bli beskylt for å provosere ? Det er på den måten man stopper og sensurerer all kreativ tenkning pga woke ideologiens totalitære tankemåte som gjennomsyrer hele politikken og skole systemet som styres  av den samme ideologien.

Anonymkode: 8160e...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke dine innvendinger. Skal man ikke kunne konstatere et interessant fenomen i frykt for å krenke noen eller bli beskylt for å provosere ? Det er på den måten man stopper og sensurerer all kreativ tenkning pga woke ideologiens totalitære tankemåte som gjennomsyrer hele politikken og skole systemet som styres  av den samme ideologien.

Anonymkode: 8160e...79d

Nei, nå gjør du en fjær til fem høns, eller hva det heter. Selvfølgelig skal vi stille spørsmål. Det er jo et kjennetegn på et fritt samfunn. Det er bare det at spørsmålet er ment å provosere. Å spørre om man kan miste jobben er jo helt surrealistisk. 

Anonymkode: 30641...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 20.9.2024 den 20.06):

Mange med veldig høy intelligens er småautistiske, og om de samtidig har høy emosjonell intelligens er uklart.

Hva er «småautistisk»? Litt autist? 
Man har en autismespekterforstyrrelse eller så har man det ikke.

Anonymkode: c39c7...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke dine innvendinger. Skal man ikke kunne konstatere et interessant fenomen i frykt for å krenke noen eller bli beskylt for å provosere ? Det er på den måten man stopper og sensurerer all kreativ tenkning pga woke ideologiens totalitære tankemåte som gjennomsyrer hele politikken og skole systemet som styres  av den samme ideologien.

Anonymkode: 8160e...79d

Det er ikke et interessant fenomen. Det eneste dette er interessant for er for mennesker som er overopptatt av identitet og at de skal få fordeler knyttet til eget kjønn. Mennesker som er interessert i interessante fenomener, er ikke så opptatt av ting som dette. Derfor lukes de ut av meg for videre dating eller vennskap. Jeg har ingenting å lære av slike mennesker. Jeg vil bli intellektuelt utfordret, og det blir jeg ikke med sånne personer. De er ikke nysgjerrige nok på verden, og de er for selvsentrerte og usikre.

Anonymkode: 60533...426

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva er «småautistisk»? Litt autist? 
Man har en autismespekterforstyrrelse eller så har man det ikke.

Anonymkode: c39c7...ab0

Jeg tror at autisme defineres ut i fra mange kriterier som oppnås  i større eller mindre grad, med småautistisk tenker jeg at man oppnår et begrenset antall av disse kriteriene, og kanskje i mindre grad.   Jeg er ikke sikker på at autisme er noen forstyrrelse, men tror det er litt annerledes oppsett enn det vanlige.

Superintelligens er også et litt annerledes oppsett enn det vanlige.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 22.35):

Nei det er ikke greit å si høyt, men trolig går det bra... ish, bortsett fra de aller wokeste delene i samfunnet

Om du nevner IQ og andre grupper derimot, DA mister du veldig fort jobben, for DET skal ikke nevnes ;) Selv om det er sant det også da :) 

EQ er svada forskning/subjektivt, til forskjell fra IQ som er mer objektivt og dermed mer mulig å tolke på mer brukbar måte, og korrelasjon mellom IQ og EQ blir derfor noe uinteressant

autister er overrepresentert av de med høyest og lavest IQ, så er du både mann og autist så er det storhet eller totalkollaps som blir livet ditt, ofte.

For min del som mannlig autist endte jeg opp med skyhøy IQ og totalkollaps/komplett taper.

Kvinner som sutrer over at de ikke er representert 50% på topp i samfunnet, kan gjerne bytte plass med meg så får dere se hvor privilegerte mange menn er, kvoter dere selv ned på mitt nivå, siden dere er så opptatt av representasjon ;) Men det vil de aldri, de skal bare kvoteres inn på toppen, aldri inn på bunnen, den er reserver for mannfolk... 

Lykke til !

Anonymkode: 33f9e...675

Sorry, men hvem som sitter på toppen har lite med IQ å gjøre. Du har ikke høy IQ bare fordi du har bygd nettverk, stukket hodet frem og blitt venn med riktige personer. De som forfremmes på jobb er de som er godt likt, folk med svært høy IQ er sjeldent godt likt. Så jeg tror ikke kvinner sitter og ønsker seg skyhøy IQ, for det er ikke slik du blir med i noe representasjon.

Å ha 150 i iq-poeng og være omringet av folk med 105-110 poeng er et mareritt. Å bli konstant misforstått og mistenkeliggjort fordi du tenker annerledes, må kompromisse på løsninger som åpenbart er dårlige og holdes utenfor fordi andre ser på deg som en trussel fordi du får gjort langt mer enn dem, samtidig som minst halvparten tror de er smartere enn deg uansett, er slitsomt. Du kan ikke vinne med mindre du spiller at du er som de andre, men da forsvinner selvrespekten og mestringsfølelsen. Man er ensom i de fleste selskap, sliter med å finne partner.

Folk som ønsker seg høy IQ aner ikke hva de ber om. Å skryte av egen eller eget kjønns IQ er i seg selv et tegn på at man er innenfor 50-persentilen, for det byr på flere problemer enn løsninger i livet, som kanskje er vanskelig å se for seg om man ikke har opplevd det.

Mitt spørsmål til deg ts er hvorfor du har behov for å nevne dette på jobb. Hva jobber du med som gjør dette relevant?

