Gå til innhold

Hjelp! Livsforsikring. Kan den skrives ut til 2 av 3 barn? Og hvilke rettigheter har man rundt dødsfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datters biologiske far har nylig død. Overdose.
Hun er femten år, og han har aldri ville ha noe med henne å gjøre. Jeg og han var sammen fra vi var 16 til 19år.

Han har senere fått to barn til på 8 og 11år nå. Han er ikke sammen med den moren og har heller ikke sett disse barna på to år.

Han er også svensk.. Så nå står jeg midt i alt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun andre henter ut smykker, har ryddet i leiilighet, bestilt begravelse osv. Hun sier også at barnefar hadde en livsforsikring- men at den bare var til hennes barn. Går det virkelig ann å fraskrive ett barn sånn?
Hvilke rettigheter har vi her, og hva skal vi gjøre? jeg er 34år selv, og har aldri vært borti ett dødsbo før, og hva som skal gjøres.

Anonymkode: 94bec...e58

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med tingretten der avdøde bodde og snakk med de. Der kan de hjelpe deg

Anonymkode: 7dbed...b73

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan tegne livsforsikring med hvem som helst som begunstiget, i hvert fall i Norge. Så akkurat det kan være riktig.

Men jeg hadde nok sjekket det opp selv, at det stemmer at det er riktig at bare de to andre er begunstiget.

Som arving har man i Norge rett på noe som heter formuesfullmakt. Med denne kan man få informasjon fra banker, forsikringsselskapet og skattemyndighetene om den avdødes økonomi.

Jeg vet ikke om noe tilsvarende finnes i Sverige?

 

 

Anonymkode: 2e157...48d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at vedkommende bodde i Sverige. Bor vedkommende i Norge burde det være lett å finne ut av dette, da kan du som noen sier kontakte tingretten og få en slik formuesfullmakt. Med den kan du kontakte forsikringsselskapet og høre.

Anonymkode: 2e157...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De4som han har tegnet en privat livsforsikring, kan han selv velge hvem som beguntsiges. I arbeidsforhold er det oftest klare regler; partner og deretter barn. Da får r alle barn det samme. Det gjelder også barnepensjon.

Dersom han bodde/døde i Norge, gjelder norsk arvelov. Du har ingen rettigheter, men din datter har samme rettigheter som andre barn. Bodde/døde han i Sverige, er det svensk liv som gjelder.

Anonymkode: 8721c...c3d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan ha tegnet en livsforsikring som kun begunstiget to av barna, men dette er det viktig at du får all informasjon om. 

Var han bosatt i Sverige eller Norge?  Var han bosatt i Norge så skal dere være kontaktet av skifteretten og moren til to av barna kan ikke hente ut eller fordele verdier uten at dere har godkjent henne som bobestyrer. Etterlater han seg noen verdier som f eks leilighet, så bør dere nok kreve offentlig skifte, slik at alt blir fordelt riktig mellom de tre arvingene.

Anonymkode: 53249...890

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk i alle fall denne siden ts:

Efterlevandeguiden.se

Anonymkode: 19070...d6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bodde i sverige og er svensk, det samme er de to andre barna.
Jeg har selvfølgelig ingen rettigheter, men det har vel ei heller hun andre.. Det er barna. De er mindreårige, så da blir det vel vi "som får stå for det", altså ordne så alt blir juridisk rett.

Takk. At man kan unnlate mindreårige barn i feks livsforsikringer er jo helt sprøtt. 
Men helt i tråd med hva han ønsket, at Vår datter aldri skulle få noe av han. Så da fikk han det som han ville tenker jeg.
For er det mulig har han gjort det.  Da blir det plutselig litt emosjonelt.. ikke for meg nødvendigvis, men for det uskyldige barnet.

Tusen takk til dere som har tatt dere tid å svare. For meg blir det en blanding mellom juss og følelser.. de hører jo ikke helt sammen- og blir en røre for meg.  

Anonymkode: 94bec...e58

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er moren? Hvor mange år har han bodd i norge? hvor gammel var hun da det ble slutt? 

Anonymkode: 434bf...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datters biologiske far har nylig død. Overdose.
Hun er femten år, og han har aldri ville ha noe med henne å gjøre. Jeg og han var sammen fra vi var 16 til 19år.

Han har senere fått to barn til på 8 og 11år nå. Han er ikke sammen med den moren og har heller ikke sett disse barna på to år.

Han er også svensk.. Så nå står jeg midt i alt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun andre henter ut smykker, har ryddet i leiilighet, bestilt begravelse osv. Hun sier også at barnefar hadde en livsforsikring- men at den bare var til hennes barn. Går det virkelig ann å fraskrive ett barn sånn?
Hvilke rettigheter har vi her, og hva skal vi gjøre? jeg er 34år selv, og har aldri vært borti ett dødsbo før, og hva som skal gjøres.

Anonymkode: 94bec...e58

Tingrettene vet noe, men ikke alt de kan hjelpe med. Vil si dette er advokatmat. Du skal tross alt ivareta et mindreårig barns arv, om der er noen arv da? Mulig tstasforvalteren og vet noe om dette? 
Barnet har vel rett på frirettshjelp her? Ellers så har dere vel rettshjelpsdekning på forsikringer? 

