Gå til innhold

Mistanke/følelse på at ex'en begynte å stalke meg igjen etter jeg kjøpte meg bolig og adressen min ble offentliggjort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil først si at jeg er usikker på om jeg har plassert denne tråden riktig sted, men håper det.

For mange år siden hadde jeg en som jeg hadde et slags "forhold" til. Det var et ganske merkelig forhold, og veldig intenst men endte med at jeg avsluttet forholdet og kuttet av kontakten med han. Han ønsket egentlig ikke det. Etter det så stalket han meg i ca. 1 år. Ble oppringt på kveldene og nettene av skjult nummer gang på gang, kunne helt ut av det blå få mms meldinger fra nummer jeg ikke kjente igjen med bilder av stedsskilt i nærheten av der jeg bodde. Opplevde en gang jeg satt i stua mi på kvelden at jeg fikk en ekkel følelse av at noen så på meg, gikk mot vinduet for å se og da så jeg bevegelse i buskene og noen som sprang unna. Gikk ut og kikket, og så at et stykke ned i gata så sto bilen hans der. Etter det flyttet jeg til et nytt sted og håpte han ikke ville finne ut hvor jeg bodde. Etter den opplevelsen fikk jeg også helt noia og lukket alltid persienner og trakk for gardiner hjemme. Men så begynte jeg å se bilen hans noen ganger når jeg var ute i sentrum og drev ærend, da brukte jeg å ta omveier når jeg skulle hjem bare for å prøve å unngå at han skulle finne ut hvor jeg bodde. Ble oppringt av skjult nummer omtrent hver kveld/natt. Kan jo ikke bevise at det var han, men det føltes absolutt sånn ut gitt omstendighetene.

Dette holdt på en stund, men så fikk jeg meg samboer og det ble stille i flere år. Fikk høre av noen at han visstnok hadde flyttet langt unna, sånn 9-11 timer unna der jeg bor. Men for ikke så lenge siden så kjøpte jeg meg bolig med mannen min. Dette er jo offentlig informasjon, så det ble jo såklart 2 ulike aviser som skrev nettartikkel om det. Så når man googler mitt navn er omtrent det første som kommer opp en artikkel der det står at jeg og samboer har kjøpt hus, bilde av huset og hele adressen under bildet av huset. Husker når det først ble lagt ut at jeg fikk litt vondt i magen av det og at tanken var i bakhodet mitt at han kunne vite og finne ut hvor jeg bor hvis han googlet meg. Men håpte at siden det har gått så mange år at det ikke ville skje noe. 

Så begynte jeg å merke flere merkelige ting, som kun skjer på kveld/natt og når min samboer jobber natt så jeg er alene hjemme og det bare er min bil som står ved huset. Kan godt hende jeg bare er paranoid, og jeg forsøkte å si det til meg selv også. Hunden min også oppførte seg rart i denne perioden, når jeg tok henne med ut om kvelden kunne hun stoppe opp, reise "bust"/hårene på ryggen og nistirre et sted i mørket (vi bor ganske øde til så har ingen naboer rundt og mye skog). Og hun reagerte ikke når jeg ropte på henne, måtte løfte henne opp og bære henne inn. Syns dette var ekkelt, men tenkte til meg selv at det bare kunne vært noe dyr eller noe hun så.

Men så fikk jeg vite av noen jeg kjenner at de hadde sett denne personen i samme tidsrom som jeg hadde opplevd de merkelige tingene og følt at noen fulgte med meg. Personen hadde visst leid seg rom hos noen som bor bare 30 min unna der jeg bor og hadde vært der en liten stund. Da ble såklart mistanken min bare større. Og så begynte jeg å bli oppringt sent på kveld igjen av skjult nummer, noe jeg ikke hadde opplevd siden den gangen for flere år siden. Kan godt hende det bare er tilfeldigheter, men jeg går jo og tenker på dette og syns det er ubehagelig og føler meg sint.

Er det egentlig noe man kan gjøre med "stalkere"? Eller noen som har opplevd lignende og har noe råd?

Anonymkode: 621dc...24d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke ord for hvor ekkelt du har det. 

Nå er ikke jeg vant til å bli stalket, men denne personen er åpenbart ikke god så hadde ikke tatt flere sjanser, du vet ikke når det går fra stalking til verre, spesielt ved sjalusi, vrangforestillinger, hva enn denne personen går gjennom

Hadde kontaktet politiet å fått dem til å kontakte han. 

Hadde hørt om familie/venner hadde kunne kommet på besøk en tur.(Fordi jeg vil ikke han skal føle han kan steppe inn om han skjønner dere skal dra, eller tørr å gjøre dere noe når dere er så mange)

Så har jeg mens de var der, pakket og tatt mannen, hunden og reist bort en stund, til et tilfeldig men offentlig sted hvor denne personen ikke vet at du er. Og ringt politiet, helst idag om det er åpnet til å ringe enda. 

 

Men dette er min paranoide tanke utifra at jeg aldri har opplevd det så mye som en dag. Du derimot har levd lenge med at noen holder seg i skyggen og løper bort når du sjekker. 

