Gå til innhold

9A sak spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skjer når man melder en 9a-sak. 
jeg vet at man blir innkalt til møter på skolen og at de skal lage aktivitetsplan som skal evalueres. 
Men, hva skjer med mobberen? Jeg skjønner at man ikke kan få vite alt, men blir mobberens foreldre kontaktet og blir de også kalt inn på møter? 

Anonymkode: b3688...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplæringsloven er revidert, og nå er det ikke 9a som skal brukes. Paragrafen heter noe helt annet. Var på foreldremøte nylig. 
Vet at det ikke var dette du spurte om, men ville bare nevne det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt avhengig av saken som meldes inn, skolens rutiner, barnas alder etc. Har vært med på at mobberen foreldre ikke ble informert før lenge etterpå, og at de ble informert umiddelbart. 

Du må nesten høre hva din skoles rutiner og protokoller sier rundt saken. 

 

Og som nevnt over - revidert lovverk trådde i kraft 01.08.24 - så det heter ikke lengre 9A, men flyttet til kapittel 12 (?) i lovverket hvis jeg husker rett. 

Anonymkode: 229d7...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolemiljøsak er det enklest å kalle det, så er det kapittel 12 i loven :) (fra 1/8).

Hva som skjer varierer. Ofte jobbes det med hele miljøet, og da er det ikke sikkert den som krenker får noe spesiell info, ei heller foreldrene. Men skal det kjøres tiltak spesifikk på den eleven så får de informasjon ja.

 

Anonymkode: b1312...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hva som skjer når man melder en 9a-sak. 
jeg vet at man blir innkalt til møter på skolen og at de skal lage aktivitetsplan som skal evalueres. 
Men, hva skjer med mobberen? Jeg skjønner at man ikke kan få vite alt, men blir mobberens foreldre kontaktet og blir de også kalt inn på møter? 

Anonymkode: b3688...d5f

Hvis det settes i gang tiltak rundt dett barn vil ikke ditt barns aktivitetsplan angå mobberen direkte. Men, skolen kan velge å gjøre en risikovurdering på mobberen. Det vil bli en egen sak med en egen plan, og i så måte ikke angå deg og ditt barn. Det er i alle fall slik det blir gjort her. 

Anonymkode: 1b228...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...