Anonymkode: 292a4...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammel er moren? Hvor mange år har han bodd i norge? hvor gammel var hun da det ble slutt? 

Anonymkode: 434bf...92c

Han har aldri bodd i Norge. Jeg har bodd i Sverige. Jeg er mor er 34. Det har vært slutt i 15år.. Hun er err år yngre enn meg. Usikker på når de gjorde slutt.. men hu er gift og har ett nytt barn.

Anonymkode: 94bec...e58

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som noen har nevnt, svensk lov som blir gjeldende. Du må finne noen som kan noe om det og høre. Spørsmålet er om han hadde skrevet testamente og om det i så fall er pliktdelsarv som det er i Norge. Og såklart om det var noe å arve. 

Anonymkode: c4659...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren din har vel rett til å arve faren sin, selv om det ikke gjelder livsforsikringen.

Anonymkode: be33b...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han bodde i sverige og er svensk, det samme er de to andre barna.
Jeg har selvfølgelig ingen rettigheter, men det har vel ei heller hun andre.. Det er barna. De er mindreårige, så da blir det vel vi "som får stå for det", altså ordne så alt blir juridisk rett.

Takk. At man kan unnlate mindreårige barn i feks livsforsikringer er jo helt sprøtt. 
Men helt i tråd med hva han ønsket, at Vår datter aldri skulle få noe av han. Så da fikk han det som han ville tenker jeg.
For er det mulig har han gjort det.  Da blir det plutselig litt emosjonelt.. ikke for meg nødvendigvis, men for det uskyldige barnet.

Tusen takk til dere som har tatt dere tid å svare. For meg blir det en blanding mellom juss og følelser.. de hører jo ikke helt sammen- og blir en røre for meg.  

Anonymkode: 94bec...e58

Du må jo ikke legge fram dette på noen annen måte enn at det var tegnet en forsikring i de andre barnas navn, ikke som en fraskriving av arv. Hvordan du ordlegger deg oppi denne prosessen vil jo legge premissene for hvor urettferdig behandlet din datter vil føle seg...hun trenger vell ikke å vite om denne forsikringen engang.. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om han har hatt kontakt med de to andre barna, men ikke villet ha kontakt med din datter. Så er det fullt mulig at han har skrevet opp de barna å ikke datteren din som mottakere av livsforsikring.  Livsforsikring er ikke som arv, så de som står som mottakere får det. Regner ikke med det er noe særlig arv etter han. 

Anonymkode: dcb6a...89a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):



Takk. At man kan unnlate mindreårige barn i feks livsforsikringer er jo helt sprøtt. 
Men helt i tråd med hva han ønsket, at Vår datter aldri skulle få noe av han. Så da fikk han det som han ville tenker jeg.
For er det mulig har han gjort det.  Da blir det plutselig litt emosjonelt.. ikke for meg nødvendigvis, men for det uskyldige barnet.

Tusen takk til dere som har tatt dere tid å svare. For meg blir det en blanding mellom juss og følelser.. de hører jo ikke helt sammen- og blir en røre for meg.  

Anonymkode: 94bec...e58

Arven etter ham skal jo fordeles på alle hans livsarvinger. Så om det er noe å dele, skal alle tre få dette. Det spiller ingen rolle hvilket kull du er.

At livsforsikringer kan begunstige noen er ikke sprøtt når du tenker over det, det er det de er til for. Du betaler også en ganske høy premium for dette. Det kan hende at dette er noe han og hans andre kone/samboer har ordnet en gang, som hun også har bidratt til. Kanskje visste hun at han ikke ville leve lenge, og ville ordne noe som sikret sine barn. Det har hun i så fall rett til.

Du trenger ikke involvere din datter i noe av dette. Hun trenger ikke vite om livsforsikring eller noe slikt. Hennes far hadde et narkotikaproblem og fungerte ikke som far for noen av sine barn - trist, men sånn er det. Ikke sett henne opp mot hennes halvsøsken på noen måte.

Anonymkode: dc520...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arven etter ham skal jo fordeles på alle hans livsarvinger. Så om det er noe å dele, skal alle tre få dette. Det spiller ingen rolle hvilket kull du er.

At livsforsikringer kan begunstige noen er ikke sprøtt når du tenker over det, det er det de er til for. Du betaler også en ganske høy premium for dette. Det kan hende at dette er noe han og hans andre kone/samboer har ordnet en gang, som hun også har bidratt til. Kanskje visste hun at han ikke ville leve lenge, og ville ordne noe som sikret sine barn. Det har hun i så fall rett til.

Du trenger ikke involvere din datter i noe av dette. Hun trenger ikke vite om livsforsikring eller noe slikt. Hennes far hadde et narkotikaproblem og fungerte ikke som far for noen av sine barn - trist, men sånn er det. Ikke sett henne opp mot hennes halvsøsken på noen måte.

Anonymkode: dc520...cdc

Dette, spesielt det siste avsnittet👆

Anonymkode: dcb6a...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han registrert far hos Svenske myndigheter for ditt barn?

Anonymkode: 292a4...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...