Gå til innhold

Søsken har fått forskudd på arv og jeg kjenner på misunnelsen gnage...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har foreldrene dine fulgt reglene TS? 
Forskudd på arv: En komplett guide (skatt, uskiftet bo, beløpsgrense) (advokatsmart.no)

Anonymkode: f5702...024

Foreldrene til TS har ikke brutt noen regler. Man gjør som man vil med egen formue. 

Anonymkode: ad4c5...58e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du synes dette er kjipt! Du burde fått en eierandel i leiligheten, og tilsvarende andel av leieinntektene - på sikt blir jo denne skjevdelingen bare større og større.

Anonymkode: 533c3...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke greit gjort synes jeg.

Men det er ikke helt ok å snakke om arv med sine foreldre heller med mindre de tar det opp. Det er deres penger, ikke dine.

Jeg hadde hatt fokus på forskjellsbehandlingen og sagt at det føler ekstremt urettferdig at du ikke fikk hjelp men at ditt søsken fikk det. Hadde spurt om hvorfor de tok denne vurderingen.

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det stikker jeg. 

Ikke att foreldre skal få disponere egne penger som de vil, men att de så tydelig forskjellsbehandler. 

Nei, ingen har ikke krav på arv, men synes faktisk att voksne mennesker, - her i ly av foreldre, er såpass anstendige att dei ikke forskjellsbehandler eget avkom så grovt, problemene forsterker jo seg den dagen arven skal fordeles, og en part har fått på hundretusener, men samtidig vil de nok ha halvparten av resten også, da er spliden sådd og familien splittet for flere generasjoner. 

Jeg kan skjønne det i tilfeller der barn kanskje ødsler vekk penger på ingenting, rus osv. Men om barna er like oppegående og trenger hjelp til det samme, hvorfor ikke stille opp om en kan, for begge barna? Hvorfor får ene barnet 1.3 mill når det var under halvparten det var behov for, hvorfor da ikke bare dele den summen og gi til begge? 

Synes dette var fryktelig rart rett og slett, jeg hadde blitt sår og lei meg også 

 

Anonymkode: fe72d...8d0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene dine kan da gjøre hva pokker de vil med pengene sine. Skammelig at noen bare gleder seg til at foreldrene dør for å huke tak i penger de har jobbet for gjennom et hardt liv. 

 

Anonymkode: 3e286...dca

Det er jeg helt enig i, men det er jo ikke det dette handler om??! Hjelpe meg, folk....

Anonymkode: 07990...048

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det? Foreldrene dine er drittsekker. Og forskjells behandler.  Men det er dems valg. Jeg skjønner det er urettferdig. Men hva pokker hjelper det å sutre over det på kg? Ta det voksne valget. Ta det med familien. Ikke internet. 

Anonymkode: 3e286...dca

Det må da være lov å spørre andre om råd om hvordan gå frem?! Hva er problemet ditt? 

Anonymkode: 07990...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Foreldrene til TS har ikke brutt noen regler. Man gjør som man vil med egen formue. 

Anonymkode: ad4c5...58e

De har jo ikke brutt loven ved å gi ett barn penger, men de har ikke fulgt reglene for registrering av forskudd på arv, hvis de ønsker at det skal bli gjort rettferdig! 

At de kan gjøre det de vil, er jo selvsagt... Det forstår alle! Det er likevel stygt gjort å forskjellsbehandle barn på en slik måte som TS beskriver her! Foreldre som gjør slik, er bare tragisk!

Anonymkode: 07990...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Foreldrene til TS har ikke brutt noen regler. Man gjør som man vil med egen formue. 

Anonymkode: ad4c5...58e

joda men det er forskjell på hvordan man skattemessig fører opp arv og gave i fht reglene, som du ville sett om du leste artikkelen ;)

Anonymkode: f5702...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på arv indexreguleres ikke. Eneste du egentlig kan gjøre her er å få foreldrene dine til å skrive ned at forskudd på arv er gitt og at summen skal   med i fordelingen i arveoppgjøret. Så tenker jeg at det viktigste her er å ikke la dette ødelegge en familie fordi foreldrene dine har rett til  å bruke pengene sine slik de vil.

Anonymkode: 9b698...e4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene dine kan da gjøre hva pokker de vil med pengene sine. Skammelig at noen bare gleder seg til at foreldrene dør for å huke tak i penger de har jobbet for gjennom et hardt liv. 

