Gå til innhold

Langtidsbivirkning av ADHD-medisiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. 
Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner?

Kan da umulig være bra for hjertet?

Anonymkode: 64437...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir fulgt opp med legeundersøkelser der de tar bl.anna ekg. Alle medisiner har bivirkninger. Noen får mange bivirkninger og andre får lite. Hva du får vet du ikke før du har prøvd, og det er lite poeng i å høre hva andre har fått. 

Anonymkode: 62e3c...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. 
Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner?

Kan da umulig være bra for hjertet?

Anonymkode: 64437...14b

Hvorfor listes bivirkninger opp på alle medisiner i pakningsvedlegg og Felleskatalogen, tror du?

Jo, fordi produsentene av legemidler skal sikre seg mot søksmål. Står en bivirkning listet opp, så er brukerne og legene advart mot at dette og dette kan skje. Pasient og lege må da velge om de er villig til å ta den risikoen den eller de aktuelle bivirkningene kan utgjøre, særlig dersom pasienten har andre sykdommer som kan utgjøre en ekstra risiko, eller har hatt reaksjoner på andre legemidler tidligere. Da kan ikke pasienter komme og kreve erstatninger type USA søksmål om de opplever bivirkninger som allerede er kjent og informert om.

Langtidseffekter av ulike ADHD medisiner vet man noe om, men ikke alt, fordi mange av legemidlene har vært relativt kort tid på markedet. Man vet dermed ikke hvordan effekten blir om 40-60år for pasienter som begynner på medisinene unge og bruker dem til de blir godt voksne/eldre.

Og nettopp på grunn av dette, så er enkelte legespesialister og forskere skeptisk til den massive økningen av bruk av ADHD medisiner. Nå til dag så har jo mengder av barn og unge funnet ut at de har ADHD og skal medisineres. 
 

Jeg hadde aldri satt et barn med utfordringer på ADHD medisiner, fordi langtidseffektene vet man for lite om. Barn kan være utfordrende men de skal ikke medisineres til å roe seg ned, der finnes andre måter å løse utfordrende barn på enn en pille for alt som er ille. (Og her kommer kg hordene til å slakte meg, men vi sitter nok med ulik kunnskap og erfaring).
 

Med hensyn til bivirkninger så kan du jo Google og lese om talodomid sakene og hva som skjedde der både med bruk og forskrivning og senere med erstatningssaker. 

Vil du medisineres og mulig skade kroppen din for alltid? Du må velge selv. Det blir som med p piller de hjelper mot noe, men fucker opp andre deler av menneskekroppens. 

Anonymkode: e7c09...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke ta medisiner pga bivirkninger. Nå er det selvsagt individuelt, men jeg nekter å tro at slike medisiner ikke har bivirkinger over tid, selv om ikke alt er akutt. Du må nesten vurdere behovet, for er funksjonssvikten kraftig nok og du ikke fungerer på jobb/studier, så ville jeg prøvd. Jeg holder det verste adhd-kjøret under kontroll med kosthold og visse tilskudd som er bra for nervesystem og mental helse, og det har fungert såpass at det har gitt bedre søvn og mer ro. 

Anonymkode: 00662...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...