AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Del Skrevet 20. september Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner? Kan da umulig være bra for hjertet? Anonymkode: 64437...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Del Skrevet 20. september Man blir fulgt opp med legeundersøkelser der de tar bl.anna ekg. Alle medisiner har bivirkninger. Noen får mange bivirkninger og andre får lite. Hva du får vet du ikke før du har prøvd, og det er lite poeng i å høre hva andre har fått. Anonymkode: 62e3c...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner? Kan da umulig være bra for hjertet? Anonymkode: 64437...14b Hvorfor listes bivirkninger opp på alle medisiner i pakningsvedlegg og Felleskatalogen, tror du? Jo, fordi produsentene av legemidler skal sikre seg mot søksmål. Står en bivirkning listet opp, så er brukerne og legene advart mot at dette og dette kan skje. Pasient og lege må da velge om de er villig til å ta den risikoen den eller de aktuelle bivirkningene kan utgjøre, særlig dersom pasienten har andre sykdommer som kan utgjøre en ekstra risiko, eller har hatt reaksjoner på andre legemidler tidligere. Da kan ikke pasienter komme og kreve erstatninger type USA søksmål om de opplever bivirkninger som allerede er kjent og informert om. Langtidseffekter av ulike ADHD medisiner vet man noe om, men ikke alt, fordi mange av legemidlene har vært relativt kort tid på markedet. Man vet dermed ikke hvordan effekten blir om 40-60år for pasienter som begynner på medisinene unge og bruker dem til de blir godt voksne/eldre. Og nettopp på grunn av dette, så er enkelte legespesialister og forskere skeptisk til den massive økningen av bruk av ADHD medisiner. Nå til dag så har jo mengder av barn og unge funnet ut at de har ADHD og skal medisineres. Jeg hadde aldri satt et barn med utfordringer på ADHD medisiner, fordi langtidseffektene vet man for lite om. Barn kan være utfordrende men de skal ikke medisineres til å roe seg ned, der finnes andre måter å løse utfordrende barn på enn en pille for alt som er ille. (Og her kommer kg hordene til å slakte meg, men vi sitter nok med ulik kunnskap og erfaring). Med hensyn til bivirkninger så kan du jo Google og lese om talodomid sakene og hva som skjedde der både med bruk og forskrivning og senere med erstatningssaker. Vil du medisineres og mulig skade kroppen din for alltid? Du må velge selv. Det blir som med p piller de hjelper mot noe, men fucker opp andre deler av menneskekroppens. Anonymkode: e7c09...26c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september Jeg har valgt å ikke ta medisiner pga bivirkninger. Nå er det selvsagt individuelt, men jeg nekter å tro at slike medisiner ikke har bivirkinger over tid, selv om ikke alt er akutt. Du må nesten vurdere behovet, for er funksjonssvikten kraftig nok og du ikke fungerer på jobb/studier, så ville jeg prøvd. Jeg holder det verste adhd-kjøret under kontroll med kosthold og visse tilskudd som er bra for nervesystem og mental helse, og det har fungert såpass at det har gitt bedre søvn og mer ro. Anonymkode: 00662...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikaaanes Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor listes bivirkninger opp på alle medisiner i pakningsvedlegg og Felleskatalogen, tror du? Jo, fordi produsentene av legemidler skal sikre seg mot søksmål. Står en bivirkning listet opp, så er brukerne og legene advart mot at dette og dette kan skje. Pasient og lege må da velge om de er villig til å ta den risikoen den eller de aktuelle bivirkningene kan utgjøre, særlig dersom pasienten har andre sykdommer som kan utgjøre en ekstra risiko, eller har hatt reaksjoner på andre legemidler tidligere. Da kan ikke pasienter komme og kreve erstatninger type USA søksmål om de opplever bivirkninger som allerede er kjent og informert om. Langtidseffekter av ulike