 

Anonymkode: 3e286...dca

Kommer helt an på forholdet man har til sine foreldre det. Det er ikke alle som har ett lovey dovey forhold vet du. 

Anonymkode: 0116c...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ER det i veien med foreldre som forskjellsbehandler barna sine sånn? Det er lite som irriterer meg mer og gjør meg mer forbannet.

Var jeg deg, ts, så burde du definitivt få dette skriftlig, slik at du får samme andel i mer arv den dagen arven skal utbetales. Ditt søsken skal ikke få så mye mer! Dette må jo dine foreldre skjønne? Hvis de ikke går med på å dokumentere dette overfor deg, ville jeg faktisk vurdert å kutte dem ut. (Jeg har kuttet ut min egen mor pga ekstrem forskjellsbehandling i hele mitt liv, men det var mest pga atferd, ikke penger) 

 

Endret av Million
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt søsken fikk 500k i forskudd på arv for noen år siden for å komme inn på boligmarkedet etter samlivsbrudd. Barn i bildet også så foreldrene sa de hjalp til pga barna. Søsken har og hadde høyere lønn enn meg, men hadde ingen egenkapital da. Helt ok for min del. De fant sammen igjen etter noen måneder bare, så leiligheten blir leid ut nå.

Men jeg spurte foreldrene mine om de pengene var skrevet ned noe sted/tinglyst, så det ikke ble noe krangling når tiden kom. Det var ikke det enda, men fikk da høre at summen var over det dobbelte. Den var 1,3mil og ikke 500k. Kjente da at misunnelsen kom i rasende fart. Da min ektefelle og jeg strevde med å komme oss inn på boligmarkedet og spurte om å låne 100-200k, så var det bastant nei. Ville ikke hjelpe på noen måte... Jeg syns det er SÅ surt og urettferdig denne forskjellsbehandlingen. Håper i det minste at de får skrevet ned at de 1,3mil skal indeksreguleres.

Er det mange som opplever det samme?

Anonymkode: 03154...b22

Altså.. Arv er ikke noe du har RETT på før foreldrene dine er død.. Frem til da kan de gjøre akkurat hva de vil med sine penger, eiendeler og formue. Forstår meg ikke på de som kan kjenne på sjalusi over noe de ikke har rett på. 

Mine foreldre har hjulpet oss søsken ulikt utifra evne og behov der og da. Aldri falt meg inn å tenke på hvor mye mine andre søsken har fått VS meg. Bare takknemlig for at vi har kunnet få hjelp. 

Selvsagt kjipt at de sa nei til å hjelpe dere med en så "liten" sum VS søsken, men forskjellen er kanskje det å spørre om et lån VS forskudd på arv. MEN i realiteten så har ditt søsken ikke fått forskudd på arv før det faktisk gjøres en skriftelig avtale på det.  

De 1.3mil trenger absolutt ikke indeksreguleres, men ja - det bør skrives at det er forskudd på arv. Men om så det ikke blir gjort så er det ikke noe du får gjort med det. 

Rettferdig er det ikke, enig i det.. Men arv er faktisk ikke noe man fysisk har rett på før de er død. Håper mine foreldre bruker hver krone de har på seg selv og ikke lar noe stå igjen til oss. Ikke vi som har jobbet hardt for de pengene.

 

Anonymkode: fbb7e...f9a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså.. Arv er ikke noe du har RETT på før foreldrene dine er død.. Frem til da kan de gjøre akkurat hva de vil med sine penger, eiendeler og formue. Forstår meg ikke på de som kan kjenne på sjalusi over noe de ikke har rett på. 

Mine foreldre har hjulpet oss søsken ulikt utifra evne og behov der og da. Aldri falt meg inn å tenke på hvor mye mine andre søsken har fått VS meg. Bare takknemlig for at vi har kunnet få hjelp. 

Selvsagt kjipt at de sa nei til å hjelpe dere med en så "liten" sum VS søsken, men forskjellen er kanskje det å spørre om et lån VS forskudd på arv. MEN i realiteten så har ditt søsken ikke fått forskudd på arv før det faktisk gjøres en skriftelig avtale på det.  

De 1.3mil trenger absolutt ikke indeksreguleres, men ja - det bør skrives at det er forskudd på arv. Men om så det ikke blir gjort så er det ikke noe du får gjort med det. 

Rettferdig er det ikke, enig i det.. Men arv er faktisk ikke noe man fysisk har rett på før de er død. Håper mine foreldre bruker hver krone de har på seg selv og ikke lar noe stå igjen til oss. Ikke vi som har jobbet hardt for de pengene.

 

Anonymkode: fbb7e...f9a

Nå er vel problemet her at ts IKKE har fått den hjelpen hen trengte, mens søsken fikk..

Anonymkode: e6591...ff8

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene dine kan da gjøre hva pokker de vil med pengene sine. Skammelig at noen bare gleder seg til at foreldrene dør for å huke tak i penger de har jobbet for gjennom et hardt liv. 

 

Anonymkode: 3e286...dca

Det ER likevel urettferdig å forskjellsbehandle barna sine sånn. Utrolig glad mine foreldre alltid har delt likt mellom meg og mine søsken!

Anonymkode: d5667...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese alle de støttende kommentarene. Vanskelig å innse at man er mindre verdt enn den andre. Syns også det er spesielt at de sa 500k i starten. Forsnakket seg nå når de sa 1,3 da tenker jeg i hodet mitt... De vet jeg er så snill og godtar alt. Nå er det også sånn at det er jeg som hjelper de med alt de trenger hjelp til. Vi har barn nå så tror nok de vil hjulpet til hvis det blir brudd her å. Men jeg trodde jo også den gang at jeg kunne få låne penger av de.. Siden jeg hjelper de med alt så visste jeg jo at de hadde over 10m på bok. Så alt i alt så gjør det bare vondt. Mine barn skal aldri få oppleve sånn behandling.

TS

Anonymkode: 03154...b22

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hyggelig å lese alle de støttende kommentarene. Vanskelig å innse at man er mindre verdt enn den andre. Syns også det er spesielt at de sa 500k i starten. Forsnakket seg nå når de sa 1,3 da tenker jeg i hodet mitt... De vet jeg er så snill og godtar alt. Nå er det også sånn at det er jeg som hjelper de med alt de trenger hjelp til. Vi har barn nå så tror nok de vil hjulpet til hvis det blir brudd her å. Men jeg trodde jo også den gang at jeg kunne få låne penger av de.. Siden jeg hjelper de med alt så visste jeg jo at de hadde over 10m på bok. Så alt i alt så gjør det bare vondt. Mine barn skal aldri få oppleve sånn behandling.

TS

Anonymkode: 03154...b22

Hvorfor snakker du ikke med de? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hyggelig å lese alle de støttende kommentarene. Vanskelig å innse at man er mindre verdt enn den andre. Syns også det er spesielt at de sa 500k i starten. Forsnakket seg nå når de sa 1,3 da tenker jeg i hodet mitt... De vet jeg er så snill og godtar alt. Nå er det også sånn at det er jeg som hjelper de med alt de trenger hjelp til. Vi har barn nå så tror nok de vil hjulpet til hvis det blir brudd her å. Men jeg trodde jo også den gang at jeg kunne få låne penger av de.. Siden jeg hjelper de med alt så visste jeg jo at de hadde over 10m på bok. Så alt i alt så gjør det bare vondt. Mine barn skal aldri få oppleve sånn behandling.

TS

Anonymkode: 03154...b22

Gi foreldrene dine en sjanse til å føre det opp som forskudd på arv, at leiligheten oppføres på begge eller liknende. Hvis dem ikke godtar så vet du at de ikke bryr seg om deg og barna dine. Da dropper du foreldrene dine for evig og alltid. 

Anonymkode: c9cea...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe av det samme. Mitt søsken fikk 2.5 millioner av min far. Etter hans død var det ingenting igjen. Min stemor fikk livsforsikringa hans. 

Jeg nevnte dette for mitt søsken noen år etter hans død, at jeg syntes det var sårt. Hen sendte meg 200,- på vipps med en lang rant. Så ble jeg blokkert. 

Nå er jeg stemor - jeg er barnløs - og mitt stebarn arver alt etter meg. For det ødelegger ettermælet mitt å gjøre noe annet enn det. Det har jeg lært av hele situasjonen. 

Anonymkode: dac07...8a6

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (6 minutter siden):

Hvorfor snakker du ikke med de? 

De skjønner ikke. Følelser betyr ikke så mye her i denne familien. Og fordi vi klarte å få oss bolig til slutt så var jo ikke det noen sak lenger. De skal gjøre det skriftlig etterhvert heldighvis, så det ikke blir noe bråk når de går bort.

Anonymkode: 03154...b22

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...