Beklager om du allerede har snakket med politiet og de ikke har vært til hjelp, mas på dem om det r det som stemmer, for sånn ska du ikke ha det. Helt fryktelig.

Anonymkode: c2b3d...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du burde anskaffe deg pepperspray og videoovervåkning med sensor utenfor på hvert hjørne. Om han kommer i nærheten kan du ringe politiet. Skikkelig ekkelt med en stalker. Jeg løste det med å hele tiden ha besøk av mannlige venner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud med stalkere er å ikke ta kontakt. Så selv om det er fristende, ikke konfronter han. Det må politiet gjøre om du tar kontakt med de.

Jeg regner med at du ikke tar telefonen når du ser ukjent nr som ringer, men du burde blokkere alle skjulte tlfnr. Du finner oppskrift på det nett. Om du blokkerer han får du ikke påminnelse om at han evnt følger med og det kan lette noe av belastningen for deg.

Om du har mulighet burde du investere i overvåking av utsiden av huset, ring kamera er et alternativ. Det finnes mange typer kamera som registrerer bevegelse. Evnt bare mye mer utelys som slår på seg selv ved bevegelse. Gjør det risikofylt for han å henge rundt huset ditt. Om du da kan få video, bilder eller vitner av at han oppsøker deg har politiet en bedre sak. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: eb895...f9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt grusomt ut, og det høres ut som dette er er mer enn en «følelse». Du vet hva som har skjedd før og kjenner det igjen.

Villa ha varsla politi og fått opp overvåkningskamera umiddelbart. Kamera måtte hatt mulighet for å kunne varsle i sanntid til telefon. Ville så ha alliert meg med noen som var klar til å «rykke ut» neste gang det skjer.

Lykke til, høres ut som et mareritt. Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 759e5...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Første bud med stalkere er å ikke ta kontakt. Så selv om det er fristende, ikke konfronter han. Det må politiet gjøre om du tar kontakt med de.

Jeg regner med at du ikke tar telefonen når du ser ukjent nr som ringer, men du burde blokkere alle skjulte tlfnr. Du finner oppskrift på det nett. Om du blokkerer han får du ikke påminnelse om at han evnt følger med og det kan lette noe av belastningen for deg.

Om du har mulighet burde du investere i overvåking av utsiden av huset, ring kamera er et alternativ. Det finnes mange typer kamera som registrerer bevegelse. Evnt bare mye mer utelys som slår på seg selv ved bevegelse. Gjør det risikofylt for han å henge rundt huset ditt. Om du da kan få video, bilder eller vitner av at han oppsøker deg har politiet en bedre sak. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: eb895...f9d

Hadde lett investert i slikt utstyr ja, og legg litt jobb å kamuflere det så godt som mulig. Og still det inn slik at naboer ikke blir filmet.  Det koster ikke mye penger om man kan litt om dette her, og man kan lett lese seg opp. Bare plassere det slik at han ikke oppdager det, eller får lett tak i det og kan ødelegge det. Det kan monteres i vinduer innendørs også, da blir det enda billigere. Alle opptak bør da lagres i en "sky" slik at om han da angriper kameraene om han oppdager de ikke får ødelegge opptakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde glatt fylt den skogen rundt huset med viltkameraer...

Du må ha bevis for å få gjort noe. Deretter besøksforbud. Ved mistanke om brudd på det, advokat og krav om om omvendt voldsalarm. 

Den type stalking er veldig farlig. 

Anonymkode: 58caf...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde glatt fylt den skogen rundt huset med viltkameraer...

Du må ha bevis for å få gjort noe. Deretter besøksforbud. Ved mistanke om brudd på det, advokat og krav om om omvendt voldsalarm. 

Den type stalking er veldig farlig. 

Anonymkode: 58caf...a10

Og snakk litt med naboene om de kan følge med og fange faenskapet på kamera om han viser sitt stygge jeg i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet politiet med all mulig dokumentasjon på mail. Kun for at det skal ligge i systemet på hans navn. Om han har holdt på slik mot noen andre og så holder på med deg også igjen så kan det være nok til at politiet tar en prat med han. Og samtidig, skrive ned absolutt alt han foretar seg, selv om info kommer via andre du kjenner. Spør om de kan bekrefte ovenfor politiet det de fortalte til deg.

Du kan henge opp et skilt ved kamera (ha kameraovervåking flere steder på eiendommen og skrive "smil til kamera, navn". Da kan det være at han føler på usikkerhet på hva du faktisk har video av som kan brukes imot han og få han til å skygge banen og holde seg unna.

Ellers er det ikke annet råd enn å fjerne all info om deg på alle nettsider om mulig. Alt ang telefonnr på 1881 etc. Skaffe nytt hemmelig nummer som kun du og dine aller nærmeste vet om. Kontakte nettavisene og be de fjerne artiklene og forklar hvorfor. 

Vis han at du ikke er redd og at du har makta her.

Anonymkode: d0a6b...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...