ADHD medisiner vet man noe om, men ikke alt, fordi mange av legemidlene har vært relativt kort tid på markedet. Man vet dermed ikke hvordan effekten blir om 40-60år for pasienter som begynner på medisinene unge og bruker dem til de blir godt voksne/eldre. Og nettopp på grunn av dette, så er enkelte legespesialister og forskere skeptisk til den massive økningen av bruk av ADHD medisiner. Nå til dag så har jo mengder av barn og unge funnet ut at de har ADHD og skal medisineres. Jeg hadde aldri satt et barn med utfordringer på ADHD medisiner, fordi langtidseffektene vet man for lite om. Barn kan være utfordrende men de skal ikke medisineres til å roe seg ned, der finnes andre måter å løse utfordrende barn på enn en pille for alt som er ille. (Og her kommer kg hordene til å slakte meg, men vi sitter nok med ulik kunnskap og erfaring). Med hensyn til bivirkninger så kan du jo Google og lese om talodomid sakene og hva som skjedde der både med bruk og forskrivning og senere med erstatningssaker. Vil du medisineres og mulig skade kroppen din for alltid? Du må velge selv. Det blir som med p piller de hjelper mot noe, men fucker opp andre deler av menneskekroppens. Anonymkode: e7c09...26c Men er du legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner? Kan da umulig være bra for hjertet? Anonymkode: 64437...14b Jeg får masse hjertebank uten medisiner. Tåler dårlig stress. ADHD symptomene gjør meg engstelig og stresset. Så jeg tror det blir bra å begynne på medisiner -fordi det ikke er bra å gå med et hode som ikke fungerer til oppgavene og miljøet det oppholder seg i, og masse hjertebank ikke er bra. Det er jo ikke sikkert du får bivirkningen hjertebank heller. Anonymkode: b9a12...9db 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikaaanes Skrevet 20. september #7 Del Skrevet 20. september Hvordan så ut deres utredning? Jeg har begynt med medisinering for ca 3 uker siden og jeg er egentlig veldig forvirret... vanskelig å definere effekten. Er også red for bivirkninger... hva hvis diagnosen er feil? Kan den ha enda flere skadelige effekter? Er det noen her som har litt lenger erfaring og vil fortelle litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikaaanes Skrevet 20. september #8 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har valgt å ikke ta medisiner pga bivirkninger. Nå er det selvsagt individuelt, men jeg nekter å tro at slike medisiner ikke har bivirkinger over tid, selv om ikke alt er akutt. Du må nesten vurdere behovet, for er funksjonssvikten kraftig nok og du ikke fungerer på jobb/studier, så ville jeg prøvd. Jeg holder det verste adhd-kjøret under kontroll med kosthold og visse tilskudd som er bra for nervesystem og mental helse, og det har fungert såpass at det har gitt bedre søvn og mer ro. Anonymkode: 00662...aae Kan du fortelle litt om det kostholdet og tilskuddet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Del Skrevet 20. september Tenk på alle barn som knasker dette...tragisk. Anonymkode: 87f6a...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikaaanes Skrevet 20. september #10 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man blir fulgt opp med legeundersøkelser der de tar bl.anna ekg. Alle medisiner har bivirkninger. Noen får mange bivirkninger og andre får lite. Hva du får vet du ikke før du har prøvd, og det er lite poeng i å høre hva andre har fått. Anonymkode: 62e3c...943 Jeg hadde ikke noe ekg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Del Skrevet 20. september Vi man masse om effekten av å IKKE ta ADHD medisiner. Disse effektene har vært beskrevet i medisinsk historie siden slutten av 1700-tallet. rent statistisk vil en person med ADHD-medisin klare seg bedre og få færre psykiske lidelser som angst, depresjon etc enn en med adhd som ikke er medisinert (dr. Barkley, verdens fremste adhd forsker) Det er ødeleggende at