Gå til innhold

Er jeg mentalt sterk eller forstår jeg ikke alvoret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går ble jeg utsatt for truende atferd av en som hadde kniv. Jeg fikk først en utrolig dårlig magefølelse med en gang jeg ser de, det var før jeg så kniven. Jeg blir konfrontert av dette menneske fordi jeg drev med tlf da jeg gikk fra området. (jeg turte ikke å være der pga. han hadde kniv som han kunne bare røske fra sekken. Stor kjøkkenkniv som jeg har hjemme). Han trodde jeg hadde kontakt med politiet da jeg gikk derfra, så han ropte på meg og krevde å se på telefonen min. Jeg nekter han det, og sier jeg bare snakker med en venn, så vi står å konfronterer hverandre. Men han insisterer på å se den, så sier jeg nei, men så kommer bussen de skal med. Og jeg løper avgårde. (noe av det dummeste jeg kan gjøre. Men kroppen og hode tok helt over. Jeg har vært hos politiet, men de ville ikke høre, så har prøvd å tipse de. Men de var ikke interessert. Når jeg forteller venner om dette så er det helt "å herregud! Går det bra med deg??" Men jeg føler ikke noe på det i ettertid. Jeg følte kun på det da det pågikk og timene etterpå. Hadde hjertebank, og ville bare grine minuttene etterpå. Men jeg kom meg relativt kjapt over det. Jeg føler ikke så mye på det nå, men synes det er utrolig interessant dette med magefølelse. Så har tenkt mer på det enn selve hendelsen. 

Er jeg mentalt sterk som ikke føler noe på det nå? Eller er det bare at jeg ikke helt har forstått alvoret? 

Anonymkode: 8b5bd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å få en reaksjon uker og måneder etter en traumatisk hendelse.

Anonymkode: 60339...f26

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig å få en reaksjon uker og måneder etter en traumatisk hendelse.

Anonymkode: 60339...f26

Men jeg føler jeg ikke har noen reaksjon nå:/ ts

Anonymkode: 8b5bd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ille at politiet ikke tok dette på alvor. Ja, reaksjonen kan komme etterpå. Min sønn ble ranet og fikk først en reaksjon mange måneder etterpå. Det betyr ikke at du får en reaksjon, forhåpentligvis får du ikke det, men ofte avhenger det vel gjerne av hvor truet og maktesløs man følte seg i øyeblikket.

 

Anonymkode: 7782a...5a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg synes ikke du skal tenke det er unormalt å ikke reagere sterkt. Du var i fare, og du kom deg unna uten skade.

På gruppenivå er der verst å bli skadet av noen man kjenner og stoler på. Å bli angrepet av fremmede gir som regel mindre reaksjoner. På gruppenivå, folk reagerer ulikt. 

Anonymkode: d6522...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg merker jeg er sinna på at politiet ikke var interessert da. ts

Anonymkode: 8b5bd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan kjenne meg igjen. Jeg er et veldig "her og nå" menneske; jeg bekymrer meg sjelden, og jeg går ikke rundt og tenker på tiing i etterkant så lenge alt gikk bra. Jeg kan kjenne litt mer på det om det ikke gikk bra, om hva jeg kunne gjort annerledes f.eks., men om konklusjonen blir at det ikke  var så mye jeg kunne gjort så klarer jeg å slippe det. Kan gå og gnure litt mer på ting om jeg tok en dårlig avgjørelse, men har aldri fått reaksjoner lenge etterpå.

Vet ikke om jeg tenker at jeg er så mentalt sterk, mer grunn og litt kald kanskje 😝 Jeg har et søsken som er mye mer av en overtenker, og jeg er tross alt glad jeg ble som jeg ble, selv om jeg av og til lurer på om det er noe seriøst galt med meg. Jeg tenker at livet er for kort til å gå rundt og bekymre seg for alt mulig, jeg tar ting som de kommer.

Anonymkode: 76cf4...f9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like normalt og sunt å ikke få noen reaksjon etterpå som det å få en reaksjon. Det betyr ikke så mye, bare at folk er forskjellige.

Anonymkode: b7107...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...