Anonymkode: b17e6...429

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sorry, men hvem som sitter på toppen har lite med IQ å gjøre. Du har ikke høy IQ bare fordi du har bygd nettverk, stukket hodet frem og blitt venn med riktige personer. De som forfremmes på jobb er de som er godt likt, folk med svært høy IQ er sjeldent godt likt. Så jeg tror ikke kvinner sitter og ønsker seg skyhøy IQ, for det er ikke slik du blir med i noe representasjon.

Å ha 150 i iq-poeng og være omringet av folk med 105-110 poeng er et mareritt. Å bli konstant misforstått og mistenkeliggjort fordi du tenker annerledes, må kompromisse på løsninger som åpenbart er dårlige og holdes utenfor fordi andre ser på deg som en trussel fordi du får gjort langt mer enn dem, samtidig som minst halvparten tror de er smartere enn deg uansett, er slitsomt. Du kan ikke vinne med mindre du spiller at du er som de andre, men da forsvinner selvrespekten og mestringsfølelsen. Man er ensom i de fleste selskap, sliter med å finne partner.

Folk som ønsker seg høy IQ aner ikke hva de ber om. Å skryte av egen eller eget kjønns IQ er i seg selv et tegn på at man er innenfor 50-persentilen, for det byr på flere problemer enn løsninger i livet, som kanskje er vanskelig å se for seg om man ikke har opplevd det.

Mitt spørsmål til deg ts er hvorfor du har behov for å nevne dette på jobb. Hva jobber du med som gjør dette relevant?

Anonymkode: b17e6...429

Man trenger ikke ikke bli utfordret med høy 1q. Det betyr feks ikke at du er ekspert på et felt, så man kan  selvfølgelig lære masse av folk med lavere OQ, som er gode på sitt felt.

Anonymkode: 60533...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 21.9.2024 den 0.38):

131 og kvinne.

Hvor testet du deg? En Facebook-link du klikket på som sa Birtney Spears har 180 IQ?

Har du faktisk høy IQ hadde du forstått at hva 1 kvinne ut av 4 milliarder har i IQ ikke betyr noe.

Anonymkode: e1273...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor testet du deg? En Facebook-link du klikket på som sa Birtney Spears har 180 IQ?

Har du faktisk høy IQ hadde du forstått at hva 1 kvinne ut av 4 milliarder har i IQ ikke betyr noe.

Anonymkode: e1273...876

Hva er ditt problem ?

lol !

testa meg først i Frankrike hos en spesialist når jeg var 15. Min mor ville vite hvorfor jeg var så latt på skole. Hun tenkte at kansje jeg var litt små dum. Det kom på 125 da. Tok en senere, tror jeg var på Mensa sin side, ikke noen facebook link i hvertfall, og det hadde gått opp til 131. Det er mulig det har gått ned. Uansett... hvis du stresser fordi du har lavere I.Q, jeg foreslår at du prøver igjen isteden for å irritere deg over min.

Jeg har merket at intelligens/evne til å tenke logisk varierer mye fra dag til dag. Sover du ikke nok, spiser ikke nok karb f.eks,  kommer du til å få lavere result... 

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 22.9.2024 den 23.40):

Her har vi problemet med å ikke være ærlige om at menn dominerer i den øverste delen av IQ-skalaen. Hver gang menn er bedre på noe forklares det med at kvinner "undertrykkes". Det er jo ikke sant i det hele tatt i f.eks. Norge og kvinner dominerer høyere studier.

I Norge er det f.eks. ingen kvinner som kan konkurrere med menn i toppsjiktet i sjakk, og heller ikke i mellomsjiktet. Norgesmesteren blant kvinner har 2100 i rating, som ikke holder til topp 100.

Hvis man ser på lagene vi sender til matteolympiaden, altså de beste i matte uavhengig av kjønn, er det stort sett bare menn

International Mathematical Olympiad (imo-official.org)

Forklaringen er nok heller at menn ER bedre i toppsjiktet, enn at det er en konspirasjon mot kvinner.

Kvinner har blitt undertrykt og blir undertrykt generelt, jeg mener som i har gjennom tidene og er verden over fratatt menneskerettigheter. Å da vil det automatisk få konsekvenser av at disse kvinne ikke får brukt sine evner, de får ikke engang bestemme over egen kropp. Du forstår ikke hva jeg peker på, bare tenk på religiøse sekter i USA hvor barn blir giftet bort, tror du disse jentene har mulighet til å vise sine potensielle sjakk ferdigheter? Det er sikkert blasfemi om de så mye som annerkjenner at det finns noe som heter intellektuell visse forferdelige steder i verden. Dumhet har en dyr pris i mange samfunn. 

Det gjelder ikke bare kvinner heller, tenk på alle som er fanget i fattigdom, hvem vet om det er mange begavede som gjemmer seg blandt dem?

Du glemmer også seksuell trakkasering/ mobbing av kvinner i mannsdominerte miljøer og hvor mye trender og kultur har å si for hva vi bruker tiden vår på. Nå holder det på å snu ig kvinner har mer deltagelse i sjakk også, men det er fortsatt problematiske miljø som favorittiserer menn som normalen og kvinnen som noe ubedt. 

Du glemmer hvor mye å ikke bli annerkjennt som en nøytral person som bare skal få gjøre sin greie har å si, hvor mye motstand som finnes gjemt blandt oss i hvordan regler settes opp, penger forvaltes, hvordan vi snakker om kjønn. 

Dere legger merke til det når menn blir dømt for å være skremmende, men ikke når kvinner opplever det som er skremmende.

Du reflekterer veldig lite, jeg er faktisk gjennomsnittlig og relativt dum. 

Anonymkode: 1f896...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...