alle de som ikke har adhd, barn med adhd eller har utdanning rettet mot adhd har meninger om adhd. jeg har gått på medisiner lenge. Det er fryktelig strengt, og man får god oppfølging, både medisinsk med ekg, blodtrykk og vekt oppfølging i tillegg til terapi. Det er enda strengere med barn, og oppfølgingen er meget tett. som en over her melder om; bivirkningene er listet opp i lange baner for å sikre produsenten mot søksmål. Bivirkninger som hjerteflimmer, angst, depresjon, elveblest, skjelvenhet og synsforstyrrelser mm vil listet opp uansett fordi det er den vanligste problematikken hos den generelle befolkningen. Det er altså ikke en sammenheng med medisinen, det skal kun sikre mot søksmål. En medisin som ikke har disse bivirkningene listet vil heller ikke blir godkjent for salg. jeg, og fler til i min familie har for øvrig gått på ulike medisiner mot adhd i årevis uten å ha hjerteflimmer. Vi følges som sagt jevnlig opp av lege. Anonymkode: 16b46...a08 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #12 Del Skrevet 20. september Jeg tok adhd-medisin også før jeg fikk diagnosen. Jeg blåser i bivirkningene. Jeg kan aldri huske å ha hatt et minutts ro i hue før jeg tok dem, nesten heller ikke en god dag og stabil dag. Jeg lever gjerne kortere også, jeg vil bare ha det fint. Anonymkode: 31f39...82d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #13 Del Skrevet 20. september Man må jo se situasjonene opp mot hverandre. Om man vurderer medisinering er det jo fordi man trenger hjelp til å fungere bedre. Sett det opp mot alt man som medisinert står i: mye megastress når man har glemt noe og må jage rundt for å rekke/lete/ta skippertak. Alt tankekjøret hele tiden. Konsekvensene av impulshandlingene, både sosialt, økonomisk, fysisk og psykisk. En ustrukturert arbeidsdag som gjør at du bruker lengre tid og blir mer overveldet enn du trenger å være. Jeg kunne fortsatt lenge. Har også lest forskning på, men husker ikke av hvem, som fant at vi med adhd har mye mer muskelplager fordi vi ubevisst spenner oss mye mer enn andre. For meg er iallfall valget lett 😅 Også dropper jeg det på dager jeg ikke skal noe spesielt eller bare skal chille, det er også anbefalt fra legen for å ikke trenge å øke dosen. Anonymkode: 94e42...afe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Del Skrevet 20. september Jeg har ikke medisinert mitt barn på grunn av bivirkningene. Det er lite forskning på langtidseffekter, men det skal være et studie som tar for seg vekst. Dessverre er det ikke noen studier som tar for seg medisin og effekten i en ung kropp og hjerne gjennom puberteten kun fysisk vekst og der kommer det frem at medisinen påvirker dette negativt. Tenker du selv må ta et valg på hva som er hensiktsmessig for deg i forhold til hva du sliter med og veie opp plager opp mot mulige bivirkninger. Dette er et individuelt valg og ingen kan ta det for deg. ADHD er ikke likt for alle og enkelte sliter betydelig mer enn andre. Anonymkode: eaa44...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #15 Del Skrevet 20. september Jeg tar betablokkere i tillegg for å roe med pulsen. Startet på medisiner da jeg var 37. Anonymkode: 6fc1e...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 20. september #16 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg tok adhd-medisin også før jeg fikk diagnosen. Jeg blåser i bivirkningene. Jeg kan aldri huske å ha hatt et minutts ro i hue før jeg tok dem, nesten heller ikke en god dag og stabil dag. Jeg lever gjerne kortere også, jeg vil bare ha det fint. Anonymkode: 31f39...82d Var ikke meningen å skrive denne under anonym. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 20. september #17 Del Skrevet 20. september Om man kan spise seg bort fra adhd så er det kkke adhd man har. Alle medisiner/tilskudd har potensielle bivirkninger: kosttilskudd, proteinbars, vitaminer, ssri, paracet, diabetes medisin, osv. Men man vurderer virkning mot bivirkning. De som tar adhd mesisin har tett oppfølging for å se at vekt er stabil, blodtrykk, etc. og nei, adhd medisin er ikke amfetamin. Men ligner amfetamin - i svært mindre doser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #18 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi man masse om effekten av å IKKE ta ADHD medisiner. Disse effektene har vært beskrevet i medisinsk historie siden slutten av 1700-tallet. rent statistisk vil en person med ADHD-medisin klare seg bedre og få færre psykiske lidelser som angst, depresjon etc enn en med adhd som ikke er medisinert (dr. Barkley, verdens fremste adhd forsker) Det er ødeleggende at alle de som ikke har adhd, barn med adhd eller har utdanning rettet mot adhd har meninger om adhd. jeg har gått på medisiner lenge. Det er fryktelig strengt, og man får god oppfølging, både medisinsk med ekg, blodtrykk og vekt oppfølging i tillegg til terapi. Det er enda strengere med barn, og oppfølgingen er meget tett. som en over her melder om; bivirkningene er listet opp i lange baner for å sikre produsenten mot søksmål. Bivirkninger som hjerteflimmer, angst, depresjon, elveblest, skjelvenhet og synsforstyrrelser mm vil listet opp uansett fordi det er den vanligste problematikken hos den generelle befolkningen. Det er altså ikke en sammenheng med medisinen, det skal kun sikre mot søksmål. En medisin som ikke har disse bivirkningene listet vil heller ikke blir godkjent for salg. jeg, og fler til i min familie har for øvrig gått på ulike medisiner mot adhd i årevis uten å ha hjerteflimmer. Vi følges som sagt jevnlig opp av lege. Anonymkode: 16b46...a08 Du får oppfølging av ekg og blodtrykk, men du nevner ingenting om den kjemiske endringen du kan få i hjernen, den merker du ikke og fanges ikke opp av blodprøver, ekg eller blodtrykksmåling, den kan komme til å vise seg når du blir eldre. Da kan du ikke reversere den effekten. Det er den viktigste grunnen til at mange medisinere er skeptisk til den massive utskrivningen av adhd medisiner til unge. Anonymkode: e7c09...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #19 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tenk på alle barn som knasker dette...tragisk. Anonymkode: 87f6a...baf ja fryktelig tragisk at de har fått ro nok i hjerne og kropp til å klare å fullføre skolen og fått seg en jobb. Kjenner flere voksne som helt tydelig har ADHD som aldri har fått noe hjelp og er helt ute å kjøre For mange funker sikkert fint uten medisiner, men med god tilrettelegging, men for mange med sterke symptomer så trengs faktisk medisiner for å fungere. Kontrolleres hos lege 2 ggr i året. Ja jeg har selv ADHD, og det har mine barn også, noen med og noen uten medisiner her. Var ikke et lett valg å medisinere, men man gjør det man tror er best. Og funker det ikke eller bivirkningene blir for sterke så kan man heller kutte de ut igjen. Anonymkode: a3088...d19 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #20 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får oppfølging av ekg og blodtrykk, men du nevner ingenting om den kjemiske endringen du kan få i hjernen, den merker du ikke og fanges ikke opp av blodprøver, ekg eller blodtrykksmåling, den kan komme til å vise seg når du blir eldre. Da kan du ikke reversere den effekten. Det er den viktigste grunnen til at mange medisinere er skeptisk til den massive utskrivningen av adhd medisiner til unge. Anonymkode: e7c09...26c Derfor må man veie nytten/behovet. Å bli eldre med ADHD kan føre til psykiske lidelser som har satt seg etter mange år, demenslignende symptomer, overveldelse, engstelse og fortvilelse. Å la hjernen overarbeide og kroppen være kronisk stresset gjennom et langt liv er ikke sunt. Anonymkode: b9a12...9db 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå